Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3384641
Ik denk dat je in Belgie verplicht bent een wespennest te laten weghalen.
Net als je verplicht bent ratten te verdelgen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dat terecht is hoor. Belgie heeft wel meer absurde contra-natuur wetgeving.
Zo moet je distels ook bestrijden, terwijl die ook super waardevol zijn.
Door Lizzy
#3384643
Laika schreef: za 24 aug 2019, 07:39 De wespen die je aan het eind van de zomer in de buurt van zoetigheid aantreft zijn de werksters die werkloos geworden zijn en voor hun dood nog even de zoetigheid induiken. Deze wespen vangen heeft geen invloed op de wespenpopulatie zie: [/url]https://www.wespenbeheer.nl/Waspbane[url]
Wij hebben dit jaar heel veel wespen op ons fruit. Ze vreten al het onrijpe fruit aan zodat we niets overhouden. Het is nog te vroeg om het fruit te plukken maar om toch iets van onze heerlijk nashiperen te kunnen oogsten hebben we ze ingepakt in zakjes (wat ook de vogelschade iets beperkt).
Ze zijn dus eigenlijk een soort van nutteloos? (website doet het bij mij niet).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3384653
Laika schreef: za 24 aug 2019, 07:39 De wespen die je aan het eind van de zomer in de buurt van zoetigheid aantreft zijn de werksters die werkloos geworden zijn en voor hun dood nog even de zoetigheid induiken. Deze wespen vangen heeft geen invloed op de wespenpopulatie zie: [/url]https://www.wespenbeheer.nl/Waspbane[url]
Wij hebben dit jaar heel veel wespen op ons fruit. Ze vreten al het onrijpe fruit aan zodat we niets overhouden. Het is nog te vroeg om het fruit te plukken maar om toch iets van onze heerlijk nashiperen te kunnen oogsten hebben we ze ingepakt in zakjes (wat ook de vogelschade iets beperkt).
Wat interessant om te lezen! Dat wist ik niet. Dan klopt er weinig van wat ik hier heb gezegd, weer wat geleerd!
Door Lizzy
#3384668
Eef+doggies schreef: za 24 aug 2019, 15:34 Ohw errug ;D ;D ;D

Straks beginnen de wespen met mensenvallen, want wij zijn ook niet nuttig voor het milieu :cool: :biggrin2:
Sterker nog, schadelijk voor het milieu! Ik zeg "strak plan, zo'n mensen-val" :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3385147
Lizzy schreef: zo 01 sep 2019, 09:11 http://boswachterenco.nl/2019/08/22/hoe ... 9-NjkN5Lzs

Ik moest aan dit topic denken!
Dit was ook de reden dat ik eerder zo reageerde. Kijk, als het verhaal klopt dat de wespen waar je last van hebt ten dode opgeschreven overbodige werksters zijn, dan maakt het niet zoveel uit (of misschien toch wel, alles in de natuur heeft een functie?). Maar dit artikel bespreekt wel op een hele goede manier de scheefstand in onze natuurbeleving.
Door Lizzy
#3385148
Kaela schreef: zo 01 sep 2019, 09:18 Dit was ook de reden dat ik eerder zo reageerde. Kijk, als het verhaal klopt dat de wespen waar je last van hebt ten dode opgeschreven overbodige werksters zijn, dan maakt het niet zoveel uit (of misschien toch wel, alles in de natuur heeft een functie?). Maar dit artikel bespreekt wel op een hele goede manier de scheefstand in onze natuurbeleving.
Ik begreep je bedoeling hoor. En ik ben het ook met je eens. Mijn opmerking "Als het zo zit : goed idee zeg, zo'n wespen-val" was ook echt een grapje. Ik dood er geen wesp meer om, dit wetende.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3385149
Lizzy schreef: zo 01 sep 2019, 09:22 Ik begreep je bedoeling hoor. En ik ben het ook met je eens. Mijn opmerking "Als het zo zit : goed idee zeg, zo'n wespen-val" was ook echt een grapje. Ik dood er geen wesp meer om, dit wetende.
Ik ook niet!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3385150
pearlsofpassion schreef: za 24 aug 2019, 09:33 Ik denk dat je in Belgie verplicht bent een wespennest te laten weghalen.
Net als je verplicht bent ratten te verdelgen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dat terecht is hoor. Belgie heeft wel meer absurde contra-natuur wetgeving.
Zo moet je distels ook bestrijden, terwijl die ook super waardevol zijn.
Whahaha dan heb ik hier wel een probleem met die distels ;D
Ons graskleed bestaat uit groene dingen die ook wel eens bloeien, ook distels etc. Ongeveer maar 50 % gras. Gaat gewoon de grasmaaierd overheen . Het heeft niet zo veel nut, om er iets mee te doen, op 100 meter afstand liggen allerlei velden. Toen ze er koolzaadbloemen hadden staan srond onze tuin ook daarmee onder ;D

