Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3385382
De elanden- en berenjacht zijn weer begonnen hier in Zweden, en dat betekent dat ik weer regelmatig elandenpenzen uit het bos kan halen voor mijn hondjes. Dat heeft in drie dagen tijd al 17 kilo pens opgeleverd, dus het gaat goed. :D
Nou kwam ik gisteren bij het slachthuisje waar de jagers hier in de omgeving hun geschoten elanden verwerken, en daar lag ook een berenkarkas. Buurman-jager zei dat ik dat karkas ook mocht hebben voor de honden, maar ik meen me te herinneren dat berenvlees niet goed is voor honden? Iets met een te hoog gehalte aan vitamine A? Of was dat alleen de lever? Is het een probleem dat een beer zelf ook een carnivoor is, of maakt dat niet uit? Feitelijk zijn beren trouwens niet carnivoor, hun dieet bestaat voor zo'n 50% uit bessen en plantmateriaal.

Zou ik zo'n karkas de volgende keer gewoon kunnen meenemen als knabbelsnack voor de honden? De botten (ribben, rug, borstbeen, de poten en kop zijn meestal al verwijderd) zijn natuurlijk te hard, maar er zat nog heel veel vlees aan waar mijn drietal misschien lekker samen aan zou kunnen scheuren en trekken.
#3385406
Ik zou het gewoon proberen. Ik denk dat je honden dat prima zelf uitmaken of ze het lusten...
Of denk je dat het schadelijk zou zijn?

Naar ik begrepen heb zijn vleeseters gewoon niet erg lekker, maar dan merk je dat wel hé...

Ik vind het trouwens wel jammer van de beer... :-\ Maar goed, das nu even off topic. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3385428
eelke schreef: do 05 sep 2019, 21:46 Zou je het kunnen vergelijken met varken misschien?
Waarom denk je dat? Het zijn twee compleet verschillende diersoorten.

Ik zou kijken of ze het lusten. Ik weet dat je geen ijsberenlever moet eten want daar ga je dood van, hoe dat met de bruine beer zijn lever zit weet ik niet. Aangezien die een totaal ander voedingspatroon heeft denk ik dat die niet zoveel vit a bevat maar ik zou het risico zonder voldoende kennis niet nemen. Maar het vlees is gewoon eetbaar, het wordt ook in restaurants geserveerd.
Door Lizzy
#3385430
pearlsofpassion schreef: do 05 sep 2019, 20:28 Ik zou het gewoon proberen. Ik denk dat je honden dat prima zelf uitmaken of ze het lusten...
Of denk je dat het schadelijk zou zijn?

Naar ik begrepen heb zijn vleeseters gewoon niet erg lekker, maar dan merk je dat wel hé...

Ik vind het trouwens wel jammer van de beer... :-\ Maar goed, das nu even off topic. :biggrin2:
Ik zou het zelf om te beginnen wel eerst invriezen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3385439
Ik heb er nog even op zitten googelen. (Ijs)berenvlees kan een rondworm bevatten, de Trichinella. Invriezen bij -20 minstens 10 dagen dood de wormen. Door en door verhitten ook maar daar heb je in dit geval niets aan.
De worm kan overigens o.a. ook in varkens, paarden, walvissen voorkomen.
De smaak schijnt sterk te zijn.
#3385440
Hmmm... Maar dan heb je er meteen wel veel meer werk aan... Terwijl ze het misschien niet eens lusten. En dan kunnen ze ook niet zelf scheuren ed. Of krijg jij zo hele hompen in je vriezer?
Eerst eens een klein stukje afhalen om te proberen, kan ook natuurlijk. Dan weet je't voor de volgende keer...
#3385454
Dank voor alle reacties! Ik meende inderdaad dat berenvlees ongezond is voor honden, of de lever althans, maar dat is dus blijkbaar niet automatisch zo. Misschien toch eens proberen dan, als ze nog een keer een karkas hebben liggen (gebeurt niet zo vaak, geloof ik). Ik heb momenteel drie vriezers leeg en zou het karkas dus in zijn geheel kunnen invriezen. In stukken zagen ga ik niet proberen, nee. Te veel werk. :biggrin2: Maar het leek me wel leuk voor de honden, een keertje echt op zijn roofdiers eten. :D Misschien neem ik van de volgende elandkalveren wel gewoon de koppen mee, da's ook leuk knabbelwerk.

@PoP: zonde van de beer, tja; een dood dier is altijd zonde. Maar er wordt nu eenmaal gejaagd in dit land, en het afschietquotum voor beren is relatief laag. Zo mogen er dit jaar 45 beren worden afgeschoten in onze provincie - en die is qua oppervlakte de helft van Nederland, dus da's best een behoorlijke oppervlakte om op 45 beren te schieten. Er blijven er nog wel een paar over, zeg maar.

Persoonlijk vind ik het zonderder van de elanden, dat zijn zulke mooie, statige dieren. Maar 'men' wil de aantallen nu eenmaal onder controle houden hier, o.a. vanwege de verkeersveiligheid, en dus wordt er gejaagd. En dan ik altijd maar: deze elanden hebben een schitterend leven gehad, altijd in hun natuurlijke habitat, zonder grootschalige industrie of woningbouw in de omgeving, en als er niet gejaagd wordt, lopen ze nog steeds het risico ten prooi te vallen aan wolven of beren, wat ook geen gezellig einde is.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 06 sep 2019, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3385464
Zo is het maar net Anne. En hoe meer er van deze geschoten dieren gebruikt kan worden, hoe beter. Dat er zo min mogelijk wordt weggegooid. Laten ze het slachtafval anders misschien achter in de bossen? voor de aaseters?
Kop van elandkalf? Wow lijkt me geweldig. Mjn kleine fauven waren altijd gek op reeënkoppen. Dat was echt feest en ze waren ik weet niet hoelang zoet. :D
#3385489
pike schreef: vr 06 sep 2019, 18:27 Zo is het maar net Anne. En hoe meer er van deze geschoten dieren gebruikt kan worden, hoe beter. Dat er zo min mogelijk wordt weggegooid. Laten ze het slachtafval anders misschien achter in de bossen? voor de aaseters?
Kop van elandkalf? Wow lijkt me geweldig. Mjn kleine fauven waren altijd gek op reeënkoppen. Dat was echt feest en ze waren ik weet niet hoelang zoet. :D
Al het slachtafval wordt inderdaad teruggelegd in het bos, voor zover tenminste die rare Hollandse met haar mes en haar keukenhandschoenen en haar grote plastic bak iets overlaat om terug te geven aan de wilde dieren. :biggrin2:
Door kakocavi
#3385493
Denk omdat het beide omnivoren zijn. Hoewel gewone tamme varkens geen dierlijk eiwit in hun voer te eten krijgen, behalve vismeel geloof ik.

Zoals al gezegd, berenvlees wordt ook door mensen gegeten en is op parasieten na ook geschikt voor honden denk ik. Ijsbeerlever is idd gevaarlijk is vanwege de hoeveelheid vitamine A, maar dat heeft te maken met hun dieet.

Ik ben in elk geval benieuwd naar de foto's. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door