Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paulus5
#3381323
Hallo hier ben ik weer
Momenteel weegt de puppy 20 kilo, is 7 maanden. Vroeg me af of 2,5% niet weinig is?
Ze is momenteel niet te mager maar ook niet te dik. Ze is eigenlijk perfect maar ze groeit (bijna) niet meer en dus vroeg ik me af of ze dan toch met die 2,5% niets te kort komt? Ze krijgt m.a.w. exact 500 gram barf elke dag. Staat nu volledig op barf, geen enkele dag zelfgemalen meer.
Ze krijgt wel elke dag rond de 50 gram trainingssnoepjes (wat met 150 gram ongeveer overeenkomt dus eigenlijk ongedroogd) en gemiddeld elke dag 1 snack (runderoor, kalfspees, 1 gedroogd kippennekje, ...)

Is 2,5% wel oké? Of moet dit opgeschroefd worden en snackjes verminderen?
Door Paulus5
#3381336
Golden retriever

Gaat inderdaad wel goed maar krijg opmerkingen dat ze te weinig krijgt. Da zei ook dat ze traag groeit. Maar volgens mij is dat wel typisch aan barf toch? Zijn ze bij brokken niet rapper volgroeit?
Door Lizzy
#3381339
De groei van een hond staat in de genen geschreven. Bij optimale voeding groeit een hond optimaal en zal de hond maximaal groot worden. Bij slechte voeding groeit de hond slecht en zal mogelijk de maximale grootte niet bereiken. Ik weet niet wat jij voert. Om te bepalen of je het goed doet zul je ons een kijkje in je keuken moeten gunnen en ons vertellen wat je in 1 week voert.

Een Golden Retriever teef weegt volwassen ongeveer 25 - 31 kg. Het kan natuurlijk heel goed dat jouw hond genetisch gezien aan de onderkant van dit spectrum zit. En niet meer dan 24 a 25 kg zal gaan wegen.

Maar dan nog even wat vragen: lust je hondje meer? Is ze hongerig? Of heeft ze met die 500 gram gewoon genoeg en wil ze niet meer dan dat eten? Of is ze nu gewoon aan de mollige kant en geef je haar daarom niet meer dan 500 gram?

Wie zegt jou dat ze te weinig krijgt? En waarom?

En waarom vind je dierenarts dat ze te traag groeit? Waar baseert hij dat op? Is er iets niet goed aan je hond? Is ze te mager? Heb je je dierenarts gevraagd "wat bedoel je precies? Vind je haar te mager? Groeien haar ledenmaten niet goed?". Of heb je je dierenarts verteld dat je zelf samenstelt en brand ie daarom af wat jij aan het doen bent en de wijze waarop je hond groeit?

En wat zegt je fokker ervan? Wat wegen de andere pups? Zit er in de lijnen van deze Golden Retrievers dat ze wat kleiner blijven dan de gemiddelde Golden Retriever van 28 kg? En mocht je nog geen contact hebben gehad met je fokker: raad ik je aan contact op te nemen en het haar/hem te vragen. Overleggen. Informatie vergaren. En vergeet ook niet: ik heb twee pups aangehouden uit mijn nestje. De een is een kleintje gebleven en weegt 24 kg. Ze is echt een kleine Dalmaat maar precies goed en niet te klein. Maar ze is vrij tenger gebouwd. Wij noemen haar ook wel onze kleine gespierde spijker. Haar zusje weegt 28 a 29 kg. En zij is gewoon echt veel zwaarder in bouw. Stevig. Wij noemen haar ook wel dikkie dik (want we moeten ook uitkijken dat ze niet te dik wordt). Dezelfde ouders, hetzelfde nestje, hetzelfde te eten gehad (BARF). Totaal andere hondjes qua bouw. Dit staat in de genen.

Goed. Om iets zinnigs te kunnen zeggen heb ik meer informatie van je nodig. Zie hierboven. Honden op BARF groeien mogelijk iets langzamer maar niet dermate langzaam dat je denkt "gut, er is hier iets niet in orde".
Door Paulus5
#3381342
Lizzy schreef:De groei van een hond staat in de genen geschreven. Bij optimale voeding groeit een hond optimaal en zal de hond maximaal groot worden. Bij slechte voeding groeit de hond slecht en zal mogelijk de maximale grootte niet bereiken. Ik weet niet wat jij voert. Om te bepalen of je het goed doet zul je ons een kijkje in je keuken moeten gunnen en ons vertellen wat je in 1 week voert.

Een Golden Retriever teef weegt volwassen ongeveer 25 - 31 kg. Het kan natuurlijk heel goed dat jouw hond genetisch gezien aan de onderkant van dit spectrum zit. En niet meer dan 24 a 25 kg zal gaan wegen.

Maar dan nog even wat vragen: lust je hondje meer? Is ze hongerig? Of heeft ze met die 500 gram gewoon genoeg en wil ze niet meer dan dat eten? Of is ze nu gewoon aan de mollige kant en geef je haar daarom niet meer dan 500 gram?

Wie zegt jou dat ze te weinig krijgt? En waarom?

