Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383299
En volgens mij heeft zo'n bedrijf de toekomst. Uiteindelijk. Minder maar beter.

https://www.geluksvogel.bio/

Afbeelding

Elke week wordt de mobiele kippenwagen naar een ander stukje grasland gebracht. De haantjes worden niet gelijk bij de geboorte vermoord, lopen bij de kipjes en OK, eindigen uiteindelijk in hanenbouillon.

Mooi.

Ik heb vandaag vier eitjes gekocht. Prachtige eitjes. En ik betaal daar dan met liefde wat meer voor.
#3383308
Wij hebben hier ook naar gekeken voor onze kippen maar het werd te duur ;D ;D

Vrije uitloopkippen blijven meestal vlak bij de stal hangen. Dan zie je heel veel kippen in de prut op een klein stukje terwijl de wei helemaal leeg blijft. Als je de stal meeverhuisd heb je dat probleem niet.

Ik denk niet dat het systeem rendabel te maken is op grote schaal maar gelukkig zijn er bedrijven die hun nek uit durven steken.
#3383311
Je ziet steeds meer van dit soort initiatieven. Vaak bij eieren en melk, maar bij vlees heb je bijvoorbeeld ook crowd butching en vlees van hooglanders enzo. De bulk zal gangbaar blijven, maar het is goed te zien dat hier toch ook een markt voor is, en een groeiende markt ook.

Het inspringen van supermarkten draagt hier erg aan bij. Bij Lidl heb je Kipster, bij de AH heb je Elke Melk. Er zijn maar weinig mensen die verder willen dan de supermarkt, dus die mee hebben is ook nodig.
#3383356
Ik denk eerlijk gezegd dat we echt gedwongen gaan worden om anders met voedsel om te gaan. Zoals wij nu leven (en in Nederland staan we voorop) hebben we drie aardbollen nodig om aan de "behoefte" te voldoen.

En dat verzin ik niet zelf: https://www.footprintchallenge.nl/ecolo ... oetafdruk/

"We teren behoorlijk in op onze natuurlijke reserves. De gemiddelde Nederlander verbruikt zes keer zoveel aan grondstoffen dan er binnen onze grenzen beschikbaar is. Hiermee hebben wij een ecologische voetafdruk van 3,6 aardbollen. Nederland staat daarmee hoog in de top van landen met de grootste ecologische voetafdruk. Wereldwijd hebben wij anderhalve aarde nodig om in ons levensonderhoud te voorzien. Als we zo doorgaan, hebben we in 2030 zelfs nóg een halve aardbol extra nodig. Onze ecologische voetafdruk groeit dus in rap tempo!".

Het kan zo echt niet door gaan. We moeten minder. Dus ook minder eieren gaan eten. En beter voor de dieren gaan zorgen. Want ik krijg toch ook het idee dat een groeiend aantal mensen het niet langer meer pikt dat we ZO slecht voor onze dierlijke "producten" zorgen. Tuurlijk is er ook nog een hele stroming die het geen ene reet interesseert. En daar moeten we het dan ook niet van hebben, het redden van de aarde ::)
#3383358
Laika schreef: wo 07 aug 2019, 18:39 Wij hebben hier ook naar gekeken voor onze kippen maar het werd te duur ;D ;D

Vrije uitloopkippen blijven meestal vlak bij de stal hangen. Dan zie je heel veel kippen in de prut op een klein stukje terwijl de wei helemaal leeg blijft. Als je de stal meeverhuisd heb je dat probleem niet.

Ik denk niet dat het systeem rendabel te maken is op grote schaal maar gelukkig zijn er bedrijven die hun nek uit durven steken.
Dat is niet wat ik hier zie. In de buurt ligt hier ook een kippenbedrijf waar de kippen altijd buiten lopen. Ze hebben een flink areaal en ze lopen echt overal. Sommige gaan nog verder en lopen in het buurland. Vlak bij de schuur groeit niets meer, wat niet zo gek is als ze daar dagelijks met zijn allen in en uitlopen. Maar daarbuiten is het toch nog gewoon grasland. Er groeit ook een brede haag van Laurierkers in, en als je langsrijdt als het regent staan ze daar allemaal onder te schuilen ;D
#3383417
Lizzy schreef: do 08 aug 2019, 10:43 Het kan zo echt niet door gaan. We moeten minder. Dus ook minder eieren gaan eten. En beter voor de dieren gaan zorgen. Want ik krijg toch ook het idee dat een groeiend aantal mensen het niet langer meer pikt dat we ZO slecht voor onze dierlijke "producten" zorgen. Tuurlijk is er ook nog een hele stroming die het geen ene reet interesseert. En daar moeten we het dan ook niet van hebben, het redden van de aarde ::)
Toch even als advocaat van de duivel... Dieren uit de bio-industrie zijn per kg product minder belastend voor het milieu dan biologisch. Nemen minder ruimte in, afvalstromen worden mooi centraal afgevoerd, de dieren hebben minder voedsel nodig en vleesdieren leven korter. Je noemt terecht ook het eten van minder eieren. Minder dierlijk eiwit consumeren is eigenlijk het enige dat zowel beter voor het milieu als beter voor de dieren is. En wanneer er minder geconsumeerd wordt, is er vanzelf ook meer ruimte om de resterende dieren goed te houden.

