Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Robert & Mirjan
#3385558
Hoi allemaal.
Wij zijn in het verleden hier actief geweest en ook met barf.

Door omstandigheden aantal jaren geen honden meer gehad. Maar onze nieuwe pup is zeg maar in productie. :D :D

Nu wilden we deze pup van begin af aan groot brengen op vers. Een hele hoop omtrent het samenstellen zit nog in ons bolleke, en de percentages om samen te stellen is met de rekenhulp ook te doen.

Alleen we zijn door ervaring wat angstig met hele botten en daardoor deden wevoorheen een soort zaagsel van bot erdoor mengen.
Nu weet ik alleen niet de exacte naam ervan meer, ook niet waar te halen en vooral de juiste verhouding hiervan.
Kan iemand hier een antwoord op geven?

Ook zat ik ermee hoe het nu zat met welk orgaan nu wel veel voedingsstoffen bevat en welke voornamelijk vulling was?

Maar ook hoe zat het nu met pancreas. Is dat hetzelfde als de alvleesklier en zoja die is toch juist slecht om te voeren hoe zat dat ook weer precies?


Gr Robert en Mirjan
Door Lizzy
#3385584
Robert & Mirjan schreef: zo 08 sep 2019, 19:51 Hoi allemaal.
Wij zijn in het verleden hier actief geweest en ook met barf.

Door omstandigheden aantal jaren geen honden meer gehad. Maar onze nieuwe pup is zeg maar in productie. :D :D
Oh leuk! Wat is het voor pup? Alvast gefeliciteerd!
Nu wilden we deze pup van begin af aan groot brengen op vers. Een hele hoop omtrent het samenstellen zit nog in ons bolleke, en de percentages om samen te stellen is met de rekenhulp ook te doen.

Alleen we zijn door ervaring wat angstig met hele botten en daardoor deden wevoorheen een soort zaagsel van bot erdoor mengen.
Nu weet ik alleen niet de exacte naam ervan meer, ook niet waar te halen en vooral de juiste verhouding hiervan.
Kan iemand hier een antwoord op geven?
Was dat niet van Slagerij West? Ik weet niet wat er in zat. Vandaag de dag heeft Dogmeat ook wel botmixen: https://www.dogmeat.nl/index.php?main_p ... mig378h7o4. Maar goed, ik zou toch serieus proberen om voor echte vleesbotten te gaan. Je behaald daar zoveel winst mee. Geen problemen meer met tandenwisselen, om er maar eens 1 te noemen. Je kunt gewoon geschikte vleesbotten geven en die zijn eigenlijk super veilig!
Ook zat ik ermee hoe het nu zat met welk orgaan nu wel veel voedingsstoffen bevat en welke voornamelijk vulling was?
Alle organen bevatten veel voedingsstoffen. De drie belangrijkste zijn: hart, lever en nier en die heeft je pup alle 3 wel nodig. Lever van rund (dus oudere koeien) zijn minder ideaal omdat de koe daar z'n hele leven mee heeft rondgelopen. Maar lever van kip (altijd jong), lam (ook jong) en biologische lever (mag ook van rund) zijn prima.
Maar ook hoe zat het nu met pancreas. Is dat hetzelfde als de alvleesklier en zoja die is toch juist slecht om te voeren hoe zat dat ook weer precies?
Pancreas voer je eigenlijk alleen als de hond problemen heeft met de alvleesklier (ja, dat is het zelfde). En dat is niet slecht om te voeren maar het is heel moeilijk aan komen en het is nergens voor nodig dus ik zou dat alleen voeren zou je hond wat mankeren (we geven dit aan honden met EPI).
Door Robert & Mirjan
#3385627
Hoi Lizzy,

dank je het word een Hollandse Herder wederom.

Het was geen botmix het was puur bot gemalen of zaagsel, ik had de eerste keer dat gekregen van een forumlid hier maar ben de naam kwijt van dat lid. Het waren vierkante blokken.

De lever van een volwassen rund wist ik niet dat dat minder goed was, dank je voor de tip.
Door Lizzy
#3385630
Robert & Mirjan schreef: ma 09 sep 2019, 18:04 Hoi Lizzy,

dank je het word een Hollandse Herder wederom.

