Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Amanda82
#3381044
Ook bij mijn kat is een te hoge schildklierwaarde gemeten. Op zich doet ze het goed. Het kwam er per toeval uit bij een seniorencheck incl bloedonderzoek. Nu vind ik de behandeling met jodium best heftig (en duur), dus wij zijn gestart met pilletjes. Ik maal ze door het voer, want zo geven is geen optie.
Andere behandelingen zijn oorzalf of voer aanpassen.

Nu eten ze bij ons al jaren KVV, momenteel Darf. Dat bevalt super. Het aangepaste voer zou brokken zijn en dat heb ik liever niet. Ik heb niet voor niets voor kvv gekozen. (
Als het moet, moet het hoor. Maar ik veoeg me af of er niet een optie is met KVV voor haar, waardoor de schildklierwerking ook wat afgeremd kan worden.

Iemand ervaringen en tips?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3381052
Een te hoge schildklierwaarde komt toch door een te traag werkende schildklier?

Heb je de topics van laatst van andere katten met schildklierproblemen gezien en daar nog wat uit kunnen halen?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3381057
Bij de speciale brokken zit er medicatie in de brokken en mogen ze alleen maar die brokken eten. Heb daar nog geen succesverhalen over gelezen dus lijkt mij sowieso geen optie.
Oorzalf is carbimazol en moeilijk te doseren. Bovendien grote kans op geïrriteerde oren/huid.

Wanneer de kat al op leeftijd is en de pillen goed neemt dan is dat zeker een optie. Let dan wel goed op de kat qua gedrag omdat je zit met het instellen op de juiste hoeveelheid medicatie. Wanneer je het niet vertrouwd qua gedrag moet je bloed laten prikken. Heb op kattenforum nog wel eens gevallen voorbij zien komen waar de startdosering te hoog bleek waardoor de t4 waarde veel te laag werd. Daarnaast is het belangrijk om periodiek bloed te laten testen om te kijken of dosering nog goed is of dat deze omhoog moet.

Jodiumbehandeling is in principe eenmalig groot bedrag ipv jarenlang pillen want na behandeling geef je geen pillen meer.
Door rosmin
#3381164
@Koekje
Meestal is de reden van te hoge schildklierwaarden bij katten een goedaardigec schildkliertumor die teveel hormoon
maakt, de schildklier zelf is meestal goed. Maar operatief weghalen van tumor geeft een groot risico dat de bijschildkliertjes worden beschadigd of ook worden meegenomen en dan raakt calciumhuishouding verstoord.
Door rosmin
#3381165
@Amanda
Net als Dinky zegt is speciaal voer alleen een optie als ze echt helemaal niets anders dan dat binnenkrijgt. Als je kat buiten komt is dat al lastig te controleren.
Wij geven momenteel medicatie en overwegen de jodiumbehandeling, vanwege het lastig medicatie toegediend krijgen door de oppas. Koetje heeft nu ca. 4 weken pillen gehad en ze reageert er goed op, is weer aangekomen en qua gedrag relaxter.
Ze krijgt nu tijdelijk aangepast voer (blik met hoog vleesgehalte) in plaats van barf, omdat ze de barfmaaltijd steeds uitkotste en ze zoveel was afgevallen dat ik het belangrijker vond dat ze eten binnen hield dan welek voer het was.
Nu ze stabiliseert ga ik binnenkort weer terug naar zelfsamengestelde voer en hopen dat dat weer goed gaat.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3381167
Is de bloeddruk ook gelijk gemeten? Wel verstandig bij deze diagnose en leeftijd (omdat er een seniorencheck gedaan is).
Is de vergrote schildklier ook te voelen (door de dierenarts)?
Zijn er helemaal geen symptomen?

Kan er geen andere reden zijn voor de verhoogde waarde? Is er een volledig (hernieuwd) bloedonderzoek gedaan om andere ziektes uit te sluiten?