Helaas lijkt het voorlopig niet die kant op te gaan.
#3383469
Wat fijn, zulke gelukkige kippen :smitten:


Even in het verlengde hiervan, hebben jullie ook het idee dat biologische boodschappen veel duurder zijn geworden sinds het verhogen van de btw? Het wordt gewoon onbetaalbaar om dier- en milieuvriendelijk te kopen :(
#3383475
Eef+doggies schreef: vr 09 aug 2019, 13:52 Wat fijn, zulke gelukkige kippen :smitten:


Even in het verlengde hiervan, hebben jullie ook het idee dat biologische boodschappen veel duurder zijn geworden sinds het verhogen van de btw? Het wordt gewoon onbetaalbaar om dier- en milieuvriendelijk te kopen :(
Ja. Ik gaf €10 per dag uit aan boodschappen. Echt, dat red ik niet meer. Maar dat geldt niet alleen voor bio. Ook niet-bio is zoveel duurder geworden :-\
#3383575
kakocavi schreef: do 08 aug 2019, 19:49 Toch even als advocaat van de duivel... Dieren uit de bio-industrie zijn per kg product minder belastend voor het milieu dan biologisch. Nemen minder ruimte in, afvalstromen worden mooi centraal afgevoerd, de dieren hebben minder voedsel nodig en vleesdieren leven korter. Je noemt terecht ook het eten van minder eieren. Minder dierlijk eiwit consumeren is eigenlijk het enige dat zowel beter voor het milieu als beter voor de dieren is. En wanneer er minder geconsumeerd wordt, is er vanzelf ook meer ruimte om de resterende dieren goed te houden.

Helaas lijkt het voorlopig niet die kant op te gaan.

Worden dan ook transportkosten, nadelen van eenzijdige landbouw (diervoeder teelt), kosten van uitbraken van dierziekten meegerekend? Want wat we hier fokken is ‘tig keer de nl consumptie en dat vervoer is ook niet gratis. Om nog maar te zwijgen van verstoring van buitenlandse voedselketens. BV dumpen van goedkoop vlees in Afrika en de kosten van ineenstorten lokale economieën. Om nog maar te zwijgen over kosten van antibiotica resistentie problemen die deels toch te wijten zijn aan he5 houden van dieren in grote hoeveelheden en dicht op elkaar.
—- ik verwacht niet direct antwoord hoor maar het is complexe problematiek waar je op meerdere manieren naar kan kijken..
#3383695
Ik hoor iedereen zeggen dat alles zo duur word zo om mij heen, ik vind dat ook maar ja die fijne btw verhoging hè

Ik vind ook dat Nederland alleen voor eigen bevolking voedsel moet verbouwen en geen export en zeer zeker geen export/ import van slacht vee, gewoon als vroeger terug maar ja geld kwestie ::)
#3383696
Eef+doggies schreef: vr 09 aug 2019, 13:52 Wat fijn, zulke gelukkige kippen :smitten:


Even in het verlengde hiervan, hebben jullie ook het idee dat biologische boodschappen veel duurder zijn geworden sinds het verhogen van de btw? Het wordt gewoon onbetaalbaar om dier- en milieuvriendelijk te kopen :(
Alle boodschappen zijn door de btw verhoging duurder geworden. Biologische producten helaas in verhouding nog meer omdat die al wat duurder waren natuurlijk. Er was een handtekeningenactie om de btw-verhoging voor biologische producten niet te laten gelden, uiteraard was dat tevergeefs...
#3383698
kiara schreef: zo 11 aug 2019, 07:59 Ik hoor iedereen zeggen dat alles zo duur word zo om mij heen, ik vind dat ook maar ja die fijne btw verhoging hè

Ik vind ook dat Nederland alleen voor eigen bevolking voedsel moet verbouwen en geen export en zeer zeker geen export/ import van slacht vee, gewoon als vroeger terug maar ja geld kwestie ::)
Ik vind niet dat Nederland alleen voor eigen volk moet verbouwen. Dat gaat denk ik ook niet lukken. Tenslotte wil ik ook niet terug naar de tijd dat een sinaasappel een zeldzame delicatesse was ;)

Maar ik vind wel dat heel kritisch gekeken mag worden naar de vlees industrie. En uiteindelijk moeten we met z’n allen echt veelminder vlees gaan eten. Dat zou een delicatesse mogen worden wat mij betreft. Iets dat je hooguit een paar keer per maand eet. Dat idee. En da’s ook terug naar een vroeger waarin dat voor veel mensen zo was.
Laatst gewijzigd door Siberienne op zo 11 aug 2019, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#3383702
Ooo, leuk! Ik ga dat plaatje even pikken, want wij willen volgend jaar een paar kippen gaan houden en inderdaad ook met een rijdend hok. We hebben zes hectare land ter beschikking, dus zou het zonde zijn een vast hok te nemen. Er komt ook een verplaatsbare ren bij. Vrij rondlopen kan hier helaas niet, te veel roofvogels en andere dieren die dat een ontzettend goed initiatief zouden vinden. :biggrin2:

Vooral die legkasten aan de buitenkant ga ik meneer Anne even inwrijven. Hij wil ze binnen in het hok bouwen, ik buiten. Veel handiger.

Overigens woonden wij in Duitsland vlak bij een biologische kalkoenenfarm, waar de kalkoenen ook een paar hectare land hadden. Je zag zelden dat ze daar echt gebruik van maakten; meestal bleven ze in de buurt van de stal. En ik kwam daar echt twee keer per dag langs, heen- en terugweg, dus eigenlijk vier keer per dag. Heel af en toe zag je dat ze zich over een groter oppervlak verspreid hadden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door