Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3383492
Maci krijgt deels kvv deels barf ( met zijn tandjes of wat ervan over is valt niet meer veel te barfen)
Nu heeft ie na het eten heel vaak dat ie liters dringt, zijn buik borrelt, meer hijgen, war onrustig etc.
Zou het te zwaar vallen? Of speelt zijn lever op?
Geen idee. Maar heeft iemand dat wel eens gehad dat het bij oude hond moeizamer ging, de hele vertering?
Ik denk dat ik maar eens begin met 2x daags eten. Nog andere tips, ideeen?
Door Lizzy
#3383509
Kaio schreef: vr 09 aug 2019, 15:49 Maci krijgt deels kvv deels barf ( met zijn tandjes of wat ervan over is valt niet meer veel te barfen)
Nu heeft ie na het eten heel vaak dat ie liters dringt, zijn buik borrelt, meer hijgen, war onrustig etc.
Zou het te zwaar vallen? Of speelt zijn lever op?
Geen idee. Maar heeft iemand dat wel eens gehad dat het bij oude hond moeizamer ging, de hele vertering?
Ik denk dat ik maar eens begin met 2x daags eten. Nog andere tips, ideeen?
Nou, niet in die mate. Ik heb hier wel meegemaakt dat mijn oudere honden bijv. wat vaker botstukjes opkotste. Of diarree hadden na een vette maaltijd. Maar geen symptomen zoals jij die beschrijft.

Ik zou misschien voor de zekerheid wel even bloed laten prikken.

En 2 keer per dag eten en misschien even wat overgieten met gekookt water?
Gebruikersavatar
Door pike
#3383511
Jakkie van 14 is bijna 2 jaar geleden overgegaan van barf naar kvv omdat hij het bot slecht kon eten en ook slecht verteerde. Sinds een maand ongeveer krijgt hij nu alleen nog gestoomde maaltijden omdat hij van vers aan de race gaat. Als jonge barfhond kreeg hij ook altijd al minder vleesbot dan de andere honden omdat hij anders niet kon poepen, en toen hij ouder werd werd het percentage vleesbot keer op keer naar beneden bijgesteld.
Nou mankeert hij een en ander (slechte lever, flinke hartruis en wie weet wat nog meer) dus er kan heel goed (en is denk ik wel zeer waarschijnlijk) een medisch probleem ten grondslag liggen aan zijn verteringsproblemen nu. Veel drinken doet hij ook, dat wijt ik aan zijn levertoestand. Maar ik laat hem niet meer binnenstebuiten keren, de stress die hem dat oplevert overleeft hij niet. Hij eet zijn prakje met veel plezier snel weg en vooralsnog kan weer goed ontlasten.
Borrelen en hijgen doet hij niet na zijn eten. Onrustig is hij alleen zolang hij nog geen eten heeft gehad ::)

Als je denkt dat het eten te zwaar valt; is de kvv dan misschien aan de vette kant? Dan zou je een soort met weinig vet kunnen proberen. Of gewoon alles in gemalen vorm eens proberen?
Ik heb Jakkie ook geprobeerd 2x daags te voeren, maar dan loopt hij de hele dag achter me aan omdat hij nog honger heeft. Dat was echt geen doen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3383529
ja bloedprikken, ik wil niet te vaak met hem naar de DA, hij heeft stress in de auto en stress bij DA, hij vindt dat gewoon niet leuk en nu dat ie oud is maakt ie er soms wel een punt van. En waarschijnlijk komt zijn lever er weer uit, dat is wel vaker zo geweest en dan weer helemaal in orde. En tja een leverdieet gaat het niet worden bij hem, heb ik gedaan maar toen ging het voor de rest slecht met hem (allergie hond en blijkbaar waren de granen toch echt niet goed voor hem)
Een beetje heet water tegen het rauwe , ja dat kan ik proberen, niet aangedacht maar een goed idee! Kan ik dat ook gelijk bij Fozzy doen (die heeft ff andere issues)