Het was geen botmix het was puur bot gemalen of zaagsel, ik had de eerste keer dat gekregen van een forumlid hier maar ben de naam kwijt van dat lid. Het waren vierkante blokken.

De lever van een volwassen rund wist ik niet dat dat minder goed was, dank je voor de tip.
Oh, hart en nier kun je dus gewoon voeren. Nieren met teveel cadmium komen niet in de menselijke voedsel-keten terecht.

Via wie je dat zaagsel had weet ik niet maar ik beveel het dus ook niet aan.
Door Robert & Mirjan
#3385640
Even heel diep gegraven.
En graag mee kijken of ik het goed heb, vooral qua bot.

Mijn oude menu was uitgaande van steeds 10 kg bereiden per vleessoort. En nu aangepast ipv botzaagsel nu nekken enzovoort.
6 KG Spiervlees (wisselend rund , paard, lam, kip enzovoort)
1.5 KG Orgaan ( waarvan 750 gr hart en 350 lever en 350 nier of long)
1.5 KG Kippen, kalkoen en eendennekken, eendenvleugels kipruggetjes. (Eventueel advies wat ik meer kan voeren qua beginnersbotjes)
1 KG Groente
Door Lizzy
#3385678
Robert & Mirjan schreef: ma 09 sep 2019, 19:56 Even heel diep gegraven.
En graag mee kijken of ik het goed heb, vooral qua bot.

Mijn oude menu was uitgaande van steeds 10 kg bereiden per vleessoort. En nu aangepast ipv botzaagsel nu nekken enzovoort.
6 KG Spiervlees (wisselend rund , paard, lam, kip enzovoort)
1.5 KG Orgaan ( waarvan 750 gr hart en 350 lever en 350 nier of long)
1.5 KG Kippen, kalkoen en eendennekken, eendenvleugels kipruggetjes. (Eventueel advies wat ik meer kan voeren qua beginnersbotjes)
1 KG Groente
Wanneer je nu vleesbot gaat voeren, is 1,5 kg te weinig. Dit is namelijk 15% bot maar met je slijpsel had je daar alleen bot. Nu bestaat je vleesbot voor 50% uit vlees. Je zult nu naar 4,5 kg vleesbot toe moeten.

Persoonlijk vind ik nekken behoorlijk ongeschikt. Ik zou er niet mee beginnen, ik zou ze zelfs niet eens op het menu zetten. De gemiddelde hond slikt ze zonder ook maar 1 keer te "kauwen" zo in. En met een kippennek is dat 1 ding. Met een eendennek is dat al minder. Met een kalkoennek is dat ronduit gevaarlijk. Ik zou zoveel mogelijk karkassen op het menu zetten als ik jou was. Kipkarkas, eendkarkas, kwartelkarkas (voor een jonge pup bij het overschakelen zeer veilig), konijnkarkas (ook zeer veilig), parelhoenkarkas, zalmkop en als je hond wat ouder is Nederlands haaskarkas, ganskarkas, fazantkarkas. Die laatste 3 zijn van wild en dat is altijd harder. Overigens is het niet noodzakelijk om dat te voeren, het is een optie.

Qua orgaanvlees zou ik 3 gelijke delen hart, lever en nier voeren. En dan 10% van het totaal aan deze drie orgaanvleessoorten geven, dus dat is 1 kg. Long is vrijwel waardeloos aan voedigsstoffen dus ik zou geen long voeren (hooguit leuk als snackje, om te drogen) en me focussen op hart, lever en nier. Verder mis ik dus pens. En ik zou 10% pens gaan voeren.