En waarom vind je dierenarts dat ze te traag groeit? Waar baseert hij dat op? Is er iets niet goed aan je hond? Is ze te mager? Heb je je dierenarts gevraagd "wat bedoel je precies? Vind je haar te mager? Groeien haar ledenmaten niet goed?". Of heb je je dierenarts verteld dat je zelf samenstelt en brand ie daarom af wat jij aan het doen bent en de wijze waarop je hond groeit?

En wat zegt je fokker ervan? Wat wegen de andere pups? Zit er in de lijnen van deze Golden Retrievers dat ze wat kleiner blijven dan de gemiddelde Golden Retriever van 28 kg? En mocht je nog geen contact hebben gehad met je fokker: raad ik je aan contact op te nemen en het haar/hem te vragen. Overleggen. Informatie vergaren. En vergeet ook niet: ik heb twee pups aangehouden uit mijn nestje. De een is een kleintje gebleven en weegt 24 kg. Ze is echt een kleine Dalmaat maar precies goed en niet te klein. Maar ze is vrij tenger gebouwd. Wij noemen haar ook wel onze kleine gespierde spijker. Haar zusje weegt 28 a 29 kg. En zij is gewoon echt veel zwaarder in bouw. Stevig. Wij noemen haar ook wel dikkie dik (want we moeten ook uitkijken dat ze niet te dik wordt). Dezelfde ouders, hetzelfde nestje, hetzelfde te eten gehad (BARF). Totaal andere hondjes qua bouw. Dit staat in de genen.

Goed. Om iets zinnigs te kunnen zeggen heb ik meer informatie van je nodig. Zie hierboven. Honden op BARF groeien mogelijk iets langzamer maar niet dermate langzaam dat je denkt "gut, er is hier iets niet in orde".

Danku voor uw reactie!

Heb een dna test bij embark laten doen en daarin stond dat ze rond 28-29 kg ging wegen. Ookal is het niet altijd heel precies. Toch heb ik hier wel vertrouwen in. In dat opzicht vermoed ik dat ze op deze leeftijd redelijk traag groeit. Maar ze krijgt nu 50% bot (23 spier, 7 groenten, 10 orgaan en 10 pens).

De fokker wist me te vertellen toen ik ze ging halen dat haar mama 27 woog. En ik had contact opgenomen m.b.t. de giardia historie om te melden aan de fokker en er was toen info van 1 hondje maar die woog ook al veel meer toen. Maar misschien dat het kan komen omdat brokken groeispurten geven?
Wel goed te horen dat twee hondjes uit hetzelfde nestje dan toch kunnen verschillen qua grootte en gewicht

Mijn dierenarts weet inderdaad dat ze vers krijgt. Nietzozeer barf maar wel vers voeding dat uit diepvries komt (omdat ze dit de eerste weken namelijk gemalen kreeg en het heeft niets meer gevraagd dus heb het er nog niet overgehad dat ze barf eet nu volledig). Hij vind ze zelf iets te weinig eten ‘volgens zijn curve’. En ze stond beetje mager maar beter te mager dan te dik zei hij. Ik vind ze nu zelf redelijk oké. Ik voel haar ribben wel maar ze vallen niet in.
Dit is normaal oké toch?

Maar net omdat ik ze nu goed vind durf ik niet meer voeren omdat ik bang ben dat ze gewoon gaat verdikken dan, omgekeerde richting ook toch? Dan zou ze nu toch te mager zijn maar ik vind ze oké
Ik heb een vriendin die dierenarts studeert en die vind ze te mager toen ze ze aaide. Dus ik weet het niet :-\

Ze heeft wel constant honger! Is altijd zo geweest gedurende de 6 maanden dat ik ze ken. En ze zou daarbij nog eens alles eten (zelf een kom blaadjes sla of een lepel mosterd), een veelvraat dus ;)

Ze wordt uiteraard wat ze wordt, Ook als ze kleiner blijft zie ik ze even graag maar maakte me wat zorgen omdat mensen soms enkel veel voeding geven en weinig tot geen snacks en ik daar soms commentaar op krijgt dat ze te veel snoept
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3381344
Ik denk dat ik toch ietsje meer zou voeren.
Kijken wat dat geeft.
Het zou best kunnen dat het toch net iets te weinig is. 2,5% is logisch voor een volwassen hond, dus kan best te weinig zijn voor een pup van 7 maand.
Door Paulus5
#3381350
Zouden jullie toch iets meer voeren dan? Rond 3,5% misschien? Enkel voer op zich en geen snack en trainingssnoepjes meegerekend?
En indien ze verdikt iets verminderen weer?

Dank
Door Too
#3381354
welk percentage voerde je de voorgaande periode, is dat altijd 2,5% procent geweest of ben je gestart met een hoger percentage en is de hoeveelheid in gewicht min of meer hetzelfde gebleven?

je kunt in ieder geval s kijken wat er gebeurt als je bv 600-650 gram gaat voeren en misschien heeft ze nog wel meer nodig...
Door Lizzy
#3381357
Paulus5 schreef:Danku voor uw reactie!

