Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zalluf doen
#3381594
Hoi, ik ben doorverwezen van het diabeteskattenforum en ben door mijn dyslectie niet handig in het zoeken, dus vergeef me als deze vraag al gesteld is...

Mijn kat heeft diabetes en ik had hem op carnibest diabetic cat gezet. Hij kreeg toen verstopping en we hebben er isogel afgewisseld met psylyiumvezels door gedaan. Hiermee ging het beter, maar nog niet goed. Er werd geopperd dat hij het vermalen bot mogelijk niet meer kan verteren...
Toen hebben we er ook kippenlevertjes afgewisseld met kippenhartjes doorheen gedaan. Dit ging goed, tot zijn suiker op zo’n nivea kwam dat zijn lijf het niet prettig vind (hij moet nog een stukje lager) en omdat ie geen andere oorzaak voor zijn malaise aan kon wijzen dan het voer, besloot ie niet meer te eten. Alleen de levertjes vertrouwde die nog. Andere diepvriesrollen geprobeerd, maar dat hielp niet. Toen maar vleeszakjes met bouillon gedaan en dat laatste likte die eraf. Zo kreeg ie toch iets binnen.

Ik vermaal nu kippendijfilet, met levertjes en hart en dan wil ie het (nog) wel, maar hoe maak ik hier nou een volwaardige maaltijd van zonder bot? Ik heb nog een oude pot gistocal en als het goed is, verkoopt de winkel vandaag weer kippenmaagjes.

Maar wat zijn de verhoudingen zonder bot en wat moet ik verder nog toevoegen?

Ook heb ik nog een stuk of 15 kilo rollen van di carnibest diabetic cat. Met welke verhoudingen zou ik die nog kunnen verdunnen? Weggooien is zonde... hij moet nog wel weer het vertrouwen in het voer terugwinnen. Iemand ideeën? Behalve alles vermalen met levertjes... :cool:

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!! :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#3381595
Welkom op BP!

Kvv aanpassen zou ik eigenlijk niet doen. Veel te omslachtig en niet accuraat, want je weet de samenstelling van de kvv niet.

Ik zou in dit geval zelf gaan samenstellen. In de sticky staan algemene tips en adviezen. Ik zou in jouw geval iets lager botdeel aanhouden. Was de verstopping overigens duidelijk een botverstopping?
Vleesbot kan je hier en daar ook gemalen kopen, er vanuitgaande dat zelf vleesbot malen geen optie is (geen vleesmolen ofzo). Gistocal ken ik niet. Een ander calciumpreparaat is natuurlijk ook toe te passen, al heeft vleesbot altijd uiteraard de voorkeur.
Door Zalluf doen
#3381596
Hoi koekje,

Dank voor je reactie! Volgens mensen op het andere forum was dat het wel, omdat de drollen wit uitsloegen en verdunnen inderdaad effect had... ik stond er zelf een beetje van te kijken, omdat ie in zijn jongere jaren heeeeeel graag zelf gevangen muizen verschalkte en daarvoor, toen ie nog in Bonaire woonde (hij is een dubbele erfenis), hagedisjes. Maar volgens hun en ook iemand van een voedselwijzer waar ik ook heen verwezen ben, kan zo’n intolerantie met de jaren komen, maar zou het ook een intolerantie tegen één speciale sport bot kunnen zijn... Ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee en wil hem gewoon weer goed aan het eten krijgen... volgens die van de voedselwijzer zijn er ook voeren die het calcium puur uit supplementen halen en daar voel ik nu eigenlijk meer voor... is daar hier ervaring mee?
kunnen veel levertjes eigenlijk kwaad? Want dat is nu zo’n beetje z’n hoofdbestanddeel.

