Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3382968
Als ik hele jonge geitenbokjes koop voor de honden, die bokjes van echt een dag of wat oud, dan zie ik niet aan ze hoe ze aan hun eind zijn gekomen. Er is bijv. geen gebruik gemaakt van een schietmasker, want de kopjes zijn nog "heel" ( :-X :'( ). Bij de hals zie je ook geen snede. Maar hoe worden ze dan dood gemaakt, weet iemand dat?
#3382983
Spikkelneus schreef:Als ze een 'spuitje' zouden krijgen, moeten ze naar de destructie. Je kan geen vlees verkopen met euthanasaat er in. Want dan gaan de dieren die het opeten ook dood (of in elk geval onder zeil). Dus de bokjes voor consumptie gaan op een andere manier. Maar ik weet niet hoe.
Mjah. En wie controleert dat? Bovendien staat er regelmatig een stempel op "niet geschikt voor menselijke consumptie".
#3382985
Lizzy schreef:Mjah. En wie controleert dat? Bovendien staat er regelmatig een stempel op "niet geschikt voor menselijke consumptie".
Dan zou je toch minstens wat aan je hond moeten merken na consumptie? Ik heb nooit iets gemerkt aan Oscar in de zin van slaperigheid, dufheid of wat dan ook.
#3382998
hannabelgje schreef: Of ze worden net als kuikens levend ingevroren.
Volgens mij gebeurt dat niet (meer). In Nederland worden kuikens gedood met CO2.

Gebrek aan halssnede bij de bokjes vind ik wat vreemd, ze worden toch leeggebloed? Ik zou wel denken dat ze vaak onverdoofd geslacht worden, omdat de grootste humane markt binnen de islamitische gemeenschappen ligt.
#3382999
kakocavi schreef:Volgens mij gebeurt dat niet (meer). In Nederland worden kuikens gedood met CO2.

Gebrek aan halssnede bij de bokjes vind ik wat vreemd, ze worden toch leeggebloed? Ik zou wel denken dat ze vaak onverdoofd geslacht worden, omdat de grootste humane markt binnen de islamitische gemeenschappen ligt.
Ik heb er de laatste keren echt op gelet. En er stond ook een stempel op "categorie 3". Ik lees hier ook dat ze niet naar de Islamitische slagers gaan maar naar Rendac?

https://www.ed.nl/son-en-breugel/leven- ... oogle.com/
#3383001
Heb ze ook vaak gehad zonder stempel trouwens. En als ze naar Rendac gaan als cat 3, dan zullen ze in ieder geval niet geëuthanaseerd zijn. Maar geldt dat voor alle bokjes die wij kopen voor onze honden....? Zul je dat uberhaupt merken? Ik bedoel, geen idee hoe hoog de dosis is en hoe het zit met als ze dat oraal binnen krijgen...?
#3383003
Ja, dat merk je. Dat spul verspreid zich door alle weefsels, dus dat zit in het hele bokje. Ik heb wel eens 1 druppel euthasaat op mijn tong gekregen (dopje van de naald in je mond, noooooooit doen) en toen verdoofde mijn hele mondholte, kaken, wangen, gedurende uren. Van 1 druppel.

En op fb ging laatst een verhaal de ronde van een hond die een in de tuin begraven geeuthanaseerd konijn had opgegraven en aangevreten - die is bijna overleden. Hij is langdurig buiten bewustzijn geweest en is door infusen er door heen gesleept. Dus als dat in die bokjes zou zitten, vallen alle honden die het eten masaal om.
#3383007
Lizzy schreef:Ik heb er de laatste keren echt op gelet. En er stond ook een stempel op "categorie 3". Ik lees hier ook dat ze niet naar de Islamitische slagers gaan maar naar Rendac?

https://www.ed.nl/son-en-breugel/leven- ... oogle.com/
In het NRC een interessant stuk hierover:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/30/2- ... t-a1597696

Zie onder conclusie, daar wordt gesteld dat de meeste bokjes naar het buitenland gaan of in diervoeder worden verwerkt en een klein deel op het Nederlandse bord komt. En een deel gaat inderdaad naar de Rendac. Dat het voor de islamitische keuken is bestemd zie ik inderdaad ook niet terug, de bestemming is met name Zuid-Europa.

Ik verwacht eigenlijk niet dat ze een injectie krijgen. Dat beperkt gelijk heel erg de bestemming die ze krijgen, en het is kostbaarder. Vergassing of elektrocutie zou ook nog kunnen. Misschien heeft je leverancier het antwoord?
#3383017
Ik denk dat als ze via de rendac komen óf dood geboren zijn óf binnen enkele dagen/weken na geboorte zijn overleden. Kleine kans dat die bij ziekte een spuitje krijgen. Misschien wel erger dan onverdoofd slachten...
Geitenbokjes die de eerste week/weken overleven gaan voor consumptie-opfok naar Zuid-Europa want west-europeanen blieven wel geitenmelk/yoghurt maar geen geitenvlees :-X

kakocavi, geitenbokjes van enkele kilos is wat anders dan lammeren waar moslims prijs op stellen.
#3383027
src_esther schreef: kakocavi, geitenbokjes van enkele kilos is wat anders dan lammeren waar moslims prijs op stellen.
Dat is zo, maar bij Slagerij West verkopen ze bijvoorbeeld ook geitenvlees. Dacht dus dat ze de bokjes deels vetmesten voor die markt, maar dat zal dan alleen binnen Nederland zijn en dan is het natuurlijk heel weinig in vergelijking met de markt in Zuid-Europa.
#3383037
Spikkelneus schreef:Ja, dat merk je. Dat spul verspreid zich door alle weefsels, dus dat zit in het hele bokje. Ik heb wel eens 1 druppel euthasaat op mijn tong gekregen (dopje van de naald in je mond, noooooooit doen) en toen verdoofde mijn hele mondholte, kaken, wangen, gedurende uren. Van 1 druppel.

En op fb ging laatst een verhaal de ronde van een hond die een in de tuin begraven geeuthanaseerd konijn had opgegraven en aangevreten - die is bijna overleden. Hij is langdurig buiten bewustzijn geweest en is door infusen er door heen gesleept. Dus als dat in die bokjes zou zitten, vallen alle honden die het eten masaal om.
Ja, dat verhaal over dat konijn zag ik ook. Het leek mij een beetje overdreven maar kennelijk toch niet. Bedankt voor je uitleg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door