Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3386373
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/zembla-l ... eroorzaken

Wie heeft het gezien? Ik heb echt met m'n kin in de kruipkelder naar deze uitzending gekeken! Sommige landbouwgrond wordt dus ook dagelijks gesproeid met gif. Ik snap eigenlijk niet zo goed dat de bom niet is ontploft na deze Zembla uitzending :g:. Mensen lijken het wel best te vinden, dat er zoveel gif op ons eten wordt gestort dat de boeren er een verhoogd risico door lopen om Parkinson te krijgen :-\
#3386375
Lizzy schreef: ma 23 sep 2019, 08:12 https://joop.bnnvara.nl/nieuws/zembla-l ... eroorzaken

Wie heeft het gezien? Ik heb echt met m'n kin in de kruipkelder naar deze uitzending gekeken! Sommige landbouwgrond wordt dus ook dagelijks gesproeid met gif. Ik snap eigenlijk niet zo goed dat de bom niet is ontploft na deze Zembla uitzending :g:. Mensen lijken het wel best te vinden, dat er zoveel gif op ons eten wordt gestort dat de boeren er een verhoogd risico door lopen om Parkinson te krijgen :-\

Over het algemeen zitten die boeren daar nog het minst mee, met dat gif....uhhh gewasbeschermingsmiddelen dan he. Als iemand er in een discussie ook maar iets over zegt krijg je al vlot mestkarren vol stront over je heen.

De meeste meuk schijnt over die bloementeelt te gaan en dan zie je toch hier dat die bloementeelt steeds meer oprukt.

Maar als er hier in de buurt piepers staan aanschouw ik altijd met stijgende verbazing hoeveel meuk daar overheen gaat. Zo goed als wekelijks :-X

Naief om te denken dat je je straffeloos dagelijks in wolken van die meuk kunt hullen zonder er op termijn grote problemen mee te krijgen.
#3386376
Angelique schreef: ma 23 sep 2019, 08:22 Over het algemeen zitten die boeren daar nog het minst mee, met dat gif....uhhh gewasbeschermingsmiddelen dan he. Als iemand er in een discussie ook maar iets over zegt krijg je al vlot mestkarren vol stront over je heen.

De meeste meuk schijnt over die bloementeelt te gaan en dan zie je toch hier dat die bloementeelt steeds meer oprukt.

Maar als er hier in de buurt piepers staan aanschouw ik altijd met stijgende verbazing hoeveel meuk daar overheen gaat. Zo goed als wekelijks :-X

Naief om te denken dat je je straffeloos dagelijks in wolken van die meuk kunt hullen zonder er op termijn grote problemen mee te krijgen.
Aan het woord was de zoon van de boer die grond verhuurd aan andere boeren. Eén ervan verbouwt broccoli. Daar gaat dagelijks de gif-kar overheen. Dagelijks. En weet je waarom? Omdat de consument geen broccoli koopt waar misschien wel een rups in zit.

Er was ook een Franse boer aan het woord. Parkinson gekregen en daar in France is erkent dat het veroorzaakt wordt door "gewasbeschermers". De man ging door met gif gebruiken. Hij moest wel, want omschakelen is te moeilijk (lees: kost teveel geld). Als je zag wat er een gif over die druiven ging, dan lust je echt geen wijntje meer :-X

Maar goed, ja, er kwamen een paar boeren aan het woord die zoiets hadden van "tja, ik moet wel, geen keus, we hebben monden te voeden".

Ik vind het erg, dit :-\
#3386380
Waar wij deze zomer hebben opgepast, stond dit jaar mais bij de buurman. Vorig jaar aardappelen en inderdaad, niet normaal wat daar aan gif overheen gereden wordt. Gezond hoor, buitenuit wonen :-X
Lizzy schreef:Maar goed, ja, er kwamen een paar boeren aan het woord die zoiets hadden van "tja, ik moet wel, geen keus, we hebben monden te voeden".

