Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door rosmin
#3385477
Weet niet of er iemand binnenkort naar Noorwegen reist met zijn/haar honden, maar er heerst nu nog voornamelijk rond Oslo een hondenziekte waar honden binnen 24 uur aan kunnen sterven, symptomen zijn overgeven (bloederig) en bloederige diarree, de oorzaak is tot nu toe onbekend!! Er wordt gedacht aan bacterie of virus, er zijn bij autopsie geen tekeneen van vergiftiging gevonden.

https://www.nrk.no/jakten-pa-den-mystis ... 1.14691281
#3385595
Bij de eerste drie honden die geobduceerd zijn, lijkt de doodsoorzaak 'ernstige bloedingen als gevolg van een darminfectie' te zijn, bij drie honden die gisteren geobduceerd zijn, heeft men 'abnormaal grote aantallen bacteriën Costridium perfringens en Providencia alcalifaciens vastgesteld'. Meer is er nog niet bekend, maar het probleem spreidt zich inmiddels over het hele land uit en is niet meer tot Oslo beperkt. Brrr. Wij wonen gelukkig een flink eind van de Noorse grens, maar dat wil natuurlijk niets zeggen. :-\
#3385603
Clostridium perfringens is wel een bekende verwekker van diarree in honden, dat is het vaak een bepaald type dat een giftige stof uitscheidt (toxine A). Ik kan in de literatuur niks vinden over uitbraken bij honden, wel bij bv biggetjes. Individuele gevallen worden nog wel eens gelinkend aan het eten van bedorven vlees (kadavers). Clostridium is een vervelende bacterie omdat 'ie sporen kan vormen die heel lang in de omgeving kunnen overleven en ook bestand zijn tegen verhitten.
Providencia ken ik niet als verwekker van diarree, ik heb even gegoogeld en kwam tegen dat het toch vooral als een opportunist wordt en het onduidelijk is of het nou een verwekker is van diarree.
Blijft spannend. Is er al meer duidelijk over of het hond-op-hond overdracht is of toch meer "gemeenschappelijke bron" ? Dat zou ook wel fijne informatie zijn... Maar is vaak natuurlijk lastig uit elkaar te halen omdat honden in 1 huishouden vaak zowel een gemeenschappelijk bron zullen hebben als contact met elkaar. Lijkt me een ingewikkelde puzzel.
#3385604
overigens "voer van verschillende merken" zegt mij helemaal niks. Dan mogen ze eerst eens uit gaan zoeken of de verschillende merken uit verschillende fabrieken komen en of ze niet toevallig een grondstof bij eenzelfde fabrikant hebben gekocht. Bij het melamine schandaal in de VS kwam het voer volgens mij ook van verschillende merken. Het kan natuurlijk he, dat ze dat al hebben gedaan maar gezien de ondoorzichtigheid van de productie ketens lijkt het me echt niet makkelijk uit te sluiten.
Door rosmin
#3385625
Voor zover mijn Noors strekt begrijp ik dat er vanuit de veterinaire instituten wordt geadviseerd honden niet te close met elkaar te laten spelen en dat eigenaren ze aan de lijn uitlaten. Ook evenementen zijn afgelast en worden afgeraden. Verder bergrijp ik uit het laatste nieuws dat er een soort stroomschema is gemaakt voor dierenartsen/ eigenaren als er ee nhond ziek is wat ze kunnen doen. Daar wordt ook gevraagd naar het voer van de afgelopen 14 dagen.
De Clostridium perfriongens kan necrotische enteritis veroorzaken, maar dit schijnt vrij zeldzaam te zijn ,
http://www.food-info.net/nl/bact/clper.htm

Wij zouden eind september met camper naar Norge gaan, maar door ziekte van Koetje gaat dat er iets anders uit zien, nu ga ik alleen zonder Roxy en meneer R. , en na deze berichten ben ik daar erg blij mee. Zou er niet aan moeten denken Roxy nu mee te nemen naar Norge.
@Anne, ik duim knoeperdhard dat de bacterien “honkvast” zijn en zich niet verspreiden naar Zweden.
#3385635
rosmin schreef: ma 09 sep 2019, 17:56 Voor zover mijn Noors strekt begrijp ik dat er vanuit de veterinaire instituten wordt geadviseerd honden niet te close met elkaar te laten spelen en dat eigenaren ze aan de lijn uitlaten. Ook evenementen zijn afgelast en worden afgeraden. Verder bergrijp ik uit het laatste nieuws dat er een soort stroomschema is gemaakt voor dierenartsen/ eigenaren als er ee nhond ziek is wat ze kunnen doen. Daar wordt ook gevraagd naar het voer van de afgelopen 14 dagen.
De Clostridium perfriongens kan necrotische enteritis veroorzaken, maar dit schijnt vrij zeldzaam te zijn ,
http://www.food-info.net/nl/bact/clper.htm

