Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383623
Heb ik nog wel een kleine kanttekening bij fokken met HD C en D (vanuit de Wetterhoun bekeken). Wanneer je genenpoel ontzettend klein is, ben je niet in de luxe positie om alleen met honden te fokken die HD A hebben. Dan zit je heel snel aan een hogere inteelt. Dus mag een Wetterhoun met HD D, die verder gezond is èn totaal geen klachten heeft bij het lopen wel gecombineerd worden met een Wetterhoun met HD A (want door de bouw van de Wetterhoun hebben ze daar eigenlijk geen last van, het wordt zelfs vaak toevallig ontdekt).

Bij de Wetterhoun is het fokken met honden met HD D dus 1 van de vele maatregelen om het ras weer gezond te krijgen. (En dan gaat het maar om 1 of 2 nesten per jaar). We zien vaak dat er uit deze nesten gewoon pups met prima heupen geboren worden.

Met het gebruiken van alleen gezonde honden voor de fokkerij ben je er helaas ook nog niet, want veel erfelijke afwijkingen vererven net even anders dan alleen vanuit de ouders...
#3383624
Kim_S schreef: za 10 aug 2019, 12:22 Heb ik nog wel een kleine kanttekening bij fokken met HD C en D (vanuit de Wetterhoun bekeken). Wanneer je genenpoel ontzettend klein is, ben je niet in de luxe positie om alleen met honden te fokken die HD A hebben. Dan zit je heel snel aan een hogere inteelt. Dus mag een Wetterhoun met HD D, die verder gezond is èn totaal geen klachten heeft bij het lopen wel gecombineerd worden met een Wetterhoun met HD A (want door de bouw van de Wetterhoun hebben ze daar eigenlijk geen last van, het wordt zelfs vaak toevallig ontdekt).

Bij de Wetterhoun is het fokken met honden met HD D dus 1 van de vele maatregelen om het ras weer gezond te krijgen. (En dan gaat het maar om 1 of 2 nesten per jaar). We zien vaak dat er uit deze nesten gewoon pups met prima heupen geboren worden.

Met het gebruiken van alleen gezonde honden voor de fokkerij ben je er helaas ook nog niet, want veel erfelijke afwijkingen vererven net even anders dan alleen vanuit de ouders...
Ik heb het over bijv. de Bordeaux Dog. Die wel degelijk last heeft van HD. En ook daar is de genetische basis te klein om deze honden uit te sluiten. In mijn ogen blijft het van de complete zotte dat we zieke honden met slechte skeletten moeten gebruiken in de fokkerij omdat uitsluiten van deze honden het inteelt percentage helemaal tot een dramatische hoogtepunten doet stijgen. Als het zo slecht gesteld is met je ras, moet je echt andere maatregelen gaan nemen. En gelukkig doen ze dat bij de Wetter. Maar bij de Bordeaux Dog niet.
#3383625
fransbulletje schreef: za 10 aug 2019, 12:01 En dit soort "fokkers" verziekt dus het ras, niet erkende kleur waar goed geld voor geboden wordt.
Mensen vragen om dit soort kleurtjes, veel belangrijker dan een goede gezondheid.
En wat gaan ze daaraan doen, deze lui kunnen gewoon doorgaan is geen controle op.
Zolang dit niet wordt aangepakt gaat het ras echt niet gezonder worden, want de paar stamboomfokkers die overblijven kunnen daar niet tegenop.
Als er iets is waar de hond en het ras géén last van hebben is het wel een kleurtje dat toevallig niet toegestaan is.
#3383626
Kaela schreef: za 10 aug 2019, 12:50 Als er iets is waar de hond en het ras géén last van hebben is het wel een kleurtje dat toevallig niet toegestaan is.
Eens tenzij dat kleurtje gelinked is aan huidafwijkingen. En ik meen dat bij sommige rassen blauw gepaard gaat met verhoogde kans op nare huidziekten, zoals Blauwe Dobermann syndroom. Sommige kleurverboden zijn zo gek nog niet ;)
#3383627
Siberienne schreef: za 10 aug 2019, 12:56 Eens tenzij dat kleurtje gelinked is aan huidafwijkingen. En ik meen dat bij sommige rassen blauw gepaard gaat met verhoogde kans op nare huidziekten, zoals Blauwe Dobermann syndroom. Sommige kleurverboden zijn zo gek nog niet ;)
Dat is bij bullen niet het geval. Maar sommige stamboomfokkers maken zich liever druk om niet-toegestane kleurtjes, dan over de gezondheid van hun honden.
#3383641
kiara schreef: za 10 aug 2019, 07:35 Ik heb ook helaas een chi met nu problemen ( der hart) ik koop ook nooit meer zo’n hondje, ook niet een geheel kortsluit , ik heb mijn les geleerd.

