Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Paulus5
#3385053
Goeiemorgen

Ik heb eens even een vraagje.
Ik begin de laatste tijd meer en meer te walgen van vlees. En ik kan er niet meer tegen. Waarschijnlijk heb ik een paar eenden en ganzen teveel geslacht voor de dieren de laatste maanden ;)
En ik twijfelde wel al langer om geen vlees meer te gaan eten

Nu neig ik steeds meer en meer om geen vlees of vis meer te eten. Ik wil dit echt mijden en liefst zou ik echt vegetarisch worden en all the way overboord gaan. Maar nu vroeg ik me af of het wel slim is. Er blijft niet veel meer over want ik ben eigenlijk gluten intolerant.

En ik dacht ... op barfplaats zitten er heel wat vegetarische mensjes die me misschien wel een tipje kunnen geven? ;D :biggrin2:

Alvast bedankt!
Groetjes
Door Lizzy
#3385054
Oh, ik vind dat lastig adviseren want ik ben niet allergisch voor gluten. Seitan kun je natuurlijk niet eten, maar och, dat zul je niet missen. Ja, verder eet ik eigenlijk heel normaal, maar zonder vlees. Ik eet best regelmatig heul ouderwets: groenten, aardappelen en een vleesvervanger. En dan maak ik zelf jus van uien, knoflook en champignons (https://wessalicious.com/vegetarische-jus/ - kun je makkelijk maken zonder sojasaus). Ik eet veel peulvruchten: bruine bonen, kikkererwten, kapucijners, linzen. Verder eet ik vaak pasta. Geen idee of glutenvrije pasta te eten is? Nou ja, gewoon met heel veel groenten en bijv. paddenstoelen. En altijd wel Parmezaanse kaas erover. En ik eet vaak rijst. Gewoon lekker met gewokte groenten en bijv. pindasaus (die ik dan zelf maak uiteraard). Soms eet ik er kant en klare vega balletjes bij. Ik maak ook regelmatig notengehakt. En ik doe nog redelijk veel met kaas en eieren. Liever at ik dat ook niet meer maar dan blijft er pas echt weinig over :-\ (en ik vind kaas, yoghurt en ei vervangers of oneetbaar of te duur of beide).

Ik heb trouwens wat behulpzame links gevonden, denk ik:

https://maakhetglutenvrij.nl/glutenvrij ... ervangers/

https://www.dehippevegetarier.nl/gezond ... lutenvrij/

https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... e-recepten

En zo zijn er nog wel meer glutenvrije recepten websites!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3385056
Ik ben zelf niet vegetarisch. Maar ik denk dat je bij de niet-traditionele gerechten (dus niet met vleesvervangers) nog gemakkelijker glutenvrij kan eten. Anders eten is tegenwoordig erg hip.

Er is trouwens een hele beweging gluten-vrij eten op gang gekomen, want je hoeft niet sterk intolerant te zijn om er een betere darmwerking van te hebben. En die hangt samen met gezonder eten, minder koolhydraten en vaak vegetarisch. Zeker niet altijd, maar je ziet het toch geregeld.

Ik besef wel dat je als fulltime vegetariër wat meer moet oppassen dat je je voedingswaarde binnenkrijgt. Iets waar je als flexitarier natuurlijk minder op moet letten.
Maar de fout die veel mensen maken is vergeten dat er in bladgroenten (en plantaardige producten in het algemeen) ook erg veel eiwitten zitten. Dat is niet enkel in de peulvruchten of zo. Je moet alleen erg veel bladgroenten eten om je eiwitten en calorieën binnen te krijgen. Per gewicht zitten er dus in eiwitbommen meer eiwit, maar vaak eet je van andere plantaardige producten gewoon meer waardoor je ze ook wel binnen krijgt. Dan doel ik dus op alles naast graan. Zeker als je glutenvrij eet kom je, door dat graan te laten ook op koolhydraten-armer eten uit en dat is meteen eiwit- en vetrijker.
Jij wil niet zuivel en eieren gaan laten? Dat helpt ook altijd om niets tekort te komen.

Er was hier vroeger iemand lid die zuiver groenten, fruit, noten, zaden ed at. Geen vlees, vis, melk, eieren, maar ook geen gluten/graanproducten. Veganistisch zonder graan, voor ik haar hier leerde kennen, had ik nooit gedacht dat dat kon. Zij at alles rauw. Daar zou je ook nog eens kunnen naar kijken, de raw-food beweging. Je hoeft niet zo drastisch te gaan om er ideetjes op te doen.
En zij slaagde er toch ook in om al haar voedingsstoffen en vitaminen binnen te krijgen. Ze nam geen pillen bij, zei ze, liet haar bloed wel geregeld controleren. Ze was wel erg mager, maar ze ging dan ook dagelijks stevig hardlopen met haar honden...
Jammer genoeg is ze hier geen (actief) lid meer.

