Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3380917
Blijft lastig hoor. Ik heb de calorische waarde van je brok uitgerekend, en berekend wat hij met 20 kg zou moeten krijgen, en dan klopt die 300 gram die op de verpakking staat. Maar, een hond haalt zijn energie vooral uit vetten, en de brok bevat vooral koolhydraten (zo'n 75%). Aan mij heb je ook niet veel ::)
En ik begrijp je weerzin tegen aardappel, maar peulvruchten zijn ook niet je dat (viewtopic.php?f=17&t=137718). Maar als je hond geen dierlijke eiwitten verdraagt heb je natuurlijk niet veel keuze.
#3380919
Ik vind de brok die Bandit krijgt van samenstelling toch duidelijk de beste uit degene die hier al genoemd zijn.
Wat niet wil zeggen dat er geen betere zijn natuurlijk...
Ze geven de peulvruchten als vleesvervanger denk ik idd... En dan zou ik liever erwten dan soja voeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3380920
pearlsofpassion schreef:Ik vind de brok die Bandit krijgt van samenstelling toch duidelijk de beste uit degene die hier al genoemd zijn.
Wat niet wil zeggen dat er geen betere zijn natuurlijk...
Ze geven de peulvruchten als vleesvervanger denk ik idd... En dan zou ik liever erwten dan soja voeren.
Ik ken al die brokken niet, ben al helemaal niet thuis in vegetarische brok, dus welke je als beter of slechter kan duiden dat weet ik echt niet. Peulvruchten gelden hier natuurlijk als eiwitbron en ja, wat de soja betreft ben ik het met je eens. Ik zou ook liever erwten en linzen dan soja voeren als ik geen dierlijk eiwit kon geven.
#3380922
Oh, bedankt voor alle input!!

Pike, wat aardig dat je alles doorgerekend hebt!!
Ik heb er totaal geen verstand van.

Ik zal eens vragen vrijdag wat ze ervan vinden om kokosolie toe te voegen. ;)

Mijn gevoel zegt in ieder geval geen soja en geen maïs.
I.v.m. granenallergie wil ik ook geen rijst geven.
Zo, en dan wordt het best lastig....

Deze 3 soorten brokken hadden Tannetje en Annette gevonden:
- Vegdog Veggi crunch, die hij nu heeft
- Greta
- Fit pressed vegan

Vegetarisch voeren kan volgens mij nooit ideaal zijn qua samenstelling. Ergens 'klopt' het gewoon niet om dat aan je hond te geven.
Omdat er relatief weinig honden vegetarisch eten, is er ook minder over bekend lijkt me.
Ik denk wel dat ik straks een andere brok moet gaan voeren voor afwisseling. Zowel voor de andere voedingsstoffen en het voorkomen van tekorten op langere termijn als voor het opbouwen van een nieuwe allergie van Bandit. Dat laatste heeft hij al vaker gedaan als hij iets langer kreeg. :(
Maar ik heb nog geen brok gevonden waar ik blij van wordt...

Lastig hoor.
#3380923
pearlsofpassion schreef:Ik heb me vroeger nog wel verdiept in brokken. Pre-barf tijdperk...
En ik heb nu even de linken open getrokken. Meer ook niet. Maar ik vond het wel duidelijk...
Bedankt voor het meedenken!

Bedoel je dat je zelf aan het lezen bent?
Of kun je de linken in een berichtje plaatsen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3380927
pike schreef:Blijft lastig hoor. Ik heb de calorische waarde van je brok uitgerekend, en berekend wat hij met 20 kg zou moeten krijgen, en dan klopt die 300 gram die op de verpakking staat. Maar, een hond haalt zijn energie vooral uit vetten, en de brok bevat vooral koolhydraten (zo'n 75%). Aan mij heb je ook niet veel ::)
En ik begrijp je weerzin tegen aardappel, maar peulvruchten zijn ook niet je dat (viewtopic.php?f=17&t=137718). Maar als je hond geen dierlijke eiwitten verdraagt heb je natuurlijk niet veel keuze.
Maar hou wel in gedachte dat Bandit een actieve hond is. Ik kan mij herinneren dat hij dagelijks flink wat km's maakt. En dan heb je als border collie toch al snel een veel hogere behoefte dan een couch potatoo.

