Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3385805
frodo quin schreef: do 12 sep 2019, 09:27 Hmm, ik heb daar een andere indruk van, maar dan vooral om het gebrek aan paddocks ed en de kleine stallen.
Ik moet het met je eens zijn. Ik word vreselijk verdrietig van de foto's van de stallen. Ik rij zelf principieel niet op paarden die in stallen moeten leven. Mochten ze er overdag nog fatsoenlijk uit komen, maar die piepkleine winterpaddocks en 5 hectare weiland op 84 boxen geven die indruk ook niet echt.

En dat is lastig hoor, dat is precies ook de reden dat ik de afgelopen jaren weinig gereden heb. Hier in de omgeving staat alles in kleine stalletjes met maar heel beperkt weidegang. Ik wil dat niet. Nu moet ik een uur naar les rijden, maar daar staan de paarden in een stabiele kudde op een grote paddock met enorme track eraan vast. Dus 24/7 bewegingsruimte en sociaal contact. Dat vind ik enorm belangrijk, mijn uurtje rondrijden behoort absoluut niet het hoogtepunt van zijn dag te zijn.
Door frodo quin
#3385810
In België is dat ook enorm moeilijk te vinden. We lopen bovendien nog eens flink achter op Nederland op vlak van dierenwelzijn. De mentaliteit was, toen ik actief was in die sector, dat een paard vrije beweging neemt zoals wij vakantie nemen: eens enkele dagen hier of daar in de zomer. Er begint wel een mentaliteitswijziging te zijn, maar nog maar zeer beperkt en het gaat enorm traag.

Een paar weiden waar paarden dan nog vaak alleen op gaan en twee (op de foto's afgaand) paddocks met het formaat van een longeercirkel is idd niet nuttig met zoveel paarden. Zelfs het minimumformaat boxen niet voorzien, maar wel een hoop mooi pistes, gigantische saloon en zelfs een helikopter landplaats... Bij mij geeft dat enorm de indruk dat paarden er een sportattribuut zijn en hun welzijn niet relevant is.

Ik vind persoonlijk niet dat paarden perse altijd vrije beweging moeten hebben (wel goed natuurlijk), maar indien dat niet zo is moeten ze er wel dagelijks uit kunnen met vriendjes en op die momenten ook echt de benen is kunnen strekken, dus niet op een postzegel weitje of paddock. Als ze bv niet de hele dag buiten kunnen, dan is er meerdere keren per dag uit ook een optie imo.

@ PoP: ik denk dat Equivalencia in Destelbergen wel iets voor jou zou kunnen zijn. Het is geen western, maar klassieke rijkunst, working equitation, centerd riding en grondwerk. De paarden leven daar in kudde en zijn 24uur per dag buiten. Infrastructuur is wel beperkt. Er zijn twee weitjes afgezet waar WE toestellen opstaan. Je hoeft trouwens geen beperking te hebben, ze geeft ook les aan mensen zonder beperkingen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3385823
frodo quin schreef: do 12 sep 2019, 10:24 In België is dat ook enorm moeilijk te vinden. We lopen bovendien nog eens flink achter op Nederland op vlak van dierenwelzijn. De mentaliteit was, toen ik actief was in die sector, dat een paard vrije beweging neemt zoals wij vakantie nemen: eens enkele dagen hier of daar in de zomer. Er begint wel een mentaliteitswijziging te zijn, maar nog maar zeer beperkt en het gaat enorm traag.

Een paar weiden waar paarden dan nog vaak alleen op gaan en twee (op de foto's afgaand) paddocks met het formaat van een longeercirkel is idd niet nuttig met zoveel paarden. Zelfs het minimumformaat boxen niet voorzien, maar wel een hoop mooi pistes, gigantische saloon en zelfs een helikopter landplaats... Bij mij geeft dat enorm de indruk dat paarden er een sportattribuut zijn en hun welzijn niet relevant is.

