Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zalluf doen
#3381926
Ja en alleen de lever wilde ie... rundergehakt was niet goed, kippenhartjes en runderhart heb ik er alleen onder de lever in gekregen. Kipfilet en kippendij waren niet goed, kalkoen ook niet, tot ik het ging malen met lever, toen wou ie wel...

Ja, maar die beginnen op €100,-, en gezien meneer nu al €400,- gekost heeft in een paar maanden, loopt het een beetje hard. Ik heb wel net diepvrieswaterbakjes voor drie euro gekocht bij de action en ga die uitproberen... ik had alleen geen plek in de vriezer. Nu denk ik wel wat om ze kunnen zetten. Als het echt moet, moet ik wel op zo’n dure bak, maar hopelijk redden we het zo... dank je wel voor het meedenken!
Door Zalluf doen
#3382054
Vannacht heeft ie voor het eerst Ah Pathé gegeten! En zo’n cosma versnipperen heeft ook gewerkt!!! Dit gaat de goede kant op! Insuline mocht ook al omlaag, ik houd hem nog even op die anti-braak, maar wie weet zijn ze al niet meer nodig... :thumbsupup: nu durf ik alleen niet goed terug te schakelen op die carnibest. Zaterdag kwarteltje halen. :D
Door src_esther
#3382063
Volgens mij moet je proberen die carnibest door te verkopen en zelf gaan samen stellen.
Hopelijk gaat hij dat kwarteltje opprijs stellen.
Door Zalluf doen
#3382064
Daar voel ik ook heeeel veeeeeel voor!!! Moet me alleen eerst inlezen (gister was het te heet) en ook even kijken wat ik doe met die mee-eter, ik zou heel verbaasd zijn als ik haar er ook op krijg... ;D
Door Zalluf doen
#3382096
En vers van de pers een keurige, prachtige bruine drol zonder moeite, enkel op het blikvoer! Die rollen gaan in de doorverkoop!!!
Op naar de kwarteltjes!
Door Zalluf doen
#3382097
Hoi allemaal,

Eindelijk heb ik de linken gelezen, maar ik snap er nog steeds niks van. Zou ik er al zijn als ik dooie ratten, muizen en kwartels afwissel en hoeveel zou je dan per dag nodig hebben voor een 6 kilo kat? Eendagskuikens zijn niet volwaardig, mag je die dan als extraatje geven of gooien die de boel dan weer in de war?

Woont er misschien iemand in Zwolle waar ik eens bij kan komen kijken?

Groetjes,
Chiara.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3382103
Ja, je kan ook prooidieren voeren. En dan mogen eendagskuikens daarbij.
Hoeveel je er dan nodig hebt per dag hangt van het gewicht van de prooi af.
Hier op BP doet enkel Too dat, als ik het me goed herinner.
De meeste mensen hebben er bewaar tegen om dieren te voeren die dan enkel gestorven zijn om hun kat te voeden.

Maar in prooi zit ook bot he. En dat kan je, net als bij kvv, niet controleren. Bovendien lusten ze hier geen gekweekte muizen en ratten.
Je kan het wel proberen.
Door Too
#3382116
pearlsofpassion schreef:Ja, je kan ook prooidieren voeren. En dan mogen eendagskuikens daarbij.
Hoeveel je er dan nodig hebt per dag hangt van het gewicht van de prooi af.
Hier op BP doet enkel Too dat, als ik het me goed herinner.
De meeste mensen hebben er bewaar tegen om dieren te voeren die dan enkel gestorven zijn om hun kat te voeden.

Maar in prooi zit ook bot he. En dat kan je, net als bij kvv, niet controleren. Bovendien lusten ze hier geen gekweekte muizen en ratten.
Je kan het wel proberen.


Echt niet... ik doe het wel met losse onderdeeltjes, heb ook maar 1 kat die wel een muisje uit devriezer lust De ander deinst er voor terug, die heeft graag plofkip, koe en kwartel in dr bak ;D
Al doetzeniet lastig als er een ongepluimde ex-layer kwartel klaar ligt, duif heeft ze dan weer wel graag bloot
Koekje voerde vroeger iig wel regelmatig hele dieren aan 1 van haar dames.
Ik vind het inderdaaad ook een lastig concept om speciaal gekweekte dieren te voeren als er ook andere opties zijn.


