Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#3385844
Ik heb een beste lijst met groentes opgeschreven die ik kan gaan halen om mixjes te maken. Nu lees ik de een doet alles blancheren en dan pureren. De ander doet het rauw pureren. Weer een ander doet het door de sapcentrifuge. Ik heb al die apparaten in huis maar wat is nu de beste versie. ;D

En hoeveel soorten groente doen jullie die elkaar? En zijn er nog combi's van groentes die de honden niet te nassen vinden?

En kan je eigenlijk ook fruit erdoor doen?

Het gaat trouwens om groentes bij een dieet voor een hond met cystine blaas stenen.
Door Lizzy
#3385849
Breezer schreef: do 12 sep 2019, 17:31 Ik heb een beste lijst met groentes opgeschreven die ik kan gaan halen om mixjes te maken. Nu lees ik de een doet alles blancheren en dan pureren. De ander doet het rauw pureren. Weer een ander doet het door de sapcentrifuge. Ik heb al die apparaten in huis maar wat is nu de beste versie. ;D
Je doet groenten of koken (blancheren) of rauw pureren. Een van de twee. En dat laatste kan in de sapcentrifuge en dan doe je sap en pulp altijd bij elkaar om aan je hond te geven. Pureren kan ook in een keukenmachine of blender. Net wat je zelf handig vindt. Mijn ervaring is dat je wel een top blender moet hebben om rauwe groenten goed te pureren (zonder toevoeging) tot een goede groentenmix.
En hoeveel soorten groente doen jullie die elkaar? En zijn er nog combi's van groentes die de honden niet te nassen vinden?
Ik maak voor hooguit 2 weken rauwe groentenmix. Rauwe groentenmix loopt in de vriezer qua voedingsstoffen snel terug. En ik gebruik 8 tot 15 verschillende groenten.
En kan je eigenlijk ook fruit erdoor doen?

Het gaat trouwens om groentes bij een dieet voor een hond met cystine blaas stenen.
Beter geen fruit. Fruit + vlees is een slechte combinatie. Het gaat gisten in de darmen. Appel, dat schijnt wel redelijk goed te gaan, maar ik ben daar ook mee gestopt.
Door Breezer
#3385939
Groente mix is gemaakt. Wat zit erin, winterpeen, paksoi, bietjes, sperziebonen, witlof, 2 handjes blad spinazie, andijvie, peterselie, tomaten en courgette. De harde groente heb ik even kort in kokend water gedaan. De rest is rauw gepureerd in de keukenmachine. Het vocht wat uit de groente kwam heb ik lekker in de mix laten zitten. Is mooi weer extra vocht voor de blaas. Daarom heb ik wel ipv 30 gram groente, 50 gram porties afgewogen.

Ik heb een puree gemaakt van zoete aardappel en rijst gekookt.
Heb combi's gemaakt met groente en zoete aardappel en groente en rijst. En dat samen in bakjes gedaan. Kan ik het zo bij het vlees kiepen.
Bijlagen
20190913_210039.jpg
20190913_210039.jpg (4.3 MiB) 2961 keer bekeken
Door Lizzy
#3385942
Zo! Dat ziet er goed uit zeg! Goed bezig geweest :-* ! Wanneer ga je het voeren? Ben benieuwd hoe hij het vindt!
Door Breezer
#3386014
Hij vind het heerlijk! Staat weer te stuiteren in de keuken. De 1e keer had ik het goed door elkaar geroerd want hij is nogal kieskeurig. Vandaag gewoon in de bak gedaan, en hij eet het echt met smaak. Maar waar ik vooral blij van wordt zijn de mini keuteltjes. Geen grote gele hopen meer. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door