Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3385316
Doucheschuim of Zeep gebruik ik ook niet, en mij huid is inderdaad ook veel minder droog.

Mijn haar was ik al ruim twee jaar met biologische roggevolkorenmeel. Met water en meel maak ik een papje (1 volle eetlepel meel op 60 ml. water) en voor de geur doe ik er een paar druppels etherische lavendelolie doorheen. Hoewel ik vind dat de smurrie zonder de lavendelolie ook heerlijk ruikt. Ik breng het papje op mijn natte haar aan, beginnend bij de haaraanzet en masseer hierbij goed mijn hoofdhuid. Ik laat het twee liedjes lang intrekken (ca. 5 tot 10 minuten) en spoel de meel vervolgens goed uit met lauw water. Het kan zijn dat je achteraf nog wat vliesjes ziet (is volkoren meel), vooral bij wat donkerder haar, maar die verdwijnen door borstelen en/of föhnen. Ik gebruik geen appelazijn meer als 'crèmespoeling', omdat mijn haar door het papje al erg zacht wordt.

Mijn haar is heerlijk zacht en glanst mooi. Het is ook niet vet, dat wordt geabsorbeerd door de meel. En mijn hoofdhuid jeukt absoluut niet meer. Ik was mijn haar één keer per week en soms zelfs pas na tien of veertien dagen.

Gesendet von meinem Pixel 3

#3385323
Mowgli schreef: do 05 sep 2019, 00:13 Doucheschuim of Zeep gebruik ik ook niet, en mij huid is inderdaad ook veel minder droog.

Mijn haar was ik al ruim twee jaar met biologische roggevolkorenmeel. Met water en meel maak ik een papje (1 volle eetlepel meel op 60 ml. water) en voor de geur doe ik er een paar druppels etherische lavendelolie doorheen. Hoewel ik vind dat de smurrie zonder de lavendelolie ook heerlijk ruikt. Ik breng het papje op mijn natte haar aan, beginnend bij de haaraanzet en masseer hierbij goed mijn hoofdhuid. Ik laat het twee liedjes lang intrekken (ca. 5 tot 10 minuten) en spoel de meel vervolgens goed uit met lauw water. Het kan zijn dat je achteraf nog wat vliesjes ziet (is volkoren meel), vooral bij wat donkerder haar, maar die verdwijnen door borstelen en/of föhnen. Ik gebruik geen appelazijn meer als 'crèmespoeling', omdat mijn haar door het papje al erg zacht wordt.

Mijn haar is heerlijk zacht en glanst mooi. Het is ook niet vet, dat wordt geabsorbeerd door de meel. En mijn hoofdhuid jeukt absoluut niet meer. Ik was mijn haar één keer per week en soms zelfs pas na tien of veertien dagen.

Gesendet von meinem Pixel 3
Oh echt?! Dat is interessant! Waarom ben je dit gaan doen? Wat zijn de voordelen van roggevolkorenmeel? Heeft jouw haar moeten "wennen"? (ik bedoel, is het super vet geworden?).
#3385342
Lizzy schreef: do 05 sep 2019, 07:30 Serieus? Dus alleen appelazijn spoelen en verder niks? Wat vind je de voordelen? Moest je haar erg "wennen"? Waarom ben je dit gaan doen?
Ik heb niet het idee dan mijn haar moest wennen. Ik spoel niet alleen maar "was" ook mijn haar. Ik doe in een heel groot glas een cm. of 3 appelazijn en vul dat onder de douche aan met warm water. Dan giet ik een scheut over mijn haar en wrijf dan goed (net als bij het wassen met shampoo) en herhaal dat net zolang tot het glas leeg is. Dan spoel ik na met schoon water.
Ml heeft een heel gevoelige hoofdhuid (rosacea) en had snel last van irritatie en vet haar. Dat is nu helemaal weg!
Wij gebruiken geen shampoo omdat ik dat overbodig vind. Ons haar is zo ook helemaal schoon. Ik heb wel een poosje shampoozeep van werfzeep gebruikt (naspoelen met verdunde appelzijn), maar vond dat niets toevoegen.
#3385354
rosmin schreef: di 03 sep 2019, 22:19 Mijn man wast zijn haar al meer dan 35 jaar niet met shampoo of andere zeep op aanraden van dermatoloog. Wat wel een vereiste is om het schoon te houden is iedere dag onder de douche uitspoelen met water en regelmatig een stofkam/ vlooienkam (eentje waar pinnen dicht op elkaar zitten) door je haar halen om stofresten en ander pluis eruit te vissen. Wat als je dat niet doet wordt je haar toch vies.
En geen kapper die hem gelooft dat hij zijn haar never nooit niet wast, want het voelt schoon en fris aan.
Mag ik vragen waarom de dermatoloog dat aan heeft geraden? Ik bedoel: wat was de aanleiding?
#3385355
Doranto schreef: do 05 sep 2019, 11:10 Ik heb niet het idee dan mijn haar moest wennen. Ik spoel niet alleen maar "was" ook mijn haar. Ik doe in een heel groot glas een cm. of 3 appelazijn en vul dat onder de douche aan met warm water. Dan giet ik een scheut over mijn haar en wrijf dan goed (net als bij het wassen met shampoo) en herhaal dat net zolang tot het glas leeg is. Dan spoel ik na met schoon water.
Ml heeft een heel gevoelige hoofdhuid (rosacea) en had snel last van irritatie en vet haar. Dat is nu helemaal weg!
Wij gebruiken geen shampoo omdat ik dat overbodig vind. Ons haar is zo ook helemaal schoon. Ik heb wel een poosje shampoozeep van werfzeep gebruikt (naspoelen met verdunde appelzijn), maar vond dat niets toevoegen.
OK. Bedankt voor je uitleg :-* !