Wij zijn destijds met Oscar op brok overgestapt vanwege zijn spijsvertering (vernield door de pijnstillers). Geen vegetarisch dieet, maar een super-makkelijk-verteerbare brok. Eerst werd ie heel dik, echt in 2 weken tijd. Dus toen gingen we minderen en in ene keer werd ie broodmager. Uiteindelijk kwamen we uit op een hoeveelheid die nog best wat ruimer was als de verpakking aangaf, terwijl Oscar fysiek gezien niet veel meer deed als rondjes om het huis.

Dus mocht een vetbron toevoegen niet slim zijn volgens de artsen, zou ik rustig nog wat op durven hogen in hoeveelheid. Zeker ook omdat je over 3 keer verspreid voert, dan zou je best per maaltijd met 5 a 10 gram omhoog kunnen gaan en kijken wat dat doet.

Al met al, is het heel fijn om nu hiermee bezig te kunnen zijn, ipv met dat het steeds niet goed gaat. Ben blij voor je dat het zo goed gaat!
#3380928
Border Bandit schreef:Bedankt voor het meedenken!

Bedoel je dat je zelf aan het lezen bent?
Of kun je de linken in een berichtje plaatsen?
De linken uit dit topic. ;)

En wat Kaela zegt, klopt, je kan fors meer voeren als dat nodig is. Net als je bij barf vaak meer mag voeren dan die 2%. En net als bij kvv zijn de richtlijnen op de zakken brok ook heel verschillend. Dezelfde hond kan van de ene zak gewoon de richtlijn nodig hebben terwijl hij van de volgende bijna het dubbele eet. Die richtlijnen zijn gewoon niet een gelijk aantal calorieën.
In al die tijd dat ik brok voerde heb ik eerlijk gezegd nooit naar de richtlijnen op de zak gekeken. Ik voerde ook gewoon op het oog.
#3380937
:-* Kaela.
Tjee zeg, dat Oscar in korte tijd van dik naar mager ging!? Het blijft altijd zoeken naar een goed evenwicht he!? ;)

Bandit rent inderdaad veel mee, zo'n 20 km. De laatste maanden wat minder, maar soms wat meer. Verdeeld over 3 of 4 wandelingen.
Ik kijk naar hoe hij zich voelt en luister daar goed naar! Ik houd hem vaak een beetje in.

Ik kijk alleen naar de richtlijn op de verpakking als ik net een nieuw voer probeer, om een uitgangspunt te hebben. Ik heb wel al direct Bandit 400 gram gegeven i.p.v. 300 gram, omdat ik hem ken. ;)
Morgen is het overleg, dan hoor ik meer. Voor nu vind ik hem stabiel, zowel qua energie als 'gewicht'. Al zou ik hem wat meer energie gunnen. :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3380950
In mijn pre-barf tijdperk kreeg Pike een dieetbrok. Daarvan gaf ik hem ook heel wat meer dan aanbevolen, en evengoed bleef hij heel erg mager. Die brokken zijn gewoon niet gemaakt voor écht actieve honden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3380960
Border Bandit schreef::-* Kaela.
Tjee zeg, dat Oscar in korte tijd van dik naar mager ging!? Het blijft altijd zoeken naar een goed evenwicht he!? ;)

Bandit rent inderdaad veel mee, zo'n 20 km. De laatste maanden wat minder, maar soms wat meer. Verdeeld over 3 of 4 wandelingen.
Ik kijk naar hoe hij zich voelt en luister daar goed naar! Ik houd hem vaak een beetje in.

Ik kijk alleen naar de richtlijn op de verpakking als ik net een nieuw voer probeer, om een uitgangspunt te hebben. Ik heb wel al direct Bandit 400 gram gegeven i.p.v. 300 gram, omdat ik hem ken. ;)
Morgen is het overleg, dan hoor ik meer. Voor nu vind ik hem stabiel, zowel qua energie als 'gewicht'. Al zou ik hem wat meer energie gunnen. :)
Ik denk dat die gewicht schommelingen kwamen door de overstap naar zoveel koolhydraten opeens. Dat is toch een hele verandering.

