Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mobydepapillon
#3379907
Hi,

Misschien is dit een domme vraag. Alleen ik heb altijd geleerd dat kippenbotten gevaarlijk zijn voor de hond.
En nu heb ik een barf beginners pakket binnen gekregen en hier zitten hele kwartellijfjes in.
Zijn deze botjes dan niet gevaarlijk voor de hond? (In mijn ogen zit er niet zoveel verschil tussen een kip en een kwartel)
En ik heb een pup van 19 weken, moet ik de kwartellijfjes dan in stukjes snijden zodat de botten kleiner zijn of is het juist goed dat hij ze zelf kapot kan kluiven en "snapt" hij hoe hij dit moet eten zonder te stikken?

Alvast bedankt!
Groetjes Moby
Door Lizzy
#3379912
Mobydepapillon schreef:Hi,

Misschien is dit een domme vraag. Alleen ik heb altijd geleerd dat kippenbotten gevaarlijk zijn voor de hond.
En nu heb ik een barf beginners pakket binnen gekregen en hier zitten hele kwartellijfjes in.
Zijn deze botjes dan niet gevaarlijk voor de hond? (In mijn ogen zit er niet zoveel verschil tussen een kip en een kwartel)
En ik heb een pup van 19 weken, moet ik de kwartellijfjes dan in stukjes snijden zodat de botten kleiner zijn of is het juist goed dat hij ze zelf kapot kan kluiven en "snapt" hij hoe hij dit moet eten zonder te stikken?

Alvast bedankt!
Groetjes Moby
Hallo Moby, welkom op Barfplaats en leuk dat je met je pup zelf gaat samenstellen! Is je pup gewend om dit te eten? Mag ik vragen wat er allemaal in dat BARF pakket zit? Ben er eigenlijk niet zo kapot van, BARF pakketten voor beginners omdat ik vind dat een eigenaar van een pup/hond precies moet weten wat ie moet geven en waarom. Iemand die verantwoording neemt voor het eten van de opgroeiende hond moet echt kennis hebben van zaken. Want het kan maar 1 keer goed. Of fout.... En daarom vind ik het niet goed om dit uit handen te geven aan een leverancier die het pakket samenstelt :-\

Ik hoor graag eerst even wat je hond nu eet, voor ik je vraag goed kan beantwoorden.

En nee, sec gezien zijn kippenbotten en kwartelbotten en konijnenbotten en fazantbotten, etc. etc. niet gevaarlijk. Mits je hond gewend is om rauw te verteren, wat me op de bovenstaande vraag brengt "wat eet je hond nu?".

Ik denk dat je er verstandig aan doet om je goed te gaan verdiepen in de materie van het zelf samenstellen! viewforum.php?f=33
#3379929
En verhitte kippenbotten zijn (alle botten trouwens) zijn wel gevaarlijk. Verhitte botten verharden en gaan splinteren.

Ik vermoed dat kippenbotjes de naam hebben gevaarlijk te zijn omdat mensen de neiging hebben afgekloven kippenboutjes of karkas van een braadkip aan hun hond te geven. Ik ken er zo toch genoeg.
En dat is wel gevaarlijk!

Maar rauw zijn ze dus geen probleem.
Vermits, zoals Lizzy aangeeft, de hond zachtjes went aan rauwe botten.

Ik zou je ook willen aanraden om je goed in te lezen. Zodat je weet wat je doet.
Door Mobydepapillon
#3380047
Hi,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik bedoelde inderdaad vanwege het splinteren of dat het scherp kan zijn en zo de slokdarm kan open snijden bijv. Maar dat is dus alleen het geval bij warm gemaakte botten.
Moby is niet gewend om rauw te eten, maar ik had op internet gelezen dat het geen kwaad kan om in 1x op rauw over te stappen omdat brokken en rauw vlees anders verteerd wordt. Nu geef ik hem gemalen KB mix konijn en gemalen hertenvlees om te wennen. Volgende week fazantenvlees kwartellijf en KB Mix Orgaan er bij en de week erna het hele menu dat ik van hen heb gekregen (als alles goed gaat), tenzij jullie zeggen dat dit geen goed menu is.

Het menu wat ik van hen heb gekregen is als volgt:

Maandag: 60% Haring, 40% KB Mix Eend
Dinsdag: 45% Kippenrug, 35% Hertenvlees, 20% KB Mix Orgaan
Woensdag: 10% Kwartellijf, 90% KB Mix Konijn
Donderdag: 45% Kippenrug, 35% Hertenvlees, 20% KB Mix Orgaan
Vrijdag: 30% KB Mix Eend, 70% Fazantenvlees
Zaterdag: 10% Haring, 15% KB Mix Orgaan, 75% Kwartellijf
Zondag: 50% Kippenrug, 15% KB Mix Orgaan, 35% KB Mix Konijn
Ik ga me nog in groenten verdiepen om die toe te voegen.