Groetjes en ontzettend bedankt voor het meedenken! En ik zal de sticky gaan lezen! Ben bang dat dat donderdag pas wordt, maar ik ga hem lezen!!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3381605
Ja, teveel lever kan zeker kwaad. Voeding dient qua onderlinge verhoudingen overeen te komen met een prooidier. En een prooi bestaat nu eenmaal niet uit merendeel (kippen)lever. Je trekt hiermee de hele voedselinname uit balans, met alle gevolgen van dien (overkill van het ene, gebrek aan het andere; want geen of minder plaatst meer voor in het menu).

Een drol uit een kat op vers slaat altijd/meestal op een gegeven moment wit uit. Dit is vooral in het begin dat je rauw voert; alsof het lichaam nog niet helemaal gewend is echt eten te krijgen. Zolang de drol in kwestie er niet helemaal wit en poederig uitziet gelijk bij het eruit komen, is het gewoon een goede drol. Ook is een goede drol stevig en zou je deze met blote handen kunnen oppakken en dan geen of amper vieze handen krijgen. En een goede drol is klein en compact, bijna schattig :P
Hoezo intolerantie? Hoe kom je daar ineens bij?
Wij zijn hier op Barfplaats en niet 1 of andere voedselwijzer, dus daar kan ik niets over zeggen. Er zijn idd wel kvv's die hun calcium etc uit een supplement halen. Ik heb heel erg een voorkeur voor een kvv met gemalen bot, omdat dit beter opgenomen wordt en beter in balans is met overigens voedingsstoffen en vitamines en mineralen enzo. Vleesbot is namelijk meer dan alleen calcium.
Door src_esther
#3381635
Van honden is wel bekend dat naar mate ze ouder worden soms minder goed bot kunnen verteren (zie bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=8&t=134871, naar aanleiding daarvan is El_Kato volgens mij ook weer zelf gaan samenstellen). Het lijkt me dat dat bij katten ook kan. Grote kans dus dat het botpercentage van KVVs te hoog is.
Mocht je zelf gaan samenstellen, dan botpercentage laag en spiervlees hoog, orgaan standaard.
Eierschaalpoeder kan nog een goede vervanging zijn voor bot, voor een hond zou dat geloof ik een theelepel per pond vlees&orgaan zijn.
Door Zalluf doen
#3381640
Zo Koekje, wat een aanval zeg! Mag het wat minder? Voor het geval je het vergeet, ze hebben me ook hierheen verwezen! En het lijkt mij niet goed als een kat witte steenslierten uitperst en we zelfs een klysma hebben moeten zetten om de boel überhaupt op gang te krijgen... je mag best twijfelen aan dat bot-verhaal, maar kom dan met een alternatief! Aan anderen in tweifel trekken heb ik niks!


Hoi src_esther,

Dank je wel voor je reactie! Dat was ook precies hun gedachtegang. Dus als ik het goed begrijp orgaanpercentage gelijk houden, spieren omhoog en bot omlaag. Enig idee wat een veilige marge zou zijn of op welke symptomen ik kan letten om het kantelpunt te vinden? Eierschalen heb ik wel en vermalen. Op het ogenblik probeer ik de rest langzaam op te bouwen en de levertjes af te bouwen, maar door drie vachtspuiten op rij is ie vandaag helaas weer kotsmisselijk... verkeerde dag voor experimenten.

Morgen beter... heeeeeeeel erg bedankt voor het meedenken!!!

Groetjes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3381671
?

Wat krijgen we nou? Ik geef algemene info nav de (relatief summiere) info die ik heb en dan is het ineens niet goed?
Je hebt het over een wit uitslaande drol. Dat gebeurt bij carnivoren die botjes verteren. Dat is geen botverstopping.
Dan heb je het zelf ineens over een intolerantie, die ik niet kan plaatsen.
En je refereert naar iets anders dat ik niet ken en niet gelezen heb (voedselwijzer; andere website ofzo?), dus waar ik gewoon niets over kan zeggen.
Nogmaals: ik ben geen voorstander van KVV aanpassen. Je weet niet wat er dan precies in het eindproduct zit, omdat niet exact de samenstelling van de KVV weet. De meeste fabrikanten geven deze samenstelling ook niet door, want dat vinden ze teveel een kijkje in de keuken ( m.i. Best logisch).


