Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Virjonk89
#3380055
Hallo allemaal ik heb even een vraag aan jullie. Mijn stafford heeft namelijk een blaasontsteking gehad en ook gruis. Nu heeft hij de madicatie afgerond en moest ik elke dag in zijn vlees urical(urine verzuurde) bij in doen. Want hij had een ph waarde van 7,5. Dinsdag weer urine gebracht naar de dierenarts en gruis was weg maar hij had nog steeds een ph van 7,5 en veel eiwitten. Volgens de da is dit veel te hoog. Mijn hond zit al sinds pups af aan al op kvv. Hebben jullie tips hoe ik hem weer op en top krijg?
Door Lizzy
#3380068
Virjonk89 schreef:Hallo allemaal ik heb even een vraag aan jullie. Mijn stafford heeft namelijk een blaasontsteking gehad en ook gruis. Nu heeft hij de madicatie afgerond en moest ik elke dag in zijn vlees urical(urine verzuurde) bij in doen. Want hij had een ph waarde van 7,5. Dinsdag weer urine gebracht naar de dierenarts en gruis was weg maar hij had nog steeds een ph van 7,5 en veel eiwitten. Volgens de da is dit veel te hoog. Mijn hond zit al sinds pups af aan al op kvv. Hebben jullie tips hoe ik hem weer op en top krijg?
Is het eiwit gemeten in de urine met een stripje? Dat is namelijk nauwelijks betrouwbaar. Het is beter om een eiwit/creatinine ratio te laten bepalen. Maar eiwitten in de urine kunnen dus een gevolg zijn van blaasontsteking. En met een pH waarde van 7,5 (is dat ook gemeten met een stripje en is dat in verse urine gemeten? De waardes wijken anders teveel af om betrouwbaar te zijn, het moet in verse urine worden gemeten) is ook te hoog. Dit kan komen doordat er bacteriën in de urine zitten. Die verhogen namelijk de pH waarde. En daardoor ontstaat dan vaak weer struviet. Naar mijn mening zou de urine daarom steriel afgenomen moeten worden en op kweek gezet moeten worden om echt te bepalen of je hond nog steeds lijdt aan een blaasontsteking. Is er ook onderzoek gedaan naar de toestand van de nieren? Is de sg van de urine gemeten en zo ja: wat was deze? Is er bloedonderzoek gedaan en weet je de ureum en creatinine?

Kortom, ik kan je niet zo maar even een eenvoudig advies geven, ik heb meer vragen dan oplossingen :)
#3380088
Van al jouw vragen kan ik alleen maar nee en weet ik niet zeggen. Hij heeft idd wel blaasontsteking en gruis gehad. 2 weken antibiotica gehad en door zijn vlees urical gedaan. Hij plast nu wel weer veel beter. Afgelopen dinsdag weer urine heen gebracht voor controle geen verse urine. Opgevangen smiddags en in de koelkast bewaard tot savonds. Hoe ze het daar hebben getest weet ik niet. Ze hebben het niet op de kweek gezet. En nieren zijn nog niet gecontroleerd. Ze wou dat ik nog even een week weer ging proberen met urical en als het dan nog niet beter was wou ze of toch de brokken geven of een echo maken. Maar ik ben niet voor brokken. Heeft Shadow nog nooit gehad.
Door Lizzy
#3380107
Virjonk89 schreef:Van al jouw vragen kan ik alleen maar nee en weet ik niet zeggen. Hij heeft idd wel blaasontsteking en gruis gehad. 2 weken antibiotica gehad en door zijn vlees urical gedaan. Hij plast nu wel weer veel beter. Afgelopen dinsdag weer urine heen gebracht voor controle geen verse urine. Opgevangen smiddags en in de koelkast bewaard tot savonds. Hoe ze het daar hebben getest weet ik niet. Ze hebben het niet op de kweek gezet. En nieren zijn nog niet gecontroleerd. Ze wou dat ik nog even een week weer ging proberen met urical en als het dan nog niet beter was wou ze of toch de brokken geven of een echo maken. Maar ik ben niet voor brokken. Heeft Shadow nog nooit gehad.
De pH waarde van de urine moet direct gemeten worden, niet na een paar uur. Ik zou terug gaan naar de dierenarts, met verse urine en er op staan dat de pH waarde direct gemeten wordt.