Ik vind het erg, dit :-\
Ik vrees dat deze boer ook gelijk heeft. We zijn met veel te veel mensen om op normale wijze ons voedsel te verbouwen. En dan eten ook nog eens veel te veel mensen veel te veel vlees, verspillen we veel te veel, willen we veel te weinig betalen voor te belachelijk goede kwaliteit (inderdaad, die rups, of een klein plekje of...) en willen we veel te veel variatie en bijzondere dingen eten enz.

Het lastige met dit is ook weer: de oplossing ligt in teveel handen. De consument moet veranderen, de regelgeving moet veranderen, de prijzen moeten veranderen, de boer moet veranderen.

Gelukkig zijn er ook wel ontwikkelingen hoor. Las van de week nog op NOS dat ze bloembollenvelden elke paar jaar een paar maanden onder water zetten. Daar zijn ze in de oorlog bij toeval achter gekomen, dat werkt veel efficiënter en milieuvriendelijker tegen allerlei plagen zoals aaltjes. En er wordt hard nagedacht over manieren om het gebruik van gif te verminderen. Zoals geen monocultuur meer, maar afwisselende stroken met verschillende gewassen. Ik hoop echt dat ze daar snel goede stappen mee gaan maken, want dit soort dingen zijn ook eng!
#3386386
Onze groente en fruit komt ook voornamelijk uit Spanje. ( ook de bioproducten vaak)
En daar heb ik wel een fantastische docu van gezien. Was een Duitse docu.
Nou dan wil je dat ook niet eten, en de toestanden wat je daar zag! :o Gut ik dacht dat zoiets in India of zo voor kwam. Niet binnen de EU eerlijk gezegd :-X
Mensenrechten wat zijn dat?

Edit ff gezocht en gevonden: kijk en huiver
https://www.daserste.de/information/rep ... o-102.html

Ik denk dat stoppen met eten wel een idee is :g:
Nou serieus als we zo net elkaar omgaan wat verwachten we dan? En ja gif heet niet voor niks gif en dat je daar dan aandoeningen van kunt krijgen wat gek zeg. Maar er moet wel heel veel veranderen.
En ik heb dus eens opgelet...zowat alles komt uit Spanje ook de bioproducten :-\ en wat doe je dan?
#3386390
Lizzy schreef: ma 23 sep 2019, 08:29 Aan het woord was de zoon van de boer die grond verhuurd aan andere boeren. Eén ervan verbouwt broccoli. Daar gaat dagelijks de gif-kar overheen. Dagelijks. En weet je waarom? Omdat de consument geen broccoli koopt waar misschien wel een rups in zit.

Er was ook een Franse boer aan het woord. Parkinson gekregen en daar in France is erkent dat het veroorzaakt wordt door "gewasbeschermers". De man ging door met gif gebruiken. Hij moest wel, want omschakelen is te moeilijk (lees: kost teveel geld). Als je zag wat er een gif over die druiven ging, dan lust je echt geen wijntje meer :-X

Maar goed, ja, er kwamen een paar boeren aan het woord die zoiets hadden van "tja, ik moet wel, geen keus, we hebben monden te voeden".

Ik vind het erg, dit :-\

Ik hoor dat continue...de consument wil dit of dat niet. Ik heb werkelijk nog nooit een consument horen zeggen dat een komkommer niet gebogen mag zijn en toch heeft ooit een clubje besloten dat die dingen doorgedraaid mogen worden. Zo ook heb ik geen bezwaar tegen appels of ander fruit onder een bepaalde maat.
Nu weet ik dat er ook echt wel zaikerig volk rondloopt wat allerlei beestjes betreft, maar dat veel wat fout gaat dan op de wensen/eisen van dé consument wordt weggeschreven vind ik ook niet erg kloppen. Ergens in het traject lopen clubjes rond die dat voor de consument beslissen.

