Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377731
ik varieer met de verschillende complete rodi varianten, hij krijgt 4 plakken per dag en krijgt van iedere variant 1 plak per dag.
dus een plak kip, een plak pens en hart, een plak lam en een plak rund en groente of rund en hart.
Door Lizzy
#3377736
TeuntjeT schreef:ik varieer met de verschillende complete rodi varianten, hij krijgt 4 plakken per dag en krijgt van iedere variant 1 plak per dag.
dus een plak kip, een plak pens en hart, een plak lam en een plak rund en groente of rund en hart.
OK. Dan heeft het in jouw geval dus zin om bijv. kwartelkarkas of konijnkarkas of parelhoenvleugels te geven met kalkoen of ganzen of fazanten of herten of geitenvlees te geven en qua orgaan bijv. geit of lam. Dan wissel je het best af zeg maar. Qua groenten lijkt het me goed om af te wisselen tussen meerdere soorten zoals andijvie, witlof, courgette, bleekselderij, waterkers, etc. En geen erwtjes en wortel want dat zit ook al in Rodi. Ik zou zeker ook 2 keer per week een halve sardien geven en 2 keer in de week een rauw eitje met schil.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377792
Dank je voor de tips Lizzy.ik ga me hier eens wat in verdiepen.
Vanmiddag ontvang ik de supplementen. Ben benieuwd of dit gaat aanslaan.
Gisteravond ook weer een hele mooie atevige kleine drol, hih is klaar (dacht ik) loopt naar een volgend plekje en knalt er toch een flats uit. Dat is toch raar?
Door Lizzy
#3377794
TeuntjeT schreef:Dank je voor de tips Lizzy.ik ga me hier eens wat in verdiepen.
Vanmiddag ontvang ik de supplementen. Ben benieuwd of dit gaat aanslaan.
Gisteravond ook weer een hele mooie atevige kleine drol, hih is klaar (dacht ik) loopt naar een volgend plekje en knalt er toch een flats uit. Dat is toch raar?
Op zich is dit geen onbekend verschijnsel. Honden hebben dan ook vaak last van winderigheid. Ik weet niet of dat bij jouw hond ook het geval is? Dat kan toch een dikke darm ontsteking zijn. Waar ook met homeopathie (zou dat wat voor je zijn) soms wat aan gedaan kan worden. Het kan zelfs een storing in de lever zijn. Nou moet je daar niet van schrikken hoor. Met storing bedoel ik verder niks ernstigs. Maar een storing kan de oorzaak zijn. Je moet ook niet vergeten dat we pups vanaf dat ze 2 weken oud zijn al bestoken met rommel. Op 2 weken beginnen we al te ontwormen, op 4, 6 en 8 weken doen we dat weer, gooien we er op 6 weken de eerste enting al in, om er op 9 weken weer een in te knallen. En hoewel je mij niet hoort beweren dat we dat niet zouden moeten doen: vind ik dat we pups ook behoooorlijk belasten. En niet alle pups reageren daar even goed op.

Heeft je pup nou van begin af aan al problemen met de ontlasting?
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377798
hij is niet winderig.
bij de fokker kreeg hij royal canin en rodi. toen hij bij ons kwam zijn we energique en renske gestoomd gaan voeren. van de energique had hij heel veel en vaak ontlasting en na het eten een rommelende buik en oprispingen. ook bleef hij gewoon erg schraal, hij kwam al erg schraal bij de fokker vandaan overigens, ook de andere pups waren niet puppyrond zeg maar.
toen een tijd brok geprobeerd van dog lovers gold original HE. daarmee werd hij wel iets voller, maar dat mag ook wel met 180gr brok per dag!
wel veel ontlasting, en ook sterk ruikende ontlasting, wisselend in vastheid.
dus maar gestopt met brok, terug naar rodi, en dat gaat nu het beste dus wil dat er even inhouden en niet steeds blijven wisselen, zodat ik ook kan zien wat de psylliumvezels en probiotica gaan doen.
we hebben het idee gehad dat hij misschien gevoelig was voor kip, van de renske kip aan de dunne. dat niet meer gegeven. ook in energique en DLG brok zit kip dus misschien was dat het probleem? rodi kip en carnivoer kip dan weer geen problemen....

het voordeel van rodi vind ik voor een pup dat er toch wel een premix inzit, wat een bepaalde zekerheid geeft. mijn voorkeur gaat verstandsmatig uit naar een kvv met premix, gevoelsmatig naar een kvv zonder premix. maar ik wil hem gewoon echt niet tekort doen en ben daar erg bang voor. puppytijd is zo belangrijk.
manlief wil dan weer geen kvv worsten voeren (rodi of energique vind hij niet erg en nog wel ok) maar hij zou het liefst brok voeren. dus rodi is al een pluspunt en voor iedereen te doen. niet het beste van het beste, maar beter dan brok.