Mijn post was gewoon sec ter informatieoverdracht bedoeld.
Het is graag of niet hè.
Door src_esther
#3381685
Zalluf doen schreef:Hoi src_esther,

Dank je wel voor je reactie! Dat was ook precies hun gedachtegang. Dus als ik het goed begrijp orgaanpercentage gelijk houden, spieren omhoog en bot omlaag. Enig idee wat een veilige marge zou zijn of op welke symptomen ik kan letten om het kantelpunt te vinden? Eierschalen heb ik wel en vermalen. Op het ogenblik probeer ik de rest langzaam op te bouwen ten de levertjes af te bouwen, maar door drie vachtspuiten op rij is ie vandaag helaas weer kotsmisselijk... verkeerde dag voor experimenten.

Morgen beter... heeeeeeeel erg bedankt voor het meedenken!!!

Groetjes.
Ja, orgaan zoals het hoort (viewtopic.php?f=13&t=120269), bot omlaag en aanvullen met spier.
Tja, met welk percentage je voor bot zou moeten beginnen durf ik niet te zeggen. Maar als er zo'n heftige verstopping is geweest zou ik denk ik beginnen met 10 tot 15% als dat 1 á 2 weken goed gaat, of eerder als de ontlasting slap zou zijn, voorzichtig (bijvoorbeeld 17,5% bij starten met 15) ophogen. En zodra je het idee krijgt dat de drolletjes te hard/korrelig worden zou je her botpercentage wat naar beneden kunnen bijstellen.
KVV mengen is lastig omdat je de verhoudingen in de war gooit plus dat je bij een kat al te maken hebr met kleine hoeveelheden, dus dat lijkt mij lastig. Enige dat ik kan bedenken is de ene dag een beetje extra spier en orgaan (hart, lever en nier) en de andere dag extra spier bijmengen.
Door src_esther
#3381686
koekje schreef:?

Wat krijgen we nou? Ik geef algemene info nav de (relatief summiere) info die ik heb en dan is het ineens niet goed?
Je hebt het over een wit uitslaande drol. Dat gebeurt bij carnivoren die botjes verteren. Dat is geen botverstopping.
Dan heb je het zelf ineens over een intolerantie, die ik niet kan plaatsen.
En je refereert naar iets anders dat ik niet ken en niet gelezen heb (voedselwijzer; andere website ofzo?), dus waar ik gewoon niets over kan zeggen.
Nogmaals: ik ben geen voorstander van KVV aanpassen. Je weet niet wat er dan precies in het eindproduct zit, omdat niet exact de samenstelling van de KVV weet. De meeste fabrikanten geven deze samenstelling ook niet door, want dat vinden ze teveel een kijkje in de keuken ( m.i. Best logisch).


Mijn post was gewoon sec ter informatieoverdracht bedoeld.
Het is graag of niet hè.
Eerlijk gezegd vind ik je wat grof/direct/bot overkomen. Maakt mij niet uit en 'ken' je intussen een beetje, TS is hier nieuw. Als je vindt dat je meer info nodig hebt, zou je daar toch naar kunnen vragen?
Door Zalluf doen
#3381687
In dat geval mijn excuses. Het kwam op mij over alsof je dat kleine beetje wat ik aan informatie en observaties heb, niet alleen in twijfel trok, maar ook nog eens belachelijk maakte en ik moet al de hele tijd tegen dierenarartsen opboksen die hem onder hun handen praktisch dood lieten gaan, dat ik dàt er nou nèt even niet bij kon hebben. Mijn excuses.

Ik zit hier gewoon met een doodzieke kat, een slechte dierenarts en totaal geen idee hoe ik hem er weer bovenop ga krijgen. Iedere keer dat het weer goed lijkt te gaan, komt er weer een andere kink in de kabel.