Heb een dna test bij embark laten doen en daarin stond dat ze rond 28-29 kg ging wegen. Ookal is het niet altijd heel precies. Toch heb ik hier wel vertrouwen in. In dat opzicht vermoed ik dat ze op deze leeftijd redelijk traag groeit. Maar ze krijgt nu 50% bot (23 spier, 7 groenten, 10 orgaan en 10 pens).

De fokker wist me te vertellen toen ik ze ging halen dat haar mama 27 woog. En ik had contact opgenomen m.b.t. de giardia historie om te melden aan de fokker en er was toen info van 1 hondje maar die woog ook al veel meer toen. Maar misschien dat het kan komen omdat brokken groeispurten geven?
Wel goed te horen dat twee hondjes uit hetzelfde nestje dan toch kunnen verschillen qua grootte en gewicht

Mijn dierenarts weet inderdaad dat ze vers krijgt. Nietzozeer barf maar wel vers voeding dat uit diepvries komt (omdat ze dit de eerste weken namelijk gemalen kreeg en het heeft niets meer gevraagd dus heb het er nog niet overgehad dat ze barf eet nu volledig). Hij vind ze zelf iets te weinig eten ‘volgens zijn curve’. En ze stond beetje mager maar beter te mager dan te dik zei hij. Ik vind ze nu zelf redelijk oké. Ik voel haar ribben wel maar ze vallen niet in.
Dit is normaal oké toch?

Maar net omdat ik ze nu goed vind durf ik niet meer voeren omdat ik bang ben dat ze gewoon gaat verdikken dan, omgekeerde richting ook toch? Dan zou ze nu toch te mager zijn maar ik vind ze oké
Ik heb een vriendin die dierenarts studeert en die vind ze te mager toen ze ze aaide. Dus ik weet het niet :-\

Ze heeft wel constant honger! Is altijd zo geweest gedurende de 6 maanden dat ik ze ken. En ze zou daarbij nog eens alles eten (zelf een kom blaadjes sla of een lepel mosterd), een veelvraat dus ;)

Ze wordt uiteraard wat ze wordt, Ook als ze kleiner blijft zie ik ze even graag maar maakte me wat zorgen omdat mensen soms enkel veel voeding geven en weinig tot geen snacks en ik daar soms commentaar op krijgt dat ze te veel snoept
Een pup mag niet mager zijn. Dat is een misvatting. Een pup mag ook niet te dik zijn hoor, maar zeker ook niet te mager. Ze hebben genoeg voedingsstoffen nodig. En als ze te mager zijn krijgen ze simpelweg niet voldoende binnen om goed op te groeien.

En als we nu alles bij elkaar op gaan tellen: 2,5% is voor een Golden Retriever van 7 maanden wel weinig + je eigen dierenarts vindt dat ze te mager is + je vriendin die voor dierenarts studeert vindt haar te mager (en dierenartsen vinden bijna alle pups snel te dik - pups waarvan ik denk "Te dik?? Je spoort niet!") + hond moet bij volwassen grootte 28 kg wegen + ze heeft honger : dan denk ik dat je mag concluderen dat je meer moet gaan voeren en ze nu te weinig krijgt.

Ik zou om te beginnen maar eens 600 a 700 gram gaan voeren. Ik zou zelf zeggen 700 gram, dat is 3,5% van haar huidige gewicht. Dat lijkt me mooi voor een hond van deze leeftijd. Als ze te mollig wordt: ga je minderen.
Door Paulus5
#3381382
Oké Dankjullie!

Ze kreeg de eerste twee maand 6%, daarna 5%, 4%,... nu al paar weken 2,5%.
Ze kregen Ik zal haar zakjes dus uitbereiden met voer tot 700 gram. Alleen zit ik dan met praktische problemen. Heb zakjes met elke dag 125 gram spier, 250 gram bot, 35 gram groenten en 50 gram pens en een orgaansoort (lever, hart of nier afwisselend elke dag). De volgende verpakkingsmoment is er binnen een maand. Dus ik ga even moeten zoeken hoe of wat ik kan bijvoegen. Denken jullie dat spier en bot (75-25% verhouding qua bijgeven) bijgeven ok zou zijn? Of zou ik echt moeten nog orgaan, groenten ook gaan bijgeven? Dan moet ik misschien alle zakjes opendoen en gewoon nieuwe porties maken elke week. Misschien moet ik dat toch maar zo gaan doen
Ik wil niet dat ze voedingsstoffen tekort krijgt

En snoepjes die telde ik niet mee, daarom vond ik 2,5% weinig maar dan weet ik dat het niet aan de snoepjes ligt :)

Dankjulliewel!!!
Door src_esther
#3381389
Tot her nieuwe portioneermoment gewoon steeds voor 1,5 tot 2 dagen eten in de koelkast hebben ipv voor 1 dag. Dat lijkt mij het simpelste om voorlopig de herverdeling te doen.
Door src_esther
#3381403
Paulus5 schreef:Zou misschien wel de beste oplossing zijn. Had ik nog niet aan gedacht. Dankje!
Daarvoor is dit forum toch?! Om mee te denken en suggesties te doen. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door