Wat eet je nu al als ontbijt/ lunch?
Broodvervangers? Of gewoon een compleet ander soort gerecht?
Ale ja, het is natuurlijk wat je zelf wil. Toch dat traditioneel en dan vervangers zoeken of iets bij die nieuwe trenden voor gezonder eten.
Je hoeft gewoon niet heel extreem te gaan om toch overal ideetjes op te doen. Zo doe ik het ook. Hier en daar wat aanpassingen. Wat meer rauw, wat minder vlees/vis, wat minder koolhydraten, maar nergens extreem.

Je kan ook gradueel naar vegetarisch evolueren, je hoeft niet cold turkey te stoppen. Tenzij je dat zelf wil natuurlijk, omdat je het echt niet leuk meer vind. Ik begrijp dat trouwens volledig. Ik zit zelf ook met zo'n gevoel dat al dat vlees voor mij niet hoeft. Maar ik heb een gezin met kinderen in de groei en een man die flexitarier wel wil maar vegetariër een brug te ver vind, en ik vind het (voor nu toch) te lastig om het voor mezelf dan wel te doen. Stap voor stap gaan we met het gezin nu wat dichter daar naartoe, wat gezonder en wat minder vlees. En ooit, ooit wordt ik nog wel vegetariër. Misschien dat ik er net als jij op een keer echt genoeg van heb. ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3385057
Vegetarisch eten (en eventueel al dan niet fulltime vegetarier worden) kan heel goed, ook zonder gluten. Ik zou niet voor de voorverpakte geeikte vleesvervangers gaan, maar zelf naar wens vleesvervangers maken. Of gewoon anders eten.
Glutenvrij brood is in menig supermarkt tegenwoordig verkrijgbaar en anders ook wel zelf te maken. Let op je jodiuminname!

Zolang je minder prefab koopt en meer zelf maakt from scratsh is het makkelijker glutenhoudende producten te vermijden of te vervangen.



Ik zou eerder wel je licht opsteken bij een forum van de coeliaki-vereniging (zoiets bestaat vast wel), en dan de vegetariers-sectie ofzo.
Door Paulus5
#3385075
Dankjullie voor de reacties! :-*
Ook voor de pagina`s lizzy. Dat notengehakt is met gluten gemaakt waarschijnlijk waar je over spreekt?

Ik had vroeger heel veel last van vanalles en nog wat als ik gluten at maar toch blijven doorgaan ;) tot ik ben beginnen nadenken over mijn gewoonten en gewoon cold turkey alles geschrapt. Zelf geen vervanging en voelde me stukken beter. Naar aanleiding daarvan een glutenintollerantietest laten doen en het was inderdaad zo dat ik er niet tegen kan.

Nu eet ik al een paar jaar fruit s morgens met noten en zaden, s middags en s avonds vlees, vis of kaas met gewokte groenten of een gerechtje zonder gluten gewoon dus eigenlijk kook ik altijd zelf maar soms durf ik wel eens vervangers kopen maar vind die niet te pruimen :biggrin2:

Ben me nu volop aan het verdiepen maar kom hier zelf op bp wel wat tips tegen :D
Door Lizzy
#3385087
Paulus5 schreef: vr 30 aug 2019, 14:01 Dankjullie voor de reacties! :-*
Ook voor de pagina`s lizzy. Dat notengehakt is met gluten gemaakt waarschijnlijk waar je over spreekt?

Ik had vroeger heel veel last van vanalles en nog wat als ik gluten at maar toch blijven doorgaan ;) tot ik ben beginnen nadenken over mijn gewoonten en gewoon cold turkey alles geschrapt. Zelf geen vervanging en voelde me stukken beter. Naar aanleiding daarvan een glutenintollerantietest laten doen en het was inderdaad zo dat ik er niet tegen kan.

Nu eet ik al een paar jaar fruit s morgens met noten en zaden, s middags en s avonds vlees, vis of kaas met gewokte groenten of een gerechtje zonder gluten gewoon dus eigenlijk kook ik altijd zelf maar soms durf ik wel eens vervangers kopen maar vind die niet te pruimen :biggrin2:

Ben me nu volop aan het verdiepen maar kom hier zelf op bp wel wat tips tegen :D
Ja, misschien door de ketjap? Hoewel dat wel van soja is...?

Dit is het recept:

Benodigdheden voor 4 personen:
1 gekookte aardappel
100 gram gehakte of gemalen noten
1 ei
peper
zout
1 eetl. ketjap manis
2 eetl. fijngehakte bieslook
2 eetl. olie

Bereidingswijze:
Prak de aardappelen fijn en meng er de noten, ei, ketjap, bieslook, zout en peper door. Vorm van het mengsel 4 ballen en druk ze iets plat. Bak het gehakt bruin en gaar in de hete olie.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3385097
Lizzy schreef: vr 30 aug 2019, 17:06 Ja, misschien door de ketjap? Hoewel dat wel van soja is...?

