Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
#3383445
Een week of zo geleden merkten we dat Sven problemen krijgt wanneer hij heeft gegeten. Hij was al geen grote eter, maar nu stopt hij al na een paar hapjes, en dan begint hij enorm veel taai slijm te produceren, door steeds een soort kauw-slikbeweging te maken, alsof hij iets wil doorslikken maar het niet wegkrijgt. De hoeveelheid slijm wordt op een gegeven moment zo groot dat hij alles moet uitspugen, inclusief het hapje dat hij net heeft gegeten. Het gevolg is natuurlijk dat hij geen eten meer binnenkrijgt, en hij is dan ook flink afgevallen. Vorige week zijn we bij de da geweest met hem om vervilte plukken vacht weg te laten scheren, en toen woog hij maar 2,93 kilo. Eergisteren heb ik hem nog een keer gewogen bij de da en toen was hij nog eens 300 gram minder: 2,63 kilo. In zijn betere dagen heeft hij een gewicht van rond de 3,8 kilo, dus dat zijn best grote verliezen qua kilo's. :(

We zijn eergisteren dus bij de da geweest om uit te zoeken wat er aan de hand is, dmv een bloedtest. Zijn bloedwaarden zijn allemaal goed, prima zelfs. Ook stofwisseling en pancreas zijn dmv die bloedtest gecontroleerd - ook allebei goed. Palpatie van de buik en controle van het gebit: ook geen bijzonderheden.

Komende dinsdag (mijn da is vandaag gesloten en a.s. maandag kon niet) gaat Sven een dagje naar de da voor röntgenopnamen. Hij krijgt dan een contrastvloeistof ingespoten en dan wordt er om de zoveel tijd een röntgenfoto gemaakt om te checken of er ergens een blokkade of iets dergelijks zit. Als daar niets uit komt, volgt er een echo om te zien of er ergens een tumor zit.

Ik probeer Sven nu tot dinsdag in leven te houden dmv spuitjes met verdund blikvoer (Hill's Digestive Care). Het moet echt in vloeibare vorm worden gegeven; zodra er stukjes in het voer zitten, begint hij weer te taai slijm te produceren en spuugt hij alles uit. Meestal is dat binnen enkele minuten nadat hij iets heeft gegeten; het is net alsof hij het voer gewoon niet kan doorslikken, alsof het in zijn keel blijft steken en het hem niet meteen lukt alles meteen uit te kotsen en hij bij zijn poging het naar buiten te wurgen al dat taaie slijm produceert.

Het is niet dat hij geen honger heeft of niet kan kauwen; hij loopt regelmatig mee naar de hondenkeuken omdat hij iets wil eten, en als er brokjes staan, knabbelt hij daar ook gewoon een paar van op (normaal eet hij rauw, maar omdat hij dat dus ook niet binnenhield, heb ik een paar dagen kleine brokjes neergezet om te zien of dat beter ging, maar niet dus).
Hij is ook niet apatisch of zo. Hij slaapt natuurlijk wel veel, omdat hij weinig energie heeft vanwege het weinige voer dat hij binnenkrijgt, maar hij loopt ook gewoon rond en is alert en nieuwsgierig.

De spuitjes met vloeibaar blikvoer houdt hij tot nog toe wel binnen, dus ik geef hem om het uur zo'n 2 ml daarvan, en hopelijk houdt hem dat op de been tot dinsdag. Maar ik ben natuurlijk wel heel bezorgd, en vraag me af of hier mensen zijn met soortgelijke ervaringen, en of iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 12 aug 2019, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#3383447
O, ter aanvulling nog: de da-assistente vroeg wanneer we voor het laatst ontwormd hadden. Nou, een jaar of drie geleden, denk ik. Volgens haar konden de problemen ook daardoor veroorzaakt worden, door wormen. Mij lijkt dat sterk, omdat het voedsel echt de maag nog niet heeft bereikt wanneer hij het uitkotst, maar goed, we houden de optie open.

