Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paulus5
#3381748
Hallo

Mijn vrieskist heeft het vorige week begeven. Heb nu om het niet anders kon een nieuwe en er zat een thermometer gratis bij.
Blijkt dat deze vriezer nu op -35 graden staat. Ik dacht dat stand 3 van de 7 standen rond -20 ging zijn. Dan vraag ik me wel af tot hoeveel graden onder nul die wel niet kan gaan als ie op 7 zou staan :D

Nu komt de vraag: is het wel oké dat het zo diepgevroren is? Is het alleen maar meer energievretend dan wanneer ie op -18 zou staan? Of is er ook echt een reden dat dit beter niet kan?
Of is het beter voor de vleesjes als ze kouder liggen?

En weten jullie op hoeveel graden jullie vriezer staat?
Door src_esther
#3381755
Paulus5 schreef:Hallo

Mijn vrieskist heeft het vorige week begeven. Heb nu om het niet anders kon een nieuwe en er zat een thermometer gratis bij.
Blijkt dat deze vriezer nu op -35 graden staat. Ik dacht dat stand 3 van de 7 standen rond -20 ging zijn. Dan vraag ik me wel af tot hoeveel graden onder nul die wel niet kan gaan als ie op 7 zou staan :D
Per fabrikant kan het verschillen of stand 1 of stand 7 de koudste stand is (pas toevallig ergens gelezen) en vermoedelijk is het bij het merk dat jij hebt 1 koudst en 7 minst koud. Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar het is aannemelijk.
Paulus5 schreef:Nu komt de vraag: is het wel oké dat het zo diepgevroren is? Is het alleen maar meer energievretend dan wanneer ie op -18 zou staan? Of is er ook echt een reden dat dit beter niet kan?
Of is het beter voor de vleesjes als ze kouder liggen?

En weten jullie op hoeveel graden jullie vriezer staat?
Hier staat de vriezer momenteel op -20. Heeft vooral te maken met dat hier een paar maal per jaar de stroom enkele uren kan uitvallen... (Ja, in Nederland! Hemelsbreed nog geen 10km van Amsterdam...)
Bij heel koud vriest het vlees snel stuk. Door het invriezen ontstaan er ijskristallen en die maken het vlees kapot (hoe kouder hoe heftiger), te koud wil je dus niet, vooral niet als je zoals wij ook eigen vlees in de vriezer hebt liggen.
Door Paulus5
#3381757
Dat lijkt vervelend van die stroom! Vooral als je er voorhand niet van afweet. Bij werken aan de kabels melden ze dit meestal nog. Dit moet echt vervelend zijn!
Beide is niet goed dan eigenlijk? Misschien toch mikken tot op -18 dan. Gelukkig heb ik daarvoor nu die thermometer. Kan ik wat met de graden spelen.
Nu is het wel zo dat bepaalde vleessoorten toch 6-8tal maanden kunnen blijven liggen. Had ergens gelezen dat -20 en kouder beter was dan?
Alles zit hier ook wel in zipzakjes en dan nog eens in grote gesloten curverboxen. Dus qua vriesbrand valt dit nog mee

Altijd gedacht dat 7 koudste was. En lijkt me ook meest logische. Misschien toch eens online de handleiding proberen opvissen

Dank voor je antwoord
Door Lizzy
#3381805
Paulus5 schreef:Dat lijkt vervelend van die stroom! Vooral als je er voorhand niet van afweet. Bij werken aan de kabels melden ze dit meestal nog. Dit moet echt vervelend zijn!
Beide is niet goed dan eigenlijk? Misschien toch mikken tot op -18 dan. Gelukkig heb ik daarvoor nu die thermometer. Kan ik wat met de graden spelen.
Nu is het wel zo dat bepaalde vleessoorten toch 6-8tal maanden kunnen blijven liggen. Had ergens gelezen dat -20 en kouder beter was dan?
Alles zit hier ook wel in zipzakjes en dan nog eens in grote gesloten curverboxen. Dus qua vriesbrand valt dit nog mee

Altijd gedacht dat 7 koudste was. En lijkt me ook meest logische. Misschien toch eens online de handleiding proberen opvissen

Dank voor je antwoord
Ja, -18 a -20 is perfect. Kouder moet het niet worden (hooguit om snel in te vriezen) en warmer ook niet. Bij -20 worden sommige parasieten in orgaanvlees van lam en echt wild en zalmkop sneller gedood. Maar ik houd míjn vriezers gewoon op -18 graden en laat orgaan en zalmkoppen bijv. gewoon wat langer liggen (bij -20 is de parasiet in zalm volgens mij al binnen 48 uur dood) . Dan gaan diezelfde parasieten ook dood. Ik copy en paste de details even uit een ouder topic:

Wormen en parasieten
Wanneer je je hond voert met vlees dat goedgekeurd is voor menselijke consumptie en afkomstig is uit Nederland, dan bevat dit vlees geen wormen. Ten aanzien van wormen in relatie tot rauw vlees, hoef je dus geen extra maatregelen te nemen.

