Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383913
Eef+doggies schreef: di 13 aug 2019, 18:13 Wauw 10,- per dag, ik ben nu zo benieuwd naar die boodschappenlijst :P

Ik weet niet wat de niet-bio producten in prijs zijn gestegen, maar ik heb de prijzen van bio en niet-bio de afgelopen 2 weken eens vergeleken en met niet-bio ben je gewoon 2 a 3 x zo goedkoop uit. Letterlijk.
Volgens mij kiezen de meeste mensen liever voor een vakantie of nieuwe auto ipv dure boodschappen..

Ik heb afgelopen week in het kader van besparing ipv de bio eitjes (3,90 per 10) vrije uitloop eieren (1,22 per 6) meegenomen. Het is net rubber :???:
Zelf eten we niet veel ei, maar de honden eten ze natuurlijk ook.

Mmmm, misschien dat voor heel veel mensen de gewone boodschappen al duur genoeg zijn. Ga eens boodschappen doen voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Dan hoef je nog niet eens al te raar te doen om al een pak geld kwijt te zijn. Het is echt niet altijd een kwestie van niet willen, maar heel vaak ook van niet kunnen.
#3383918
Nou, we redden dat dus inmiddels ook niet meer €10 per dag, €70 per week. Maar toentertijd hadden we niet meer te besteden. En nee, niks "liever op vakantie". Wij gaan nooit op vakantie en kopen ook alleen een andere auto als we geen keus hebben (en een jaar of 3 geleden hebben we 1 keer een onverstandige keus gemaakt dus moesten we vrij vlot daarna deze Caddy kopen). Maar Leo en ik hadden allebei geen werk en moesten rondkomen van zijn pensioen. Gevalletje "ernstig genaaid door de overheid". Het plan was namelijk dat Leo met pensioen zou gaan en door zou blijven werken bij de dierenambulance. En net een paar maanden voor hij met pensioen ging wijzigde de overheid de wet. Leo mocht ineens niet meer (langer dan 5 jaar voor zijn pensioen gerechtigde leeftijd) naast zijn pensioen werken. We konden net de hypotheek en vaste lasten en honden eten betalen en we hadden dit per week te besteden. Maar dat is nog niet slecht hoor, ik hoor van mensen die veel minder hebben per week!! Overigens moest Leo gedwongen met pensioen. Drie jaar daarvoor was ie wegens reorganisatie bij IBM gekiept.

Nu heb ik er een baan naast voor 24 uur per week. We hebben dus een hoger budget voor de boodschappen en die hebben we ook echt wel nodig want voor €10 redden we het niet meer. En alles wat van dieren afkomstig is: kopen we bio. Ook toen we van €10 per dag moesten rondkomen (we aten gewoon nauwelijks zuivel en bijna geen eieren). Dus yoghurt, vla, boter, kaas en eieren is bio. Vlees eten we niet. Leo zelden wat vis. Andere bio producten als het budget het toe laat. Als ik hondengroentenmix ga maken probeer ik zoveel mogelijk bio-groenten daarin te verwerken.
#3383931
Natuurlijk moet je het geld maar hebben.
'Meeste mensen' was niet goed geformuleerd! Ik bedoelde de meeste mensen die het geld er wel voor hebben.

Dan kijk ik even hier in de buurt rond, gemiddelde mensen met gemiddelde beroepen denk ik, die doen niet-bio boodschappen en hebben best nieuwe auto's en caravans voor de deur.
Ik maak daaruit op dat ze ipv daarvan wel bio zouden kunnen kopen, maar liever een andere keuze maken.. Ook wel begrijpelijk, daar niet van.
Schoonouders hebben geld zat, dikke luxe nieuwe auto en caravan, maar kopen liever kiloknallers en goedkope hondenbrokken dan een cent meer uit te geven..

Wij gaan ook niet op vakantie en rijden een goedkope auto (op de wegenbelasting door groen gas na ::) ), onze IKEA meubels zijn 15 jaar oud en we doen al 3 jaar zonder keuken en met een lekke badkamer.
Maar het wordt nu wel te gek met de boodschappen, het hele jaar kromliggen voor je bio boodschappen is ook niet leuk, dan toch maar minder bio nu.. :-\
En straks de groengasauto inruilen voor benzine of diesel, want dat is veel goedkoper. Weer lekker fijn voor het milieu. De overheid doet echt iets fout

