Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3385236
De reden dat ik het vraag is de volgende: een beetje gênant misschien... Maar sinds de badkamer verbouwing viel het me op (doordat ik me iedere dag aan het wasbakje waste) wat een vette zooi zeep achter laat (in het wasbakje dus en dus ook in onze voormalige douche - nou ja, boeiuhhhh, want die was toch uit het jaar prik en eens per week even schoonmaken vond ik wel best. Maar zo meteen heb ik een nieuwe badkamer en dat wordt dus weer droogmaken na iedere douche). Dus ik ben gestopt met het wassen met zeep. En heel stom: sindsdien ruik ik veel minder naar zweet! Echt opvallend!! Mijn huid is er ook van opgeknapt, veel minder droog. Bepaalde zones was ik nog wel met Aloe-body wash van Dr. Organic :biggrin2: . Maar omdat ik eigenlijk altijd wel problemen heb met mijn haar (snel vet, droge punten, soms jeukende hoofdhuid, soms vette roos, altijd haaruitval) dacht ik dat het misschien een idee is om het gewoon niet meer te wassen met zeep/shampoo. En dus ben ik benieuwd naar hoe je zoiets aanpakt, wat het resultaat is, hoe het bevalt, etc.
#3385239
Cathelijn schreef: di 03 sep 2019, 12:51 Ik heb als kind wel eens mijn haar alleen nar gemaakt zonder het echt te wassen met shampoo, maar daarmee viel ik keihard door de mand: geen succes dus :biggrin2: het zag er niet uit. Maar je kunt het altijd proberen. Misschien even wachten tot het koud genoeg is voor een muts :cool:
Je schijnt de eerste weken echt voor l*l te lopen ja :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
#3385241
Mijn lichaam gebeurt ook alleen met water.
Haren toch wel met shampoo of zeep.
Sporten, zweet . Echt vettig haar dan.
En alleen uitspoelen, in de theorie zou dat moeten werken he met de tijd. Praktijk is binnen 3 dagen jeuk, vies plakkerig haar, voel me dan in geheel vies, durf mijn hoofd bijna niet te bewegen. Gezichthuid gaat ook klef aanvoelen ,( of dat zit wellicht dan toch echt tussen de oren). Kortom ik heb dat nooit lang genoeg volgehouden ;D
#3385245
Ik heb ongeveer een jaar mijn haar minimaal gewassen en als ik het waste dan was dat met eidooier en naspoelen met azijn water. Je kan sebum only gaan maar dit kost idd wel tijd om aan toepassen van je huid en haar. Een goede borstel om sebum te verdelen is dan een must. Vele gebruiken dan een boar bristle (varkenshaar borstel) od een fijne bamboo borstel. Kijk ook ff naar je kraanwater want veel kalk kan een naar laagje op je haar en huid achterlaten. Ff naspoelen met regenwater of gedeminiraliseerd water kan dan helpen.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

#3385246
Oei, daar vraag je me wat :???: .... als ik mn gezicht was onder de douche, en dit doe ik zonder spul oid, voelt mn gezicht na het douchen heel trekkerig (en bijna pijnlijk) aan.... dit zou te maken kunnen hebben met de hardheid vh water... mn haren heb ik idd weleens met alleen water gedaan, maar omdat ik (bijna) elke dag schuim (en regelmatig) haarlak in mn haar doe, voelt het niet fijn, bijna vies aan, als ik geen shampoo gebruik..... en nu verf ik mn haar, dus ik zou ook niet weten of het ‘goed’ is, als ik mn haar niet met shampoo (voor gekleurd haar) zou wassen..... ik heb weleens wax in mn haar gehad en dit is al behoorlijk vettig; als ik mn haar niet met shampoo was, voelt (en is het) echt vies en goor.....