Ik zou toch verder onderzoek laten doen en de dingen uit laten zoeken waar ik het hierboven over heb. Dit is gewoon onvoldoende onderzoek, met alle respect, om er iets zinnigs over te zeggen.

Maar als nou wel iets bagger is voor honden met nier/blaasproblemen: dan is het wel brok. Ik zou dus zeker op KVV blijven, verder onderzoek laten doen en de pH waarde van de urine desnoods maar eens zelf gaan meten. Verder kun je de urine aanzuren met biologische appelazijn en/of cranberry.
Door Lizzy
#3380112
Virjonk89 schreef:Oké dank u wel. Gaan we dat proberen en ga morgen vroeg weer naar de dierenarts.
Succes! Laat je ons even weten hoe het gegaan is en wat je dierenarts er van vindt?

Oh, even voor de duidelijkheid: een hond met blaas/nierproblemen is gebaat bij een voeding die rijk is aan vocht. Echt vocht, dus ik heb het niet eens over water. Brok = arm aan vocht. KVV = rijk aan vocht. En KVV is daarom te prefereren boven brok.

Mocht je overigens zelf de pH waarde van de urine willen meten: je kunt strips kopen, bijv. deze: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html. Maar ik denk dat je ook prima de pH waarde van de urine kunt meten met een druppel-test die ze gebruiken voor aquaria (dus dierenwinkel of Intratuin of Hornbach ofzo).
#3380480
Met deze kun je ook gewoon de ph meten? Zijn druppels. Maar urine is al geel wijkt dat dan niet af? Want als ik nu zo vergelijk zit de ph rond de 5 /5,5
Bijlagen
15622355168731082272698145863354.jpg
15622355168731082272698145863354.jpg (2.25 MiB) 4228 keer bekeken
Door Lizzy
#3380482
Virjonk89 schreef:Met deze kun je ook gewoon de ph meten? Zijn druppels. Maar urine is al geel wijkt dat dan niet af? Want als ik nu zo vergelijk zit de ph rond de 5 /5,5
Ik heb het maar gelijk even uitgeprobeerd. En je moet een beetje interpreteren maar bij mijn hond kleurde de urine echt richting groen, 6,5 en ik heb het nagemeten met een strip en kwam uit op 6,5. Als de urine van jouw hond rond de 5,0 zit: is dat erg zuur. Ben je nu aan het verzuren met producten? Want je moet uitkijken dat het niet te langdurig zuur wordt/blijft, want daar kun je weer andere blaasgruis/stenen mee creëren.
Door Lizzy
#3380487
Virjonk89 schreef:Ik heb me ook echt aan de test gehouden. Moest 5ml urine in dat glaasje doen en 4 druppels erbij goed ronddraaien en dan vergelijken.
Moeten er echt 4 druppels in? De test is niet over de datum?

Een pH van 5.0 a 5.5 is echt te laag.
Door Lizzy
#3380535
Wat wil je hier mee zeggen, dat een pH waarde van 5 normaal is? Misschien moet je er zelf nog eens op goegelen dan. Structureel een pH waarde van 5 is te laag. Een normale pH waarde voor de urine van een hond ligt tussen de 6.0 en 7.0. Gaat ie niet dood als ie eens 5.5 is maar structureel 5.0 kan problemen geven met calciumoxalaatgruis.
#3380538
Nee dat wil ik er echt niet mee zeggen. Dacht stuur de uitslag door. Want hij heeft ook te veel eiwitten of zo in de urine. En ik vroeg me af of die ph druppel test voor aquarium wel te geloven is. Want ik wil mijn schat weer goed hebben. Zodat hij ook weer eens een snoepje of weer fruit mag hebben. Want hij mag nu niks extras. Maar af en toe glipt hij de tuin in en eet hij gras en spugt na de tijd ook haast gelijk weer uit. Zou u weten wat dat kan betekenen? Ik wil echt niks liever dat die weer beter is. Zaterdag ochtend ga ik samen met mijn vriend weer terug naar de dierenarts. In plaats van ik alleen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door