Ik heb die werfzeepshampoo ook geprobeerd en kreeg er onwijs vies goor vet haar van :biggrin2:
#3385386
Lizzy schreef: do 05 sep 2019, 12:25 Mag ik vragen waarom de dermatoloog dat aan heeft geraden? Ik bedoel: wat was de aanleiding?
Ja hoor dat mag :)
Hij had veel last van roos/berg als hij shampoo gebruikte, het heeft ongeveer een paar weken geduurd voor de talgproduktie normaliseerde. Hi jweet niet meer wie de arts was, maar ze was verbonden aan. universitietsziekenhuis van Maastricht en deed toendertijd onderzoek naar gebruik van zeep/shampoo’s.
#3385424

Lizzy schreef: Oh echt?! Dat is interessant! Waarom ben je dit gaan doen? Wat zijn de voordelen van roggevolkorenmeel? Heeft jouw haar moeten "wennen"? (ik bedoel, is het super vet geworden?).
Ik gebruikte eerst haarwaszeep van Savion en spoelde mijn haar daarna uit met appelazijn aangelengd met water. Dat ging anderhalf jaar goed, tot ik merkte dat ik de zeep niet meer goed kon uitspoelen. Er bleef een rare, vettige laag achter op mijn hoofdhuid, die ook weer begon te jeuken.

Omdat ik al eens had gelezen over roggemeel, heb ik voor 1 keer mijn haar met doucheschuim van Alnatura gewassen (staat klaar voor noodgevallen), om die smurrie (zo voelde het) uit mijn haar te krijgen, en de keer daarop met roggemeel. Omdat ik al een natuurlijke zeep gebruikte, moest mijn haar er niet aan wennen (maar ikzelf wel). Ik kreeg dus geen vet haar.

Ik kan me ook goed voorstellen, om in plaats van water kamillethee te gebruiken om het beslag te maken en er een paar druppels etherische rozemarijnolie door te roeren. Zo heb je de ultieme haarkuur.

Heel af en toe (als het snel moet gaan of op vakantie) gebruik ik shampoo van Alnatura.

Gesendet von meinem Pixel 3

#3385444
Ik was sinds een jaar niet meer met shampoo maar wel met conditioner. Voor mijn haar volg ik de curly girl methode. Geen sls, parabenen en uitdrogende alcohol Ed.
Als gel maal ik lijnzaad gel
Mijn haar is echt veel minder pluizig en veel gezonder geworden.
Ik sport en zweet veel maar heb gewoon schoon haar na het "wassen"

Wennen heeft een paar weken geduurd , dat was echt even doorbijten ondanks dat ik het daarvoor ook maar 2 keer per week waste.
#3385481
marina schreef: vr 06 sep 2019, 12:38 Ik was sinds een jaar niet meer met shampoo maar wel met conditioner. Voor mijn haar volg ik de curly girl methode. Geen sls, parabenen en uitdrogende alcohol Ed.
Als gel maal ik lijnzaad gel
Mijn haar is echt veel minder pluizig en veel gezonder geworden.
Ik sport en zweet veel maar heb gewoon schoon haar na het "wassen"

Wennen heeft een paar weken geduurd , dat was echt even doorbijten ondanks dat ik het daarvoor ook maar 2 keer per week waste.
Hoe moet ik dit zien?

Maar jij had droog haar? Mijn punt is een beetje dat het heul snel vet wordt, mijn haar.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door