Maar niet alle vlees komt uit Nederland.... En niet alle wormen en parasieten zijn onschadelijk of worden in het maagzuur van de hond gedood.

Zoals bijvoorbeeld de Echinococcus Granulosis. Dit is een lintworm die bij buitenlandse runderen voor kan komen. Deze wormen worden door het invriezen van het vlees onschadelijk gemaakt. Ben je dus bang voor wormen en weet je de herkomst van het vlees niet, vries het dan eerst een dag of 4 in op min 18 graden. Wanneer jouw vriezer niet tot min 18 graden invriest, laat vlees dan 10 dagen in de vriezer liggen.

Een ander schadelijke parasiet is de Nanophyetus salmincola. De parasiet zelf is onschuldig maar het gevaar schuilt erin dat de parasiet besmet kan zijn met een organisme “Neorickettsia Helminthoeca”. Dit organisme kan in rauwe zalm uit de Stille Oceaan zitten. Wanneer de hond deze parasiet binnen krijgt kan hij diarree, koorts en opgezette lymfeklieren krijgen. Verder geeft de hond over, heeft hij geen eetlust en voelt zich slap en naar. Wanneer het op tijd ontdekt wordt, is het te behandelen met een antibiotica en een wormmiddel. Indien niet tijdig ontdekt, kan een hond komen te overlijden. Je moet er dus gewoon voor zorgen dat je hond geen rauwe zalm, dat niet ingevroren is geweest, uit de Stille Oceaan binnenkrijgt. De zalm die wij hier kunnen kopen komt vrijwel altijd uit Noorwegen of Schotland en is gekweekt. Als je twijfelt over de herkomst van de zalm, vries de zalm dan zekerheidshalve eerst twee weken in op minimaal min 18 graden.

Ook zoetwatervissen zoals forel kunnen wormen bevatten. Vries zoetwatervis daarom ook twee weken in. Heel soms tref je wormpjes aan in verse sardientjes. Mogelijk dat ook andere zoutwatervissen besmet kunnen zijn met wormpjes. Wil je geen risico lopen met vis, vries dan alle vis eerst twee weken in voordat je het aan je hond voert. De meeste vissen worden overigens op zee al ingevroren. Zo ook haring. Haring kan haringworm bevatten. Dit is schadelijk voor de gezondheid van de mens en daarom is de visser verplicht haring in te vriezen voordat het aan wal gaat.

Vlees kan besmet zijn met een parasiet die Toxoplasma gondii heet, en zo'n besmetting kan Toxoplasmose veroorzaken. Door het vlees twee dagen in te vriezen bij een temperatuur van min 12 graden wordt Toxoplasma gondii gedood. Een hond kan ziek worden van de parasiet. De symptomen zijn onder andere koorts, lusteloosheid en gebrek aan eetlust. Ik zou zeggen, neem geen risico en vries vlees altijd eerst in. Overigens kan een hond ook besmet raken met deze parasiet door te wroeten in aarde en het eten van kattenpoep. Besmetting vindt dus beslist niet alleen via rauw vlees plaats.
Door Paulus5
#3381811
Lizzy schreef:Ja, -18 a -20 is perfect. Kouder moet het niet worden (hooguit om snel in te vriezen) en warmer ook niet. Bij -20 worden sommige parasieten in orgaanvlees van lam en echt wild en zalmkop sneller gedood. Maar ik houd míjn vriezers gewoon op -18 graden en laat orgaan en zalmkoppen bijv. gewoon wat langer liggen (bij -20 is de parasiet in zalm volgens mij al binnen 48 uur dood) . Dan gaan diezelfde parasieten ook dood. Ik copy en paste de details even uit een ouder topic:

Wormen en parasieten
Wanneer je je hond voert met vlees dat goedgekeurd is voor menselijke consumptie en afkomstig is uit Nederland, dan bevat dit vlees geen wormen. Ten aanzien van wormen in relatie tot rauw vlees, hoef je dus geen extra maatregelen te nemen.

Maar niet alle vlees komt uit Nederland.... En niet alle wormen en parasieten zijn onschadelijk of worden in het maagzuur van de hond gedood.