Prooi voeren is decmakkelijkstemanier... niks aan te rekenen, de verhoudingen kloppen altijd, het is wel deduurste methode
Door Too
#3382119
Als het je lukt vandaag een kwartel te bemachtigen zou ik m niet gelijk in zn geheel geven... zonde als dat in de hitte ligt te verspochten
Met een keukenschaar, (oud) vlees-/koksmes snijd je het zo in een paar stukken.
Zon hele kan ook nog wel wat intimiderend zijn ... want waar moet je beginnen ;D

Kuikens vind ik wel meer dan een extraatje maar idd niet genoeg om een volwaardig menu omheen te bouwen.
Door Zalluf doen
#3382130
Hoi allebei, dank voor jullie aanvullingen. Ik heb een kennis ratten-muizenkweker, die ik zo van z’n overschot af kan helpen. Hij heeft me al groen licht gegeven, want ik zorg nu voor zijn spul, maar ik heb het hart niet. Als ik ze niet neem, gaan ze ook naar de prooidierenhandelaar zodra ie teveel heeft, dus ze worden er niet speciaal voor gekweekt, maar eindigen er wel, zodra ie teveel nestjes tegelijk heeft. Hij heeft het hard wel om ze in de vriezer te mikken, maar ik vind het ook nogal wat... maar ik weet echt niet goed hoe ik het anders moet doen. Om te beginnen ga ik al de mist in met bijvoorbeeld bot: daar moet veel vlees aan zitten, maar hoe weet je dan hoeveel procent je hebt en meet je die percentages in volume of gewicht en dan heb je dat het soortijk gewicht ook nog verschilt per soort, bv bot van een vogel is hol en dus lichter dan bot van een konijn... je merkt al, ik snap er echt niks van! :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3382131
Too schreef:Echt niet... ik doe het wel met losse onderdeeltjes, heb ook maar 1 kat die wel een muisje uit devriezer lust De ander deinst er voor terug, die heeft graag plofkip, koe en kwartel in dr bak ;D
Al doetzeniet lastig als er een ongepluimde ex-layer kwartel klaar ligt, duif heeft ze dan weer wel graag bloot
Koekje voerde vroeger iig wel regelmatig hele dieren aan 1 van haar dames.
Ik vind het inderdaaad ook een lastig concept om speciaal gekweekte dieren te voeren als er ook andere opties zijn.


Prooi voeren is decmakkelijkstemanier... niks aan te rekenen, de verhoudingen kloppen altijd, het is wel deduurste methode

Oei, dan weet ik niet meer wie dat wel deed. :-\
Door Zalluf doen
#3382154
Hoi Allemaal,

Uit die cijfertjes ga ik niet komen, daar zitten teveel variabelen in voor mij. Is er toevallig ergens een sticky met voorbeeld menu’s en zo niet, willen jullie dan vertellen wat jullie zoal voeren?

Alvast bedankt en groetjes,
Chiara.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3382173
Fem Fatale voerde voornamelijk prooi aan haar katten. Die komt hier niet meer (regelmatig) en volgens mij waren de laatste berichten dat ze meer of volledig kvv is gaan voeren.
Ik heb in het verleden ook wel meer prooi gevoerd, maar nooit volledig prooi.

Met prooien kijk je ook naar de gewichten en de samenstelling van een prooi. Een duif van 300 gram kunnen 2 katten makkelijk 2 hele dagen van eten. Maar een rat van 125 gram is weer een dagmaaltijd voor 1 kat. Hier aten ze niet altijd hetzelfde; Sien heeft nooit ratten en muizen uit de vriezer gegeten en vogels in de veren bij voorkeur ook niet.
Kwartels van de poelier bevatten niet meer alle organen; meestal nog wel een hartje en levertje, maar niet altijd en als je veel panklare kale kwartels voert, moet je ergens wel rekening in je menu houden dat het orgaandeel (te) klein kan zijn.
Maar ook als je veel prooien voert, geldt weer dat afwisseling nodig is. Alleen kwartels, ratten en muizen en af en toe eens een eendagskuikentje is te weinig variatie aan diersoorten.

Ik heb nooit rekening gehouden met de verschillende botten in de verschillende dieren. Als een kat het wegkrijgt, is het geschikt en voldoende vlees eraan maakt het een geschikt vleesbot.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3382174
In de sticky over de voormalige sticky's staan wat menu's en hoe men dat heeft opgebouwd.

Maar! We maken hier geen hapklare menu's voor een ander.
1 van de meest essentiele zaken aan een geschikt barfmenu is dat je dit zelf samenstelt nav de behoeftes van je kat. En uiteraard ook waar je zelf aan kan komen. Zo heeft de ene kat wat meer bot nodig, de andere kat lust andere zaken weer niet meer, etc.
Je kan beginnen bij het maken van een menu bij het gemiddelde, dit staat verder gespecificeerd in de sticky viewtopic.php?f=13&t=120269 .
Je kijkt dat hoe je kat het erop doet. Welke zaken worden wel of niet goed gegeten (dit kan in de loop der tijd zeker veranderen!), hoe zijn de drollen en verdere algehele conditie van de kat, zijn de hoeveelheden passend, etc.
Wij kunnen natuurlijk wel meedenken en je van tips en adviezen voorzien :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door