Ik vind persoonlijk niet dat paarden perse altijd vrije beweging moeten hebben (wel goed natuurlijk), maar indien dat niet zo is moeten ze er wel dagelijks uit kunnen met vriendjes en op die momenten ook echt de benen is kunnen strekken, dus niet op een postzegel weitje of paddock. Als ze bv niet de hele dag buiten kunnen, dan is er meerdere keren per dag uit ook een optie imo.

@ PoP: ik denk dat Equivalencia in Destelbergen wel iets voor jou zou kunnen zijn. Het is geen western, maar klassieke rijkunst, working equitation, centerd riding en grondwerk. De paarden leven daar in kudde en zijn 24uur per dag buiten. Infrastructuur is wel beperkt. Er zijn twee weitjes afgezet waar WE toestellen opstaan. Je hoeft trouwens geen beperking te hebben, ze geeft ook les aan mensen zonder beperkingen.
Thanx!
Ik had er zo nog niet bij stilgestaan... :-[
Dat vind ik nu wel heel erg van mezelf.
Ik wist niet dat het anders kon, maar vind dat ik wel tekortschiet door daar niet zelf aan te denken.
Ik ga er zeker naar kijken. Ik wil het liefst western leren, maar dierenwelzijn gaat altijd voorop. En misschien vind ik gewoon klassiek op een ontspannen paard in een rustige omgeving een stuk aangenamer dat western op een paard in stress.

En het is nog niet gezegd dat ik het werkelijk ga doen.
Mijn tijdsschema moet het ook toelaten ed. Het moet haalbaar zijn.
Door zurca
#3385824
Wat mooi Karin dat het werken aan je angst zich nu heeft kunnen "uitbetalen" door zo'n mooie rit!
Heerlijk dat je er zo van hebt kunnen genieten :-*
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3385830
pearlsofpassion schreef: do 12 sep 2019, 13:38 Thanx!
Ik had er zo nog niet bij stilgestaan... :-[
Dat vind ik nu wel heel erg van mezelf.
Ik wist niet dat het anders kon, maar vind dat ik wel tekortschiet door daar niet zelf aan te denken.
Ik ga er zeker naar kijken. Ik wil het liefst western leren, maar dierenwelzijn gaat altijd voorop. En misschien vind ik gewoon klassiek op een ontspannen paard in een rustige omgeving een stuk aangenamer dat western op een paard in stress.

En het is nog niet gezegd dat ik het werkelijk ga doen.
Mijn tijdsschema moet het ook toelaten ed. Het moet haalbaar zijn.
Dat moet je helemaal niet erg vinden van jezelf! Je was juist bezig met welzijn en respect. De ellende is dat het zo normaal is om paarden in stallen te houden. Je ziet het overal, went er aan en het valt niet meer op.

Jij gaat gelijk verder denken nu je erop gewezen wordt en dat is super goed :-* . Dus niet jezelf rot voelen hoor!
Door frodo quin
#3385833
pearlsofpassion schreef: do 12 sep 2019, 13:38 Thanx!
Ik had er zo nog niet bij stilgestaan... :-[
Dat vind ik nu wel heel erg van mezelf.
Ik wist niet dat het anders kon, maar vind dat ik wel tekortschiet door daar niet zelf aan te denken.
Ik ga er zeker naar kijken. Ik wil het liefst western leren, maar dierenwelzijn gaat altijd voorop. En misschien vind ik gewoon klassiek op een ontspannen paard in een rustige omgeving een stuk aangenamer dat western op een paard in stress.

En het is nog niet gezegd dat ik het werkelijk ga doen.
Mijn tijdsschema moet het ook toelaten ed. Het moet haalbaar zijn.
Hoef je jezelf niet voor het hoofd te slaan hoor. De perceptie over de paardenwereld is een stuk meer pennyachtig dan de realiteit is. Vooral omdat de norm totaal niet paardvriendelijk is zien veel mensen het zelfs helemaal niet. Je doet de moeite en dat is het belangrijkste.

