Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3385497
google maar een op no-poo en low-poo, dit is de stroming van het minder wassen van je haar en als je al wast het wassen met alternatieve natuurlijke middelen.
Ik heb ook roggemeel gebruikt, ik maakte dan een aftreksel door de meel in een kousje in warm water te weeken.. net zoals je havermelk zou kunnen maken. Havermelk ook geprobeerd maar dat bevat teveel proteine en dat vond mijn haar iets teveel van het goede.
Je haar heeft proteine zeker nodig maar ook daarin vocht en die balans vinden is best ( in mijn geval) lastig. Want je wilt geen proteine overload ( resultaat stro) maar je wilt ook niet een tekort.

Ik heb een tijdlang op FB in de verschillende no-low poo groepen gelezen en een en andere geprobeerd en daar zeker veel van opgestoken.
Hier een zeer handig blog van een van de leden die daar ook lid was en het een stapje verder heeft uitgebreid met een eigen blog etc: https://natuurlijkehaarverzorging.nl/no-poo-en-low-poo/
#3385661
Nee, noway. Ik vind het wel verrassend voor iemand die ongeveer overal het liefst antibacteriële zooi tegenaan smijt en voor elk schoonmaak klusje een apart doekje gebruikt. :biggrin2: ;)

Als ik kort haar zou hebben, zou ik misschien wel overwegen om geen shampoo te gebruiken.
Mijn (lange) haren was ik 1 keer in de 1 week à 2 weken met Traay Bee Honest shampoo, als ik langer wacht begint het te jeuken en stinken (doet mij denken aan de geur van berg bij babies). Hoe vaak wassen is ook een beetje afhankelijk van waar ik ben geweest en wat ik heb gedaan. Als ik veel tussen de uitlaatgassen heb gelopen, wil ik vrij snel mijn haren wassen, ook als ik veel werk in de tuin heb gedaan en er voortdurend spinnentjes uit mijn pony zakken... ;D
Haren alleen uitspoelen met water maakt het bij mij niet schoon, wel sneller vet en heel stug (als stro). Ik heb het ruim een maand geprobeerd, maar het was geen succes en moest uiteindelijk toch ook mijn haren wassen omdat ik met 150-jarig riet had gesleept... Het water was pikzwart en mijn haren voelden eindelijk weer zacht aan.
Oja, ik smeer zo nu en dan hennamodder in mijn haar en dat is echt niet met alleen water te verwijderen. Tenminste bij mij niet, ik heb het geprobeerd, maar na 1 uur spoelen zat er nog modder in mijn haar en werd het een beetje zonde van het drinkwater.

Douchen, doe ik soms elke dag, soms 1x in de week en alles ertussenin. Dan met een beetje douchecreme van Weleda voor hele lijf behalve gezicht (die doe ik (soms) met Lavera reiniger), bij afspoelen is het water dan soms best bruin, dus water alleen vind ik echt niet voldoende. Andere dagen gebruik ik koud water en washandje(s) met Traay olijfzeep.

Handen wassen doe ik vaak per dag met alleen water en enkele malen met water en zeep (meestal na: rauw vlees in de handen gehad, hond eten gegeven, gewandeld in het park, handjes geschud en voor het in- en uitdoen van lenzen).
#3385743
Lizzy schreef: za 07 sep 2019, 08:48 Krijg je geen onwijs zooitje in je douche, van dat roggemeel?
Bij mij valt het mee. Ik ben ondertussen natuurlijk er handig geworden en weet hoe ik zonder alles onder te kliederen het beslag in mijn haar krijg. En na het douchen spoel ik gewoon de muren en de badkuip even af met water.
Doranto schreef: za 07 sep 2019, 09:14 @Mowgli, waarom specifiek roggemeel? Ik zou dan eerder denken aan havermeel, omdat ik daar vaker in combinatie met haren gunstige dingen over hoor.
Misschien omdat haver al een tijdje een hype is (havermelk, haverpap->overnight oats, haver pannenkoekjes, haverkoekjes, enz.)?

