Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Paulus5
#3383309
Hallo

Ene van de honden krijgt dynamic duck al 7tal jaar en die sukkelt redelijk met gezondheid (obesitas, gewrichtsproblemen, door knie gezakt jaar geleden,... )

Enig probleem: ik voer de hond niet en ik mag ook geen samengesteld menu geven omdat die hond dat zogezegd niet lust (ze wil het gewoon niet proberen) en ze blijven maar dynamic geven (voor honden met overgewicht) omdat ze denken dat hij dan gaat afvallen. Maar hij krijgt dus enkel dat (300-350 gram per dag). Hond weegt 43 kilo.
Ik geef nu en dan wat kefir of platte kaas of een rauw eitje met schil en al gemend of wat gedroogd lam, paard, gans,... spiervlees of snacks. Maar dit kan toch niet goed zijn?

Ik heb nu opnieuw die verpakking eens goed bekeken.
18% runderpens
20% rundslever
10% rundshart
4% rundernier
17,5% rundsvlees
17,3% kip en kipkarkas
4% zeewier
3,7% erwtenvlokken
2,9% wortelvlokken

Zou het combineren met andere duck varianten zoveel beterschap brengen? En ik ben eigenlijk vooral opzoek naar argumenten om door te sturen en zodat deze persoon doorkrijgt dat dit foute boel is (wat ik zelf weet maar heb zelf moeite met formuleren waarom)
Hopelijk kunnen jullie me helpen :biggrin2:
Door eelke
#3383310
Hallo,

Ja dit wel eenzijdig, zeker wat diersoorten betreft. Dat zijn er maar twee. Verder is 300-350 gram echt wel heel weinig voor zo'n hond. Dat is minder dan 1% (mits 43 kilo een goed gewicht is, je schrijft dat ie moet afvallen, maar hoe zwaar zou een gezond gewicht dan zijn?) en dat moet je voor langere tijd ook niet willen, want het lichaam moet wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen om goed te functioneren.

Maar goed, alles valt of staat natuurlijk wel bij of de baasjes, ik begrijp dat jij dat niet bent, er voor open staan of niet. Om het gesprek er over aan te gaan.

Hebben ze wel eens gewoon een heel ander kvv merk geprobeerd? Uit je tekst maak ik op van wel, je schrijft immers dat ze hopen dat hij op dit voer wel afvalt.
Door Paulus5
#3383312
De hond kreeg vroeger duck compleet en brokken. Nu enkel duck dynamic en het is een hond uit het gezin maar niet mijn eigen hond dus ik maak dan ook de keuze qua voeding niet. Dat was zo afgesproken dat ik enkel mijn eigen dieren mocht voeren hoe ik wil
Het normale gewicht zou 35 á 38 kilo moeten zijn. Dus een kilo of 6 á 7 minder.
Maar die lever lijkt me het meest ongezonde. Al kan ik zelf moeilijk onderbouwen waarom. Ik weet het wel maar toch weer niet als je me snapt :-\
Gebruikersavatar
Door pluk
#3383323
Paulus5 schreef: wo 07 aug 2019, 19:21 De hond kreeg vroeger duck compleet en brokken. Nu enkel duck dynamic en het is een hond uit het gezin maar niet mijn eigen hond dus ik maak dan ook de keuze qua voeding niet. Dat was zo afgesproken dat ik enkel mijn eigen dieren mocht voeren hoe ik wil
Het normale gewicht zou 35 á 38 kilo moeten zijn. Dus een kilo of 6 á 7 minder.
Maar die lever lijkt me het meest ongezonde. Al kan ik zelf moeilijk onderbouwen waarom. Ik weet het wel maar toch weer niet als je me snapt :-\
Die giga hoeveelheid lever zou mij ook zorgen baren. Lever bevat veel vitamine A, die vitamine is (net als D) vetoplosbaar en dit betekent dat je kunt over doseren. Daarnaast wordt ook nog een premix toegevoegd waar misschien ook nog vitamine A in zit.