Je kan die broccoli of sla ook met kans op rups aanbieden en dan tegen de consument zeggen...take it or leave it.
Toevallig had ik vorige week broccoli mét rups :biggrin2: En weet je wat, die kraam die die dingen verkoopt is zo'n beetje dagelijks leeg en dan ligt er heel wat op voor een dag. Ik ruil vers, zonder plastic jas en vooral veel smaakvoller graag in voor kans op een rups.
#3386391
Er is ook wel verandering hoor. Je ziet hier steeds meer van die bufferstroken met blommies opduiken en velden die na de oogst beplant worden met een bodemverbeteraar. Maar aan de andere kant dus ook meer lelie of ander bollenteeld en dat vraagt heel veel gif en heeft toch weinig direct met voedselvoorziening te maken.
#3386392
In bio landbouw is het toch anders, mag ik hopen?

Het evenwicht is op landbouwgronden idd grondig zoek, en dan moet je kiezen, een paar jaar doorbijten en stoppen met sproeien, of blijven sproeien, hoe langer hoe meer...
Het is meer dan alleen wat die of die wil, het ecosysteem is naar de knoppen (vb die processierups hangt daar ook mee samen) en dat herstelt niet zomaar.

Mijn schoonmoeder klaagt elk jaar ook steen en been omdat ze weer tegen dit of dat heeft moeten sproeien. En dan een moestuin toch niet goedkoper is dan uit de winkel want die sproeimiddelen kosten zoveel.
Ik heb al duizend keer uitgelegd dat ik niets sproei, maar ze hoort het zelfs niet of is het een minuut later alweer vergeten.
En ja, ik moet opletten dat m'n aardappelen niet te dicht op elkaar staan en ik heb ofwel bladluizen op m'n kool ofwel zoals dit jaar, vlieg waardoor er geen kool gevormd wordt. Er is elk jaar wel iets dat mislukt en iets anders dat het prachtig doet. En dat is nog iets wat een boer zich (tegen de huidige prijzen) niet kan permitteren. En zolang dat niet kan, en er geen ruimte voor mislukkingen is, zal er altijd bestreden blijven worden. Biologisch of niet. En zo kan het ecosysteem zich niet herstellen, en kan er geen evenwicht komen. Want je neemt altijd iemands voedsel af.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik ook eens ga kijken hoe ik die vlieg die m'n kolen infecteert tegen kan houden. Een heel jaar niet 1 kool (bloemkool, broccoli, groene, koolrabi noem maar op) oogsten, is wel wat overdreven. Alleen de boerenkool doet het dus prachtig want dit jaar geen bladluizen. Wel lieveheersbeestjes. :biggrin2:
#3386394
Angelique schreef: ma 23 sep 2019, 09:57 Ik hoor dat continue...de consument wil dit of dat niet. Ik heb werkelijk nog nooit een consument horen zeggen dat een komkommer niet gebogen mag zijn en toch heeft ooit een clubje besloten dat die dingen doorgedraaid mogen worden. Zo ook heb ik geen bezwaar tegen appels of ander fruit onder een bepaalde maat.
Nu weet ik dat er ook echt wel zaikerig volk rondloopt wat allerlei beestjes betreft, maar dat veel wat fout gaat dan op de wensen/eisen van dé consument wordt weggeschreven vind ik ook niet erg kloppen. Ergens in het traject lopen clubjes rond die dat voor de consument beslissen.
Dat is ook zo. Ik heb me ook al meerdere keren afgevraagd of het werkelijk zo is. Want de boer zegt het, de Albert Heijn zegt het maar zeggen wij het ook? En laatst hoorde ik de manager van de Ap zeggen dat de buitenbeentjes toch niet zo goed liepen en mensen liever een rechte komkommer pakken. Toen heb ik wel gezegd "joh schei uit! Maar als ik een buitenbeentjeskomkommer/aubergine wil hebben kan ik alleen een hele zak komkommers of een hele zak aubergines kopen! Wat moet ik in Godsnaam met 6 aubergines? Ik wil er gewoon één! Idem voor de champignons! Wat moet ik nou met 1 kg buitenbeentjes champignons?!". Stond ie me wat wazig aan te kijken. Ik hoop dat ie terug naar zijn kantoortje is gegaan om nog ff wat langer na te denken.... De niet gif appels kosten al een heel jaar €4 de kilo. Vanwege de mislukte oogst vorig jaar. Wij eten dus al een jaar gif-appels-buitenbeentjes en daar is (behalve het gif) niks mis mee. Ze zien er super schattig uit (zijn standaard wat kleiner maar wat moet ik met een plof-appel?) en volgens mij vindt echt niemand er iets mis mee.
Je kan die broccoli of sla ook met kans op rups aanbieden en dan tegen de consument zeggen...take it or leave it.
Toevallig had ik vorige week broccoli mét rups :biggrin2: En weet je wat, die kraam die die dingen verkoopt is zo'n beetje dagelijks leeg en dan ligt er heel wat op voor een dag. Ik ruil vers, zonder plastic jas en vooral veel smaakvoller graag in voor kans op een rups.
Ja precies! Als het al aan de consument ligt moet je gewoon ook kunnen zeggen "je hebt pech, voortaan verkopen wij broccoli met rups. Verkopen we ook kromme komkommers. En bloemkool met een beestje". Toedeledoki.
#3386395
Kaio schreef: ma 23 sep 2019, 09:34 Onze groente en fruit komt ook voornamelijk uit Spanje. ( ook de bioproducten vaak)
En daar heb ik wel een fantastische docu van gezien. Was een Duitse docu.
Nou dan wil je dat ook niet eten, en de toestanden wat je daar zag! :o Gut ik dacht dat zoiets in India of zo voor kwam. Niet binnen de EU eerlijk gezegd :-X
Mensenrechten wat zijn dat?

