Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3383584
pearlsofpassion schreef: vr 09 aug 2019, 14:53 Nu ga ik wel iets zeggen, wat misschien mensen kwaad gaat maken, en dat spijt me dan. Maar steeds als ik dit topic lees, moet ik eraan denken.
Jullie lijken het allemaal wel eens te zijn hierin, maar de meesten zijn ook gek op puppy Basil (fransbulletje, voel je niet aangevallen aub, het had net zo goed iemand anders kunnen zijn, maar jullie pup is nu toevallig veel in beeld.)

Ik begrijp dat zo'n basset van karakter een super hond is maar jullie vinden hem ook heel mooi en schattig. Hoe valt dat dan te rijmen met dit topic?
OK, het is niet ontzettend uitgesproken, op elk punt kan je een ras vinden die dat erger heeft.
Maar ik vind dat persoonlijk toch ook geen aangename bouw voor de hond zelf. En wel om een aantal punten.
De oren zijn zo lang dat het lastig wordt, het teveel aan huid geeft plooien die gemakkelijk broeien, ik vind hem ook erg korte poten hebben en ik verbaas me erover dat zelfs de puppy's al zo'n erg hangende oogleden hebben waardoor je het rood eronder ziet en ze al stokoud lijken.
Ik begrijp dat veel mensen dat leuk en mooi vinden, maar ik vind het zielig. :-[
En als ik dit topic lees, vraag ik me af hoe jullie dan eigenlijk tegenover een hond als Basil staan? Zouden jullie dan liever een paar dingen aan hem anders zien, of is hij qua bouw gewoon goed? Zou je wat veranderen als je kon? Als er andere basset's gefokt zouden worden, zouden die dan je voorkeur hebben? Of zien jullie hier geen probleem in?

@fransbulletje,ik hoop dat je m'n reactie kan plaatsen en relativeren. Ik zie ook wel dat jullie Basil een prachtig leuk pupje is en een komiekje. En ik vind het heerlijk om hem met Oliver bezig te zien. Ik begrijp ook volkomen waarom jullie gek op hem zijn. Maar persoonlijk vind ik het moeilijk om door zijn uiterlijk heen te kijken en te doen of alles goed is. Ik hoop dat je dat begrijpt en ik wil je zeker niet kwetsen.
Als je googled op Basset Hound kun je veel info vinden over het ras en dus antwoorden op bovenstaande zaken.
Ik kan er veel over vertellen maar laat het maar, het fototopic van Basil is weg op mijn verzoek.
#3383591
Kaela schreef: vr 09 aug 2019, 22:01 Mooi gezegd Eelke.

Mij 15 a 20 km was ook maar bedacht hoor. Gewoon een lekker middagje wandelen. Conditie is ook een ruim begrip.
Toch vond ik het wel een goede vraag want wat is ‘normaal’ voor een hond. Veel mensen vinden dit een forse wandeling. En dan lees je hoeveel km wilde honden af kunnen leggen op een dag, of neem bv Huskies die voor 100 km op een dag hun poot niet omdraaien. Of mensen die diezelfde afstanden af kunnen leggen, meerdere dagen achter elkaar. Ik zeg niet dat een hond dat moet kunnen maar het geeft wel aan dat we in een samenleving leven die de drempel vrij laag legt bij fysieke activiteit. Ik denk dat de mevrouw uit het eerste filmpje ook geen 40 km op een dag loopt, denk ik zomaar (((ok, vooroordeel))) en dat zij de fitheid van haar honden heel anders zal beoordelen dan bv iemand die zijn hond graag meeneemt op Ultralopen. Maar voor mij is ‘de hond’ wel een atletisch wezen, en vraag ik mij af hoe honden dat beleven die dat niet meer zijn. In hoeverre merken honden hun eigen beperkingen?
#3383592
Angelique schreef: vr 09 aug 2019, 18:10 Misschien kun jij toch beter overgaan tot rechtstreeks vragen ipv dat je het zelf maar gaat invullen.