We moeten straks met het hele land van het gas af, maar kunnen we met zijn allen dan nu goedkoop isoleren dmv subsidies om dat op te vangen...? Neuh...
#3383951
Je bent ook vaak met 2 in een huishouden. Hier is het toch een compromis. Dus hier en daar wat bio, bij dingen die ik echt belangrijk vind (melk vb) en die betaalbaar zijn, maar minder dan ik zelf zou willen (vlees krijg ik er hier niet door vb, nog niet alleszinds) . Liefst zou ik bij de boer zelf kopen, maar hier is niets in de buurt. :(
Gisteren vroeg ik meneer een klein doosje eitjes te nemen in de winkel en hij nam spontaan bio-eitjes. Dat doet mij dan veel plezier.
Maar het blijft geven en nemen hé.
#3383963
Ik ben alleenwonend met 2 honden en een kat en ik heb een weekbudget van €50,- (ex dierenvoer).
Ik probeer €35,- à €40,- aan te houden voor de boodschappen, de rest is voor extraatjes, huishoudelijke artikelen, kluifjes etc.
Lukt op zich prima maar bio/A-merken wordt erg lastig, ik haal mijn boodschappen vnl bij Aldi en probeer houdbare producten, groenten en vlees zoveel mogelijk met 30% sticker mee te pakken, zo kan ik af en toe wat bio meepakken.
Vandaag heb ik bijv een pakje met 2 vega kaasschnitzels meegenomen met 30% stickers, mooi voor 2 daagjes vleesloos. :)
#3383970
Hier nu een abo op Willem&Drees, alles bio en thuis bezorgd, prima kwaliteit. Maar ik heb het eens na zitten rekenen en als ik het in de natuurvoedingswinkel zou kopen, zou ik veel goedkoper uit zijn en dan vind ik het aanbod ook nog wel erg beperkt. :(
Helaas hebben wij geen natuurvoedingswinkel om de hoek en Amsterdam in gaan voor boodschappen is een nachtmerrie. We zijn veroordeeld tot de Deen en da's niet veel soeps. Als je dan eens een product ontdekt dat een beetje goed is, is het binnen de kortste keren uit het assortiment omdat het niet verkoopt. >:(
Tot mijn vreugde gaat een bio-keten (een coöperatie (!) om iets preciezer te zijn) binnenkort in ons postcodegebied bezorgen en bij een lidmaatschap is het mogelijk redelijke korting (15% en 20%) te krijgen. Ik was altijd uitermate tevreden over de fysieke winkel in Amsterdam, dus ik kan niet wachten om eindelijk weer veel biologische en bio-dynamische producten te kunnen kopen voor een redelijke prijs. Dat laatste is natuurlijk relatief, want niet bio is tegenwoordig ongeveer 10x goedkoper.
#3383972
Oja, en ik ben blij dat we ons kunnen veroorloven om biologische producten te kopen. Wij zijn ons er zeer bewust van dat niet iedereen die luxe heeft. Wij nemen dat deels ook de overheid kwalijk die door het wijzigen van de manier van subsidiëren de biologische producten goedkoper en de niet biologische producten duurder zouden kunnen maken ipv andersom...
In mijn studententijd was het kopen van biologische producten iets lastiger maar schuwde ik het niet. Het jaar voor mijn studie en ook nog tijdens mijn studie, heb ik me zowat kapot gewerkt om genoeg reserves te hebben om niet op een houtje te hoeven bijten.
#3384044
Siberienne schreef: di 13 aug 2019, 18:10 Ik dacht meer aan het voorbeeld in dit topic van lokale productie, dan heb je wel minder transportkosten. En minder intensief houden, wat nu bv bij varkens gebeurd is het mengen van tomen om bij alle zeugen evenveel biggen te hebben. Bedrijfsmatig goed maar slecht voor immuunsysteem van de biggetjes. Krijgen vaak diarree en hebben dan weer AB nodig. Kleinschalige bioboeren doen dat niet.

Over het buiten lopen heb je gelijk, maar ook dat risico is beperkter als je niet zo'n enorme dier dichtheid hebt op een klein oppervlak zoals in NL.
Klopt, mijn punt was dan ook dat als je puur kijkt naar het verschil tussen gangbaar en (standaard) biologisch in milieubelasting, dat biologisch dan gemiddeld in het nadeel is. Echter scoort biologisch natuurlijk beter op dierenwelzijn, en dit soort initiatieven vallen gewoon buiten de vergelijking.

Dat mengen van tomen wist ik trouwens niet, bedankt voor die info. Hoe doen kleine boeren dat dan, een te grote worp benadeelt toch ook de zeug en de biggen zelf?
Maar het was maar even prikkelen ;) het is complexe materie.
I know :) En dat kan altijd natuurlijk.
#3384049
kakocavi schreef: do 15 aug 2019, 18:48 Klopt, mijn punt was dan ook dat als je puur kijkt naar het verschil tussen gangbaar en (standaard) biologisch in milieubelasting, dat biologisch dan gemiddeld in het nadeel is. Echter scoort biologisch natuurlijk beter op dierenwelzijn, en dit soort initiatieven vallen gewoon buiten de vergelijking.