Ik zou echt een ander voer adviseren. Er zijn meer dan genoeg merken met mixen waar weinig vet in zit.
Grote kans trouwens dat de hond nu niet afvalt omdat zijn lijf in een soort spaarstand zit en elk grammetje vet vasthoudt voor nog slechtere tijden (qua hoeveelheid voer). Er was hier iemand, jaren terug dus geen idee meer wie, die uiteindelijk meer ging voeren en toen viel de hond na verloop van tijd wel af.
Daarnaast kan er een medische reden zijn waarom hij niet afvalt. Ik denk aan schildklier problemen bijv, is hier al eens naar gekeken?
Gebruikersavatar
Door pike
#3383325
Volgens de voedingstabel van Duck zou een volwassen hond 2% van het voer moeten krijgen. Bij 35-38 kg is dat dus tussen de 700 en 760 gram. De hond krijgt minder dan de helft! Met 1% van zijn lichaamsgewicht aan voer doe je de hond tekort. Hij krijgt onvoldoende voedingsstoffen binnen.

Wanneer een hond van 43 kg niet afvalt op minder dan 1% van zijn lichaamsgewicht aan voer, dan lijkt het mij toch dat hij iets mankeert, ongeacht het voer. Dan zou ik hem toch eens laten nakijken. Mogelijk speelt er een schildklierprobleem.


Veel lever is niet aan te bevelen omdat daar vit. A inzit en die kan je overdoseren en wordt dan toxisch. Maar, Duck geeft wel aan hoeveel vit. A er precies in het voer zit. Het voer bevat amper vet dus dik kan een hond daar niet van worden. Die van mij zouden er dood bij neervallen.

Dit staat op hun website:
Samenstelling
runderpens , kip en kipkarkas , runderhart, runderlever, rundsnier, zeealgen, erwten- en wortelvlokken.
Analyse
vocht 67%, ruw eiwit 13,1%, ruwe vetstof 6,7%, ruwe as 3,61%, ruwe celstof 1,4%.
Nutritionele toevoegingsmiddelen
koper: (3b4.10) 7,2 mg, vitamine A: 17000 IE/kg, vitamine D3: 2000 IE /Kg, vitamine E: 100 mg/Kg, ijzer (Fe): 100mg ,mangaan: (E5) 44mg, zink: (E6) 50mg, jodium: (E2) 1,89 mg, selenium: (E8) 0,2mg , selenomethionine: ( 3b8.11) 0,1mg.
Door Paulus5
#3383346
Heb het doorgestuurd. En ik mag andere rollen KVV bestellen. Doel bereikt :cool:
Bedankt voor de berichten! Als andere mensen het zeggen geloven ze het nog beter blijkbaar wat ik al jaren zeg :o
Door eelke
#3383350
Heb je dan ook het gezondheidsstukje besproken, wat dat vind ik toch wel een ding hoor. Een hond, zo veel te zwaar, met zo weinig voeding, ik kan me niet voorstellen dat dat goed zit.
Door Paulus5
#3383354
Heb ik gedaan! Maar blijkt dat een schildklier test gebeurde jaar geleden en dat die oké was
Dus dat zou de oorzaak niet mogen zijn.
Ze geven hem wel elke dag dentasticks. Probeer al jaren duidelijk heb maken hoe slecht dat is voor een hond en dat het beter is gedroogde pees of gedroogd oor enzovoort. Toen ben ik beginnen die gedroogde dingen bijgeven aan deze hond maar ze blijven dentasticks geven elke dag. Ik heb nog een cursus gevolgd en dat was het eerste dat die da zei: een hond die niet moet bijkomen is niet geschikt voor die rommel maar ze geloven het nog steeds niet
Gebruikersavatar
Door pluk
#3383419
Paulus5 schreef: do 08 aug 2019, 08:43 Heb ik gedaan! Maar blijkt dat een schildklier test gebeurde jaar geleden en dat die oké was
Dus dat zou de oorzaak niet mogen zijn.
Ze geven hem wel elke dag dentasticks. Probeer al jaren duidelijk heb maken hoe slecht dat is voor een hond en dat het beter is gedroogde pees of gedroogd oor enzovoort. Toen ben ik beginnen die gedroogde dingen bijgeven aan deze hond maar ze blijven dentasticks geven elke dag. Ik heb nog een cursus gevolgd en dat was het eerste dat die da zei: een hond die niet moet bijkomen is niet geschikt voor die rommel maar ze geloven het nog steeds niet
Dan heb je daar de oorzaak te pakken.
Dentastix bevatten vooral granen, koolhydraten dus. Om af te vallen ga je vetten en koolhydraten minderen. De duck is minder vet dan andere merken, maar als je daarnaast 1x per dag een Dentastix vol koolhydraten blijft geven bereik je natuurlijk niets.
Heel eerlijk...willen de gezinsleden wel dat de hond afvalt? Realiseren ze zich wat dit betekent voor hart, bloedvaten, gewrichten etc? En daarnaast moet het voor de hond heel vervelend zijn om zo weinig normaal voer te krijgen.

