Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3384426
Hoe gaat het nu met Teuntje? Is zijn ontlasting beter geworden?

Ik zou je willen herinneren aan de tip die hier al eerder aan je gegeven is: wissel merken kvv af!

Je bent bereid om alles te proberen, zoals ontgiften, ontstoren, diatomeenaarde enz. Maar qua kvv blijf je huiverig voor het allergrootste stokpaardje van heel barfplaats. Ik snap niet zo goed hoe dat komt. Je doet overduidelijk enorm je best voor je hondje, vraagt veel, zoekt info. Ik geef hem je dan toch nog maar een keer mee: als Teuntje op de raw4dogs goed gaat, ga dan merken toevoegen.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3384428
Dank voor je reactie! De raw4dogs gaat best goed. Nog wel 3x per dag ontlasting en soms nog wat dunnere drollen, maar de ontlasting is grotendeels stevig en hard en een stuk minder dan op de brok.
Ik vind hem de laatste dagen wat rustiger dan normaal. Slaapt wat meer en is over het algemeen relaxter. Kan dit door de overstap naar kvv komen?
Hij is bijna 7 maanden, weegt inmiddels tussen de 8 en 8,5 kg en is daarmee mooi op gewicht. Hij krijgt 1 worst raw4dogs per dag, dat is 450gr.
Ik heb gisteren een lading raw4dogs ingeslagen,zodat ik dit voorlopig even kan aanhouden. Heb ook voor 4 dagen Kivo meegenomen, zodat ik dat ook een paar dagen achter elkaar kan proberen. De volgende keer proberen we weer een paar dagen een ander merk.

@ eelke: lijkt me een prima idee,dank je wel!
Laatst gewijzigd door TeuntjeT op zo 25 aug 2019, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3384526
TeuntjeT schreef: wo 21 aug 2019, 13:43 Dank voor je reactie! De raw4dogs gaat best goed. Nog wel 3x per dag ontlasting en soms nog wat dunnere drollen, maar de ontlasting is grotendeels stevig en hard en een stuk minder dan op de brok.
Ik vind hem de laatste dagen wat rustiger dan normaal. Slaapt wat meer en is over het algemeen relaxter. Kan dit door de overstap naar kvv komen?
Hij is bijna 7 maanden, weegt inmiddels tussen de 8 en 8,5 kg en is daarmee mooi op gewicht. Hij krijgt 1 wordt raw4dogs per dag, dat is 450gr.
Ik heb gisteren een lading raw4dogs ingeslagen,zodat ik dit voorlopig even kan aanhouden. Heb ook voor 4 dagen Kivo meegenomen, zodat ik dat ook een paar dagen achter elkaar kan proberen. De volgende keer proberen we weer een paar dagen een ander merk.

@ eelke: lijkt me een prima idee,dank je wel!
Dat klinkt als een goede start met de kvv. En super dat je ook Kivo mee hebt genomen om later te gaan proberen.

Ik denk niet dat rustiger zijn door de kvv komt. Maar kan van zoveel komen, niets ernstigs aan. Het wordt nu ook weer warm, dat zal ook weer effect kunnen hebben.
#3384714
De kivo 5 diersoortenmix gaat goed. Erg mooie ontlasting. Misschien zelfs beter als op raw4dogs. Daar was het nog wat wisselend op.Maar hij eet kivo minder graag dan raw4dogs en laat zelfs wat staan.
Volgens mij heeft dit ook geen goed calcium en fosforwaarden. Zou dit opgelost kunnen worden door op een kivo dag vleesbot bij te geven? En hoeveel dan?

Zijn oogjes gaan steeds beter. Druppel nu 2x per dag, kijken hoe dat gaat.
Er zit nog wel wat vuil in de ooghoeken, vooral sochtends. Maar de klodder is grijs en niet meer geel. Hij lijkt er ook geen last van te hebben. Ook de tekenband van seresto is nu een paar dagen af. Er hangt een barnsteen aan zijn halsband en hij heeft anibio tekendruppels gekregen in zn vacht. Tot nu geen teken. Controleer hem na iedere wandeling.