Ik zie ook geen vette vis op je menu. Daarom heb ik bij vleesbot zalmkop toevoegt. Ik zou eens per twee weken een zalmkop geven en daarnaast twee keer per week een rauw, heel sardientje of panharing. Zalmkop hoeft ook niet perse, is optioneel. Je zou dan gewoon 2 keer per week een klein rauw vet visje kunnen geven.
Door Robert & Mirjan
#3385703
Wanneer je nu vleesbot gaat voeren, is 1,5 kg te weinig. Dit is namelijk 15% bot maar met je slijpsel had je daar alleen bot. Nu bestaat je vleesbot voor 50% uit vlees. Je zult nu naar 4,5 kg vleesbot toe moeten.
Duidelijk, alleen begrijp ik je misschien verkeerd maar je gaat uit volgens mij van 45% op de complete hoeveelheid toch? Dus dan zou ik bij 10 kg eindgewicht.
4.5 kg vleesbot
1kg orgaan
1kg pens
1 kg groente (is die hoeveelheid afhankelijk van of je vuile pens voert of schone?)
3 kg spiervlees.
Persoonlijk vind ik nekken behoorlijk ongeschikt. Ik zou er niet mee beginnen, ik zou ze zelfs niet eens op het menu zetten. De gemiddelde hond slikt ze zonder ook maar 1 keer te "kauwen" zo in. En met een kippennek is dat 1 ding. Met een eendennek is dat al minder. Met een kalkoennek is dat ronduit gevaarlijk. Ik zou zoveel mogelijk karkassen op het menu zetten als ik jou was. Kipkarkas, eendkarkas, kwartelkarkas (voor een jonge pup bij het overschakelen zeer veilig), konijnkarkas (ook zeer veilig), parelhoenkarkas, zalmkop en als je hond wat ouder is Nederlands haaskarkas, ganskarkas, fazantkarkas. Die laatste 3 zijn van wild en dat is altijd harder. Overigens is het niet noodzakelijk om dat te voeren, het is een optie.
Dat was dus ook onze nare ervaringen maar ook met andere botten met de vorige hond, daarom wilde ik de nekken door het gehaktmachine halen dat het eruitkomt als KVV zeg maar. Toen de vorige hond nog pup was deed ik dat ook namelijk en werkte goed. Maar zit er dan wel genoeg in ten opzichte van andere botten is dan de volgende vraag.
Maar zo'n karkas moet hij inderdaad wel gaan kluiven.
Maar hoe doe jij het dan met de rest toevoegen? Voorheen maakte ik dus 1 grote pot per diersoort waarin alles door elkaar was gemengd (net als bij KVV het geval is wel verschrikkelijk veel werk) en voerde dat per dag. Dan geven jullie de karkassen buiten neem ik aan.
Ik zie ook geen vette vis op je menu. Daarom heb ik bij vleesbot zalmkop toevoegt. Ik zou eens per twee weken een zalmkop geven en daarnaast twee keer per week een rauw, heel sardientje of panharing. Zalmkop hoeft ook niet perse, is optioneel. Je zou dan gewoon 2 keer per week een klein rauw vet visje kunnen geven.
Sorry die was ik vergeten maar inderdaad deden we voorheen 1x pw makreel of sardines, maar 2x pw is dus beter. Met zalmkoppen moet het toch 2 weken ingvroren zijn geweest?
Door El_Kato
#3385986
De nekken zou ik ook schrappen uit je menu. Ik heb hier de ervaring dat de ontlasting er droog en hard van word. Kalkoen is helemaal een nogo hier veel te hard. Ook met de kalkoenbotmixen van Dogmeat hebben wij de ervaring dat de ontlasting er droog en hard van word. Ik denk ook dat ze wat gevoelig op de darmen zijn want ook van bijna alle merken KVV krijgen ze droge harde ontlasting, maar goed dat terzijde :)

Wij zijn 2 jaar geleden met Dex begonnen met kwartelkarkasjes. Per week maakte ik de dagporties klaar en per dag verdeelde ik dat dan in 3en. Elke week wegen en de hoeveelheden daarop aanpassen. De kwartelkarkasjes verdelen ook mooi over de dag, weinig tot geen extra hakwerk. Na 2 a 3 weken hebben we dit volgens mij uitgebreid met kippenruggetjes en daarna parelhoen en zo verder. En vanaf het begin wel al ervoor gezorgd dat er veel afwisseling in het spiervlees en het orgaan zat.
Door Robert & Mirjan
#3387145
Even een andere vraag wat ik niet echt terug kan vinden.
Ik had gisteren een 'discussie" met iemand over barf.
Hij gaf een punt aan wat aannemelijk lijkt, ik weet niet hoe dit precies zit.