En ja binnenste buiten keren ga ik niet met hem doen, hij is ruim 12,5 , en echt oud. Hij snapt ook veel dingen niet zo goed meer.
Bloed prikken ok dat gaat nog, maar wat zou ik met eventuele uitslagen kunnen dan?
Ik kan hem ook aan het eind van zijn leven (klinkt wat cru maar tis gewoon zo) gewoon geven wat goed gaat, enkele aanpassingen in het dieet , moet alleen bedenken wat dat zal zijn dus.
En ik kan eens kijken voor magerder, kom ik vooral alleen op kalkoen uit en dan hoop ik dat ze de huid niet meemalen bij kvv. Alhoewel die ik wel eens gehad was deed behoorlijk droog aan.
Gebruikersavatar
Door pike
#3383578
Kaio schreef: vr 09 aug 2019, 17:33 ja bloedprikken, ik wil niet te vaak met hem naar de DA, hij heeft stress in de auto en stress bij DA, hij vindt dat gewoon niet leuk en nu dat ie oud is maakt ie er soms wel een punt van. En waarschijnlijk komt zijn lever er weer uit, dat is wel vaker zo geweest en dan weer helemaal in orde. En tja een leverdieet gaat het niet worden bij hem, heb ik gedaan maar toen ging het voor de rest slecht met hem (allergie hond en blijkbaar waren de granen toch echt niet goed voor hem)
Een beetje heet water tegen het rauwe , ja dat kan ik proberen, niet aangedacht maar een goed idee! Kan ik dat ook gelijk bij Fozzy doen (die heeft ff andere issues)

En ja binnenste buiten keren ga ik niet met hem doen, hij is ruim 12,5 , en echt oud. Hij snapt ook veel dingen niet zo goed meer.
Hier idem. Met 14 jaar is hij nu echt oud. Hij snapt ook niet alles meer zo goed. Hoort niet alles meer, ziet slecht.
Bloed prikken ok dat gaat nog, maar wat zou ik met eventuele uitslagen kunnen dan?
Precies, als je geen onderzoeken en dergelijke meer wil voor je oudje, wat heeft bloedonderzoek dan nog voor zin? Als er iets uitkomt betekent dat toch vrijwel altijd dat er verder (meer ingrijpend) onderzoek nodig is. Iets waar je je hond niet meer aan wil blootstellen.

Ik kan hem ook aan het eind van zijn leven (klinkt wat cru maar tis gewoon zo) gewoon geven wat goed gaat, enkele aanpassingen in het dieet , moet alleen bedenken wat dat zal zijn dus.
Mijn idee ook. Ik ben mij bewust van het feit dat hij niet lang meer te gaan heeft. Dat is nou eenmaal de werkelijkheid. Dus geef ik hem waar hij het nog goed op doet, ook al vind ik het zelf 3x niks. Ga niet verder meer met voer experimenteren. Liever een hond met naar mijn idee minder goed voer maar wel met rust in zijn spijsvertering. Zolang hij zich dan nog happy voelt, af en toe nog graag mee gaat naar het bos gaat waar hij geniet van alle geurtjes (uiteraard een in afstand aangepast rondje). En als hij geen zin heeft ook goed. Hij zal zich niet alle dagen even lekker voelen.

