Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door rosmin
#3379810
@Irmaa,
Dank, idd. Hopmans,
Roden is alleen 3 kwartier rijden bij mij vandaan, Groningen/Hoogkerk is iets dichterbij.
@Borderbandit
Een van onze vorige honden lieten we ook alleen prikken met narcose, vanwege de enorme angst/ trauma's die hij had, dus prikken deden we alleen in uiterste noodzaak en het liefst bij ons thuis. En dan voorafgaand kalmeren met tranquilizers. Een drama voor hem was dat, maar soms "moet" je iets :-\

Koetje is veel rustiger, we vinden dan ook dat dit zonder roesje kan de volgende keer.
Bij de dierenarts is zij altijd erg timide, verzet zich amper, zit als een dood vogeltje op de onderzoekstafel.
Door MillyMol
#3379813
Voor zover ik weet heeft alleen langdurige stress invloed op de werking van de schildklier. Dan produceren de bijnieren cortisol en (nor)adrenaline en die hebben een invloed op de hypofyse, die weer de productie van schildklierhormonen reguleert. Er is dus vooral een indirect effect.Kortdurende stress, waar bij prikken evt, sprake van kan zijn, heeft dat niet voor zover ik weet, maar ik ben natuurlijk geen (dieren)arts.
Door frodo quin
#3384399
De da bedoelt een roesje geven in de praktijk hé? Niet thuis onder de kalmeermiddellen proppen voor de da er is of je naar daar vertrekt?

In dat geval snap ik het nut voor de waarden niet. Of je met die prik er nu bloed uithaalt of verdoving in spuit, zoveel verschil geeft dat toch niet? De kat is tegen dan toch al aan het stressen als hij/zij da bezoeken eng vindt.

Da aan huis laten komen lijkt mij dan nuttiger.

Mijn katten zijn nooit onder narcose gemoeten voor een bloedafname, foto's of een echo. Ze laten het toe (extreem bang en durven niet meer bewegen :( ), maar ik doe altijd zoveel mogelijk zelf, om stress te reduceren.
Door rosmin
#3384424
Vorige week is er opnieuw bloed geprikt en deze keer zonder roesje, Koetje was als een “dood vogeltje” , zelfs toen de DA wat aan het zoeken was naar een goede niet rollende ader bleef ze rustig. En ze was toen ze eenmaal thuis was, veel minder gestresst dan vorige keer. Het prikken was bij een andere DA dan de eerste keer. Helaas bleek wel dat ze naast te snelle schildklier ook nierfalen heeft.
Door frodo quin
#3384432
Fijn dat de beleving toch een stuk aangenamer voor haar was deze keer, ondanks dat ze toch erg bang was.

Wel heel jammer dat er nog meer problemen uit het onderzoek kwamen :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door