Maar ik hoop dat de RVD net als X aantal jaren geleden met coupeer verbod net zo gaat handelen met deze kortsluiten ! Dan is de “ lol” er gauw af, duurt even maar het was toen wel gelukt.
Verder vind ik de pup prijzen van sommige rassen ( wel of geen stamboom) absurt hoog. Laat de RVD een vaste prijs voor elk ras aanhouden.

Bij mij hier in de straat ook een “ fokker” van Franse bulldog vangt zoveel geld voor pups ( 1500€) voor een blauwe pup zonder stamboom!!! Nest nr 3 komt er weer aan van 2 teven >:(
Nou in mijn ogen geld verdienen over de rug van die arme hondjes, en dat kan alleen voorkomen worden door de RVD om dus de pup prijs drastisch te verlagen. ( geld overigens voor meer rashonden )

Ik vind het heel mooi op het filmpje die foto van hoe vroeger de mopshond eruit zag ;)

De RVD wat het ook mag wezen, gaat niet over de pupprijzen en kan die dus ook niet verlagen. Maar an sich wel een strak plan hoor, zijn we ook meteen van die dame in dat filmpje af die €2500,- vangt voor een pup.
#3383647
Kaela schreef: za 10 aug 2019, 13:02 Dat is bij bullen niet het geval. Maar sommige stamboomfokkers maken zich liever druk om niet-toegestane kleurtjes, dan over de gezondheid van hun honden.
Ja jij kan het weten tenslotte!

Ik ga nu het forum definitief verlaten.
Wat er ook gezegd over de franse bulldog, alles en iedereen wordt over één kam geschoren.
Maar kennelijk weten jullie alles over de gezondheid van de kortsnuiten, jullie hebben er kennelijk meer ervaring mee dan ik dus daar houden we het dan maar op.

Discussie is prima maar er wordt niet geluisterd, de kortsnuiten zijn ongezond en de gezonde kunnen geen 20 km lopen dus dat is toch wel heel jammer.
De Basset Hound lijkt met zijn hangogen op een oud mannetje en is triest om te zien.
Verdiep je in een ras voordat je dit soort kwetsende opmerkingen schrijft.
Maar goed de kortsnuiten zijn hier in de minderheid, net als de Basset Hound en ik begrijp wel waarom.
#3383649
fransbulletje schreef: za 10 aug 2019, 15:34 Ja jij kan het weten tenslotte!

Ik ga nu het forum definitief verlaten.
Wat er ook gezegd over de franse bulldog, alles en iedereen wordt over één kam geschoren.
Maar kennelijk weten jullie alles over de gezondheid van de kortsnuiten, jullie hebben er kennelijk meer ervaring mee dan ik dus daar houden we het dan maar op.

Discussie is prima maar er wordt niet geluisterd, de kortsnuiten zijn ongezond en de gezonde kunnen geen 20 km lopen dus dat is toch wel heel jammer.
De Basset Hound lijkt met zijn hangogen op een oud mannetje en is triest om te zien.
Verdiep je in een ras voordat je dit soort kwetsende opmerkingen schrijft.
Maar goed de kortsnuiten zijn hier in de minderheid, net als de Basset Hound en ik begrijp wel waarom.
Ja dat kan ik zeker weten. Dat ik geen fransje of andere kortsnuit heb wil niet zeggen dat ik niets weet. Je hoeft alleen maar fokker Hawbucks op facebook te volgen om mee te krijgen hoe gevestigde stamboekfokkers reageren op meer gezondheidstesten, langere neuzen en het inzetten van een hond die drager is van de kleur blauw.

Je reageert volkomen overtrokken. Je kunt serieus niet verwachten dat hier nooit een kritisch woord over kortsnuiten valt, zeker niet met de huidige ontwikkelingen.
#3383653
fransbulletje schreef: za 10 aug 2019, 15:34 Ja jij kan het weten tenslotte!

Ik ga nu het forum definitief verlaten.
Wat er ook gezegd over de franse bulldog, alles en iedereen wordt over één kam geschoren.
Maar kennelijk weten jullie alles over de gezondheid van de kortsnuiten, jullie hebben er kennelijk meer ervaring mee dan ik dus daar houden we het dan maar op.

Discussie is prima maar er wordt niet geluisterd, de kortsnuiten zijn ongezond en de gezonde kunnen geen 20 km lopen dus dat is toch wel heel jammer.
De Basset Hound lijkt met zijn hangogen op een oud mannetje en is triest om te zien.
Verdiep je in een ras voordat je dit soort kwetsende opmerkingen schrijft.
Maar goed de kortsnuiten zijn hier in de minderheid, net als de Basset Hound en ik begrijp wel waarom.
Kom op, er staat niet voor niets; sommige stamboomfokkers. En die zijn er hoor, bij elk ras. Dus dit betrek je nu echt te veel op jouw eigen situatie, en op jouw eigen ras(sen).
Je benadrukt nu echt een beetje te veel de negatieve dingen over jouw rassen; over de Basset zijn toch ook positieve dingen gezegd? Lizzy geeft notabene zelf aan er nog een te willen!

