Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
#3383380
Gisteren spaghetti in een roomkaassaus met verse en droge kruiden en wat uitgebakken spekblokjes erover.
Vandaag broodje lokale hamburger met zelfgemaakte ketchup en verder wat sla.
Morgen gebakken aardappelblokjes met sjalotje en peterselie, sla en een lokaal biefstukje.
Ik twijfel nog of ik zelf mayonaise ga maken, het is zo'n rotklusje, maar wel heel lekker.
Door Too
#3383383
src_esther schreef: Ik twijfel nog of ik zelf mayonaise ga maken, het is zo'n rotklusje, maar wel heel lekker.
Alles in de mengbeker en dan de staafmixer er in... toch?
Dat kan ik.zelfs en ik kook niet èn ben aartslui :P
Door src_esther
#3383411
Too schreef: do 08 aug 2019, 14:13 Alles in de mengbeker en dan de staafmixer er in... toch?
Dat kan ik.zelfs en ik kook niet èn ben aartslui :P
Nee, op de ouderwetse manier met garde en olie eerst druppel voor druppel. Ik vind het dan toch net beter en lekkerder worden, vooral als je maar een kleine hoeveelheid maakt met 1 kleine dooier.
Door Anneloog
#3383517
Vandaag had ik zin in Chinees. Maar geen goede Chinees in de buurt. Dus dan maar zelf maken. En wauw echt heerlijk. Ik maak het voortaan lekker zelf. Afbeelding. Tjap tjoy kip met gekruide en gevulde mihoen. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Door Lizzy
#3383519
Anneloog schreef: vr 09 aug 2019, 17:00 Vandaag had ik zin in Chinees. Maar geen goede Chinees in de buurt. Dus dan maar zelf maken. En wauw echt heerlijk. Ik maak het voortaan lekker zelf. Afbeelding. Tjap tjoy kip met gekruide en gevulde mihoen. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
Wow, ziet er goed uit zeg! Ik denk dat dit ook goed vegetarische te maken valt? Heb je het recept voor mij?
Door Anneloog
#3383538
Lizzy schreef: vr 09 aug 2019, 17:04 Wow, ziet er goed uit zeg! Ik denk dat dit ook goed vegetarische te maken valt? Heb je het recept voor mij?
Is heel goed vega te maken. hier mijn recept. Het is wel beetje losse pols en ik heb dus kipgebruikt ;) :

Tjap tjoy
3 grote kipfilets met haasje in plakjes
plantaardige olie
1 verse cayennepeper in mooie dunne ringetjes zonder zaadjes en zaadlijsten ;)
4 knoflook tenen geperst
duim dik stuk 2a3 cm verse gember geraspt
2 wortels in reepjes
2 sjalotjes in reepjes
1 grote witte ui in reepjes
1 grote rode paprika in reepjes
2/3 komkommer zonder zaadlijst in plakjes
kastanje champignons in plakjes ( ik had stuk of 6 grote gebruikt)
blikje a 125 gram bamboe scheuten
125 gram taugé
lichte Chinese soja saus ( ik heb die van Lee Kum Kee)
Chinese oestersaus ( ook van Lee Kum Kee)
snufje vetsin ( optioneel)
halve liter kippenbouillon
3 volle theelepels maïzena
Kip in hete olie bruin bakken en uit de pan halen, dan in hete olie de knoflook peper ui gember aanzetten en de paprika en wortel erbij roerbakken. Dan de champignons komkommer en bamboescheuten. In tussen saus klaar zetten: bouillon met ongeveer 2a3 eetlepels oestersaus, 3 ruime lepels lichte soya saus en snufje vetsin en met koud water aangemaakt de maizena toevoegen en glad roeren.
Als groenten beetgaar zijn en bijna klaar kip terug in de pan en ff weer op temp. brengen. Dan bouillon met soya, oestersaus,vetsin en maïzena toevoegen en op hoog vuur laten indikken. dan taugé erdoor en door roeren en vuur uit. Klaar is de tjap tjoy
Door Anneloog
#3383540
Mihoen vergeten ;) heel simpel en al een maaltijd op zich zelf:

Gevulde mihoen.
thaise roerbakgroenten zak a 250 gram iets fijn gehakt.
pakje mihoen
3 eieren
ketjap manis
donkere soyasaus ( kiko man)
lichte soya saus ( Lee Kum Kee)
Groenten iets fijn gehakt roerbakken en er 3 eieren boven los laten en mee roerbakken. Intussen mihoen koken en afgieten.
Als ei en groenten gaar zijn mihoen erdoor mengen en op smaak brengen met de soya's en ketjap.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3383549
Lizzy, er bestaat vega oestersaus. Deze heb ik in de koelkast, blijft heel lang goed: https://www.orientalwebshop.nl/lkk-mush ... sauce-510g

Lichte sojasaus gebruik ik altijd gewone kikkoman, dat hebben ze ook in de gewone supermarkt.

Anneloog, wat gebruik jij als donkere sojasaus dan?
Volgens dit naslagwerk is dat wel iets anders dan kikkoman
https://www.aziatische-ingredienten.nl/ ... -sojasaus/
Door Anneloog
#3383551
koekje schreef: vr 09 aug 2019, 18:53 Lizzy, er bestaat vega oestersaus. Deze heb ik in de koelkast, blijft heel lang goed: https://www.orientalwebshop.nl/lkk-mush ... sauce-510g

Lichte sojasaus gebruik ik altijd gewone kikkoman, dat hebben ze ook in de gewone supermarkt.

Anneloog, wat gebruik jij als donkere sojasaus dan?
Volgens dit naslagwerk is dat wel iets anders dan kikkoman
https://www.aziatische-ingredienten.nl/ ... -sojasaus/
Ik gebruik gewoon de zoute donkere soya en dus de lichte van lee kum kee en ik had nog ketjap manis staan van improba ( gluten vrij geen idee waarom ik die gekocht heb ooit)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door