Ach ja, enige waar we nu " last" van hebben is muizen. Nouja heb serieus veel muizengaten en gangen in de tuin. Veldmuizen, maar ja die houd ik ook niet tegen vrees ik. Heb niet echt een goed idee wat ik daarmee kan doen. ( beetje weren dan, niet killen)
Lizzy schreef:http://boswachterenco.nl/2019/08/22/hoe ... 9-NjkN5Lzs

Ik moest aan dit topic denken!
;D
Ik ben goed bezig! Die kliko is toch binnen een week weer vuil, dus iedere keer schoonmaken neh! ;D
En voor de rest grote diversiteit aan van alles aan " kruid" in de tuin.
Enige die ik wel kil zijn de vliegen. Paardenrijbak op 15 meter afstand, koeien op 200 meter afstand.....
En die vliegen komen anders massaal naar binnen.
Wespen hier nog steeds amper gehad
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3385181
Ik heb hier dit jaar ook nog bijna geen wesp gezien en vooral, ze zijn totaal niet agressief of opdringerig. Moet zijn dat er nog eten genoeg is....
Dus er komt er telkens wel eentje langs als we buiten eten, maar ze vliegt na een paar tellen gewoon door.
Begin dit jaar hebben we er 3 gehad die bleven hangen en toen onder een glas gevangen en daar bleef het toen ook bij. Nog nooit meegemaakt. Meestal als er 1 is, heb je er 4 minuten later minstens 10 en kom je er niet meer vanaf.
Gek jaar, dit jaar....


Het is geweten dat de wespendief (roofvogel) op uitsterven staat omwille van de wespenbestrijding. Lijkt me logisch...
En er zullen vast een boel vogeltjes de laatste wespen van het seizoen eten. Misschien is het gemakkelijk voedsel voor de jongen van dat jaar om een vetvoorraad aan te leggen om de winter in te gaan...

Goede kans dat deze vijanden van de wespen dan overschakelen op bijen, bij gebrek aan wespen. En dan is dat vooral bij de solitaire bijen een groot probleem.
Die diertjes zitten ook met een uitstervingsprobleem.
De cirkel is rond....
Gebruikersavatar
Door Laika
#3385191
pearlsofpassion schreef: ma 02 sep 2019, 07:07 Ik heb hier dit jaar ook nog bijna geen wesp gezien en vooral, ze zijn totaal niet agressief of opdringerig. Moet zijn dat er nog eten genoeg is....
Dus er komt er telkens wel eentje langs als we buiten eten, maar ze vliegt na een paar tellen gewoon door.
Begin dit jaar hebben we er 3 gehad die bleven hangen en toen onder een glas gevangen en daar bleef het toen ook bij. Nog nooit meegemaakt. Meestal als er 1 is, heb je er 4 minuten later minstens 10 en kom je er niet meer vanaf.
Gek jaar, dit jaar....


Het is geweten dat de wespendief (roofvogel) op uitsterven staat omwille van de wespenbestrijding. Lijkt me logisch...
En er zullen vast een boel vogeltjes de laatste wespen van het seizoen eten. Misschien is het gemakkelijk voedsel voor de jongen van dat jaar om een vetvoorraad aan te leggen om de winter in te gaan...

Goede kans dat deze vijanden van de wespen dan overschakelen op bijen, bij gebrek aan wespen. En dan is dat vooral bij de solitaire bijen een groot probleem.
Die diertjes zitten ook met een uitstervingsprobleem.
De cirkel is rond....
De wespendieven kunnen hier komen stelen :biggrin2: We hebben honderden wespen bij de fruitbomen. Ze zijn gelukkig niet agressief.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door