Klassiek en working equitation is trouwens helemaal niet hetzelfde als academische rijkunst (wat hier standaard is). Zij heeft zelf haar opleiding in Spanje of Portugal gevolgd dacht ik. Het zit eigenlijk best dicht in de buurt van horsemanship en western (vanuit mijn dressuurmiep achtergrond bekeken).

Hier een voorbeeldje van een speed trail

Sorry om je topic te kapen Kaela :-[
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3385840
Oh ja, dat komt wel al dichter in de buurt van western dan de dressuur die je zowat overal leert. En die wil ik echt niet meer leren, als het enigzins kan. Ik wil iets waar meer in contact met het paard gereden wordt ipv met de teugel.
Ik heb vroeger nog paard gereden, gewoon op de dichtstbijzijnde manege en daar werd eigenlijk enkel op benen en teugels gereden, zit was bijkomstig. Dan eens het geluk gehad les te krijgen op een 'echt' paard ipv een manege-les-paard en van een professionele jumpingrijder op pensioen en daar geleerd hoe de teugels enkel als hulp te gebruiken. Dat was zo ontzettend leuk! Spijtig genoeg maar in totaal anderhalf uur gehad maar op het eind toch eens echt dat gevoel gehad van 1 worden met het paard. En dat gevoel wil ik weer. Zo wil ik nog wel rijden.
En nauw contact hebben met je paard is natuurlijk ook heerlijk. Ik ging in de vakantie op de manege stallen uitmesten, gewoon om bij de paarden te kunnen zijn. Zalig was dat.

En western spreekt me ook omwille van de achtergrond (werken met vrijgrazend vee) ontzettend aan.
Zo dat rijden met de teugels vrij los en in 1 hand lijkt me heerlijk als je dat kan.

In die manège in Destelbergen kan je dit uit het filmpje leren vb?
Ken je het daar persoonlijk? Rij je ook paard?

Alvast ontzettend bedankt! :)
Door src_esther
#3385880
pearlsofpassion schreef: do 12 sep 2019, 17:03 Oh ja, dat komt wel al dichter in de buurt van western dan de dressuur die je zowat overal leert. En die wil ik echt niet meer leren, als het enigzins kan. Ik wil iets waar meer in contact met het paard gereden wordt ipv met de teugel.
Ik heb vroeger nog paard gereden, gewoon op de dichtstbijzijnde manege en daar werd eigenlijk enkel op benen en teugels gereden, zit was bijkomstig. Dan eens het geluk gehad les te krijgen op een 'echt' paard ipv een manege-les-paard en van een professionele jumpingrijder op pensioen en daar geleerd hoe de teugels enkel als hulp te gebruiken. Dat was zo ontzettend leuk! Spijtig genoeg maar in totaal anderhalf uur gehad maar op het eind toch eens echt dat gevoel gehad van 1 worden met het paard. En dat gevoel wil ik weer. Zo wil ik nog wel rijden.
En nauw contact hebben met je paard is natuurlijk ook heerlijk. Ik ging in de vakantie op de manege stallen uitmesten, gewoon om bij de paarden te kunnen zijn. Zalig was dat.

En western spreekt me ook omwille van de achtergrond (werken met vrijgrazend vee) ontzettend aan.
Zo dat rijden met de teugels vrij los en in 1 hand lijkt me heerlijk als je dat kan.

In die manège in Destelbergen kan je dit uit het filmpje leren vb?
Ken je het daar persoonlijk? Rij je ook paard?

Alvast ontzettend bedankt! :)
Ik vind western er helemaal niet vriendelijk uitzien voor het paard, okay, wel iets vriendelijker dan dressuur of die idioot hoge hindernissen bij het springen of gevaarlijke hindernissen bij de cross.
Wat me opvalt aan het filmpje van frodo quin is een relax happy paard. Maar ook hier vind ik te veel geprik met sporen en een te strakke hand vooral bij zo'n type bit.
Door frodo quin
#3385881
pearlsofpassion schreef: do 12 sep 2019, 17:03 In die manège in Destelbergen kan je dit uit het filmpje leren vb?
Ken je het daar persoonlijk? Rij je ook paard?