Het viel me de laatste weken al op, dat bijv de doucheschuim erg snel op is (gebruiken we met 3 vrouwen, ML gebruikt zn eigen)... heb het naar voren gebracht en de dames ‘beweren’, dat bij sommige doucheschuim flessen, de zweetgeur niet weggaat.... heeft me weleens aan het denken gezet, maar verder nooit over nagedacht....

Ik zou het wel willen proberen, geen shampoo en/of doucheschuim... maarre... ben bang dat mn collega’s (en leerlingen) afstand houden :???: ...

Maar je hebt een punt ;) ....
#3385251
Kaio schreef: di 03 sep 2019, 13:12 Mijn lichaam gebeurt ook alleen met water.
Haren toch wel met shampoo of zeep.
Sporten, zweet . Echt vettig haar dan.
En alleen uitspoelen, in de theorie zou dat moeten werken he met de tijd. Praktijk is binnen 3 dagen jeuk, vies plakkerig haar, voel me dan in geheel vies, durf mijn hoofd bijna niet te bewegen. Gezichthuid gaat ook klef aanvoelen ,( of dat zit wellicht dan toch echt tussen de oren). Kortom ik heb dat nooit lang genoeg volgehouden ;D
Je gezichtshuid zit inderdaad tussen je oren, ja. ;D
#3385257
Een vriend van me wast zijn haar eigenlijk nooit.
En m'n kinderen hun haar was ik ook enkel als het noodzakelijk is, niet omdat het een bepaalde tijd geleden is. Wel regelmatig wordt het nat gemaakt/gespoeld, maar met zeep maar zelden.
Wel gaat er vaak olie door het badwater, maar dat is dan voor de huid, niet voor het haar.

Ik heb altijd gehoord dat je hoofdhuid moet aanpassen. Door altijd zeep te gebruiken, was je steeds de beschermlaag van je hoofd af en dus gaat je huid extra veel vet produceren om dat te compenseren.
Als je dat niet wil moet je je hoofdhuid dus de tijd geven om dat af te leren. Ofwel gaandeweg afbouwen, ofwel een tijd met vet haar rondlopen.
Ik was m'n haar nu ook veel minder dan vroeger. Nu nog 2x per week. Vroeger was het na 2 dagen echt vet, nu kan ik wel 4dagen voort.
Doordat ik thuis ben met de kinderen en niet alle dagen de deur uit moet, plus behoorlijk minder tijd heb, kwam het er veel minder van en trok ik het me minder aan of m'n haar wat vetter werd dan voorheen. En daardoor is dat dus opgeschoven.
#3385265
Mijn man wast zijn haar al meer dan 35 jaar niet met shampoo of andere zeep op aanraden van dermatoloog. Wat wel een vereiste is om het schoon te houden is iedere dag onder de douche uitspoelen met water en regelmatig een stofkam/ vlooienkam (eentje waar pinnen dicht op elkaar zitten) door je haar halen om stofresten en ander pluis eruit te vissen. Wat als je dat niet doet wordt je haar toch vies.
En geen kapper die hem gelooft dat hij zijn haar never nooit niet wast, want het voelt schoon en fris aan.
#3385284
Mijn haar was ik wel met shampoo, maar minder vaak dan vroeger (2 keer per week ipv om de dag). Als ik het niet was wordt het niet alleen vet, maar ook jeukerig. Ik heb trouwens fijn en sluik haar en als dat een klein beetje vet wordt zie je het al enorm, dus het opschuiven van wasbeurten heb ik in een periode gedaan dat ik twee maand thuis was.

Mijn huid (muv mijn handen) was ik nooit met zeep, soms wel met een zelf gemaakte scrub van olie en zout/suiker. Vroeger waste ik mijn huid soms wel met zeep van bv lush, want tegen de meeste zepen kan ik niet. Nooit meer mijn huid met zeep wassen gaf geen gewenningsproblemen (maar deed het vroeger dus ook maar ongeveer 1x/week) en is mijn huid heel blij mee.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door