zijn er homeopathische producten waarmee ik hem kan ondersteunen? of moet je dan naar een homeopathisch dierenarts?
hij is volgens de schema's ontwormd en geënt. laatste ontworming met 16 weken gehad, volgende zou met 20 weken weer moeten. hij is nu bijna 18 weken.
zou je met 20 weken nog ontwormen? of misschien beter eerst ontlasting laten onderzoeken? ook voor giardia?
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378031
Sinds woensdag avond geef ik de aanbevolen hoeveelheid psyllium en probiotica zoals aangegeven op de verpakkingen.
De ontlasting is tot nu toe top, mooi stevig en geen rare luchtjes of hoeveelheden! Dit voorlopig maar even voort gaan zetten. Moet je het gebruik van psyllium en probiotica na verloop van tijd afbouwen eigenlijk?
Hoe lang kan je dit beste blijven geven om optimaal effect te hebben?
Door Lizzy
#3378052
TeuntjeT schreef:hij is niet winderig.
bij de fokker kreeg hij royal canin en rodi. toen hij bij ons kwam zijn we energique en renske gestoomd gaan voeren. van de energique had hij heel veel en vaak ontlasting en na het eten een rommelende buik en oprispingen. ook bleef hij gewoon erg schraal, hij kwam al erg schraal bij de fokker vandaan overigens, ook de andere pups waren niet puppyrond zeg maar.
toen een tijd brok geprobeerd van dog lovers gold original HE. daarmee werd hij wel iets voller, maar dat mag ook wel met 180gr brok per dag!
wel veel ontlasting, en ook sterk ruikende ontlasting, wisselend in vastheid.
dus maar gestopt met brok, terug naar rodi, en dat gaat nu het beste dus wil dat er even inhouden en niet steeds blijven wisselen, zodat ik ook kan zien wat de psylliumvezels en probiotica gaan doen.
we hebben het idee gehad dat hij misschien gevoelig was voor kip, van de renske kip aan de dunne. dat niet meer gegeven. ook in energique en DLG brok zit kip dus misschien was dat het probleem? rodi kip en carnivoer kip dan weer geen problemen....

het voordeel van rodi vind ik voor een pup dat er toch wel een premix inzit, wat een bepaalde zekerheid geeft. mijn voorkeur gaat verstandsmatig uit naar een kvv met premix, gevoelsmatig naar een kvv zonder premix. maar ik wil hem gewoon echt niet tekort doen en ben daar erg bang voor. puppytijd is zo belangrijk.
manlief wil dan weer geen kvv worsten voeren (rodi of energique vind hij niet erg en nog wel ok) maar hij zou het liefst brok voeren. dus rodi is al een pluspunt en voor iedereen te doen. niet het beste van het beste, maar beter dan brok.


zijn er homeopathische producten waarmee ik hem kan ondersteunen? of moet je dan naar een homeopathisch dierenarts?
hij is volgens de schema's ontwormd en geënt. laatste ontworming met 16 weken gehad, volgende zou met 20 weken weer moeten. hij is nu bijna 18 weken.
zou je met 20 weken nog ontwormen? of misschien beter eerst ontlasting laten onderzoeken? ook voor giardia?
Arts of therapeut. We hebben meerdere goede therapeuten zoals bijv. Annemarie, bekend onder de naam Nitus hier op Barfplaats. Sita de Munnik, loopt ook al 30 jaar mee volgens mij.

Ik zou met 20 weken absoluut niet ontwormen maar eerst een mest onderzoek laten doen. Ik weet niet of giardia al mee wordt genomen, standaard. Zo niet kun je die er ook bij doen. Het is namelijk vrij simpel: stel jouw hond heeft geen wormen. Waarom zou je er dan wormengif in gooien? Je moet het toch wel zo zien dat alle vormen van gif (want kijk, het is geen leuk pilletje, het is gif, het doodt wormen) zijn een belasting voor het lichaam. Vanzelfsprekend ontworm je wel als je hond wormen heeft. Maar om dat te kunnen bepalen moet je eerst een mestonderzoek doen. Je "moet" natuurlijk niks. Maar met een hondje dat het toch niet makkelijk heeft qua spijsvertering wil ik het je wel adviseren. Ik adviseer het altijd hoor, daar niet van. Ik vind het namelijk volstrekt mal om gif in je hond te gooien zonder te weten of het noodzakelijk is.....
Door Lizzy
#3378053
TeuntjeT schreef:Sinds woensdag avond geef ik de aanbevolen hoeveelheid psyllium en probiotica zoals aangegeven op de verpakkingen.
De ontlasting is tot nu toe top, mooi stevig en geen rare luchtjes of hoeveelheden! Dit voorlopig maar even voort gaan zetten. Moet je het gebruik van psyllium en probiotica na verloop van tijd afbouwen eigenlijk?
Hoe lang kan je dit beste blijven geven om optimaal effect te hebben?
Wat ik van Psylliumhusk altijd begrepen heb is dat het kortdurend als kuurtje gebruikt moet worden. Maar er staat eigenlijk nergens hoe lang je het moet gebruiken. Ik zou het 10 dagen geven. En dan de husk stoppen. Om te kijken hoe dat gaat. Ik zou het daarna een week of 2 niet geven en mocht je het gevoel hebben dat je hond het beter deed met, kun je weer opnieuw 10 dagen geven.

