Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3385779
Ja. Niet de hele dag, maar als het overdag 18,5.c is is dat wel oke, maar 's avonds vind ik dat te fris. Vind Yesco ook, die kruipt lekker onder het dekentje wat ik over mijn benen leg. Ik ben een echte koukleum. Behalve als ik opvliegers heb :-\ :( >:(
Gebruikersavatar
Door pike
#3385782
Vandaag heb ik hem voor het eerst aangezet. Vanochtend begon het weer nog best aangenaam maar het verzuurde al halverwege de ochtend. Het was nog 18,5 binnen maar door al die (mot)regen buiten werd het toch wel erg kil in huis. Het is nu 19 graden en voelt weer aangenaam. Ik vind het wel lekker dat het 's nachts niet mee zo warm is, dat slaapt een stuk beter. Overdag mag er voor mij wel weer wat bij.
#3385786
Ik ben opgegroeid met 18 graden in huis, maar nu kan ik dat echt niet meer.
Ik moet minstens 21 hebben, anders heb ik het echt koud. Van het kippenvel, met opgetrokken benen onder een dekentje kruipend en over m'n armen wrijvend koud. En als dat te lang duurt en ik moe wordt, verkleum ik ook echt en duurt het zelfs onder een donsdeken met mijn persoonlijke kachel naast me nog een half uur voor de kou uit m'n lijf trekt. Brrrr...

Maar bewondering voor wie dat kan. De dag doorkomen op 18 graden in huis.
Buiten heb ik daar geen last van. Maar daar ga ik dan ook gewoon niet zitten. Dat scheelt.
#3385803
Hier nog geen kachel aan en nog vaak de deur open. Heb wel dikkere kleding aangetrokken. Hier moet het eerst écht koud worden wil de kachel aan gaan. Zolang we het met dikkere kleding aan nog niet koud hebben, blijft hij lekker uit. :biggrin2:
#3385806
Neen, geen verwarming aan, maar zo'n temperatuur val is inderdaad wel even shock op het systeem. De ene week wordt je levend gekookt, de volgende is het ineens meer dan 10 graden kouder.

Ik zet principieel geen verwarming aan als het niet pakweg 16° is. Dat wil dus zeggen dat ik een half jaar kou heb en met een hoop truien en dekentjes door het leven ga.

Hier is het trouwens niet veel kouder dan 20° geworden, maar in een stad is het ook altijd warmer.

Mijn appartement is slecht geïsoleerd, maar in de tussen seizoenen heeft dat ook als voordeel dat, als de zon schijnt, het een oven wordt in mijn slaapkamer en dat warmt het huis ook een heel stuk op.

Ik moet wel nog aanpassen om de schuifdeur dicht te doen. Ze heeft maanden meestal open gestaan en nu vergeet ik dat wel eens.
#3385808
frodo quin schreef: do 12 sep 2019, 09:41 Neen, geen verwarming aan, maar zo'n temperatuur val is inderdaad wel even shock op het systeem. De ene week wordt je levend gekookt, de volgende is het ineens meer dan 10 graden kouder.

Ik zet principieel geen verwarming aan als het niet pakweg 16° is. Dat wil dus zeggen dat ik een half jaar kou heb en met een hoop truien en dekentjes door het leven ga.

Hier is het trouwens niet veel kouder dan 20° geworden, maar in een stad is het ook altijd warmer.

Mijn appartement is slecht geïsoleerd, maar in de tussen seizoenen heeft dat ook als voordeel dat, als de zon schijnt, het een oven wordt in mijn slaapkamer en dat warmt het huis ook een heel stuk op.

Ik moet wel nog aanpassen om de schuifdeur dicht te doen. Ze heeft maanden meestal open gestaan en nu vergeet ik dat wel eens.
Maar waarom?

Ik stook liever ook niet meer als nodig, maar ik ga geen kou zitten lijden. Ik heb swinters altijd een heel dik vest wat ik thuis aantrek, sloffen voor warme voeten en op de bank kruip ik graag onder een dekentje. Want je hoeft niet in je t-shirt te gaan stoken. Maar dan moet ik het vervolgens wel warm hebben en met 16 graden word ik een ijsklompje.
#3385812
De kachel is hier nog niet aan geweest (de thermostaat geeft 22C aan) maar 's avonds heb ik soms wel de ventilator aan (vooral nadat ik hete thee op heb) én een dekentje over m'n benen, is dat gek :crazy2: #ietsmetovergang
Meneer pien slaapt alleen onder ons dekbedovertrek, ik heb een dubbel katoenen sprei erop, ramen op een kier, niet warm, niet koud :D
#3385813
Kaela schreef: do 12 sep 2019, 09:48 Maar waarom?