Ik heb nog vlees van versvoer, farmfood, kivo en raw4dogs liggen. Blijf dit maar even afwisselen. De kivo en vervoer worsten kunnen denk ik het beste worden aangevuld met een groenteprutje.
#3384720
TeuntjeT schreef: zo 25 aug 2019, 08:10 De kivo 5 diersoortenmix gaat goed. Erg mooie ontlasting. Misschien zelfs beter als op raw4dogs. Daar was het nog wat wisselend op.Maar hij eet kivo minder graag dan raw4dogs en laat zelfs wat staan.
Volgens mij heeft dit ook geen goed calcium en fosforwaarden. Zou dit opgelost kunnen worden door op een kivo dag vleesbot bij te geven? En hoeveel dan?
Wat is er volgens jou mis met de Ca/F verhouding?
Ik heb nog vlees van versvoer, farmfood, kivo en raw4dogs liggen. Blijf dit maar even afwisselen. De kivo en vervoer worsten kunnen denk ik het beste worden aangevuld met een groenteprutje.
Waarom zou je bij Kivo groentenmix toe moeten voegen en bij bijv. farmfood niet?
#3384732
TeuntjeT schreef: zo 25 aug 2019, 10:45 Volgens mij is het goed om aan alle kvv waar geen groente in zit, dit toe te voegen.

Kivo: https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/kivo/
Kijk bij de 5 diersoortenmix.
Ik blijf merken die goed gaan varieren. Maar op een kivo dag zou het denk ik geen kwaad kunnen om een vleesbot bij te geven toch?
Ja, dat is ook prima. Maar in Farmfood zit dus ook geen groenten. En dat flutje groentenhandel dat in raw4dogs zit (altijd dezelfde groenten) is ook verwaarloosbaar.

De diverse smaken Kivo bevatten voldoende calcium (vleesbot) en hebben een prima Ca/F verhouding dus daar kun je beter geen extra vleesbot aan toevoegen. Waarom denk jij van wel?
#3384733
Bij de beoordeling staat zelfs nog dit:

Kivo lijkt me een prima merk. Alle mixen bevatten de essentiële organen, spiervlees en genoeg bot. Sommige mixen bevatten wel wat veel bot, wat je kunt zien aam het hoge calciumgehalte. Sommige honden krijgen hier te harde ontlasting van.

Dus extra vleesbot toevoegen lijkt me niet verstandig. Gewoon smaken en merken afwisselen is meer dan prima. En je kunt natuurlijk wel in plaats van KVV een keer een echte BARF maaltijd geven bestaande uit bijv. mooi/goed spiervlees en een fijn vleesbot. Maar extra vleesbot toevoegen aan een merk dat al voldoende vleesbot bevat is niet nodig en niet verstandig.
#3384739
De 5 diersoortenmix heeft 0,3% calcium en 0,3% fosfor. Dat is voor een pup toch te weinig en een onjuiste verhouding?

Het is niet mijn bedoeling de 5 diersoorten mix van kivo als hoofdvoer te geven overigens.
Ik hoop op een aantal merken uit te komen waar hij het goed op doet en wat goed verkrijgbaar is, zodat ik kan afwisselen.
Bij een kvv met laag calcium gehalte lijkt het mij goed om op die kvv dag vleesbot toe te voegen, maar als dat niet nodig is dan natuurlijk ook prima, gaan we niet moeilijk doen.

Groente toevoegen is altijd wel goed toch? Of is dat niet persee noodzakelijk?
#3384747
0,3 is wellicht wat laag maarrr daar kom ik weer : als je varieert is dat geen enkel probleem.
T is inmiddels ook geen baby meer he, je hebt een jonge hond.
En klooien met extra vleesbot (of spiervlees of orgaan) trekt de verhoudingen alleen maar hartstikke scheef, geen goed plan dus.
Wil je een keer wat extra's doen geef dan een nette barfmaaltijd met diersoorten die niet in je kvv's zitten en/of goede kwaliteit

Een gevarieerde groentemix mag,is bij elk menu prima zolang je er maar geen prei en ui in stopt
#3384748
TeuntjeT schreef: zo 25 aug 2019, 13:05 De 5 diersoortenmix heeft 0,3% calcium en 0,3% fosfor. Dat is voor een pup toch te weinig en een onjuiste verhouding?