Mijn hond moest laatst ook wat afvallen. Ik heb z'n normale voer iets verminderd (-10%) maar ben direct ook gestopt met alle snacks. En als je dan toch wat wil geven, dan inderdaad iets als gedroogde kip.
Door Paulus5
#3383485
Bedankt voor reactie

Twijfel ik soms aan hoor. Maar dat is zo frustrerend voor mij want ik weet wat je wanneer best niet geeft maar de rest lijkt er geen oren naar te hebben. Ze denken allemaal dat het daar niet door komt en geen kwaad kan. Maar dan sta ik daar met bepaalde kennis en wordt er niet naar geluisterd... enorm frustrerend. Zo werd er vroeger salami en picknicken en rauwe pasta aan mijn hond ook gegeven achter mijn rug om... ik werd daar telkens zo kwaad van en kreeg telkens te horen van ‘maak je niet druk om zoiets’ maar dan sta ik daar dus e. Compleet gefrustreerd...
maar wat kan ik er aan doen ::)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3383553
Paulus5 schreef: vr 09 aug 2019, 15:18 Bedankt voor reactie

Twijfel ik soms aan hoor. Maar dat is zo frustrerend voor mij want ik weet wat je wanneer best niet geeft maar de rest lijkt er geen oren naar te hebben. Ze denken allemaal dat het daar niet door komt en geen kwaad kan. Maar dan sta ik daar met bepaalde kennis en wordt er niet naar geluisterd... enorm frustrerend. Zo werd er vroeger salami en picknicken en rauwe pasta aan mijn hond ook gegeven achter mijn rug om... ik werd daar telkens zo kwaad van en kreeg telkens te horen van ‘maak je niet druk om zoiets’ maar dan sta ik daar dus e. Compleet gefrustreerd...
maar wat kan ik er aan doen ::)
Ik ken de situatie bij jou niet.
Maar als dit is een hond was die in mijn gezin leefde en waar ik het voer/dierenarts deels van betaal, dan zou ik vinden dat ik dus ook wat te vertellen heb over de gezondheid en voeding. Die dentastix werden door mij dus direct in de kliko gegooid. Maar nogmaals, als jouw situatie anders is en het gaat om de hond van je ouders bijvoorbeeld, dan vrees ik dat je weinig kunt doen. Je zou hooguit eens kunnen bellen met de dierenarts om te vragen of deze hond elke dag dentastix mag hebben als hij moet afvallen.
Door Paulus5
#3383599
Inderdaad tweede geval. Hond van ouders en aangezien deze al oud is in hun ogen vinden ze het belangrijker dat hij vette snacks krijgt dan misschien nog een paar jaar langer hier kan blijven.
Nuja niets aan te doen :-X

Toch bedankt allemaal want hij krijgt nu andere soorten kvv naast zijn duck. En heb de hoeveelheid opgehoogd tot 550 gram. Want blijkbaar zou er bij hem dus aan 34 kilo nog geen ribben gevoeld kunnen worden. Heb ik nog eens in zijn da geschiedenis nagekeken. Dus geef voorlopig even 1,6% voeren en kijken of het geen beterschap geeft qua gewicht. Anders ga ik toch wat minder geven terug maar hij krijgt alvast betere dieren ook. Dus bedankt allen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door