Hij gaf aan dat hij absoluut de meerwaarde van vers voeren inzag maar de ingrediënten in twijfel trok.

Zoals hij vergeleek met de wolf zei hij dat die eerst de ingewanden opeten daarna aan het vlees begonnen, maar nu komt het dat bij kleinere dieren wel alles wordt opgegeten maar bij grotere dieren alleen de botten gekraakt voor het merg.

Tot zover kan ik het ook terug vinden, maar ik lees nergens iets over de botten inderdaad.
Hoe zit dat dan precies?
Is ons dieet dan geen overkill wat bot betreft?
En waarom is dan bij kvv calcium max 1%?

Vooropgesteld trek ik hier niets in twijfel maar ben wel nieuwsgierig hoe dat nu precies zit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3387152
NRV voert minder bot, meer wat een wolf in het wild zou binnen krijgen.
Bij BARF wordt meer gekeken waar een hond het het beste op doet, maw waar de ontlasting het best van structuur op is.

Zo heb ik het toch begrepen.

Verder mag je niet vergeten dat wild bot meer calcium bevat, dus dat je van gekweekte dieren meer bot moet voeren om eenzelfde hoeveelheid calcium binnen te moeten krijgen.

Op je vraag van 1%, ik weet niet of dat klopt. Maar als dat in kvv zit, zal dat bij barf ook zo zijn. Zuiver calcium zit er idd niet zoveel in bot.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3387162
Ik weet niet precies wat een wolf vangt en eet. Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van wat er voor handen is. Maar ik denk dat je dan toch vooral aan reeën, herten, konijnen en hazen en dat soort dieren moet denken. En van een volwassen hert zal een wolf niet alle botten opeten, maar van een ree toch zeker wel wat, zoals de ribben. In dierentuinen zie je dat ze (in onze ogen voor een hond ongeschikte) botten als rund krijgen en dat vrijwel volledig opeten.

Uiteindelijk is een hond geen wolf. In die zin, een hond jaagt niet in een groep op een groter prooidier om de buit te delen. Een hond krijgt van ons vlees uit de bio industrie te eten. En een kip die met 7 of 8 weken geslacht is, is gewoon nog een kuiken en qua bot en calcium niet te vergelijken met een in het wild volwassen geworden ree(ribje).
Daarom onderscheiden we ook in de barf "zachte botten" en "harde botten", omdat er veel verschil in kan zitten.

Als laatste en zeker niet onbelangrijk: natuurlijk calcium wordt uitgescheiden als er teveel in het dieet zit. Dat zie je aan de ontlasting die dan heel hard en wittig wordt. En dan weet je dat je wat kan minderen. Is de ontlasting goed, niet te hard en niet te zacht, dan weet je ook dat je met de calcium heel prima binnen de marge zit. En dat zal neerkomen op hetzelfde percentage als wat er in kvv zit.
Door Lizzy
#3387163
Robert & Mirjan schreef: zo 06 okt 2019, 19:49 Even een andere vraag wat ik niet echt terug kan vinden.
Ik had gisteren een 'discussie" met iemand over barf.
Hij gaf een punt aan wat aannemelijk lijkt, ik weet niet hoe dit precies zit.

Hij gaf aan dat hij absoluut de meerwaarde van vers voeren inzag maar de ingrediënten in twijfel trok.

Zoals hij vergeleek met de wolf zei hij dat die eerst de ingewanden opeten daarna aan het vlees begonnen, maar nu komt het dat bij kleinere dieren wel alles wordt opgegeten maar bij grotere dieren alleen de botten gekraakt voor het merg.

Tot zover kan ik het ook terug vinden, maar ik lees nergens iets over de botten inderdaad.
Hoe zit dat dan precies?
Is ons dieet dan geen overkill wat bot betreft?
En waarom is dan bij kvv calcium max 1%?

