Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383823
Angelique schreef: ma 12 aug 2019, 21:03 Hier zijn alle dooiers wel erg oranje, krijg je leuke saus hollandaise van :biggrin2: maar ondanks dat alle kippen hier hetzelde eten kon ik precies proeven welke eieren er van de legkippen afkwamen. Die waren net iets minder lekker.
Ik vind die eieren met zeer oranje dooiers dus niet lekker... :-\ Hier worden in de buurt langs verschillende weggetjes eieren aangeboden. De duurste met knal oranje dooiers (6 voor 2 euro, 10 voor 3 euro) met voor mij onbekende herkomst smaken mij niet. De goedkopere (1,80) zijn vrije uitloop en helaas niet biologisch, maar wel smakelijk.
#3383827
pearlsofpassion schreef: Echt? OK, dan moet ik het aanpassen.
Hier leggen de Brahma's de grootste, smaakvolste en felst gekleurde dooiers. Terwijl ze toch echt hetzelfde de eten krijgen. En het oudste meisje, die nog maar af en toe legt, heeft de allerlekkerste eieren.

De Cochin heeft ook al gelegd, maar die hebben we nog niet geproefd.
Ik neem aan dat ze een gemengd voer krijgen? Hier is het vaak zo dat de ene kip de mais (die geeft gele dooiers) liever niet eet terwijl de ander het wel graag eet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

#3383831
hannabelgje schreef: di 13 aug 2019, 05:26 Ik neem aan dat ze een gemengd voer krijgen? Hier is het vaak zo dat de ene kip de mais (die geeft gele dooiers) liever niet eet terwijl de ander het wel graag eet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ze krijgen de helft graan mengeling, soms eens wat korrel in de plaats.
Maar zelfs in de mengeling zit vrij weinig mais. Voor kippenvoer dan toch. Dus een groot deel kan dat geen verschil maken. Maar het zou evt kunnen.
Al heb ik nooit gehoord dat mais gele dooiers geeft....
Zou het daarnaast nog met hoeveelheid eigen vergaard (bijeengescharreld) voedsel te maken kunnen hebben?

Oranje dooiers smaken veel intenser naar ei. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar fan van is. :)
#3383850
pearlsofpassion schreef: di 13 aug 2019, 06:57 Ze krijgen de helft graan mengeling, soms eens wat korrel in de plaats.
Maar zelfs in de mengeling zit vrij weinig mais. Voor kippenvoer dan toch. Dus een groot deel kan dat geen verschil maken. Maar het zou evt kunnen.
Al heb ik nooit gehoord dat mais gele dooiers geeft....
Zou het daarnaast nog met hoeveelheid eigen vergaard (bijeengescharreld) voedsel te maken kunnen hebben?

Oranje dooiers smaken veel intenser naar ei. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar fan van is. :)
Het zijn misschien ook die specifieke eieren, er zit een raar smaakje aan.
#3383865
Ik weet niet wat voor soort kippen het zijn waarvan ik tegenwoordig eitjes heb. Ik ging er van uit dat de verschillende formaten van de eitjes veroorzaakt werd door verschillende rassen (in grootte dan) van kippen. Maar dat hoeft dus niet?
De dooiers zijn eerder geel dan oranje. En die kleur is eigenlijk vrij consistent. Maar ik heb ook altijd gedacht dat de kleur van de dooier aan het voer lag. En hier vind ik dat ook terug:
https://www.npo3.nl/hoe-komt-de-eierdoo ... zijn-kleur
#3383877
kakocavi schreef: ma 12 aug 2019, 20:24 Op zich heb je daar allemaal gelijk in, maar volgens mij is de biologische veehouderij niet uitgezonderd van de punten die je noemt. Transport van dieren en vlees, monocultuur en dierziekten heb je daar ook. Weliswaar heb je minder snel een massale uitbraak in een stal omdat de dieren minder dicht op elkaar zitten, maar het verspreid zich wel eerder naar buiten omdat de dieren ook naar buiten kunnen.

Nu is het wel zo dat biologische landbouwers geen pesticiden mogen gebruiken. Op zich is dat wel een voordeel. En geen GMO gewassen, maar daar ben ik zelf op zich niet tegen.
Ik dacht meer aan het voorbeeld in dit topic van lokale productie, dan heb je wel minder transportkosten. En minder intensief houden, wat nu bv bij varkens gebeurd is het mengen van tomen om bij alle zeugen evenveel biggen te hebben. Bedrijfsmatig goed maar slecht voor immuunsysteem van de biggetjes. Krijgen vaak diarree en hebben dan weer AB nodig. Kleinschalige bioboeren doen dat niet.