Ik schrijf ook negatieve dingen over 'mijn' rassen. Logisch, elk ras heeft toch voor en nadelen? Hoe kunnen die nu kwetsend zijn? Er wordt toch niet gescholden ofzo?

Er wordt helemaal niet door iedereen geschreven dat elke hond 20 km moet kunnen lopen, meerdere mensen zijn het daar niet mee eens.

Het is echt niet nodig om dan maar kwetsend terug te worden, ik vind 'kortsnuiten' hier helemaal niet gigantisch in de meerderheid, ik heb echt het idee dat ik hier op BP dezelfde samenstelling aan honden tegenkom als bij mij in de wijk. Dus ik vind het niet bepaald netjes dat je dan 'en ik begrijp wel waarom' moet schrijven. Dat vind ik wel een onnodige trap na.

Maar goed, wat mij betreft staat dit gespreksonderwerp nog steeds open, graag ook met jou erbij, omdat ik graag met iedereen in gesprek ga over allerlei zaken, maar ik merk wel dat het lastig wordt als je alleen bepaalde selectieve opmerkingen leest, alsof de rest van de meningen en opmerkingen er niet toe doen.
#3383654
Angelique schreef: za 10 aug 2019, 14:57 De RVD wat het ook mag wezen, gaat niet over de pupprijzen en kan die dus ook niet verlagen. Maar an sich wel een strak plan hoor, zijn we ook meteen van die dame in dat filmpje af die €2500,- vangt voor een pup.
Ja daar ben ik het denk ik toch niet mee eens hoor. Ik wil als pupkoper zelf bepalen hoeveel ik voor een pup betaal. En als dat 2500 is omdat mijn fokker graag op een boerderij achteraf woont en maar twee dagen per week wil werken om voor de honden te zorgen, dan wil ik dat zelf kunnen beslissen.
Als iemand ziel en zaligheid in mijn pup steekt, voor zo'n half jaar (uitzoek werk, reu en teef matchen, zwangerschap teef, en na de geboorte van de pups, een half jaar is een beetje een gok dan, maar geen hele slechte denk ik) dat mag dat best wat waard zijn, en de hoogte wat ik daar voor over heb bepaal ik dan toch mooi zelf.
#3383664
Charlie Angel schreef: za 10 aug 2019, 17:58 Ik denk dat als iedereen kritisch naar zijn eigen favoriete ras (sen) zou kunnen kijken dat alvast een begin is. En dan bedoel ik ook iedereen, kopers en fokkers en vooral ook keurmeesters.
Is alles daarmee opgelost? Nee, maar je moet ergens beginnen.
Hier ben ik het nou eens he-le-maal mee eens. En dat is kennelijk heel erg moeilijk, zonder gelijk over-emotioneel te worden.
#3383665
fransbulletje schreef: za 10 aug 2019, 15:34 Ja jij kan het weten tenslotte!

Ik ga nu het forum definitief verlaten.
Wat er ook gezegd over de franse bulldog, alles en iedereen wordt over één kam geschoren.
Maar kennelijk weten jullie alles over de gezondheid van de kortsnuiten, jullie hebben er kennelijk meer ervaring mee dan ik dus daar houden we het dan maar op.

Discussie is prima maar er wordt niet geluisterd, de kortsnuiten zijn ongezond en de gezonde kunnen geen 20 km lopen dus dat is toch wel heel jammer.
De Basset Hound lijkt met zijn hangogen op een oud mannetje en is triest om te zien.
Verdiep je in een ras voordat je dit soort kwetsende opmerkingen schrijft.
Maar goed de kortsnuiten zijn hier in de minderheid, net als de Basset Hound en ik begrijp wel waarom.
Gevalletje "theedoek praat slecht over vaatdoek".
#3383667
eelke schreef: za 10 aug 2019, 15:57 Ja daar ben ik het denk ik toch niet mee eens hoor. Ik wil als pupkoper zelf bepalen hoeveel ik voor een pup betaal. En als dat 2500 is omdat mijn fokker graag op een boerderij achteraf woont en maar twee dagen per week wil werken om voor de honden te zorgen, dan wil ik dat zelf kunnen beslissen.
Als iemand ziel en zaligheid in mijn pup steekt, voor zo'n half jaar (uitzoek werk, reu en teef matchen, zwangerschap teef, en na de geboorte van de pups, een half jaar is een beetje een gok dan, maar geen hele slechte denk ik) dat mag dat best wat waard zijn, en de hoogte wat ik daar voor over heb bepaal ik dan toch mooi zelf.

Tuurlijk mag je dat zelf beslissen, maar laten we wel zijn, zeker tijdens een hype, dan is het fokken/produceren van pups dikke kassa. Valt dat weg dan scheidt zich vanzelf het kaf van het koren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door