En ik kan eens kijken voor magerder, kom ik vooral alleen op kalkoen uit en dan hoop ik dat ze de huid niet meemalen bij kvv. Alhoewel die ik wel eens gehad was deed behoorlijk droog aan.
Ik weet niet wat Maci ivm allergieën wel en niet mag eten, maar paard is doorgaans niet vet (<10%) en bevat ook niet zoveel calcium. Haas is best mager maar wel weer met hard bot.
Door ellenned
#3383620
Toen Yilla vorig jaar besmet was met blauwalg waren haar leverwaarden en alvleesklier dramatisch. Zij kon toen ook geen bot verdragen, misschien zijn zijn leverwaarden nu dus ook niet meer oke. KVV gaf geen problemen
Door Envie
#3383683
Kaio schreef:Maci krijgt deels kvv deels barf ( met zijn tandjes of wat ervan over is valt niet meer veel te barfen)
Nu heeft ie na het eten heel vaak dat ie liters dringt, zijn buik borrelt, meer hijgen, war onrustig etc.
Zou het te zwaar vallen? Of speelt zijn lever op?
Geen idee. Maar heeft iemand dat wel eens gehad dat het bij oude hond moeizamer ging, de hele vertering?
Ik denk dat ik maar eens begin met 2x daags eten. Nog andere tips, ideeen?
Hier vorige week een ouwetje van 12 die ineens na zijn maaltijden begon te piepen en te hijgen. Zie mijn topic in Hond-Medisch V en P over Gezondheid [piepen na laatste maaltijd]
Hij krijgt nu 2 gelijke maaltijden, dus de helft van kvv gemengd met de helft van een volledige barfmaaltijd die ik nu veel fijner maak. Kleinere en geplet bot, en vlees en orgaan ook wat kleiner. Dit gaat goed.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3383796
Aquillo is nu ruim 15 jaar oud. Ik barf nog steeds volledig met hem. Alleen de iets zwaardere botten zoals geiten of lamskotelet geef ik niet meer en ook geen ribbetjes. Hij kan ze nog wel doorbijten, maar de vertering daarvan loopt niet zo soepel meer. Dus krijgt hij alleen maar bot van kleinere dieren.. pluimvee en konijn en haas. Iets grotere botten krijgt hij wel rauw om te snoepen.. Dan haalt hij het kraakbeen er af. Hij eet nog wel met gemak de kleinere kalkoenbouten. Dat verteert goed. Alles wat hij te scherp afbijt laat ie links liggen. Heeft hij altijd al gedaan. Dus nog steeds geen gemalen maaltijd nodig voor hem :)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3383939
Maci heeft bijna geen tanden meer, zelfs zijn hoektanden zijn grotendeels weg! :o
Kalkoennekken gaat nog, karkassen van veel dingen niet meer. ( kip krijgt ie niet) Konijn lukte ook niet meer goed.
Hij kreeg ook wel kwartel, schrok dus van het vetpercentage , die gaat wel bij een van de anderen de bak in.