Dat telkens kortzetten volgens jouw waarneming is bij deze honden nu Katja voor de 3de keer en de kleintjes voor de 1ste keer. Voorheen de oudjes werden wel in een kortere jurk gehouden zodat het doorkammen vrij vlot voor ze ging. Een ieder met oude langharige honden kan je vertellen dat ze dat geborstel, hoe lief je het ook doet, op den duur toch 0,niks meer vinden. Katja heeft gruwelijk veel vacht en heeft het, omdat ze ook nog zo'n druktemaker is, snel erg warm. Toen ik haar rondom het nestje kortgezet had ging het veel beter met haar, dus het jaar erop met die warmte was de keus snel gemaakt. Zeker ook als je weet hoe hard die vacht groeit.

De keuze om ook de kleintjes kort te zetten.....kort hé, niet kaal. Op de 1ste plaats zijn mijn honden natuurlijk meer dan een berg lang haar. Met korter haar zijn het nog steeds dezelfde honden en voel ik me niet verplicht dan maar een kortharige hond te kopen. Op de 2de plaats leven mijn honden een actief leven. Dat houdt in...boswandeling, strandwandeling, de zee in, de sloot in. Zo'n lange vacht blijft gerust 24 uur nat en verklit vrij makkelijk na een frisse duik. Zomers zwemmen ze meer, dus continue nat en veel borstelwerk,het is warm, de vacht houdt dan teveel de lichaamswarmte vast waardoor ze al vlot nog maar weinig kunnen (als in flinke wandelingen maken bij 23 graden oid) Dan nog de teken die moeilijk op te sporen zijn in die lange vacht en ik weiger nog steeds om er maar preventief botlek op te gooien.
En ja, het is voor mij ook zeker makkelijk als ze even wat korter staan, want wat ik zeker niet wil is dat ik moet denken...owww toch ff maar niet dat water in, want anders sta ik vandeweek weer 10 uur te borstelen.

Overigens is dat gewelles/nietus over het kortzetten van deze honden echt een gevalletje hollands geneuzel. In de Vs is het veel normaler dat de oesen getrimd door het leven gaan. Zeker in de warmere staten. En als je de oesgeschiedenisboekjes erop naslaat lees je dus dat de oesen vroeger bij de herder samen met de schapen in het voorjaar kort geschoren werd. De mijne zijn dus in het voorjaar kort gezet en die heb ik al 2x moeten bijwerken om ze kort door de zomer heen te krijgen. Die struikelen in april alweer over hun haar.

Maar dat is dan toch wat ik ook denk? :???:
Zij het wat minder uitgebreid maar toch. Het spreekt het toch zeker niet tegen.

Enfin, zal dan wel aan m'n formulering liggen.
#3383597
Een criterium van 15 tot 20 km lopen achter elkaar vind ik ook een onzinnig criterium. ( niet alleen omdat mijn ras als ze gezond zijn misschien 15 achter elkaar kunnen , en daar komt het weer te groot te zwaar) ( Kaio had dat denk ik zo gekund maar dat was een super actieve newf, met gemiddeld bone,wat hoger op poten en niet te overdreven borstkast)
Tuurlijk zijn er die het met gemak kunnen , dalmaat, husky ...he wacht eens even zijn die er niet speciaal op geselecteerd, gefokt als ras ? :g: ;)
Zo leggen de meeste honden het af tegen mijn honden als je ze voor een kar met zware last spant, of ze langdurig laat zwemmen inclusief objecten trekken.
Dat is dan de newf, maar ieder ras heeft wel zijn eigenschappen, oorspronkelijke doeleinden, sommige zijn puur voor gezelschap selecteerd en juist niet om veel te willen lopen. Dat is helemaal niet erg allemaal. Het erge is dat we al die zaken zijn gaan overdrijven in het uiterlijk. Bij de newf de zwaarte, ik zeg je ik moet ze zelf de boot intrekken, vind ik 55 kilo voldoende zwaar :-X Bij andere rassen de snuiten, bij andere de plooien , bij andere de lange ruggen, en laten we het maar niet over de DH rug gaan hebben....
Zo waren ze niet geselecteerd, dat was nooit het doel van het ras, en als ze nu nog hun functie zouden moeten uitvoeren zouden ze geen schijn van kans hebben, kortom er moet teruggegaan worden naar de functionele selectie. En dat geldt bij heel veel rassen.
#3383598
Ik heb ook helaas een chi met nu problemen ( der hart) ik koop ook nooit meer zo’n hondje, ook niet een geheel kortsluit , ik heb mijn les geleerd.