Vooropgesteld trek ik hier niets in twijfel maar ben wel nieuwsgierig hoe dat nu precies zit.
Bij 45% vleesbot gaan wij uit van een goed bevleest vleesbot. Dat tenminste voor 50% uit vlees bestaat. En dus krijg je hond gemiddeld zo'n 20% a 25% kaal bot binnen. En dat is iets meer als het percentage bot dat in een klein wild dier zit.

Maar dan gaat meneer (met wie je daarover een gesprek had) alleen wel voorbij aan de volgende essentiële zaken:

Bot van gekweekte dieren in de bio-industrie bevat bij lange na niet de hoeveelheid calcium als bot van een wild dier. Bot van kip bijv: kip wordt met 6 weken geslacht. Dan is het een kuiken. En die botten zijn werkelijk niet te vergelijken met bijv. bot van een kip dat 6 jaar oud is. Huub van de Lang van Bandit diervoeding heeft een analyse laten maken van plofkip bot en biologische kippenbot en daar zit al een enorm verschil in, qua calciumgehalte. Naarmate het dier ouder wordt, verhard namelijk nog veel bot, ook onder invloed van het gewicht van een dier (dat ie moet dragen).

Verder is het ook niet waar dat een skelet van een groot dier blijft liggen. Dat hangt af van het aanbod aan voeding. Daarvoor verwijs ik je naar de boeken van David Mech en Mogens Eliasen. Wij voeren de botten van grote dieren niet omdat wij het wel erg vinden als onze hond het lootje legt door het eten van moeilijk verteerbaar bot. Een wolf die niks te vreten heeft eet wat ie kan. Overigens, geef een hond een groot kaal bot en hij zal het op proberen te eten omdat ze het heerlijk vinden om te kluiven. Dat geldt ook voor wolven hoor. Dus vergis je niet in wat zij allemaal opeten. En er is ook een analyse beschikbaar (ik weet alleen niet of ik het makkelijk kan vinden) maar een bot van een kalf : daar zit bij mijn weten iets van 1000 keer meer calcium in als in een kippenvleugel.

Die 10% kaal bot die ze in sommige stromingen voeren: dat is naar mijn mening gewoon te weinig. Ik heb ooit ook berekeningen gemaakt op basis van analyses van kippenbotten en dan krijgt een hond met 45% vleesbot pas voldoende calcium binnen. En dat verbaast mij dan ook niet, gezien bovenstaande: bot van kleine dieren die jong geslacht worden voor vlees (kip, eend, parelhoen, kwartel, etc. = allemaal niveau kuiken) bevat aanzienlijk minder calcium dan bot van wilde dieren. Koop maar eens wilde haaskarkas. Of wilde gans karkas. Je hond zal daar aanzienlijk meer moeite mee hebben omdat dat echt veel harder is als kip of eendkarkas. Daar zit aanzienlijk meer calcium in.

Dus tenzij je heel vaak vleesbot van wilde dieren voert, raad ik je af om zo weinig vleesbot te voeren. Als het nodig is omdat je hond hele harde ontlasting krijgt op 45% vleesbot: dan kun je best wel zakken hoor. Maar minder dan 30% vleesbot zou ik niet voeren en al helemaaaaal niet aan een jonge/opgroeiende hond.

KVV: daar zit natuurlijk niet 1% bot in. Daar zit misschien 1% calcium in maar niet 1% bot. Gemiddeld zit er in KVV 15% a 25% kaal bot (en dat is 30% a 50% vleesbot). Bandit gebruikt alleen bot van biologische legkippen (!!!) en die gebruikt 15%. En geloof mij nou, biologische legkippen zijn een jaar of 2 a 3 als ze geslacht worden en bevatten dus echt aanzienlijk veel meer calcium dan bot van plofkip. Poten bevatten overigens in de regel meer calcium dan de rest van het skelet (behalve nekken). Omdat ze gewicht hebben gedragen.

Ik hoop dat ik hiermee heb uitgelegd waarom wij 45% goed bevleest vleesbot adviseren. Maar iedereen is natuurlijk vrij om dat aan te passen aan de hoeveelheden die hij denkt dat goed is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door