Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3386341
Even een (korte) uitleg..Mijn moeder woont naar verwachting nu de laatste maanden zelfstandig thuis. De vervolgstap is dat ze a.g.v. dementie naar een tehuis gaat. Mijn moeder heeft een kat MENTOS en die mag mee..dat was 1 van onze belangrijkste voorwaarde.

Mentos heeft alleen al maanden een poepprobleem..deels een echt probleem..deels omdat de thuiszorg bij iedere `spetter`naast de kattenbak een notitie in het boek moest maken en ons ging bellen...Mogelijk terecht maar heeeeel vervelend. We hebben nu het `stankprobleem`etc redelijk onder controle.
Er zit een ambipur in het stopcontact, we hebben kranten onder de bak, we hebben een bak extra en silicagel korrels en aangepast voer (geen blikvoer meer).

Nu heeft Mentos geen goed ontlasting ..al langere tijd niet..het is ranzig, nooit geen goede drol en er zit ook vaak bloed bij. Wij hebben het idee dat het moeilijke poepen ook een oorzaak kan zijn van het soms naast de bak poepen.
We zijn een week of 4 geleden naar de dierenarts geweest en hij is eigenlijk best APK goedgekeurd. Er was wel wat ruis in zijn darmen maar verder niet echt iets schokkends zo op het eerste gezicht. Hij heeft wel een cortison injectie gekregen en een soort van AB shot. Verder hebben we op advies van de dierenarts een betere brokken soort meegenomen die rust in de darmen moest brengen.
Even leek het iets beter te gaan maar eigenlijk zijn we weer terug bij af..Natuurlijk is de volgende stap weer terug naar de dierenarts maar een AB kuur met b.v. 10 dagen een pilletje kunnen wij niet realiseren omdat wij niet dagelijks bij mijn moeder zijn.
Ergens in onze onderbuik hebben we ook het gevoel dat hij andere dingen te eten krijgt van mijn moeder. Ze is natuurlijk dement maar we hebben op een kinderlijke manier uitgelegd dat hij heel erg buikpijn krijgt van ander eten en dat wil ze echt niet want hij is haar alles. Maar omdat er altijd 2 bakjes waren 1 met blikvoer en 1 brokken vindt ze dit lastig dus nu staan er 2 bakjes brokken. Ik heb haar 1 x gesnapt toen ik onverwachts binnenkwam stond er kibbeling op de grond en ik zie ook dat hij direct op de leuning van de bank springt als ze gaat eten.
Aan de andere kant denk ik ..een kat die buiten loopt vreet ook van alles ..Mentos zit altijd binnen en heeft geen wormen.

Ik dacht misschien heeft iemand hier een "simpele en goed te realiseren tip" voor deze situatie rekening houdend met het feit dat mijn moeder hem zelf moet voeren.
Mentis is naar verwachting en jaar of 15 (asielkat).
#3386347
Mag hij wel snoepjes?
Brokken snoepjes of gedroogde vleesjes?
Misschien als ze hem mag verwennen met iets waar hij wel (beter) tegen kan, dat je haar zover krijgt ze hem geen menseneten meer geeft?

Ik kan me wel voorstellen dat ze het lastig heeft hem niets lekkers te kunnen geven.
Ik heb mijn katten jarenlang enkel brok gevoerd vroeger, en nu heb ik zelfs de neiging de katten van m'n ouders die enkel brok krijgen, iets lekkers toe te stoppen. ::)
#3386348
Van menseneten krijgt een gezonde kat geen bloed in de ontlasting lijkt mij. Dat duidt op een ontsteking of iets dergelijks, misschien veroorzaakt door een allergische reactie of autoimmuunziekte. Dat kan wel getriggered worden door wat hij eet natuurlijk. Kan ook iets anders zijn, zoals een tumor in de darm.

Ik zou er toch weer opnieuw mee naar de dierenarts gaan en hem extra goed laten nakijken. Poepmonster opsturen kan ook uitsluitsel geven. Is anders moeilijk te zeggen als het niet bekend is wat hij heeft.
#3386504
Het lijkt mij van alles te kunnen zijn, maar regelmatig bloed is constant slappe ontlasting is imo wel serieus. Niet enkel omwille van de oorzaak, maar ook om de schade.