Maar ik hoop dat de RVD net als X aantal jaren geleden met coupeer verbod net zo gaat handelen met deze kortsluiten ! Dan is de “ lol” er gauw af, duurt even maar het was toen wel gelukt.
Verder vind ik de pup prijzen van sommige rassen ( wel of geen stamboom) absurt hoog. Laat de RVD een vaste prijs voor elk ras aanhouden.

Bij mij hier in de straat ook een “ fokker” van Franse bulldog vangt zoveel geld voor pups ( 1500€) voor een blauwe pup zonder stamboom!!! Nest nr 3 komt er weer aan van 2 teven >:(
Nou in mijn ogen geld verdienen over de rug van die arme hondjes, en dat kan alleen voorkomen worden door de RVD om dus de pup prijs drastisch te verlagen. ( geld overigens voor meer rashonden )

Ik vind het heel mooi op het filmpje die foto van hoe vroeger de mopshond eruit zag ;)
#3383601
Kaio schreef: za 10 aug 2019, 07:18 Een criterium van 15 tot 20 km lopen achter elkaar vind ik ook een onzinnig criterium. ( niet alleen omdat mijn ras als ze gezond zijn misschien 15 achter elkaar kunnen , en daar komt het weer te groot te zwaar) ( Kaio had dat denk ik zo gekund maar dat was een super actieve newf, met gemiddeld bone,wat hoger op poten en niet te overdreven borstkast)
Tuurlijk zijn er die het met gemak kunnen , dalmaat, husky ...he wacht eens even zijn die er niet speciaal op geselecteerd, gefokt als ras ? :g: ;)
Zo leggen de meeste honden het af tegen mijn honden als je ze voor een kar met zware last spant, of ze langdurig laat zwemmen inclusief objecten trekken.
Dat is dan de newf, maar ieder ras heeft wel zijn eigenschappen, oorspronkelijke doeleinden, sommige zijn puur voor gezelschap selecteerd en juist niet om veel te willen lopen. Dat is helemaal niet erg allemaal. Het erge is dat we al die zaken zijn gaan overdrijven in het uiterlijk. Bij de newf de zwaarte, ik zeg je ik moet ze zelf de boot intrekken, vind ik 55 kilo voldoende zwaar :-X Bij andere rassen de snuiten, bij andere de plooien , bij andere de lange ruggen, en laten we het maar niet over de DH rug gaan hebben....
Zo waren ze niet geselecteerd, dat was nooit het doel van het ras, en als ze nu nog hun functie zouden moeten uitvoeren zouden ze geen schijn van kans hebben, kortom er moet teruggegaan worden naar de functionele selectie. En dat geldt bij heel veel rassen.
Nee, Huskies zijn gefokt om een lichte last te trekken over lange afstanden. ;) ;) liefst in draf. Afstanden tot wel 100 km /dag. Maar ook door diepe sneeuw waar het op sleuren tegen weerstand aankomt.

Je hebt zekeren punt over de overdreven kenmerken. Maar laat ik het zo zeggen, ik denk dat 15 -20 km lopen iets is dat heeeeeel veel honden oorspronkelijk zouden kunnen. Ook grote honden als een maremmenhond, Tibetaanse berghond, kleintjes als een terriër, herdershonden, schnautzers, boxers, jachthonden etc. Dat is echt niet zo extreem lang. De gemiddelde gezonde straathond draait er zijn poot niet voor om. Dus als we het over een hond met een goede fysieke conditie hebben vind ik het geen onzinnig criterium.