Die voedselwijzer is een website die probeert zoveel mogelijk informatie van alle kvv’s Bij elkaar te verzamelen. En inderdaad, die zit niet op de website. Ik was daarheen doorverwezen om te horen of zij wisten met welke verhoudingen in die rollen kon verdunnen. Zij vertelde me dat het dus ook een intolerantie voor één soort bot kan zijn, maar ook van dat vermoeden over oudere darmen en raadden me aan deze rollen door te verkopen en op een rol te gaan met calcium uit andere oorsprong. Ze gaven drie namen op. Maar op het ogenblik vertrouwt hij niks dat naar vlees ruikt, behalve levertjes...

Of het probleem bij het bot zit of niet, het komt wel steeds terug als ik om wat voor reden dan ook de rollen niet genoeg verdun... toen ik m’n isogel had laten vallen en op psylyumvezels over moest, gaf ik uit voorzichtigheid een te lage dosis en toen is het weer heeeeeel spannend geweest. Ook maakte isogel in z’n uppie wel dat het kon passeren, maar het was nog steeds zo hard als steen.

Maar eigenlijk interesseert de oorzaak me niet. Wat mij interesseert is hoe krijg ik hem weer aan het eten en gezond aan het eten... Vanavond ging er slechts een half levertje in en mijn prakje wilde ie al helemaal niet. Om moedeloos van te worden... ik heb hem nog niet eerder zooo misselijk gezien...
En dat zet me natuurlijk ook op scherp. Excuus!

Ps. Dit stukje dreef ik gisteravond, maar toen wilde die niet posten... nu ik goed uitgeslapen je stukje nog eens herlees, schaam ik me eigenlijk diep dood. Ik flipte op dat stukje van hoe ik bij intolerantie kwam en voerwijzer vs barfplaats. Voor mij is de ene site niet beter of slechter dan de ander. Overal zitten mensen met kennis. En als ik me wat op de mouw heb laten spelden, dan hebben ze dat met de beste bedoeling gedaan. En zolang ik geen betere uitleg heb van een eventuele oorzaak, moet ik er toch voorzichtig van uitgaan dat deze uitleg kan kloppen, want een andere/betere heb ik simpelweg niet...nogmaals excuus. Het was gister een heeeeele lange dag voor me en ik had even enorm lange tenen. Ze zijn nu weer mooi kort, dus hopelijk kan je het me vergeven, ik was niet aardig... :-\
Door Zalluf doen
#3381689
Dank je wel voor de extra uitleg. Ja, het was inderdaad een zware verstopping en hij probeerde ook nog steeds terug te komen. Vandaar dat ze aan bot dachten als oorzaak... Op de verpakking staat dat deze rol 0.56% calcium bevat en dat komt van het bot. Ik ga er dan stiekem van uit dat die meting anders gemaakt wordt dan deze, omdat de percentages zoveel verschillen, klopt dat?

Ik ga overmorgen alle linken lezen, nu moet ik gauw naar ‘t werk.

Ontzettend bedankt voor je hulp en adviezen!!!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3381720
No hard feelings! Het is overal 80 graden en een hele zieke kat kan een mens natuurlijk uit zijn doen halen :)

Ik kom er later nog op terug, om te kijken of ik wat gerichtere informatie kan geven. Ik denk dat het voor nu belangrijk dat je kat iets eet, al is dat blik. Dit in verband met de diabetes en om de darmen niet helemaal stil te laten vallen. Kan je extra insuline spuiten als dat nodig is?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3381723
Waarvan wordt hij misselijk?
Weet je dat? Is zijn bloedbeeld OK?