Rogge heeft een groot absorberend vermogen, zodat het vet in het haar goed wordt opgenomen door het volkorenroggemeel en de haren na het wassen niet meer vet zijn. Bovendien wordt rogge, net als lijnzaad, een beetje slijmerig zodra het in contact komt met water. Dit 'slijm' heeft een verzorgende werking, zodat ik na het wassen geen crèmespoeling of biologische appelazijn meer hoef te gebruiken. Mijn haar wordt heerlijk zacht en krijgt een mooie glans. Of havermeel deze eigenschappen ook heeft, kan ik niet zeggen, omdat ik dat nooit heb geprobeerd. De tip van biologische volkorenroggemeel kwam ik tegen op een Duitstalige website over een duurzame lifestyle. Ik heb het uitgeprobeerd en was verkocht. Ik heb nooit meer naar een alternatief gezocht.
#3389148
Momenteel ben ik op zoek naar een alternatief voor het wassen van mijn haar met verdunde appelazijn.
Het bevalt op zich goed, maar mijn kapster zei laatst dat mijn haar gelig begon te verkleuren. Ik kan niet anders bedenken dan dat dat van de appelazijn moet komen. Ik ben grijs en dan valt dat natuurlijk meer op dan wanneer je bruin haar hebt.
Ik zit er aan te denken om het roggemeel uit te gaan proberen. Maar dat is wel wat meer gedoe denk ik.
Ook leek mij de Khadi hybiscus-shampoo misschien wel wat. Heeft iemand hier ervaring daarmee?
#3389203
koekje schreef: za 09 nov 2019, 01:44 https://plusrubriek.nl/grijs-haar-wordt ... je-er-aan/
Ik vond op internet bovenstaande. Geen idee verder van de link, maar ik vond het zo snel wel allemaal plausibel klinken.
Bedankt voor de link!
Hier wordt zelfs (o.a.) appelazijn geadviseerd om een gele gloed weg te krijgen! Is ook eigenlijk vreemd ja, dat het daar aan zou liggen, want ik gebruik het inmiddels al jaren.
Wat het ook zou kunnen zijn bedenk ik me nu, is de haargel die ik gebruik. Die heb ik nog niet zo lang! Het is de Herbal Haargel van Erica. En die is inderdaad GEEL :doh:
#3389220
Doranto schreef: za 09 nov 2019, 09:10 Bedankt voor de link!
Hier wordt zelfs (o.a.) appelazijn geadviseerd om een gele gloed weg te krijgen! Is ook eigenlijk vreemd ja, dat het daar aan zou liggen, want ik gebruik het inmiddels al jaren.
Wat het ook zou kunnen zijn bedenk ik me nu, is de haargel die ik gebruik. Die heb ik nog niet zo lang! Het is de Herbal Haargel van Erica. En die is inderdaad GEEL :doh:
Dat mysterie waarschijnlijk ook weer opgelost :biggrin2:
#3389377
Poeh, denk dat dit bij mijn haar niet zou werken. Ik gebruik schuim, een soort van wax en haarlak. Dat krijg ik er zonder shampoo niet uit denk ik. Verder verf ik mijn haar ook nog dus dat gaat ook niet zonder shampoo.
Wel was ik mijn haar maar 1x in de week en gebruik dan zo min mogelijk shampoo.
#3389385
maar ff serieuze vraag:wat is er mis met geel haar?
Ik heb dat een paar jaar geleden ook meegemaakt bij een kapper, iets waarmee je haren minder geel worden...Maar ik heb mijn hele leven gewoon al geel haar. Wat is er mis mee? Mag dat ineens niet meer, mijn eigen haarkleur? Dus witblond is ok maar geelblond niet?
Ik snap het niet helemaal geloof ik? ::) Of heeft het weer met mode te maken, daar snap ik toch ook niks van dus :biggrin2:
#3389387
Kaio schreef: di 12 nov 2019, 13:23 maar ff serieuze vraag:wat is er mis met geel haar?
Ik heb dat een paar jaar geleden ook meegemaakt bij een kapper, iets waarmee je haren minder geel worden...Maar ik heb mijn hele leven gewoon al geel haar. Wat is er mis mee? Mag dat ineens niet meer, mijn eigen haarkleur? Dus witblond is ok maar geelblond niet?
Ik snap het niet helemaal geloof ik? ::) Of heeft het weer met mode te maken, daar snap ik toch ook niks van dus :biggrin2:
Er is helemaal niets mis met geel haar als dat je natuurlijke haarkleur is (een nuance van blond). Maar als je nooit blond geweest bent en grijs wordt, vind ik persoonlijk een gelige gloed erg lelijk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door