20 km per dag, dan val je echt wel in de categorie "heel erg veel lichaamsbeweging"! Dat is niet slecht hoor :) , maar zo'n richtlijn op de verpakking is gebaseerd op de gemiddelde hond die drie keer per dag een blokje om gaat. Dus bij zo'n actieve hond mag je echt nog wel flink meer voeren als hij te dun naar je zin is. Ik zou dan ook eerder de hoeveelheid opvoeren als een vetbron toevoegen, aangezien je aangeeft dat Bandit nou net niet zo goed kan tegen vet.

En als ik jou was zou ik je eigen bericht een beetje laten bezinken bij jezelf. Hij loopt gemiddeld 20 km per dag, je houdt hem vaak wat in, maar je zou hem toch meer energie gunnen? Lieverd, ik snap je niet. Een hond die fluitend 20 km per dag rent en die je in moet houden (waarom eigenlijk?), is een hond die meer dan genoeg energie heeft. Ik zou daar wat relaxter in gaan zitten, want echt, wat zou je nog meer willen dan?
Gebruikersavatar
Door pike
#3380963
Kaela schreef:Ik denk dat die gewicht schommelingen kwamen door de overstap naar zoveel koolhydraten opeens. Dat is toch een hele verandering.

20 km per dag, dan val je echt wel in de categorie "heel erg veel lichaamsbeweging"! Dat is niet slecht hoor :) , maar zo'n richtlijn op de verpakking is gebaseerd op de gemiddelde hond die drie keer per dag een blokje om gaat. Dus bij zo'n actieve hond mag je echt nog wel flink meer voeren als hij te dun naar je zin is. Ik zou dan ook eerder de hoeveelheid opvoeren als een vetbron toevoegen, aangezien je aangeeft dat Bandit nou net niet zo goed kan tegen vet.

En als ik jou was zou ik je eigen bericht een beetje laten bezinken bij jezelf. Hij loopt gemiddeld 20 km per dag, je houdt hem vaak wat in, maar je zou hem toch meer energie gunnen? Lieverd, ik snap je niet. Een hond die fluitend 20 km per dag rent en die je in moet houden (waarom eigenlijk?), is een hond die meer dan genoeg energie heeft. Ik zou daar wat relaxter in gaan zitten, want echt, wat zou je nog meer willen dan?
100% helemaal mee eens.
#3380979
pike schreef:In mijn pre-barf tijdperk kreeg Pike een dieetbrok. Daarvan gaf ik hem ook heel wat meer dan aanbevolen, en evengoed bleef hij heel erg mager. Die brokken zijn gewoon niet gemaakt voor écht actieve honden.

Het is lastig bij actieve honden een goede brok te vinden, ook omdat je brokken niet eindeloos op kunt hogen. Brokken bevatten toch vrij veel vezel en ga je meer geven, wordt er niet altijd meer opgenomen, soms juist zelfs minder omdat de vezels de darmen teveel stimuleren. Mijn eerste husky stond nog gewoon op brok, en dan wel een 'high energy" maar die was toch moeilijk op gewicht te houden en meer brok = diarree. Wat vet erbij hielp wel.

Spot deed het niet goed op de hypoallergene dieet brokken van Royal Canin, daar viel hij op af en ook niet op de Trovet brokken, nou kan hij gelukkig tegen lam en doet hij het wel goed op de Darf Lam brokken, maar ik denk dat veel van die dieet brokken gemaakt zijn met het oog op zieke honden en niet op honden die 20 km kunnen rennen op een dag c.q. actief willen zijn ondanks hun pijnlijke darmen ... en zeker met vegan brokken je toch veel vezels erin hebt zitten.

@Borderbandit : 20 km op een dag, da's toch een lekker actief leven zou ik zeggen. Hoeveel energie "moet" hij hebben? Spot werd echt rustiger toen zijn darmen rustiger werden, minder gedreven en ik vind dat eigenlijk wel prima.
#3380982
20 km aan de fiets lijkt mij ook best energiek :???:

En wat ik eerder al schreef; hoe meer hij beweegt hoe meer je kunt voeren om hem de benodigde energie te geven :)
Kokosolie lijkt me ook een goed idee als hij meer vet nodig heeft.

Vergeet niet te genieten van de enorme verbetering :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door