Dat mengen van tomen wist ik trouwens niet, bedankt voor die info. Hoe doen kleine boeren dat dan, een te grote worp benadeelt toch ook de zeug en de biggen zelf?
I know :) En dat kan altijd natuurlijk.
Kleinere boeren accepteren dat de biggen net wat langzamer groeien. Dat is nl het grootste punt, hoe snel ze op een bepaalde gewicht zijn. Althans, zo heb ik het begrepen.
#3384258
src_esther schreef: wo 14 aug 2019, 19:27 Oja, en ik ben blij dat we ons kunnen veroorloven om biologische producten te kopen. Wij zijn ons er zeer bewust van dat niet iedereen die luxe heeft. Wij nemen dat deels ook de overheid kwalijk die door het wijzigen van de manier van subsidiëren de biologische producten goedkoper en de niet biologische producten duurder zouden kunnen maken ipv andersom...
In mijn studententijd was het kopen van biologische producten iets lastiger maar schuwde ik het niet. Het jaar voor mijn studie en ook nog tijdens mijn studie, heb ik me zowat kapot gewerkt om genoeg reserves te hebben om niet op een houtje te hoeven bijten.
Dat is het dus. Biologisch hoort geen luxe te zijn, maar gewoon de standaard norm. Het is oneerlijke concurentie dat die megastallen de norm zijn geworden en dus goedkope vleesproducten levert. Terwijl die vanwege die enorm millieubelastende en uiterst dieronvriendelijke vorm veel zwaarder belast moeten worden. Dat dieronvriendelijke vlees hoort gewoon duurder te zijn dan het vlees van ecologisch en biologisch gehouden vee.
En ja helaas ben ook ik enorm in inkomen achteruitgegaan door scheiding, ziekte en ontslag en afkeuring. De reserves die ik opgebouwd had zijn inmiddels op, geen rek meer mogelijk in uitgavepatroon. Weet gelukkig op de markt wel aan biologisch te komen voor afbraakprijzen (tja ook dat is overproductie ws) iets te rijp vaak . Kwestie van sneller verwerken. Drogen en vriezen een gelukkige manier om toch zo goed mogelijk te kunnen eten. En wat ik voorheen met dikke portemonnee en nu met magere inhoud gelukkig nog steeds kan volhouden.. geen convenient kant en klaar, zo min mogelijk producten van producenten. Gewoon zelf vindingrijk zijn en zelf ook de vleesvervangers maken van gewoon plantaardige producten. Als ik dan al vlees eet, probeer ik toch biologishc te kopen. Helaas voor de honden.. geen biologisch vlees. want te duur en wil ze nog steeds volgens het NRV model blijven voeren. Ja dus voor hun koop ik zo goedkoop mogelijk in en ook hiervoor .. geen kvv..
;)
#3384277
En alles wat van dieren afkomstig is: kopen we bio. Ook toen we van €10 per dag moesten rondkomen (we aten gewoon nauwelijks zuivel en bijna geen eieren). Dus yoghurt, vla, boter, kaas en eieren is bio. Vlees eten we niet. Leo zelden wat vis. Andere bio producten als het budget het toe laat. Als ik hondengroentenmix ga maken probeer ik zoveel mogelijk bio-groenten daarin te verwerken.
Dit is niet waar trouwens. Want de honden eten best wel veel niet-bio vlees.
#3384287
Wel of niet biologisch is voor mij nog niet eens zo belangrijk....fijn als er een stempel op staat, maar soms zijn producten gewoon goed in mijn ogen, ook zonder die stempel

Zo eten wij (zoveel mogelijk) rund van vrij-en-blij huppelende koeien die een prachtig leven leven, van a tot z op te volgen zijn.....maar omdat ze niet altijd op een bio weiland staan of soms worden bijgevoerd met niet biologisch geoost gras/hooi/of wat ze ook eten, mogen ze geen biologisch stempel krijgen

En toch eet ik 'gerust' van zo'n koe, wetende dat ze een goed leven hebben gehad, de kalfjes niet meteen bij ma worden weggehaald maar minimaal een half jaar achter haar kont aan mogen huppelen, de dieren niet preventief behandeld worden met AB, de koeien niet vlak na hun eerste verjaardag de kiloknaller in verdwijnen, koeien bij een lokale slager worden geslacht nadat ze een aantal dagen tot rust zijn gekomen na transport


En ja, het kost door vreemde subsidieregels meer als plofvlees, maar toch kies ik daar wel bewust (zoveel mogelijk) voor en kunnen we het gelukkig ook betalen
.....hoewel je inderdaad schrikt als je ziet wat je extra uitgeeft per week als je voor de ' bewuste boodschappen' kiest
Van vlees, tot zuivel, tot groente/fruit, tot schoonmaakproducten, tot wc-papier, tot energie, tot autorijden....zodra het mulieubewust is vliegen de kosten de pan uit voor de consument
#3384325
Ik kocht vroeger zelden iets wat niet bio was. Nu nog steeds niet vaak, maar bv koffie koop ik regelmatig in een niet bio versie en zo nog een paar dingen. Mentaal heb ik het er lastig mee, maar je leven betalen is tegenwoordig niet evident meer. Niet enkel boodschappen, maar ook huur en lasten gaan naar omhoog, zeker voor alleen wonenden.

Er zal nog steeds wel 80% van mijn voeding bio zijn en voor de ratten altijd (muv yofu, maar dat heeft andere redenen) en voor Wolf bijna altijd, maar daar wijk ik enkel vanaf omwille van variatie. Ik ben wel minder en minder gezond gaan eten.

Ik wordt er altijd een beetje neerslachtig van als ik hoor hoe goedkoop vliegen en andere onzinnige luxe is terwijl de basis alsmaar duurder wordt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door