Edit; ik heb over wandelen hè, niet over in draf achter elkaar door rennen.
#3383602
Die 15 a 20 km wandelen was ook maar door mij bedacht he.

Maar dan nog, alle honden die ik ken die geen extremen hebben (platsnuit, korte poten, te zware bouw) kunnen dat wel gewoon. Nu begrijp ik je punt dat een newf menig andere hond eruit zwemt en trekkracht heeft. En dat telt natuurlijk ook, een hond hoeft in mijn ogen niet per see 20 km te kunnen wandelen hoor. Maar mijn inziens moet een hond wel een bepaalde mate van beweging aankunnen om te kwalificeren als gezond. Hoe je dat precies meetbaar zou kunnen maken, geen idee hoor, maar ik denk dat dit wel een belangrijk iets is.

Iemand noemde hier bijvoorbeeld ook gezelschapshondjes die weinig meer willen lopen, die tevreden zijn met minder beweging. Dat is wel een mooi voorbeeld, want zulke hondjes passen dus goed bij mensen die drie keer per dag een blokje om willen. Hartstikke mooi. Maar dat type hondjes kunnen wel een fikse wandeling aan. Op de hondenschool wandeling waar ik jaren terug bij mee ging liepen er een stuk of 6 a 7 boomertjes mee en die liepen fluitend de wandeling uit. Onze Harry vroeger (kruising maltezer) heeft menig wandeling van 25+ km meegelopen, net zo fit als de mechelse herder en (moddervette, oeps) kruising labrador.

Het verhaal van Smulpaap raakt me dan ook wel. Ik lees er heel veel management in. Steeds maar weer de hond tegen zichzelf in bescherming nemen. Ik heb geen antwoord op de vraag van Siberienne, maar ik vind het wel een goede. In hoeverre heeft de hond last van die beperkingen?
#3383603
Siberienne schreef: za 10 aug 2019, 08:12 Nee, Huskies zijn gefokt om een lichte last te trekken over lange afstanden. ;) ;) liefst in draf. Afstanden tot wel 100 km /dag. Maar ook door diepe sneeuw waar het op sleuren tegen weerstand aankomt.
Ja ok maar komt erop neer dat ze lange afstanden lopers/dragers zijn ;)
En daar zijn ze op geselecteerd. En die weerstand klopt, maar dat doen ze veelal in span, of gecombineerd met malamutes toch?
Een oorspronkelijk gebruik van de newf is ook sledehond maar dan zware lasten.

En toch zijn genoeg hondjes geselecteerd juist dat ze niet zoveel fysieke activiteit nodig hebben. Wij hebben rassen gemaakt zoals wij ze wilden hebben. Dus ook rassen die minder beweging nodig hebben. Dus dat criterium vind ik raar om op sommige rassen los te laten. De eigenaren kunnen die afstand meestal ook niet aan en willen ze ook niet.

Maar goed ik pleit niet voor niets voor kleinere minder zware newfs, Kaio en Maci konden we tenminste altijd van alles mee, hoefden we nergens rekening mee te houden ( 58 en 54 kilo ;) ) Dagjes uit, uren lang. Fozzy zou bouwtechnisch ook meer kunnen lopen maar heeft ED. En als ik sommige plompe buldozer verschijningen zie, nee die kunnen dat gewoonweg niet en dat is ook niet ok. Een newf is een werkhond!
#3383606
Kaela schreef: za 10 aug 2019, 08:16 Die 15 a 20 km wandelen was ook maar door mij bedacht he.

Maar dan nog, alle honden die ik ken die geen extremen hebben (platsnuit, korte poten, te zware bouw) kunnen dat wel gewoon. Nu begrijp ik je punt dat een newf menig andere hond eruit zwemt en trekkracht heeft. En dat telt natuurlijk ook, een hond hoeft in mijn ogen niet per see 20 km te kunnen wandelen hoor. Maar mijn inziens moet een hond wel een bepaalde mate van beweging aankunnen om te kwalificeren als gezond. Hoe je dat precies meetbaar zou kunnen maken, geen idee hoor, maar ik denk dat dit wel een belangrijk iets is.