Over het buiten lopen heb je gelijk, maar ook dat risico is beperkter als je niet zo'n enorme dier dichtheid hebt op een klein oppervlak zoals in NL.

Maar het was maar even prikkelen ;) het is complexe materie.
#3383879
Wauw 10,- per dag, ik ben nu zo benieuwd naar die boodschappenlijst :P

Ik weet niet wat de niet-bio producten in prijs zijn gestegen, maar ik heb de prijzen van bio en niet-bio de afgelopen 2 weken eens vergeleken en met niet-bio ben je gewoon 2 a 3 x zo goedkoop uit. Letterlijk.
Volgens mij kiezen de meeste mensen liever voor een vakantie of nieuwe auto ipv dure boodschappen..

Ik heb afgelopen week in het kader van besparing ipv de bio eitjes (3,90 per 10) vrije uitloop eieren (1,22 per 6) meegenomen. Het is net rubber :???:
Zelf eten we niet veel ei, maar de honden eten ze natuurlijk ook.
#3383880
Siberienne schreef: vr 09 aug 2019, 20:49 Worden dan ook transportkosten, nadelen van eenzijdige landbouw (diervoeder teelt), kosten van uitbraken van dierziekten meegerekend? Want wat we hier fokken is ‘tig keer de nl consumptie en dat vervoer is ook niet gratis. Om nog maar te zwijgen van verstoring van buitenlandse voedselketens. BV dumpen van goedkoop vlees in Afrika en de kosten van ineenstorten lokale economieën. Om nog maar te zwijgen over kosten van antibiotica resistentie problemen die deels toch te wijten zijn aan he5 houden van dieren in grote hoeveelheden en dicht op elkaar.
—- ik verwacht niet direct antwoord hoor maar het is complexe problematiek waar je op meerdere manieren naar kan kijken..
+1000

Ik word zo moe van die mensen die zeggen dat de bio industrie beter voor het milieu is, ontzettend kortzichtig :(
#3383901
Ik ben ook wel benieuwd naar die 10eu per week dag boodschappen (70 pw). Ik kom zonder veel moeite aan 2x zoveel (150 eu per week). En dan eten wij echt geen kaviaar, drinken geen alcohol en de kinders lusten geen kaas.

Ik haal meestal ook een doos eiers in de supermarkt. Vrije uitloop. De kippen van mn moeder leggen onregelmatig en sowieso mini (krielkippen; daar komen een soort van paaseitjes uit).
Nu aten de kinders niet lang geleden ook geen ei, maar die dingen gaan wel in het gehakt als ik balletjes ga draaien, ik bak wel eens een ei uiteraard en ook in de cakejes enzo. En de kleuter lust tegenwoordig eieren, dus die gaat vanaf volgende week als de vakantie voorbij is ook geregeld een ei in de broodtrommel meekrijgen. Ik heb zo'n vormpje om er een beertje van te maken.

Hier bij de lokale pluktuin lopen en kippen tussen de kersenbomen. de laatste keer dat ik er was, hadden ze geen eieren in het winkeltje. Misschien eens vragen of die kippen ook voor de verkoop leggen.
#3383908
Geen €10 per week hoor!! Er staat €10 per dag. Dat haalde ik echt makkelijk. Maar daar zat niet het eten voor de honden bij hoor. Dit was puur voor ons tweetjes, en OK, de eitjes en de groenten voor de honden gingen wel van dit budget. Maar da's toch best te veel, €10 per dag? Ik red het nu niet meer, sinds de btw verhoging, dat niet.
#3383911
Ja, ik maakte een tikfout. Maar 10 per dag is 70 per week. Ik ga er vanuit dat jullie iedere dag eten :P
Hier dus ruim het dubbele. Ook voor 2 volwassenen. En 3 kindertjes, maar die zijn klein he. Wij drinken overigens geen (bijna nooit) alcohol.


Maar ik zou het dus best willen, duurdere eieren kopen. maar dan moeten ze wel zo fantastisch geweldig smaken dat ik met de helft minder ofzo toekom.
#3383912
Lizzy schreef: di 13 aug 2019, 21:30 Geen €10 per week hoor!! Er staat €10 per dag. Dat haalde ik echt makkelijk. Maar daar zat niet het eten voor de honden bij hoor. Dit was puur voor ons tweetjes, en OK, de eitjes en de groenten voor de honden gingen wel van dit budget. Maar da's toch best te veel, €10 per dag? Ik red het nu niet meer, sinds de btw verhoging, dat niet.
Toch doe je dat heel netjes hoor, de 'nibud-norm' is zo'n €6 per persoon/dag en die kopen vast geen bio
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door