Het is niet mijn bedoeling de 5 diersoorten mix van kivo als hoofdvoer te geven overigens.
Ik hoop op een aantal merken uit te komen waar hij het goed op doet en wat goed verkrijgbaar is, zodat ik kan afwisselen.
Bij een kvv met laag calcium gehalte lijkt het mij goed om op die kvv dag vleesbot toe te voegen, maar als dat niet nodig is dan natuurlijk ook prima, gaan we niet moeilijk doen.
Ja, dat is weinig en ook geen briljante verhouding. Maar het hele idee van Kivo is dus dat je de diverse "smaken" voert. En dan voer je de ene dag een beetje weinig calcium en de dag erop net even wat veel en da's samen prima. Het komt allemaal niet zo krap. Dit is inderdaad (zoals Too ook schrijft) geen voer om iedere dag te geven, je moet het afwisselen met de andere diersoorten. En als je 2 of 3 merken KVV voert en dan ook diverse "smaken" dan zit je prima. Overigens, stel dat jouw hond het alleen echt goed doet op Kivo: is je hond met Kivo in meerdere smaken beter af dan met brokjes. Dus ga er ook geen groot drama van maken als het niet lukt om andere merken te voeren.
Groente toevoegen is altijd wel goed toch? Of is dat niet persee noodzakelijk?
Ik vind groenten persoonlijk wel noodzakelijk. Maar ja, ik vind het dus alleen iets toevoegen als je echt lekker afwisselt. Iedere dag worteltjes of sperzieboontjes: dat voegt niks toe. Maar bijv. groenten koken en dan de ene dag spinazie, de dag erop courgette, de dag erop witlof, de dag erop broccoli, de dag erop waterkers, de dag erop worteltjes, de dag daarop andijvie, de dag daarop pompoen, etc. of een mix van zeg 10 groenten en dan voor 1 of 2 of hooguit 3 weken porties invriezen : dat zet wel zoden aan de dijk. Dat voegt naar mijn mening zeker toe.

Stel dat jouw hond (je hebt toch een hond met wat gevoelige darmen) het niet goed doet wanneer je groenten toevoegt: voeg je het niet toe. Of stel dat je hond het met rauwe groenten niet goed doet en gekookte wel: geef je gekookt. Of andersom.
#3384764
TeuntjeT schreef: zo 25 aug 2019, 13:05 De 5 diersoortenmix heeft 0,3% calcium en 0,3% fosfor. Dat is voor een pup toch te weinig en een onjuiste verhouding?
Zoals al gezegd is, door af te wisselen van je zoiets op. In het ene merk of smaakje zit meer calcium, in de andere minder. En zo zit het met alle voedingsstoffen, want het ene merk doet er wat meer lever in, de ander wat betere kwaliteit spiervlees enz. Daarom raden we variatie aan.

Vergeet ook niet dat je een pup naar verhouding meer voert als een volwassen hond. Daardoor krijgen ze naar verhouding ook meer voedingsstoffen en energie binnen, om te groeien. Op een maand of 7 is de grootste groei wel voorbij en je zal ook gaan merken dat ze binnen nu en een paar dagen minder nodig gaat hebben. Misschien wordt ze kieskeurig (hoe fijn is het dat je haar zo afwisselend voert dat ze voorkeur kan hebben ipv elke dag dezelfde brokjes!), misschien eet ze alles vrolijk op maar gaat ze op een gegeven moment wat aanzetten. Dan kun je iets gaan minderen, tot je op volwassen percentages uit gaat komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door