Iemand noemde hier bijvoorbeeld ook gezelschapshondjes die weinig meer willen lopen, die tevreden zijn met minder beweging. Dat is wel een mooi voorbeeld, want zulke hondjes passen dus goed bij mensen die drie keer per dag een blokje om willen. Hartstikke mooi. Maar dat type hondjes kunnen wel een fikse wandeling aan. Op de hondenschool wandeling waar ik jaren terug bij mee ging liepen er een stuk of 6 a 7 boomertjes mee en die liepen fluitend de wandeling uit. Onze Harry vroeger (kruising maltezer) heeft menig wandeling van 25+ km meegelopen, net zo fit als de mechelse herder en (moddervette, oeps) kruising labrador.

Het verhaal van Smulpaap raakt me dan ook wel. Ik lees er heel veel management in. Steeds maar weer de hond tegen zichzelf in bescherming nemen. Ik heb geen antwoord op de vraag van Siberienne, maar ik vind het wel een goede. In hoeverre heeft de hond last van die beperkingen?
Ik snap het dat je het ff zomaar wat bedacht hebt he ;) en snap het probleem, wat is het criterium fitheid? Dat is denk ik wel meer dan alleen lange afstand lopen, of kunnen zwemmen of ? Maar inderdaad is er ergens een minimale grens die als fit kwalificeerd. En zoals gezegd mag de gemiddelde newf weer fitter worden en inderdaad meer wandel km's aankunnen. Maar 15 tot 20 hoeft niet perse maar een 10 ( achter elkaar) zou echt wel moeten
#3383609
Kaio schreef: za 10 aug 2019, 08:27 Ja ok maar komt erop neer dat ze lange afstanden lopers/dragers zijn ;)
En daar zijn ze op geselecteerd. En die weerstand klopt, maar dat doen ze veelal in span, of gecombineerd met malamutes toch?
Een oorspronkelijk gebruik van de newf is ook sledehond maar dan zware lasten.

En toch zijn genoeg hondjes geselecteerd juist dat ze niet zoveel fysieke activiteit nodig hebben. Wij hebben rassen gemaakt zoals wij ze wilden hebben. Dus ook rassen die minder beweging nodig hebben. Dus dat criterium vind ik raar om op sommige rassen los te laten. De eigenaren kunnen die afstand meestal ook niet aan en willen ze ook niet.

Maar goed ik pleit niet voor niets voor kleinere minder zware newfs, Kaio en Maci konden we tenminste altijd van alles mee, hoefden we nergens rekening mee te houden ( 58 en 54 kilo ;) ) Dagjes uit, uren lang. Fozzy zou bouwtechnisch ook meer kunnen lopen maar heeft ED. En als ik sommige plompe buldozer verschijningen zie, nee die kunnen dat gewoonweg niet en dat is ook niet ok. Een newf is een werkhond!
Husky’s werden niet met malamuten gecombineerd. Althans niet vanaf de tijd dat er rassen waren ;) Malamuten waren meer voor de zware lasten over korte afstanden, husky’s voor lichtere lasten en langere afstanden. Daarnaast hebben ze andere karakters. Wel is het zo dat de wat zwaardere husky’s vlak voor de slee werden gezet, de ‘wheeldogs’. Een ouderwets type zware noordelijke husky reu kan bijna even groot en zwaar zijn als een licht malamute teefje. Wat je nu in wedstrijden zoals de Iditarod ziet, draven ze over aangestampte sneeuw en dat is lichter dan vroeger waar ze ook door vers gevallen sneeuwlagen worstelen. Dat is ploeteren door weerstand en vereist behendigheid en doorzettingsvermogen. Het betekende ook dat ze zichzelf moesten ‘regelen’ dus energie verdelen. Een husky heeft altijd energie over om thuis te komen, dat idee.
#3383616
Kennelijk is dat ook heel lastig om te definiëren, wanneer heeft een dier last van zichzelf. Laatst zag ik een video filmpje van een mevrouw-mopshonden-fokker. Zij had speciaal een filmpje van haar mops gemaakt die een rondje rond het huis liep om aan te tonen dat haar hond geen ademhalingsproblemen heeft. Ik keek naar het filmpje en dacht "mens, kletst niet, mops loopt te hijgen als een molen-paard!". Misschien kunnen wij dat ook wel niet. Nou, niet misschien: we hebben met elkaar aangetoond dat we het niet kunnen, bepalen wat goed is voor de hond. Dus nu gaat de Universiteit Utrecht (niet Dier & Recht) dat definiëren, wat kan wel en wat kan niet. En ja hoor, die gaan op heel veel tenen trappen. Van fokkers voorop en daar direct achteraan de rashondeneigenaren.