Alvast ontzettend bedankt! :)
Het zal er wel wat rustiger aan toe gaan denk ik ;) en standaard wordt er daar bitloos gewerkt. Ze werkt vanuit centerd riding (dus zit). De "pistes" staan daar vol met WE obstakels. De paarden zijn klassiek getraind en dat is echt wel wennen, want vooral het stuur is toch wel anders dan bij academish.

Ik ben daar enkele keren geweest, maar door omstandigheden is het daarbij gebleven. Ik had toen al 14 jaar niet meer gereden sinds mijn ongeluk en het was in de eerste plaats uit proberen of het fysiek misschien toch mogelijk zou zijn.

Dus neen ik rijd nu niet meer, vroeger was het mijn werk.
Laatst gewijzigd door frodo quin op do 12 sep 2019, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door frodo quin
#3385882
src_esther schreef: do 12 sep 2019, 22:24 Ik vind western er helemaal niet vriendelijk uitzien voor het paard, okay, wel iets vriendelijker dan dressuur of die idioot hoge hindernissen bij het springen of gevaarlijke hindernissen bij de cross.
Wat me opvalt aan het filmpje van frodo quin is een relax happy paard. Maar ook hier vind ik te veel geprik met sporen en een te strakke hand vooral bij zo'n type bit.
Ik denk dat alles wat de naam race heeft er niet vriendelijk uitziet ;) Of je sporen gebruikt of een bit en op welke manier, dat is een keuze van de ruiter en niet perse de dicipline. Je kan heel vriendelijk rijden in alle diciplines of een compleet monster tov je paard zijn. Het ligt aan de ruiter en natuurlijk hoe iemand opgeleid is, want mensen beseffen vaak niet dat iets niet oké is als ze het overal rondom hen zien.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3385887
frodo quin schreef: do 12 sep 2019, 23:12 Ik denk dat alles wat de naam race heeft er niet vriendelijk uitziet ;) Of je sporen gebruikt of een bit en op welke manier, dat is een keuze van de ruiter en niet perse de dicipline. Je kan heel vriendelijk rijden in alle diciplines of een compleet monster tov je paard zijn. Het ligt aan de ruiter en natuurlijk hoe iemand opgeleid is, want mensen beseffen vaak niet dat iets niet oké is als ze het overal rondom hen zien.
Bij western worden vaak bitten met lange scharen gebruikt. En dan wordt het al snel heel moeilijk om vriendelijk te rijden.

Een schaar is een hefboom. En als ik het goed onthouden heb, zorgt elke cm schaar voor vier maal meer inwerking in de mond als wat de ruiter in zijn hand voelt. Dus heb je een schaar van 10 cm, dan voel je als ruiter je hand heel licht en voelt je paard dat 40 keer zo sterk in zijn mond en achter zijn oren.

Nou worden in elke sport scharen gebruikt (de stang en trens bij de dressuur, het ijslandse bit bij de ijslanders), maar nergens zo vaak en zulke lange als bij de westernsport. Ik vind daar niets vriendelijks aan, ook al rij je met losse teugel en “goed”.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3385892
frodo quin schreef: do 12 sep 2019, 23:03 Het zal er wel wat rustiger aan toe gaan denk ik ;) en standaard wordt er daar bitloos gewerkt. Ze werkt vanuit centerd riding (dus zit). De "pistes" staan daar vol met WE obstakels. De paarden zijn klassiek getraind en dat is echt wel wennen, want vooral het stuur is toch wel anders dan bij academish.

Ik ben daar enkele keren geweest, maar door omstandigheden is het daarbij gebleven. Ik had toen al 14 jaar niet meer gereden sinds mijn ongeluk en het was in de eerste plaats uit proberen of het fysiek misschien toch mogelijk zou zijn.

Dus neen ik rijd nu niet meer, vroeger was het mijn werk.
OH wauw... :)
Nou echt heel erg bedankt!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door