Dit is het recept:

Benodigdheden voor 4 personen:
1 gekookte aardappel
100 gram gehakte of gemalen noten
1 ei
peper
zout
1 eetl. ketjap manis
2 eetl. fijngehakte bieslook
2 eetl. olie

Bereidingswijze:
Prak de aardappelen fijn en meng er de noten, ei, ketjap, bieslook, zout en peper door. Vorm van het mengsel 4 ballen en druk ze iets plat. Bak het gehakt bruin en gaar in de hete olie.
In soja saus etc zit altijd tarwe ( En gluten)
Maar je kunt dit vervangen door tamari ( sojasaus zonder tarwe)
Of door coconut aminos ( uit kokos gefermenteerde, smaakt iets meer naar ketjap , tamari echt meer naar soja)

Ik kan verder slecht tegen graan en peulvruchten, dus vega is ver van mijn bed show ;)
( en geloof niet in "raw" of zo)
Door frodo quin
#3385098
Ik zie niet echt een probleem met veggie of vegan eten en een gluten intolerantie.

Is het trouwens enkel aan tarwe gluten of ook aan andere graansoorten (bv spelt, gerst...)?

Seitan laat je dan best links liggen en er zijn veel "nep vleesjes" die gemaakt zijn van gluten, maar heus niet allemaal.

Verder heb je die "nep vleesjes" ook niet nodig. Vaak zijn peulvruchten, noten, zaden... zijn zelfs gezonder.

Ik doe bv in spaghetti standaard rode linzen of tvp (sojabrokjes: weken in bouillon en bakken in olie). Als je het met bv amaranth of quinoa eet glutenvrij en plantaardig.

Op de site https://vegetus.nl/ heb je rechts ook een categorie "glutenvrij", daar vind je ongetwijfeld ook inspiratie en zoals PoP al zei: raw vegan is ook altijd glutenvrij.
Door Paulus5
#3385160
Dank voor de reacties. Vind het ook fijn om wat tips en dingetjes te horen van langs alle kanten. Soms denk ik aan iets niet.

Volgens de diëtiste toen bevat spelt ook een soort van gluten waardoor ik dit niet ben gaan gebruiken van in het begin. Blijkbaar zou dit voor mensen met intolerantie ook niet goed zijn. Dus ik mijd het wel. Daarom dat je me niet vaak ziet bij de gluten vervangdingen in de super
Door frodo quin
#3385165
Spelt, rogge, gerst... bevatten inderdaad ook gluten. Veel mensen zijn enkel intolerant voor tarwe gluten en niet voor andere graansoorten, vandaar de vraag ;) . Een beetje te vergelijken met een hond die allergisch is voor kip, maar niet perse voor eend ofzo.

Glutenvrije producten bevatten bij mijn weten ook geen gluten van andere glutenhoudende graansoorten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3385170
frodo quin schreef: zo 01 sep 2019, 21:03 Spelt, rogge, gerst... bevatten inderdaad ook gluten. Veel mensen zijn enkel intolerant voor tarwe gluten en niet voor andere graansoorten, vandaar de vraag ;) . Een beetje te vergelijken met een hond die allergisch is voor kip, maar niet perse voor eend ofzo.

Glutenvrije producten bevatten bij mijn weten ook geen gluten van andere glutenhoudende graansoorten.
Spelt is ook tarwe, Triticum spelta.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3385178
pike schreef: zo 01 sep 2019, 21:31 Spelt is ook tarwe, Triticum spelta.
Ja, maar omdat spelt (nog?) niet zo is doorgekweekt zitten er minder gluten in. Ook in de oude tarwesoorten zitten minder gluten. Bij een glutenvrij dieet kan je dit beter niet eten maar bij een lichte intolerantie kan je het met mate proberen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3385179
Paulus5 schreef: zo 01 sep 2019, 20:07 Dank voor de reacties. Vind het ook fijn om wat tips en dingetjes te horen van langs alle kanten. Soms denk ik aan iets niet.

Volgens de diëtiste toen bevat spelt ook een soort van gluten waardoor ik dit niet ben gaan gebruiken van in het begin. Blijkbaar zou dit voor mensen met intolerantie ook niet goed zijn. Dus ik mijd het wel. Daarom dat je me niet vaak ziet bij de gluten vervangdingen in de super
In glutenvervangdingen zit geen spelt toch? Voordeel van deze producten is wel dat er bij het fabricageproces rekening mee gehouden is dat er geen "gluut" tussendoor glipt.
Door frodo quin
#3385188
Laika schreef: ma 02 sep 2019, 06:43 Ja, maar omdat spelt (nog?) niet zo is doorgekweekt zitten er minder gluten in. Ook in de oude tarwesoorten zitten minder gluten. Bij een glutenvrij dieet kan je dit beter niet eten maar bij een lichte intolerantie kan je het met mate proberen.
Voor zover ik weet is het eiwit ook niet identiek. Het is familie, maar wel een andere soort.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door