Ergens vraag ik me dan af of je wel gelijk moet gaan behandelen (zeker omdat er ook symptomen zijn). Zou het niet eerst verstandig zijn (als de bloeddruk goed is) een herhaalde check te doen. En pas bij herhaling te gaan kijken naar behandeling?
Door Amanda82
#3381168
Bedankt voor alle reacties tot dusver!
Het voer is dus echt met medicatie. Hmm, dan is dat nog niet echt een idee. En dan is er KVV/Barf gezien ook geen alternatief.

De medicijnen krijgt ze nu binnen omdat ik het maal en door de DARF doe. Dat gaat tot nu toe goed. Ze was vorige week wel ziek, diarree, niet willen eten, chagrijnig. Maar een van mijn katten had dat een paar weken terug, dus ik vermoed een virusje. Maar ze at niet, dus ook geen medicijnen (killerkat, dus die pillen gaan er niet op een andere manier in). Inmiddels eet ze weer als een bootwerker en dus ook de medicijnen weer. We moeten nu even in de gaten houden of het daadwerkelijk een virus was, of bijwerkingen van de pillen. Dan zal dit nog een keer terugkomen.

Maar goed, los daarvan was de diagnose te snelle schildklier wel een verrassing. Ze at goed, was mooi op gewicht, was actief en levendig, dronk alleen wat meer dan de rest. Gelukkig, want dat betekent wel dat ze zich nog niet ziek voelt.
Dan gaan we voorlopig gewoon door met de pilletjes gemalen door het voer geven en wachten we even af wat dat gaat doen.
Door Amanda82
#3381169
Rik01 schreef:Is de bloeddruk ook gelijk gemeten? Wel verstandig bij deze diagnose en leeftijd (omdat er een seniorencheck gedaan is).
Is de vergrote schildklier ook te voelen (door de dierenarts)?
Zijn er helemaal geen symptomen?

Kan er geen andere reden zijn voor de verhoogde waarde? Is er een volledig (hernieuwd) bloedonderzoek gedaan om andere ziektes uit te sluiten?

Ergens vraag ik me dan af of je wel gelijk moet gaan behandelen (zeker omdat er ook symptomen zijn). Zou het niet eerst verstandig zijn (als de bloeddruk goed is) een herhaalde check te doen. En pas bij herhaling te gaan kijken naar behandeling?
We postten tegelijk.
De schildklier is niet vergroot te voelen, bloeddruk en andere waardes waren goed.
Dus ik vind je opmerking wel enorm interessant en tegelijkertijd een gedachte die vorige week ook door mijn hoofd spookte toen ze wat zieker was.
Waarom behandelen als ze zich goed voelt en ziek wordt van de bijwerkingen (er vanuit gaande dat het bijwerkingen zijn en geen virus)?
Maar goed, ergens wil ik het advies van de dierenarts ook niet aan de kant schuiven.
Door rosmin
#3381170
Een te snelle schildklierwerking of te langzaam geeft echt serieuze klachten in het hele lijf, het hele syteem.
Als de waardes te hoog zijn, dan zijn ze dat ook. De TSH en FT4 verhogen of verlagen niet zomaar.

Als je twijfelt, dan zou ik vrij snel een tweede bloedcontrole doen, zijn ze dan opnieuw te hoog/laag, dan behandelen.
Wil je 100% de oorzaak weten, dan heb je uitgebreider ander onderzoek nodig, zoals bijv. echo/ scan/rontgen evt. tumor op te sporen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3381198
Ben je wel voorzichtig bij het vermalen van de pillen? Staat mij bij dat het via je eigen huid opgenomen kan worden waardoor het ook invloed kan hebben op je eigen schildklier.
Door Amanda82
#3381205
Ja, dat zei de dierenarts ook. Ik vermaal ze meteen in de voerbak en doe er dan gelijk vlees overheen. Doorroeren met een lepel.
Gaat tot nu toe prima.
Over 3 weken terug voor 2e bloedcontrole.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door