Ik stook liever ook niet meer als nodig, maar ik ga geen kou zitten lijden. Ik heb swinters altijd een heel dik vest wat ik thuis aantrek, sloffen voor warme voeten en op de bank kruip ik graag onder een dekentje. Want je hoeft niet in je t-shirt te gaan stoken. Maar dan moet ik het vervolgens wel warm hebben en met 16 graden word ik een ijsklompje.
Omdat ik zo duurzaam mogelijk wil leven. Tot die temperatuur is het voor mij te doen, mits ingepakt. Ik ben trouwens iemand die het koud krijgt bij min 25° als ik stil zit (zeker in de winter) en als ik beweeg met die temperatuur flauw val. Ik heb wat problemen met het reguleren van mijn lichaamstemperatuur.

Daarnaast is het financieel ook een serieuze kost als je de verwarming iets hoger zet. Vorig jaar was het niet haalbaar omdat mijn bloedvaten al zwaar afsloten van de stress en dan was het hier meestal 18/19° en dat grapje heeft mij 500 euro opleg bezorgd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3385818
Onze verwarming reageert op de buitentemperatuur. Dus die gaat pas aan als het beneden een bepaalde temperatuur komt. En we hebben vloerverwarming , die kan alleen de hele dag door zelfde temperatuur hebben, die zet je niet ff hoger of lager.
Temperatuur schommelingen rondom die buitentemperatuur grens zijn hier dus wel lastig! 1 dag warmer gaat ie uit, dat erna koud moet ie nog opnieuw op gang komen ::) gelukkig kan ik wel iets instellen aan die grenswaarde.
Enne nu is het warm hier hoor , binnen en buiten 20 graden
#3385831
frodo quin schreef: do 12 sep 2019, 10:44 Omdat ik zo duurzaam mogelijk wil leven. Tot die temperatuur is het voor mij te doen, mits ingepakt. Ik ben trouwens iemand die het koud krijgt bij min 25° als ik stil zit (zeker in de winter) en als ik beweeg met die temperatuur flauw val. Ik heb wat problemen met het reguleren van mijn lichaamstemperatuur.

Daarnaast is het financieel ook een serieuze kost als je de verwarming iets hoger zet. Vorig jaar was het niet haalbaar omdat mijn bloedvaten al zwaar afsloten van de stress en dan was het hier meestal 18/19° en dat grapje heeft mij 500 euro opleg bezorgd.
Als je het dan pas koud krijgt, dan is het te doen. Ik zou me continu fysiek zeer onaangenaam voelen en dan is het klimaat en de wereld een nobel streven, maar dan wel een tegen een hoge persoonlijke prijs.

500 euro is een groot verschil. Ik zou ook wel duurzamer willen verwarmen. Zonnepanelen en dan elektrische vloerverwarming. Veel aangenamer voor mijn altijd ijskoude voeten en groener. Maar echt duurzaam is verwarmen nooit, dat feit blijft.
#3385838
Nou ik zet ook de verwarming niet aan als het niet nodig is. Maar ik ga ook niet zitten vernikkelen van de kou, met vestjes en truitjes. Om heel misschien een tikkie duurzamer te leven. Ik hoopte dat het nog even kon wachten maar gister is die verwarming toch aangegaan was ineens naar 18 graden en als je dan gaat zitten dan merk je dat echt. Gelukkig is het vandaag weer lekker en staat de pui weer open en de verwarming uit. Onze buren zetten de verwarming aan en alles open, dat is ook weer andere uiterste bedenk ik me ineens.

#3385841
Vandaag is het heerlijk! :D
Lekker alles weer open, het is buiten warmer dan binnen.

Wij hebben het in de winter 20C, anders is dit huis te koud. Ook 's nachts, want anders hebben de honden het beneden koud.
Ik draag dan al een dikke trui met twee lagen (lange mouwen) eronder.
In ons vorige huis was 18C veel beter te doen.
Door Paulus5
#3385917
Ja 25graden :cool:
Maar we hebben wel zonnepanelen hoor. En ik heb altijd koud. Vroeger stond het meestal 20-22 graden maar de laatste tijd heb ik het vaak te rap koud in de winter en herfst
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door