Het overgieten met heet water schijnt wel iets te helpen, hij is een stuk rustiger zo ' s avonds. Nog niet helemaal zoals ik het graag zie maar toch wel wat verbeterd.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3383944
Kaio schreef: vr 09 aug 2019, 15:49 Maci krijgt deels kvv deels barf ( met zijn tandjes of wat ervan over is valt niet meer veel te barfen)
Nu heeft ie na het eten heel vaak dat ie liters dringt, zijn buik borrelt, meer hijgen, war onrustig etc.
Zou het te zwaar vallen? Of speelt zijn lever op?
Geen idee. Maar heeft iemand dat wel eens gehad dat het bij oude hond moeizamer ging, de hele vertering?
Ik denk dat ik maar eens begin met 2x daags eten. Nog andere tips, ideeen?
Ik heb wel dat Aquillo meer hijgt dan vroeger, maar dat heeft denk ik bij hem meer te maken met het hartfalen (dat is 3 jaar geleden geconstateerd, maar advies was geen hartmedicatie) En dat ie meer drinkt al wijt ik dit omdat ik m wat vaker verwen met allerlei gedroogde snacks. Hij plast daardoor ook meer. Ook hem stel ik niet meer bloot aan artsbezoeken, omdat ie totaal van de kaart raakt daar. Alleen al daar zijn, maakt dat ie niet meer ophoudt met rillen en tongelen en voortdurend weg wil vluchten. Zijn spijsvertering was vroeger al een gevoelig iets. totale allergie voor granen, dus die krijgt hij niet. Ik let wel op dat ik niet te vaak geit of lam voer. Niet omdat hij daar niet tegen kan, maar omdat het bekend staat als warm vlees. Wat dus of irritatie of malabsorptie of gewoon warmte in het lijf kan veroorzaken. Wat je wel zou kunnen doen is het eten zelf malen, waardoor je precies weet wat er in zit en kun je zelf een dieet samenstellen waarbij zijn lever minder belast wordt. En als zijn darmen blijven borrelen, misschien is dat nog op te lossen door zijn voedsel aan te vullen met een supplement dat de gasvorming (is dat het misschien) wat verminderd. Het rommelen van extra lucht kan ook veroorzaakt worden doordat hij misschien tijdens het drinken of eten extra lucht meehapt. Zelf kun je wellicht beoordelen of dat borrelen van de darmen ook nog andere klachten meebrengt dan hijgen. Bijvoorbeeld darmkrampen (dan is dat hijgen verklaarbaar want hijgen is ook een pijnuiting) of diaree. Of raakt hij toch die lucht kwijt door gewoon winden laten. Gember wil bij borrelende darmen nog wel verlichting geven bij dieren en bij mensen. Het werkt kalmerend. dat kan ook via een voedingssupllement, maar ik geef m gewoon wat gemberpoeder door de yoghurt
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3383953
ja gasvorming heeft ie ook en soms ook een heel dikke buik van overmatig drinken. (en soms is het tot aan doodeng, heb hem een tijd terug een oliesamenstelling "misselijkheid/wagenziek" met gember voor gehouden toen kwam alles eruit, was ik toch blij mee)
Winden laten kan ie als de beste!
was ie altijd goed in.
Hij heeft altijd wel periodes gehad dat het meer was, of van die drinkperiodes. Veel ziekten zijn toen uitgesloten, alleen ooit een keer op dat moment hoge leverwaarden gemeten (maar is ook heel veel stress in het lichaam dan)
Maar ja ze werden wat frequenter en voor hem heftiger, is ja een oude opa.
Ik denk dat ik maar eens ook wat gemberpoeder door zijn eten ga doen, dat kan ook goed helpen inderdaad
(heb ook olie maar lijkt me voor een hond te sterk)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3383966
Kaio schreef: wo 14 aug 2019, 13:59 ja gasvorming heeft ie ook en soms ook een heel dikke buik van overmatig drinken. (en soms is het tot aan doodeng, heb hem een tijd terug een oliesamenstelling "misselijkheid/wagenziek" met gember voor gehouden toen kwam alles eruit, was ik toch blij mee)
Winden laten kan ie als de beste!
was ie altijd goed in.
Hij heeft altijd wel periodes gehad dat het meer was, of van die drinkperiodes. Veel ziekten zijn toen uitgesloten, alleen ooit een keer op dat moment hoge leverwaarden gemeten (maar is ook heel veel stress in het lichaam dan)
Maar ja ze werden wat frequenter en voor hem heftiger, is ja een oude opa.
Ik denk dat ik maar eens ook wat gemberpoeder door zijn eten ga doen, dat kan ook goed helpen inderdaad
(heb ook olie maar lijkt me voor een hond te sterk)
Je zou een beetje olie echt alleen een drupje op zijn buik kunnen wrijven. Etherische olie werkt ook via de huid. Ik heb een gemengde olie digize van Young living die speciaal voor de spijsvertering is. Aquillo vindt m vies maar heb m ook een keer op zijn buik gewreven. echt 2 druppeltjes genoeg op de maag darm streek. dat werkte naar mijn idee ook goed. heb voor mezelf ook een keer een paar druppeltjes in een glas water gedaan en opgedronken toen een keer mijn eten niet heel lekker viel. En het werkt heel goed. Daar zit oa. venkel en gember in en nog een paar andere olietjes
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3384037
Aquillo schreef: wo 14 aug 2019, 18:40 Je zou een beetje olie echt alleen een drupje op zijn buik kunnen wrijven. Etherische olie werkt ook via de huid. Ik heb een gemengde olie digize van Young living die speciaal voor de spijsvertering is. Aquillo vindt m vies maar heb m ook een keer op zijn buik gewreven. echt 2 druppeltjes genoeg op de maag darm streek. dat werkte naar mijn idee ook goed. heb voor mezelf ook een keer een paar druppeltjes in een glas water gedaan en opgedronken toen een keer mijn eten niet heel lekker viel. En het werkt heel goed. Daar zit oa. venkel en gember in en nog een paar andere olietjes
Die heb ik ook, en aangezien hij een geschoren buik heeft nu is dat ook makkelijker te doen. Stom hè niet aan gedacht.

Gisteren ging het redelijk goed na het eten
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3384147
Kaio schreef: do 15 aug 2019, 14:52 Die heb ik ook, en aangezien hij een geschoren buik heeft nu is dat ook makkelijker te doen. Stom hè niet aan gedacht.

Gisteren ging het redelijk goed na het eten
Zo stom is het niet.. bij mij was het een ingeving om het zo te geven. Fijn dat hij gisteren minder last had
:D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3384201
Hier kregen de oudjes op het laatst ook meer moeite met karkassen e.d. Bij de een was het uiteindelijk een nogo, bij anderen wilde een kipnekje nog wel lukken. Dat uitte zich dan ook in slechte ontlasting, geborrel en duidelijk ongemak.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door