Als ik google op vit A-vergiftiging kom ik bij katten vooral gewrichtspijn tegen, maar verder ook misselijkheid, vermoeidheid, gebrek aan eetlust,...
Want door de overdosering van lever die je nu voert, krijgt hij veel te veel vit A binnen en dus is de kans dat hij daar last van krijgt reëel. Ale, het is een zekerheid, de vraag is alleen wanneer....

Dus daar moet je idd iets aan doen. Desnoods idd blikvoer zonder graan, suiker of andere koolhydraten.
Rauw is beter, maar dan moet hij het wel eten.
Blik met rauw mengen kan ook, als hij blik wel eet.

Als je wil gaan zelf samenstellen zou ik ook eerst wat lager botgehalte proberen. Zonder eischaalpoeder dan. Want het is de calcium in het botgehalte dat de verstopping veroorzaakt. Dus of je nu een lager botgehalte neemt of een mindere hoeveelheid eischaalpoeder, komt qua kans op verstopping op hetzelfde neer. Ook eischaalpoeder kan je overdoseren zodat hij verstopt. Meer nog, het is zelfs moeilijker te doseren want kleinere hoeveelheden nodig dus geeft een beetje meer al snel veel meer effect.

Begrijp ik dat goed dat hij nu enkel spiervlees en veeel lever krijgt en geen diarree heeft?
Want dan ga je er zonder laxeermiddel volgens mij niet komen. Ik denk dat ik dan liever een relatief normaal menu zou geven met laxeermiddel dan je menu geheel scheef te trekken om alle calcium te vermijden. Want dat laatste is veel ongezonder.
Door Zalluf doen
#3381745
Hoi allebei,

Dank voor het meedenken en de waarschuwing voor de lever! Het lijkt erop dat hij misselijk was/is, doordat zijn lijf niet meer gewend was aan de lage suikerwaardes. Maar dat wist hij zelf niet en hij heeft de link gelegd met het vleesvoer, niet zo gek, want hij heeft met de vorige hittegolf drie keer gekotst door vermoedelijk bedorven voer, dus hij at het al alleen maar als het nog vers is. Het gevolg is dat ie nu alles wat naar vlees ruikt, wantrouwt. Dus ook voer uit de winkel, maar daar likt ie dan nog wel de bouillion vanaf... zo krijgt ie nog iets binnen. Volgende oorzaak voor zijn misselijkheid kunnen drie vachtspuiten op rij zijn, dus weer een tijdelijk hoge suiker, zelfde verhaal met laag...
En nu kan inmiddels de oorzaak in teveel lever zitten...

Als ik hart en spier doe (nu eventjes) en alleen het sap uit de leververpakking, krijg ik dan ook die vitamine A mee of zou die niet meekomen? Ik denk dat die lever de vleessmaak maskeert...

Tot nu toe poept ie hier inderdaad mooi op, wel Errug donker natuurlijk, maar wat wil je, met zoveel lever...

Zijn bloedbeeld was verder Okee, geen onderliggende oorzaken of aanwijzingen bekend, alleen wantrouwen in het eten, door te laag suiker, maar langzamer dalen was geen optie, omdat ie al veel te lang veel te hoog zat en ze dus bang waren voor ketoxidiose of zo. Enige andere, mogelijke aanwijzing is leukocyten in de urine, oftewel blaasontsteking, maar de arts denkt dat ie dat wel wegdrinkt en wil niet behandelen zolang ie geen symptomen toont...

Gebreke aan eetlust toont ie niet, want hij heeft wel honger (vraagt om eten) maar heen trek (proeft eraan en is weer genezen)...

Inderdaad, op het diabetesforum roepen ze ook alles geven wat ie wil, houdt die darmen bezig!

Morgen komt mijn bevriende dierenarts langs en die gaat eens kijken of ie wat kan voelen. Ik ben benieuwd...
Door Zalluf doen
#3381746
Hij zat te bibberen, maar meet ‘mooi’ 5.9. Ik zal een stukje kipfilet en wat hartjes koken, kijken of ie dat wel wil...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door