Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ingeborg1958
#3384771
Is bijna net zoiets als een brokkenhond of kat overzetten op rauw.
Het reguliere voer voor parkieten is een zaad mengsel. Mijn parkieten pikten daar dus steeds de lekkerste zaden uit en werden daar eigenlijk te dik van. Bovendien krijgen ze zo niet alles binnen wat nodig is.
Ik heb de stap gewaagd om ze over te zetten op pellets. Dat is een veel beter en gevarieerder voer en dan kunnen ze niet meer snacken. Kostte even wat moeite en volharding maar inmiddels doen ze het prima op hun nieuwe voer. Nu maar afwachten of het inderdaad het beloofde resultaat geeft wbt verenpak en beter op gewicht blijven .
@ Kaela: wat voer jij je vogels?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3384774
Ik voer een combinatie van pellets en zaden. En daarbij groente, fruit (de grijze niet ivm suiker), noot en soms eivoer.

Mijn parkieten wilden geen pellets. Daarom weekte ik regelmatig pellets en gaf het ze als pap. Dat aten ze wel en was duidelijk ook goed voor ze. Alleen zaden is veel te eenzijdig en ze eten ook niet altijd zo goed hun groenvoer.

Ik vind het wel stom om ze brokjes te voeren, maar zeker als je maar een paar vogels hebt is voldoende variatie voeren aan vers eten niet te doen. Daarvoor eten ze te weinig.
Door Ingeborg1958
#3384793
Ik geef ze in de ochtend een handje zaden, omdat ze dat leuk vinden om mee te rommelen. Voor de rest van de dag alleen pellets. Gelukkig heb ik twee parkieten die alles eten,de rest volgde vanzelf :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3384812
Geen ervaring met vogels, maar als je nu pas nieuwe zaden geeft als de rest op is? Dan moeten ze ze toch allemaal eten?
Zo doe ik het bij de gerbils.

Verder denk ik dat de ene pellet vast de andere niet is. Dus even kritisch kijken wat erin zit en soorten vergelijken zou ik zeggen.
Door Ingeborg1958
#3384819
pearlsofpassion schreef: ma 26 aug 2019, 18:29 Geen ervaring met vogels, maar als je nu pas nieuwe zaden geeft als de rest op is? Dan moeten ze ze toch allemaal eten?
Zo doe ik het bij de gerbils.

Verder denk ik dat de ene pellet vast de andere niet is. Dus even kritisch kijken wat erin zit en soorten vergelijken zou ik zeggen.
Ja ik heb voorbereidend onderzoek gedaan,dus dat zit wel goed. ;)
Het probleem is dat ze met zn zessen zijn,en er altijd twee als eerste bij de voerbakken zitten. Waarna de anderen de overgebleven zaadjes mogen eten. En die krijgen dan serieus tekorten. Vandaar de overstap.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3384824
pearlsofpassion schreef: ma 26 aug 2019, 18:29 Geen ervaring met vogels, maar als je nu pas nieuwe zaden geeft als de rest op is? Dan moeten ze ze toch allemaal eten?
Zo doe ik het bij de gerbils.

Verder denk ik dat de ene pellet vast de andere niet is. Dus even kritisch kijken wat erin zit en soorten vergelijken zou ik zeggen.
Zelfs als ze alles opeten is een dieet van zaden niet volledig. In het wild eten ze ook maar periodiek zaden en dan ook nog eens meestal rijpere, voedzamere zaden. En dan andere delen van het jaar voornamelijk weer andere voeding, waardoor er meer afwisseling bestaat.
Door miik
#3384846
pearlsofpassion schreef: ma 26 aug 2019, 18:29
Wel goed oppassen dat ze goed op gewicht blijven! Want er zijn vogels die gewoon dood gaan - uithongeren dan ! In tegenstelling tot veel andere dieren zoals gerbils die dan uiteindelijk wel gaan eten....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3384893
Kaela schreef: ma 26 aug 2019, 19:28 Zelfs als ze alles opeten is een dieet van zaden niet volledig. In het wild eten ze ook maar periodiek zaden en dan ook nog eens meestal rijpere, voedzamere zaden. En dan andere delen van het jaar voornamelijk weer andere voeding, waardoor er meer afwisseling bestaat.
miik schreef: Wel goed oppassen dat ze goed op gewicht blijven! Want er zijn vogels die gewoon dood gaan - uithongeren dan ! In tegenstelling tot veel andere dieren zoals gerbils die dan uiteindelijk wel gaan eten....

Ow, sorry. Wist ik niet...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door