Edit ff gezocht en gevonden: kijk en huiver
https://www.daserste.de/information/rep ... o-102.html

Ik denk dat stoppen met eten wel een idee is :g:
Nou serieus als we zo net elkaar omgaan wat verwachten we dan? En ja gif heet niet voor niks gif en dat je daar dan aandoeningen van kunt krijgen wat gek zeg. Maar er moet wel heel veel veranderen.
En ik heb dus eens opgelet...zowat alles komt uit Spanje ook de bioproducten :-\ en wat doe je dan?
:-X :-X :'( :'(

Ja, geen idee wat je hier mee moet :-\. Het is echt wel heel shocking :-X . Zover je biologische tomaatje :-X . En mensenrechten my ass. Gewoon 1,5 uur vliegen van hier :-X
#3386396
Lizzy schreef: ma 23 sep 2019, 11:34 Dat is ook zo. Ik heb me ook al meerdere keren afgevraagd of het werkelijk zo is. Want de boer zegt het, de Albert Heijn zegt het maar zeggen wij het ook? En laatst hoorde ik de manager van de Ap zeggen dat de buitenbeentjes toch niet zo goed liepen en mensen liever een rechte komkommer pakken. Toen heb ik wel gezegd "joh schei uit! Maar als ik een buitenbeentjeskomkommer/aubergine wil hebben kan ik alleen een hele zak komkommers of een hele zak aubergines kopen! Wat moet ik in Godsnaam met 6 aubergines? Ik wil er gewoon één! Idem voor de champignons! Wat moet ik nou met 1 kg buitenbeentjes champignons?!". Stond ie me wat wazig aan te kijken. Ik hoop dat ie terug naar zijn kantoortje is gegaan om nog ff wat langer na te denken.... De niet gif appels kosten al een heel jaar €4 de kilo. Vanwege de mislukte oogst vorig jaar. Wij eten dus al een jaar gif-appels-buitenbeentjes en daar is (behalve het gif) niks mis mee. Ze zien er super schattig uit (zijn standaard wat kleiner maar wat moet ik met een plof-appel?) en volgens mij vindt echt niemand er iets mis mee.


