Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dodo
#3383957
Hallo allemaal,
Dit wordt een best lang stuk.
Op dit moment zit mijn boerboel (50kg) nog aan de brokken. Ze krijgt 3x per dag brokken, als er te lang tussen zit gaat ze spugen.
Nu wil ik graag overstappen op barf, ik heb al redelijk wat informatie (hier en elders) gelezen maar toch vind ik het lastig. Er word veel tijd besteed aan de percentages.
2% van 50kg x 7 dagen is 7 kilo.
Nu zat ik zelf te denken aan:
10% groente (700gram)
5% vis (350gr)
50% bevleesde bot (3.5kg)
20% spiervlees (1.4kg)
15% orgaan (1kg)
En 4 eieren in de week
Maar nu vind ik het lastig om te bepalen wat ze dan per dag per maaltijd moet hebben. Ik heb gelezen dat bot verstoppen werkt en vis& organen laxerend. Zoals gezegd krijgt ze op dit moment dus 21 maaltijden (brok) per week. En daar loop ik vast. :( dan heb ik nog niet eens gekeken naar de 4 verschillende diersoorten.

Extra informatie: ze is op dit moment ongeveer 16 maanden. Ze loopt al een tijdje bij de dierenarts vanwege jeuk klachten, het is geen voedsel/eiwit allergie (8 weken strikt aan de royal canine anallergenic en niets anders) maar wij vermoeden zelf dat vlees ipv brokken zou kunnen helpen. Ze kauwt haar brokken niet, schrokt heel erg.

Extra vragen: noten kunnen extra gevoerd worden, nu hebben wij een hazelaar in de tuin staan en ze jat nu al af en toe een hazelnoot (nog in dop) en daar kauwt ze wel op, hoor je vreselijk kraken. Nu vroeg ik mij af of dat wel gewoon zo (zonder eerst de noten te kraken) gevoerd kan worden? De schil is namelijk best hard, lijkt me slecht voor haar gebit. En hoeveel extra zouden jullie dan voeren?
Bedankt voor jullie tijd.
Door src_esther
#3383964
Dodo schreef: wo 14 aug 2019, 16:32 Hallo allemaal,
Dit wordt een best lang stuk.
Op dit moment zit mijn boerboel (50kg) nog aan de brokken. Ze krijgt 3x per dag brokken, als er te lang tussen zit gaat ze spugen.
Nu wil ik graag overstappen op barf, ik heb al redelijk wat informatie (hier en elders) gelezen maar toch vind ik het lastig. Er word veel tijd besteed aan de percentages.
2% van 50kg x 7 dagen is 7 kilo.
Nu zat ik zelf te denken aan:
10% groente (700gram)
5% vis (350gr)
50% bevleesde bot (3.5kg)
20% spiervlees (1.4kg)
15% orgaan (1kg)
En 4 eieren in de week
Maar nu vind ik het lastig om te bepalen wat ze dan per dag per maaltijd moet hebben. Ik heb gelezen dat bot verstoppen werkt en vis& organen laxerend. Zoals gezegd krijgt ze op dit moment dus 21 maaltijden (brok) per week. En daar loop ik vast. :( dan heb ik nog niet eens gekeken naar de 4 verschillende diersoorten.
Veel mensen geven elke dag vleesbot (3.5kg / 7) en groentenmix (700gr / 7), 4 dagen spiervlees (1.4kg / 4) en 3 dagen orgaan (1 dag hart + pens, 1 dag lever + pens, 1 dag nier + pens). Vis en eieren als extra over de dagen verdeeld.
Het is niet nodig dat je elke dag exact hetzelfde gewicht aan eten voert, zelf doe je dat waarschijnlijk ook niet.
En hoe je dat dan over de dag verdeelt, is aan jou. Ik zou het allemaal bij elkaar ontdooien en dan per maaltijd er iets uitvissen en de laatste maaltijd de rest geven. Overigens is er een grote kans dat als je gaat BARFen, je naar 2 en misschien wel 1 maaltijd kan.
Dodo schreef:Extra informatie: ze is op dit moment ongeveer 16 maanden. Ze loopt al een tijdje bij de dierenarts vanwege jeuk klachten, het is geen voedsel/eiwit allergie (8 weken strikt aan de royal canine anallergenic en niets anders) maar wij vermoeden zelf dat vlees ipv brokken zou kunnen helpen. Ze kauwt haar brokken niet, schrokt heel erg.
Wat schrokken bij BARF betreft is het volgende topic misschien interessant voor je: viewtopic.php?f=1&t=134303