Kijk, van mij hoeft niet ieder ras een uithoudingsvermogen te hebben van een Dalmaat of Husky. Serieus waar, 95% van de huidige hondenbezitters zouden knettergek worden van deze honden. En ik kan dat nog begrijpen ook. Dus ik vind het prima dat er allerlei soorten rassen zijn. Bassets (ik wil er zelf wel weer een!), Teckels, Franse Bulletjes, Chihuahua, New Foundlanders, etc. etc. Niet iedere hond heeft dezelfde behoeftes en hetzelfde nodig en dat is prima!!

Maar. Het gaat er dus om dat wij mensen op allerlei manieren zijn doorgeslagen in de rashondenfokkerij. Honden vallen dood neer aan epilepsie of kanker omdat fokkers vrolijk inteelt aan het plegen zijn. Sinds een jaar of 100. Het is bij de mens niet voor niets verboden om met je zus te trouwen. Ik weet niet of mensen zich dit realiseren maar het inteelt gehalte bij de gemiddelde rashond is halfbroer x halfzus en erger!

En dat brengt, net als bij de mens, problemen met zich mee.

Afbeelding

Dat moeten we met z'n alle gewoon niet goed vinden.

We moeten het dus niet normaal vinden dat een hond permanent het gevoel heeft dat ie door een rietje moet ademen. We moeten het ook niet goed vinden dat honden zich niet meer normaal voort kunnen planten en meneer Sleeuwijk-de-bullen-kliniek groot wordt door inseminatie en keizersnedes bij dit type honden. En nee, het zijn niet de broodfokkers die deze kliniek hebben groot gemaakt. We moeten het niet normaal vinden dat er rassen zijn die niet beter scoren dan HD-C en je dus met HD-C en HD-D mag fokken. Enzovoorts, enzovoorts. Dat vind ik. Maar ik heb het niet voor het zeggen. Wij allemaal niet. We hebben wel met elkaar bewezen het probleem niet op te lossen en dus wordt dat nu voor ons gedaan. Ik juich het toe. Honden hebben lang genoeg geleden onder het huidige fokbeleid.
#3383622
kiara schreef: za 10 aug 2019, 07:35

Bij mij hier in de straat ook een “ fokker” van Franse bulldog vangt zoveel geld voor pups ( 1500€) voor een blauwe pup zonder stamboom!!! Nest nr 3 komt er weer aan van 2 teven >:(
Nou in mijn ogen geld verdienen over de rug van die arme hondjes, en dat kan alleen voorkomen worden door de RVD om dus de pup prijs drastisch te verlagen. ( geld overigens voor meer rashonden )

Ik vind het heel mooi op het filmpje die foto van hoe vroeger de mopshond eruit zag ;)
En dit soort "fokkers" verziekt dus het ras, niet erkende kleur waar goed geld voor geboden wordt.
Mensen vragen om dit soort kleurtjes, veel belangrijker dan een goede gezondheid.
En wat gaan ze daaraan doen, deze lui kunnen gewoon doorgaan is geen controle op.
Zolang dit niet wordt aangepakt gaat het ras echt niet gezonder worden, want de paar stamboomfokkers die overblijven kunnen daar niet tegenop.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door