Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Envie
#3383277
Onze Golden Retriever van 12jaar oud heeft sinds kort iets vreemds.
Vorige week begon hij een half uur na zijn avondeten ineens te piepen en te hijgen. Okee, dacht ik, je moet eruit? Had geen effect. Dan de maaltijden, die moeten wat kleiner? Het viel me ook op dat zijn ontlasting wat aan de harde kant was. Dus nu 3x daags een kleinere barf-maaltijd (250gram) met extra pens en even 2x daags een flinke slok extra drinken. Dat ging 2 dagen goed.
Toen begon hij weer, een half uur na zijn laatste maaltijd. Overdag is dus niets mis na het eten. Verder ook geen andere dingen aan hem te merken. Is ook gewoon vrolijk. Op zo'n piep-moment heeft hij wel wat stress, hij gaat dan overdreven liggen rollen in t gras, of Puck haar oren uitlikken. (Dat laatste doet hij alleen als haar oren ontstoken zijn)
Eerst dacht ik nog aan een loopse teef in de buurt, dat zou kunnen. Maar waarom dan een half uur na de derde maaltijd..
Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3383278
Waarom krijgt hij 3 maal per dag eten? Is dat noodzakelijk?

Indien niet, zou ik hem simpelweg eens op 1 of max 2 maaltijden per dag zetten en dan niet zo laat voeren.

Of misschien net wel. Hoeveel tijd zit er met de voorgaande maaltijd? Komen die misschien te kort na elkaar zodat en maag nog niet leeg is? Of komt die laatste kort na een inspanning?

Zijn alle maaltijden hetzelfde of is die laatste toevallig, ik zeg maar wat, veel vleesbot ?
Door Lizzy
#3383284
Wat is er anders aan de derde maaltijd? Grotere stukken vlees? Vleesbot?

Wat ik zou doen is die maaltijd laten vervallen. Persoonlijk vind ik 3 maaltijden per dag echt erg veel. Ik weet niet hoeveel % vleesbot je geeft? En of je pens of vlees in grote stukken aanbied? Ik zou 2 maaltijd per dag geven, in beide maaltijden wat zacht vleesbot, een lager percentage ook en daarbij wat groenten en vlees of orgaanvlees.

En dan even kijken hoe dat gaat.
Door Envie
#3383291
Normaal geef ik twee maal daags, nu dus even drie maal daags. Om te kijken of er verschil is.

Hij krijgt normaal gesproken 's morgens 250gr kvv. met afwisselend een eitje of een stukje vis.
's Avonds 500gr Barf in de verhouding 45% zacht bot- 25% vlees- 15%orgaan- 15%groenten.
Hij krijgt naar verhouding iets meer pens.
Geen activiteiten een uur vóór / 2uur na de maaltijd.
Gemept bot en vlees/orgaan in stukjes omdat hij minder goed kauwt. Tandjes worden wat minder...

Door de kvv Flexijoint en bij de barf visolie.
Door zurca
#3383300
Je zou het eens kunnen omdraaien, dus de KVV in de avond en de BARF in de ochtend. Misschien "valt" de BARF in de avond hem wat zwaarder op de maag...
Door Lizzy
#3383301
zurca schreef: wo 07 aug 2019, 17:19 Je zou het eens kunnen omdraaien, dus de KVV in de avond en de BARF in de ochtend. Misschien "valt" de BARF in de avond hem wat zwaarder op de maag...
Ja, ik zat precies hetzelfde te denken! En misschien dat de visolie hem nu ook wat te zwaar valt. Het valt me wel op hoor, dat veel wat oudere honden (vooral die die niet afgespeend zijn op BARF) op wat latere leeftijd iets lastiger vet en bot verteren.
Door zurca
#3383302
Er zijn meer topic's geweest over honden die piepen na hun eten, ik meen ook allemaal wat oudere honden. En geen duidelijke oorzaak gevonden maar even zoeken naar welke maaltijd wanneer geven en hoe vaak/hoeveel gaf dan verbetering.
Door Envie
#3383326
zurca schreef: wo 07 aug 2019, 17:25 Er zijn meer topic's geweest over honden die piepen na hun eten, ik meen ook allemaal wat oudere honden. En geen duidelijke oorzaak gevonden maar even zoeken naar welke maaltijd wanneer geven en hoe vaak/hoeveel gaf dan verbetering.


Okee, dat stelt me iets geruster. Ik ga nu eerst weer naar twee maaltijden.

Lizzy schreef: Ik zou 2 maaltijd per dag geven, in beide maaltijden wat zacht vleesbot, een lager percentage ook en daarbij wat groenten en vlees of orgaanvlees. En dan even kijken hoe dat gaat.


Daar doe ik dan de helft van de kvv bij zodat de twee maaltijden gelijk aan elkaar zijn. En voorlopig maak ik alles even wat fijner. Kijken hoe dat gaat. En anders barf en kvv eens omdraaien.

Bedankt voor het meedenken !!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door