Mijn meneer Ko was toen wij hem nog niet zolang hadden ook een schrokker. Hij kreeg KVV en soms een zalmkop. De zalmkop schrokte hij niet hoewel het vrij snel op was, de KVV was altijd binnen enkele seconden op. Ik heb toen enkele slowfeeders aangeschaft en ben hemen iets meer en anders gaan voeren. In plaats van 2 gelijke maaltijden, ben ik in de ochtend een kleine maaltijd gaan geven en in de avond een grote. Na ca. 1 jaar kon ik ook weer een gewone bak eten neerzetten en at hij dat rustig op. Bij BARF, wat hij inmiddels een paar dagen per week krijgt, kauwt hij nauwelijks op orgaan en spiervlees, maar het vleesbot wordt netjes gekraakt. Zalmkop doet hij nu langer over dan in het begin.
Dodo schreef:Extra vragen: noten kunnen extra gevoerd worden, nu hebben wij een hazelaar in de tuin staan en ze jat nu al af en toe een hazelnoot (nog in dop) en daar kauwt ze wel op, hoor je vreselijk kraken. Nu vroeg ik mij af of dat wel gewoon zo (zonder eerst de noten te kraken) gevoerd kan worden? De schil is namelijk best hard, lijkt me slecht voor haar gebit. En hoeveel extra zouden jullie dan voeren?
Bedankt voor jullie tijd.
Over hazelnoten kraken kan ik je niets vertellen.
Wat bedoel je met "hoeveel extra zouden jullie dan voeren?"?
Ik gooi bijvoorbeeld noten (bijvoorbeeld hazelnoot, walnoot) en pitten (bijvoorbeeld pompoenpitten) door de groentenmix.
Door Dodo
#3383968
src_esther schreef: wo 14 aug 2019, 18:12 Veel mensen geven elke dag vleesbot (3.5kg / 7) en groentenmix (700gr / 7), 4 dagen spiervlees (1.4kg / 4) en 3 dagen orgaan (1 dag hart + pens, 1 dag lever + pens, 1 dag nier + pens). Vis en eieren als extra over de dagen verdeeld.
Het is niet nodig dat je elke dag exact hetzelfde gewicht aan eten voert, zelf doe je dat waarschijnlijk ook niet.
En hoe je dat dan over de dag verdeelt, is aan jou. Ik zou het allemaal bij elkaar ontdooien en dan per maaltijd er iets uitvissen en de laatste maaltijd de rest geven. Overigens is er een grote kans dat als je gaat BARFen, je naar 2 en misschien wel 1 maaltijd kan.


Wat schrokken bij BARF betreft is het volgende topic misschien interessant voor je: viewtopic.php?f=1&t=134303

Mijn meneer Ko was toen wij hem nog niet zolang hadden ook een schrokker. Hij kreeg KVV en soms een zalmkop. De zalmkop schrokte hij niet hoewel het vrij snel op was, de KVV was altijd binnen enkele seconden op. Ik heb toen enkele slowfeeders aangeschaft en ben hemen iets meer en anders gaan voeren. In plaats van 2 gelijke maaltijden, ben ik in de ochtend een kleine maaltijd gaan geven en in de avond een grote. Na ca. 1 jaar kon ik ook weer een gewone bak eten neerzetten en at hij dat rustig op. Bij BARF, wat hij inmiddels een paar dagen per week krijgt, kauwt hij nauwelijks op orgaan en spiervlees, maar het vleesbot wordt netjes gekraakt. Zalmkop doet hij nu langer over dan in het begin.


Over hazelnoten kraken kan ik je niets vertellen.
Wat bedoel je met "hoeveel extra zouden jullie dan voeren?"?
Ik gooi bijvoorbeeld noten (bijvoorbeeld hazelnoot, walnoot) en pitten (bijvoorbeeld pompoenpitten) door de groentenmix.
Dankjewel voor je antwoord. Ik had nog niet bedacht dat ik het inderdaad per dag kan klaar zetten en dat ik dan van daaruit wat kan voeren. Het zou fijn zijn als ze uiteindelijk naar 2x per dag voeren kan.
Wat ik bedoel met "hoeveel extra" is; als je hazelnoten er bij voert geef je dan een handje vol extra of maar enkele noten?
Dat vraag ik omdat de hazelaar bijna elk jaar echt heel veel noten heeft. Ikzelf gebruik ze eigenlijk nooit, omdat hazelnoten doppen niet mijn favoriete bezigheid is, de beestjes in het bos zijn er blij mee en als resultaat staan er nu nog meer hazelaren in het bos achter ons huis ;D de kans bestaat dus dat ik haar overvoer op hazelnoten als ik geen limiet weet "voor een normale hoeveelheid".
Gebruikersavatar
Door pike
#3383971
Mijn honden kraakten in het seizoen altijd afgevallen hazelnoten. Hond nr. 2 keek het af van nr. 1. Nr. 3 (pike) begreep wel dat het eetbaar was maar niet dat je dat moest kraken. Dus die slikte ze in zijn geheel in met als gevolg dat ze via dezelfde weg weer terugkwamen. Na een paar van die ervaringen ging ook hij Ze kraken. Heeft bij geen van drie ooit problemen met de kiezen opgeleverd, maar ja, het ene gebit is het andere niet natuurlijk. Maar als je botten kan kraken, waarom dan geen hazelnoot. En die noten die ze zelf verzamelden telde ik niet mee. Dat was gewoon een extraatje.

