Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zalluf doen
#3382187
Hoi Koekje,

Dank je wel. De poelier was er niet, dus ik zit nog steeds zoner kwartel. En het enige dat ik echt begrij uit die link van dat bard menu is dat ze twee keer per week een eendagskuiken mogen en twee keer per week een vette vis. Dus ik kan via de rauwe-vis-lijst gaan zoeken welke vissoorten ze mogen zonder risico op zenuwschade en dan mag ik uitzoeken welke daarvan vet zijn, dat gaat me wel lukken. Maar daarna ga ik de mist in. Spierweefsel zijn alle filets, als ik het goed heb, maar hoe zit dat met hart? Dat is een spier, maar zo te horen rekenen jullie die bij orgaanvlees. En gaan die percentages per gewicht of volume en moet je bij gewicht rekening houden met het soortelijk gewicht? Ik kom er geen wijs uit, zelfs niet een beetje. Bij kwartels missen dus ingewanden, met wat en hoeveel kan ik dat aanvullen? Dat zal bij konijn of haas dus ook zo zijn, zolang ik het van de poelier haal...

Stel nou, ik haal een kip/konijn/kwartel uit de supermarkt of van de poelier. Hoe maak ik die dan tot compleet voer en kan ik die gewoon in stukken hakken en in stukken geven tot ie op is? En zo niet, hoe dan wel?

Word me alsjeblief niet zat, ik probeer het echt te begrijpen... maar ‘t is zo ingewikkeld!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3382198
Zo te zien denk je te moeilijk. Het is geen rocket science.

Ik vul meestal geen kale kwartels aan. Als ik vaker dat soort dingen met minder organen voer, hou ik er rekening mee dat in het barfdeel (dus wat ik helemaal zelf samenstel) iets ruimere porties orgaan geef. Hart rekenen we onder orgaan, omdat het die functie in het lichaam bekleedt.
De percentages gaan per gewicht. Dus 100 gram hart is 100 gram hart. In wil je aanraden in een goede (digitale) keukenweegschaal te investeren. Bij de Action heb je die al voor minder dan een tientje.

Kwartels verkopen ze hier maar zelden in de supermarkt, maar kip (en geregeld konijn) wel. Hier zijn meestal de organen uit, tenzij je zo'n diepvriesbraadkuiken hebt waar een blauw zakje met orgaantjes inzit, maar hiervoor geldt hetzelfde als bij de kale kwartels; niet veel organen meer. Dus kip uit de super reken ik als vleesbot. Mocht het nu een hele dikke kip zijn, dan vleesbot+spiervlees samen, afhankelijk van het deel wat ik voer. Vroeger kreeg mijn Sien nog wel de drumsticks van hele jonge kippen weg, dus waren de goedbevleesde drumsticks vleesbot+spiervlees samen. Nekken en karkassen zijn vleesbot, vleugels ook. Kaal bot voeren we niet.
Op de voorpagina staan nog meer artikelen om te lezen: https://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/

Lees het allemaal even rustig door. Je hoeft niet gelijk morgenochtend vroeg een compleet en passend goed menu te hebben, ik denk dat meer informatie je meer duidelijkheid zal verschaffen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3382201
Ik denk ook dat je het veeeel te ingewikkeld maakt.
Het is meer zoals: je eet elke dag aardappels, vlees en groenten en verdeeld dat in 40% groenten, 30% vlees en 30% aardappelen. Zo stel je ook maaltijden voor je kat samen.
Je gaat bij jezelf ook niet uitrekenen hoeveel vet er aan je vlees hangt en of dat dan wel goed zit. Of hoeveel zetmeel er in je groenten zit en je dan van het ene meer moet eten dan van een ander. Zo nauw komt het niet.
OK, het komt bij je kat iets nauwer dan dit voorbeeld, maar zeker niet overdreven. En in jouw geval gaat het bot wel nauw luisteren, gezien jouw kat een heel laag gehalte nodig heeft, maar dat leer je vanzelf zien en aanvoelen. Alleen de botjes van vleugels en poten zijn bij vogels hol, niet de nekken of karkas. Dan voer je toch gewoon geen vleugels, als je het niet vertrouwt.
Maar je kan gerust (deels) op je gevoel afgaan.

En je eet ook niet alle dagen dezelfde groenten of vlees. Dus je wisselt oor je kat af tussen diersoorten.
Door Zalluf doen
#3382360
:biggrin2: ja pearlsofpasion, ik ben een pietje precies, vooral als het met percentages gaat, dit klinkt al iets meer als het natte vinger werk wat ik wel zou moeten kunnen! Dank je wel! :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door