Dingen die ik zo even snel kan bedenken zijn:
- parasieten
- niet tegen het voor kunnen
- een darmziekte

Ik zou overleggen met de da en ontlasting verzamelen van drie dagen lijkt mij ook wel aangewezen, want ik zou wel een uitgebreid ontlastingsonderzoek laten doen.

Valt er voor medicatie niets te regelen? Samen met de thuishulp of tijdelijk een dierenoppas ofzo inschakelen? Als het nodig is zal hij het toch echt moeten krijgen vrees ik.
#3388565
Ik wil bij deze iedereen bedanken die heeft meegedacht met ons probleem. De geestelijke situatie van mijn moeder ging zo hard achteruit dat ze heel snel in aanmerking is gekomen voor een woongroep voor dementerende ouderen in een verzorgingstehuis. Mentos zou naar mijn zusje verhuizen hij kon in deze situatie echt niet met mijn moeder mee. Wij hadden toch hoop dat wanneer we 100% zeker wisten dat hij goed eten zou krijgen de situatie te verbeteren was.
Maar..omdat tot nu toe niet veel verbetering in de situatie was..hij weigerde het voer van de dierenarts te eten en van al het ander eten kleine hapjes nam en de `spettertjes ontlasting`bleven wilde ik toch voor een grote APK terug naar de dierenarts. Mede ook om zeker te weten dat hij niet iets bij zich had wat een gevaar kon zijn voor de kat van mijn zusje.
´s middags de sleutel overdracht van mijn moeder haar zorgappartement..dan loop je toch een beetje op eieren..Mentos halen bij mijn moeder..en dan horen dat hij een tumor in zijn buik heeft..wat de uitkomst van deze bal ook zou zijn..Mentos kon niet meer beter worden..
Zusje gebeld..direct gekomen en dan gokken wat de beste beslissing is..mee terug naar mijn moeder terwijl wij haar moeten verhuizen wat mega heftig en emotioneel is voor iedereen en dan weten dat je volgende week met hem terug moet en dan zit hij ook nog 1,5 dag alleen in het oude appartement van moeder..
In overleg met de dierenarts hebben wij hem dezelfde middag nog in laten slapen.....
Mijn moeder weet het nog steeds niet..Hij is bij de dierenarts voor een groot onderzoek en gaat daarna naar mijn zusje ..dat was ook echt het plan...We hopen dat wanneer ze aan haar nieuwe appartement gewend is en er ook geen herinneringen meer zijn in combinatie met Mentos omdat hij hier nooit geweest is we midden volgende week de waarheid kunnen uitleggen..
Je weet niet waar je goed aan doet...maar dit lijkt de beste oplossing..Verzorgende om haar heen weten wel de waarheid..maar gaan even met ons mee zolang het nodig is. Zij vonden het in ieder geval de beste keus omdat er al zoveel verdriet en stress is
#3388566
Ach wat verdrietig.. ik weet niet hoe slecht het met je moeder is, op een gegeven moment wist mijn schoonmoeder niet meer dat haar man overleden was. Wij kregen toen het advies het maar in het midden te laten omdat ze anders elke keer opnieuw verdriet had dat hij overleden was. Dat blijft zo lastig met deze akelige ziekte, waar doe je goed aan voor je moeder en waar niet. Ik hoop dat je moeder snel kan wennen, ik moet zeggen dat mijn schoonmoeder echt opgeknapt is van een verhuizing van een huisje alleen naar een woongroep, hoe moeilijk dat ook was de eerste dagen. In ieder geval heel veel sterkte gewenst en wijsheid.
#3388603
Sterkte!

Misschien als je moeder over Mentos gaat vragen, dat je dan een foto van hem op haar nachtkastje oid zet. En als ze niet meer weet hoe en wat, gewoon uitleggen dat hij ziek was geworden en daarom ingeslapen. Maar dat hij wel een goed leven bij haar heeft gehad en ze veel van elkaar hielden.
#3388642
Het gaat op zich aardig..gisteren wilde ze graag naar huis en vond ze dat ze daar zonder overleg naar toe verhuisd was..ze vraagt ongeveer 1 x per bezoek naar de kat en dan zeggen we dat hij nog even bij de dierenarts blijft..dan is het verder ook goed...
Ze vraagt inderdaad ook weleens naar onze overleden vader dus het is niet klaar met de melding dat Mentos er niet meer is..het levert veel verdriet op en mogelijk meerdere keren …want als je het eenmaal hebt verteld kan je niet meer terug..
Hier reageert op zich rustig op..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door