Zoals bijvoorbeeld de Echinococcus Granulosis. Dit is een lintworm die bij buitenlandse runderen voor kan komen. Deze wormen worden door het invriezen van het vlees onschadelijk gemaakt. Ben je dus bang voor wormen en weet je de herkomst van het vlees niet, vries het dan eerst een dag of 4 in op min 18 graden. Wanneer jouw vriezer niet tot min 18 graden invriest, laat vlees dan 10 dagen in de vriezer liggen.

Een ander schadelijke parasiet is de Nanophyetus salmincola. De parasiet zelf is onschuldig maar het gevaar schuilt erin dat de parasiet besmet kan zijn met een organisme “Neorickettsia Helminthoeca”. Dit organisme kan in rauwe zalm uit de Stille Oceaan zitten. Wanneer de hond deze parasiet binnen krijgt kan hij diarree, koorts en opgezette lymfeklieren krijgen. Verder geeft de hond over, heeft hij geen eetlust en voelt zich slap en naar. Wanneer het op tijd ontdekt wordt, is het te behandelen met een antibiotica en een wormmiddel. Indien niet tijdig ontdekt, kan een hond komen te overlijden. Je moet er dus gewoon voor zorgen dat je hond geen rauwe zalm, dat niet ingevroren is geweest, uit de Stille Oceaan binnenkrijgt. De zalm die wij hier kunnen kopen komt vrijwel altijd uit Noorwegen of Schotland en is gekweekt. Als je twijfelt over de herkomst van de zalm, vries de zalm dan zekerheidshalve eerst twee weken in op minimaal min 18 graden.

Ook zoetwatervissen zoals forel kunnen wormen bevatten. Vries zoetwatervis daarom ook twee weken in. Heel soms tref je wormpjes aan in verse sardientjes. Mogelijk dat ook andere zoutwatervissen besmet kunnen zijn met wormpjes. Wil je geen risico lopen met vis, vries dan alle vis eerst twee weken in voordat je het aan je hond voert. De meeste vissen worden overigens op zee al ingevroren. Zo ook haring. Haring kan haringworm bevatten. Dit is schadelijk voor de gezondheid van de mens en daarom is de visser verplicht haring in te vriezen voordat het aan wal gaat.

Vlees kan besmet zijn met een parasiet die Toxoplasma gondii heet, en zo'n besmetting kan Toxoplasmose veroorzaken. Door het vlees twee dagen in te vriezen bij een temperatuur van min 12 graden wordt Toxoplasma gondii gedood. Een hond kan ziek worden van de parasiet. De symptomen zijn onder andere koorts, lusteloosheid en gebrek aan eetlust. Ik zou zeggen, neem geen risico en vries vlees altijd eerst in. Overigens kan een hond ook besmet raken met deze parasiet door te wroeten in aarde en het eten van kattenpoep. Besmetting vindt dus beslist niet alleen via rauw vlees plaats.

Dank voor de tekst lizzy!

En dan mag ik eigenlijk zalmkoppen al geven die al 6 dagen op die temperatuur ingevroren waren. Maar toch maar op zeker spelen.
En lamskoppen vers afgehaald worden best ook Ap dagen ingevroren waarschijnlijk? Net als alle verse vlees? (Stukken die ik bij slachthuis afhaal)
Heb het nu op -20 gemikt om toch maar de beste temperatuur te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3381841
Even een andere vraag: Klopt die thermometer wel?
Wie weet is het een goedkoop ding en geeft hij helemaal verkeerd aan...

Je vriezer kan in ieder geval lekker koud. :P
Door Paulus5
#3381900
Ja dat is nu wel een goeie vraag. Dacht ik eigenlijk totaal nog niet over na.
Maar een andere optie om het na te meten heb ik niet. En normaal dacht ik altijd dat ie ook automatisch wel goed stond. Was maar omdat ie gratis erbij zat.
Kan er misschien met dit weer eens zelf inkruipen en voelen of ie koud genoeg gaat maar is niet zo verantwoord denk ik. En om nu een dure te gaan kopen om die gratis te gaan testen lijkt me ook een brug te ver :D
Door Paulus5
#3381974
pearlsofpassion schreef:Hoe ver gaat hij boven nul?
Anders kan je hem gewoon in je kamer vergelijken met je thermostaat. Maar wel even wachten tot de hitte voorbij is. ;)
Ahja kan ik ook doen!
Dankje voor de tips en hulp allemaal
Maar inderdaad na deze hitte eens testen of anders springt dat ding kapot ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door