Wij zouden eind september met camper naar Norge gaan, maar door ziekte van Koetje gaat dat er iets anders uit zien, nu ga ik alleen zonder Roxy en meneer R. , en na deze berichten ben ik daar erg blij mee. Zou er niet aan moeten denken Roxy nu mee te nemen naar Norge.
@Anne, ik duim knoeperdhard dat de bacterien “honkvast” zijn en zich niet verspreiden naar Zweden.
Dank je. Ik hoop ook dat het zich niet deze kant op verspreidt, maar er komen dezer dagen duizenden Noorse jagers in Zweden jagen (elanden- en berenjacht) dus ik vrees dat we niet helemaal gevrijwaard zullen blijven. Evenementen met honden zijn inderdaad afgelast, maar Jordbruksverket (het Zweedse ministerie van Landbouw) wil de grens niet sluiten voor Noorse jagers en hun honden - omdat nog niet bekend is of het om een besmettelijke aandoening gaat of niet. Beetje vreemde redenering, je zou denken: juist omdat dat nog niet bekend is, sluit je de grens tijdelijk voor honden uit Noorwegen, maar dat schijnt wettelijk niet te kunnen.

Naja, we hopen er maar het beste van. Verstandig in ieder geval om Roxy niet mee te nemen. En sterkte met Koetje!
#3388786
Ik probeer mijn Noors uit maar dat is nog niet goed genoeg...
Wel haal ik eruit dat in Noorwegen er zieke honden zijn door het hele land en at ze denken aan Providencia alcaligenes en Clostridium perfringens als oorzaken maar tegelijk dat dat ook raar is omdat Providencia niet bekend staat als veroorzaker van uitbraken. Dus de gekweekte bacterie en het ziekte beeld kloppen niet met elkaar.

Ik heb twee collega’s van mij die in Noorwegen werken een mailtje gestuurd of zij de tekst op de site van Noorse veterinair instituut voor mij willen samenvatten.

Ik begin wel sterk te twijfelen, normaal gaan we in maart met de honden naar Noorwegen, nou zitten we meestal ergens in de bergen waar we niemand tegen komen maar we komen ook aan in Oslo.. ik vind het toch beetje eng eigenlijk. We moeten eind december wel gaan beslissen ivm reserveren boot en huis :-X
#3388793
Siberienne schreef: do 31 okt 2019, 12:28 Ik probeer mijn Noors uit maar dat is nog niet goed genoeg...
Wel haal ik eruit dat in Noorwegen er zieke honden zijn door het hele land en at ze denken aan Providencia alcaligenes en Clostridium perfringens als oorzaken maar tegelijk dat dat ook raar is omdat Providencia niet bekend staat als veroorzaker van uitbraken. Dus de gekweekte bacterie en het ziekte beeld kloppen niet met elkaar.

Ik heb twee collega’s van mij die in Noorwegen werken een mailtje gestuurd of zij de tekst op de site van Noorse veterinair instituut voor mij willen samenvatten.

Ik begin wel sterk te twijfelen, normaal gaan we in maart met de honden naar Noorwegen, nou zitten we meestal ergens in de bergen waar we niemand tegen komen maar we komen ook aan in Oslo.. ik vind het toch beetje eng eigenlijk. We moeten eind december wel gaan beslissen ivm reserveren boot en huis :-X
Kom je toch lekker naar Zweden. :P Hier nog geen enge dingen in de buurt gehoord. Hopelijk blijft dat zo. Niet dat ik ooit andere honden tegenkom, en het overgrote deel van de jacht is ook voorbij dus het risico andere honden tegen te komen is ook klein nu, maar met enge ziektes weet je het maar nooit.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door