Ja precies! Als het al aan de consument ligt moet je gewoon ook kunnen zeggen "je hebt pech, voortaan verkopen wij broccoli met rups. Verkopen we ook kromme komkommers. En bloemkool met een beestje". Toedeledoki.

Dan ben je als bedrijfsleider toch ook blue ::) Daar waar veel meer dingen tegenwoordig per stuk gaan ivm kleinere gezinnen en meer alleenstaanden ga je zo'n product op achterstand zetten door ze in grootverpakking aan te bieden. Maar an sich is het dus in beginsel al stom dat die groenten een aparte status hebben en dat ze onder een denigrerend naampje aangeboden moeten worden. En dan wel in bulk, want het zal alleen de alternatievegeitenwollengraskouwer aanspreken natuurlijk ::) en die eet geen vlees, dus die weet wel raad met 6 aubergines ;D
#3386397
Maar om even terug te komen op je oorspronkelijke vraag...Nee, geloof niet dat dit de bomb is die indruk maakt bij de consument. Het gaat immers niet om hun maar om de boeren ::) daarbij krijgt de mens momenteel dagelijks/wekelijks berichten voorgeschoteld over wat je van wat allemaal kan of gaat krijgen. Links of rechtsom ga je dan toch wat immuun worden.
Gisteravond was er ook een programma over hoe en wat er met NL zou gebeuren als de zeespiegel 6! meter zou stijgen. Op wat twitterberichten na heb ik er verder niks over gelezen of gehoord.

Zolang je maar niet de kinderen iets tekort doen, hoor je er niet veel over. Dat er bij de intocht geen zwarte pieten meelopen was zoals te verwachten meer reden tot ophef.
#3386401
Kaio schreef: ma 23 sep 2019, 09:34 Onze groente en fruit komt ook voornamelijk uit Spanje. ( ook de bioproducten vaak)
En daar heb ik wel een fantastische docu van gezien. Was een Duitse docu.
Nou dan wil je dat ook niet eten, en de toestanden wat je daar zag! :o Gut ik dacht dat zoiets in India of zo voor kwam. Niet binnen de EU eerlijk gezegd :-X
Mensenrechten wat zijn dat?

Edit ff gezocht en gevonden: kijk en huiver
https://www.daserste.de/information/rep ... o-102.html

Ik denk dat stoppen met eten wel een idee is :g:
Nou serieus als we zo net elkaar omgaan wat verwachten we dan? En ja gif heet niet voor niks gif en dat je daar dan aandoeningen van kunt krijgen wat gek zeg. Maar er moet wel heel veel veranderen.
En ik heb dus eens opgelet...zowat alles komt uit Spanje ook de bioproducten :-\ en wat doe je dan?
Vandaag moest ik groenten kopen voor de hondengroentenmix en voor onszelf dus ik heb ook opgelet. Alleen de komkommer kwam uit Spanje, de rest (pastinaak, courgette, paprika, aubergine, bieten, wortelen, spinazie, etc) allemaal uit NL. Ik doe bij de Ap boodschappen. Misschien ook afhankelijk van de Supermarkt, waar ie inkoopt?
#3386404
Lizzy schreef: ma 23 sep 2019, 14:30 Vandaag moest ik groenten kopen voor de hondengroentenmix en voor onszelf dus ik heb ook opgelet. Alleen de komkommer kwam uit Spanje, de rest (pastinaak, courgette, paprika, aubergine, bieten, wortelen, spinazie, etc) allemaal uit NL. Ik doe bij de Ap boodschappen. Misschien ook afhankelijk van de Supermarkt, waar ie inkoopt?
Wellicht, en denk zeker dat het aan de tijd van het jaar ligt! Ik heb toen in de winter gekeken.
In de winter groeit hier niks he. Maar wel goed dat dus zomers wel het een en ander van lokale afkomst is. Zal straks thuis weer eens kijken. :)
Hier in Frankrijk komt het meeste op dit moment uit Frankrijk ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door