Hij kotst ook geen gal of zo. Het is echt taai slijm, transparant, hier en daar wat schuim
#3383449
Ik heb echt geen idee. Slokdarmtumor oid? Hopelijk iets onschuldigers.
Maar ik vind wel dat tot dinsdag wachten best lang is.
Waarom wordt er niet direct een foto gemaakt, dan zie je misschien al iets? Zelf denk ik ook eerder aan een echo of gastroscopie als onderzoek, maar bon.
En wat dachten ze met dat bloedonderzoek te bereiken?

Van wormen kunnen ze gaan kotsen. Maar dit vind ik ook een vreemd gevolg van een wormbesmetting.
#3383483
pearlsofpassion schreef: vr 09 aug 2019, 12:01 Ik heb echt geen idee. Slokdarmtumor oid? Hopelijk iets onschuldigers.
Maar ik vind wel dat tot dinsdag wachten best lang is.
Waarom wordt er niet direct een foto gemaakt, dan zie je misschien al iets? Zelf denk ik ook eerder aan een echo of gastroscopie als onderzoek, maar bon.
En wat dachten ze met dat bloedonderzoek te bereiken?

Van wormen kunnen ze gaan kotsen. Maar dit vind ik ook een vreemd gevolg van een wormbesmetting.
Ik was ook niet blij dat het dinsdag pas kon. Ik denk dat ik maandagochtend ga bellen om te vragen of ze maandag al een echo kunnen doen. Direct een foto maken was niet mogelijk; het was al vier uur 's middags, het was smoordruk in de praktijk (ik heb drie uur zitten wachten op de uitslag van het bloedonderzoek :-X ), en wijzelf moesten dringend terug naar huis omdat we logés zouden krijgen die rond een uur of 4 zouden arriveren. Kun je zeggen: jammer dan, die wachten maar even, maar in combinatie met de drukte en het late tijdstip is dat de beslissing die we in de haast hebben gemaakt. :-\

Het bloedonderzoek lijkt me niet onlogisch; daar kun je toch ook al het een en ander uit afleiden (zit er ergens een ontsteking of kwaadaardigheid o.i.d.).

Wormen geloof ik zelf ook niet in, ik denk ook dat er sprake is van een obstructie in de slokdarm of keel ergens. Kan een haarbal daar vast komen te zitten? Sven heeft natuurlijk een megalange vacht.