Wat barf betreft: ik voerde 1x per dag “compleet” dus vleesbot, spiervlees, orgaan en groente. De verschillende orgaansoorten verdeelde ik over de week.

50% vleesbot is misschien wat veel, tenzij het bot rijk bevleesd is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3383973
En als je zelf hazelnoten toevoegt moet je ze eigenlijk malen (koffiemolen bv).
Je kan alle noten voeren behalve Macadamia’s want die zijn giftig voor de hond. Ook geen pinda’s want dat is geen noot maar een peulvrucht.
De meesten doen wat gemalen noten door de groentemix.
Door Lizzy
#3384002
Dodo schreef: wo 14 aug 2019, 16:32 Hallo allemaal,
Dit wordt een best lang stuk.
Op dit moment zit mijn boerboel (50kg) nog aan de brokken. Ze krijgt 3x per dag brokken, als er te lang tussen zit gaat ze spugen.
Nu wil ik graag overstappen op barf, ik heb al redelijk wat informatie (hier en elders) gelezen maar toch vind ik het lastig. Er word veel tijd besteed aan de percentages.
2% van 50kg x 7 dagen is 7 kilo.
Nu zat ik zelf te denken aan:
10% groente (700gram)
5% vis (350gr)
50% bevleesde bot (3.5kg)
20% spiervlees (1.4kg)
15% orgaan (1kg)
En 4 eieren in de week
Maar nu vind ik het lastig om te bepalen wat ze dan per dag per maaltijd moet hebben. Ik heb gelezen dat bot verstoppen werkt en vis& organen laxerend. Zoals gezegd krijgt ze op dit moment dus 21 maaltijden (brok) per week. En daar loop ik vast. :( dan heb ik nog niet eens gekeken naar de 4 verschillende diersoorten.
Ik zou naar 10% orgaan in de vorm van hart, nier en lever gaan en 10% vuile pens. Ook zou ik 45% vleesbot voeren. Ik voer zelf elke dag vleesbot, elke dag groenten en dan 4 keer in de week spiervlees en 3 keer in de week orgaanvlees. Eieren en vette vis verdeel ik over de week als extraatje, die tel ik niet mee.
Extra informatie: ze is op dit moment ongeveer 16 maanden. Ze loopt al een tijdje bij de dierenarts vanwege jeuk klachten, het is geen voedsel/eiwit allergie (8 weken strikt aan de royal canine anallergenic en niets anders) maar wij vermoeden zelf dat vlees ipv brokken zou kunnen helpen. Ze kauwt haar brokken niet, schrokt heel erg.
Het schrokken van brokken veroorzaakt natuurlijk niet dit soort problemen maar ik zou zeker weten de overgang naar zelf samengesteld maken. Best kans dat haar conditie gelijk verbeterd. Ik zou voor de zekerheid wel (zeker tijdelijk) een goede visolie erbij geven. Liefst een capsule. En liefst een goed merk. Royal Green is goed. Dikke kans dat ze haar BARF gewoon netjes eet trouwens. Maar voor de zekerheid zou ik de vleesbotten in het begin even plat slaan met een hamer. En geef alleen vleesbotten van kleinere dieren en dus geen rund, geit, lam.

Extra vragen: noten kunnen extra gevoerd worden, nu hebben wij een hazelaar in de tuin staan en ze jat nu al af en toe een hazelnoot (nog in dop) en daar kauwt ze wel op, hoor je vreselijk kraken. Nu vroeg ik mij af of dat wel gewoon zo (zonder eerst de noten te kraken) gevoerd kan worden? De schil is namelijk best hard, lijkt me slecht voor haar gebit. En hoeveel extra zouden jullie dan voeren?
Bedankt voor jullie tijd.
Ik zou dat in eerste instantie maar eens even niet doen. Noten zijn echte veroorzakers van allergieën. En nee, de schil kun je beter niet geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door