Ik zou de probiotica langer geven. Echt wel zeker een maand. Of gewoon je potje opmaken. Dan stoppen en kijken hoe het gaat.
Door zurca
#3378085
Als je een mestonderzoek laat doen probeer dan wel een aantal dagen voor het verzamelen van ontlasting dat de hond niet van straat dingen/ontlasting eet. Dit kan de uitslag beïnvloeden.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378095
Hmm dat zal tamelijk onmogelijk worden tenzij ik hem muilkorf haha. Je kan de ontlasting geloof ik ook het beste latem testen een maand na de laatste ontworming toch?

Ik lees ook een hoop goede dingen over diatomeeenaarde, is dat ook bruikbaar eventueel? Of mag dat niet aan pups worden gegeven?
Door Too
#3378132
Waarom zou je iets geven als er niks te bestrijden valt?

Als je m laat van straat laat vreten, voor een ontlasting onderzoek bestaat de kans dat je alsnog onnodig ontwornt omdat er sprake is van een zgn. passage. Hij heeft dan iets gegeten (konijnen-, katten- hondenpoep, weetikveelwat) waar wormen inzaten maar zelf geen actieve besmetting.


Lees het spoelworm-onderzoek van Rolf Nijsse er eens op na.. die heeft dat grondig onderzocht
Door Hanny
#3378146
Onze Anne, die nu een jaar is, heeft ook wat minder goede ontlasting gehad, veel te vaak toch wat te dun.
Ik ben daar rustig mee omgegaan. Zoek uit, wat laxeert en dat is vis, pens, vet vlees en waarschijnlijk nog wel meer.
Ik heb dat met mate gegeven en nog eet ze daar minder van dan de andere honden krijgen.
Je geeft kvv en daar kun je dan niet zo veel aan veranderen, maar let op met dat, wat laxeert.
Dit moet en dat moet, om het goed te doen, maar als je hond het niet goed doet, dan maar op een andere manier.
Onze Anna lijkt stralend gezond maar geef haar geen vis en pens in één maaltijd, wat dan sjeest het er uit. Het is zoals het is en we houden er rekening mee. Ze heeft wel wat langer propolis druppels gekregen, meer omdat ik toch wat wou doen, dan dat ik echt resultaat merkte. Nu doet ze een groene leem kuurtje, samen met haar moeder. Haar moeder is schijnzwanger en ze stonk, bah. Moeder had groene leem nodig en Anna????? Doet maar mee.
Het is al zoveel beter geworden.

succes,
Hanny
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3380654
Ik vind het een heel punt om hier toe te moeten geven en het gaat tegen al mijn principes en gevoel in,maar Teun staat op brok. En wel pro plan optidigest kan voor pups.
Hij bleef zachte en wisselende ontlasting houden ondanks de probiotica en psyllium. Ook kwam hij niet goed op gewicht en kreeg last van zijn anaalklieren. Hij stonk een uur in de wind.
Hij staat nu sinds een paar weken op bovenstaande brok en hij doet het er echt fantastisch op! Ik kan niet anders zeggen. Mooie stevige garde ontlasting,compact 2 a 3x per dag. Geen anaakklierproblemen meer, hij stinkt niet meer. Hij kijkt verzadigder en is nu mooi op gewicht.
Het gaat tegen al mijn principes in.maar de gezondheid en welzijn van mijn hond gaat voor mijn principes.ik houd hem nu op deze brok.
Ik blijf hier wel meelezen voor tips over gezondheid etc. Maar kvv is voorlopig van de baan.
#3380660
Ik begrijp dat wel. Als je hond het er zoveel beter op doet en gewoon niet goed in zijn vel zat op rauw.
Als je echt alles geprobeert op rauw en het zeker niet aan het merk kvv lag, en de probiotica voldoende tijd hebt gegeven om te werken, is het gewoon zo. Niets aan te doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door