In ieder geval kan hij de vloeibare voeding die ik hem toedien wel binnenhouden, da's al een kleine opluchting. Zo krijgt hij in ieder geval vocht en voedingsstoffen binnen.
#3383484
dinky89 schreef: vr 09 aug 2019, 12:50 Klinkt als blokkade in de slokdarm aangezien het vloeibare voer er nu wel in lijkt te blijven.
Overigens wanneer vloeibaar er wel langs gaat zou ik denken dat contrastvloeistof er ook gewoon bij langs zal gaan?
Wordt contrastvloeistof niet ingespoten? Of gaat dat oraal wanneer het om de maag gaat? Ik heb begrepen dat ze het hele lijfje fase voor fase wilden bekijken met behulp daarvan.
#3383502
Aangezien het vloeibare voedsel doorgaat en het vastere niet denk ik ook aan een blokkade in de slokdarm. En dan ook nog eens vrij dicht vooraan, daarmee bedoel ik dan dicht achter de keel. Dit denk ik omdat ik nu aan Pike moet denken. Die had een levertumor, en die drukte de doorgang van slokdarm naar maag dicht. Het voedsel kon niet doorstromen naar de maag. Maar, omdat er in de slokdarm heel erg veel ruimte is, kon hij gewoon een pond zelf gemalen barf opeten en binnenhouden. Dat kwam dan pas na een uur of 15 terug, in de vorm van een hele grote dikke worst. Dus als er al heel snel na voedselopname problemen komen denk ik dat het hoger zit, richting bek. En of hij dan iets heeft ingeslikt wat is blijven steken, ofdat het iets in de geest van een tumor (hopelijk niet) of mogelijk nog iets anders, daar weet ik natuurlijk niets van.
Ik vraag me alleen af of een contrastvloeistof in de slokdarm werkt??
Pike heeft ook ooit wel eens een of andere vloeistof gekregen toen hij het binnenwerk van een tennisbal naar binnen had gewerkt. Dat ging via de bek. En dat spul trekt dan langzaam via slokdarm naar de maag en dan door de darmen. Er werd met tussenpauzen een foto gemaakt. Overigens leverde het onderzoek niets op, terwijl er wel degelijk na later bleek een stuk stevig rubber in zijn maag zat. Maar de vloeistof hechtte daar blijkbaar niet aan. 3 maanden na data kotste hij het uit.
#3383533
Ik vind het ook klinken als een obstructie in de keel/slokdarm/maag. In theorie zou een haarbal best kunnen overigens.
En ik hoop ook heel erg voor jullie dat het zoiets is. of een stomme ontsteking ofzo; ABtje erin en het is weg.
Want ik vind het onbehaaglijk en verkeerd 'aanvoelen' :-\
#3383543
Vast wel, maar toch; heb je zelf al goed gevoeld langs zijn hals? Toen Pum dat stuk bot in haar slokdarm had, voelde ik een bultje aan haar hals. De dierenarts niet (ik ook niet goed bij de da). Ze heeft toen thorax foto's gemaakt (ivm vermoeden versliklongontsteking) maar ook 1 hoger en toen werd dat stuk bot gezien. Ik bedoel niet dat er een stuk bot zit, maar misschien voel je iets, ook gezien de reacties over blokkade in de slokdarm.
Sterkte met en voor Sven :-*
#3383570
Dank voor alle reacties. Eigenlijk gaat het momenteel beter met Sven dan de afgelopen dagen en vanochtend. Ik kan hem nu 5 ml vloeibaar voer tegelijk geven per keer; misschien zou nog meer ook wel kunnen, hij heeft in ieder geval wel trek in eten, maar ik doe het maar rustig aan zodat het niet terugkomt. Hij is veel buiten geweest vandaag, rondje gelopen, in het zonnetje gelegen, en verdomd als het niet waar is, toen we de middagwandeling wilden gaan doen met de honden, wilde hij gezellig meelopen. :o Dat heeft hij de hele zomer nog niet gedaan (vermoedelijk vanwege Mello, want de andere katten willen ook niet meer zo vaak mee op de wandeling, omdat Mello nogal enthousiast met ze wil spelen onderweg ::) ). Doordat er een auto aankwam en Sven de struiken in dook, konden we zonder hem verder lopen.

We zien wel. Ik ga het weekend zo door met spuitjes voer en verder is het een kwestie van wat komt, dat komt.
#3383571
Inge en Bono schreef: vr 09 aug 2019, 18:35 Vast wel, maar toch; heb je zelf al goed gevoeld langs zijn hals? Toen Pum dat stuk bot in haar slokdarm had, voelde ik een bultje aan haar hals. De dierenarts niet (ik ook niet goed bij de da). Ze heeft toen thorax foto's gemaakt (ivm vermoeden versliklongontsteking) maar ook 1 hoger en toen werd dat stuk bot gezien. Ik bedoel niet dat er een stuk bot zit, maar misschien voel je iets, ook gezien de reacties over blokkade in de slokdarm.
Sterkte met en voor Sven :-*
Ik masseer zijn keeltje weleens wanneer hij weer eens moet hoesten (komt minder vaak voor tegenwoordig, trouwens), en dan voel ik alleen werveltjes. Maar ik heb ook nog niet specifiek naar iets gezocht bij het masseren, moet ik zeggen. Zal morgen eens een poging doen.
#3383581
Ik weet niet in hoeverre het te doen is met een kat, maar wat je tijdens het geven van vloeibaar voedsel nog kan doen is hem rechtophouden, zodat de slokdarm dus verticaal staat. Dat kan nog helpen het te laten doorlopen naar de maag. Rechtop in je armen houden en zachtjes verticaal op en neer bewegen.
#3383594
Fijn dat hij het vloeibaar voedsel tenminste binnenhoudt en dat hij zich beter voelt.
Dan zal het tot dinsdag wel gaan zeker.

Ik zou wel vragen om een hoge foto om te beginnen. Want ik vind Pike's verhaal logisch. En dat kan hem evt een heel lange dag gepruts besparen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door