Ik had op hun site gelezen qua hoeveelheid een puppy tussen de 4-7 maanden 40 gram voer per lichaamsgewicht te geven. De mijne is 2.8 kilo (een vlinderhondje) dus dat zou dan 112 gram per dag zijn. Ik lees op dit forum echter 10% van het lichaamsgewicht, dat zou dan 280 gram zijn, meer dan het dubbele :o :o

Ik had de verhoudingen van de inhoud wel gelezen:
Rauwe vleesbotten: 45 (%)
Rauwe gepureerde groentes: 10 (%)
Orgaanvlees : 20 (%)
Spiervlees : 25 (%)
Voor sommige dingen is het alleen lastig om er achter te komen hoeveel spiervlees zit hier in of hoeveel vleesbotten. En in hoeverre telt vlees aan een bot als spiervlees bijv.
Door Mobydepapillon
#3380048
Lizzy schreef:Hallo Moby, welkom op Barfplaats en leuk dat je met je pup zelf gaat samenstellen! Is je pup gewend om dit te eten? Mag ik vragen wat er allemaal in dat BARF pakket zit? Ben er eigenlijk niet zo kapot van, BARF pakketten voor beginners omdat ik vind dat een eigenaar van een pup/hond precies moet weten wat ie moet geven en waarom. Iemand die verantwoording neemt voor het eten van de opgroeiende hond moet echt kennis hebben van zaken. Want het kan maar 1 keer goed. Of fout.... En daarom vind ik het niet goed om dit uit handen te geven aan een leverancier die het pakket samenstelt :-\

Ik hoor graag eerst even wat je hond nu eet, voor ik je vraag goed kan beantwoorden.

En nee, sec gezien zijn kippenbotten en kwartelbotten en konijnenbotten en fazantbotten, etc. etc. niet gevaarlijk. Mits je hond gewend is om rauw te verteren, wat me op de bovenstaande vraag brengt "wat eet je hond nu?".

Ik denk dat je er verstandig aan doet om je goed te gaan verdiepen in de materie van het zelf samenstellen! viewforum.php?f=33

Hi,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik bedoelde inderdaad vanwege het splinteren of dat het scherp kan zijn en zo de slokdarm kan open snijden bijv. Maar dat is dus alleen het geval bij warm gemaakte botten.
Moby is niet gewend om rauw te eten, maar ik had op internet gelezen dat het geen kwaad kan om in 1x op rauw over te stappen omdat brokken en rauw vlees anders verteerd wordt. Nu geef ik hem gemalen KB mix konijn en gemalen hertenvlees om te wennen. Volgende week fazantenvlees kwartellijf en KB Mix Orgaan er bij en de week erna het hele menu dat ik van hen heb gekregen (als alles goed gaat), tenzij jullie zeggen dat dit geen goed menu is.

Het menu wat ik van hen heb gekregen is als volgt:

Maandag: 60% Haring, 40% KB Mix Eend
Dinsdag: 45% Kippenrug, 35% Hertenvlees, 20% KB Mix Orgaan
Woensdag: 10% Kwartellijf, 90% KB Mix Konijn
Donderdag: 45% Kippenrug, 35% Hertenvlees, 20% KB Mix Orgaan
Vrijdag: 30% KB Mix Eend, 70% Fazantenvlees
Zaterdag: 10% Haring, 15% KB Mix Orgaan, 75% Kwartellijf
Zondag: 50% Kippenrug, 15% KB Mix Orgaan, 35% KB Mix Konijn
Ik ga me nog in groenten verdiepen om die toe te voegen.

Ik had op hun site gelezen qua hoeveelheid een puppy tussen de 4-7 maanden 40 gram voer per lichaamsgewicht te geven. De mijne is 2.8 kilo (een vlinderhondje) dus dat zou dan 112 gram per dag zijn. Ik lees op dit forum echter 10% van het lichaamsgewicht, dat zou dan 280 gram zijn, meer dan het dubbele :o :o

Ik had de verhoudingen van de inhoud wel gelezen:
Rauwe vleesbotten: 45 (%)
Rauwe gepureerde groentes: 10 (%)
Orgaanvlees : 20 (%)
Spiervlees : 25 (%)
Voor sommige dingen is het alleen lastig om er achter te komen hoeveel spiervlees zit hier in of hoeveel vleesbotten. En in hoeverre telt vlees aan een bot als spiervlees bijv.
#3380076
Het is inderdaad ingewikkeld met dat soort mixen.. Je kan hen natuurlijk blindelings vertrouwen en dat menu geven. Maar je weet eigenlijk niet of het wel goed is zo. En als je hond het er niet geheel goed op doet, kan je het ook niet veranderen. Ik vind het op het eerste zicht al veel vis en weinig orgaan en weinig bot op vrijdag. Tenzij er in andere mixen nog veel orgaan zit en de eendmix bijna geheel kaal bot is.

Waarom ga je niet gewoon lekker ZELF samenstellen?
Je hebt de percentages al gevonden, dus je bent al goed op weg.
Als je voor nu even enkel gemalen bot of kwartel en kipbot voert, zal het wel goed gaan. Maar lees eerst even de stukjes over vleesbotten door voor je ze ongemalen geeft.

Qua hoeveelheid: ik zou beginnen met het dubbele gewicht als wat je pup van brok at. In vers zit nl veel meer vocht he. En van daaruit goed op het oog gaan voeren.
Door Mobydepapillon
#3380097
pearlsofpassion schreef:Het is inderdaad ingewikkeld met dat soort mixen.. Je kan hen natuurlijk blindelings vertrouwen en dat menu geven. Maar je weet eigenlijk niet of het wel goed is zo. En als je hond het er niet geheel goed op doet, kan je het ook niet veranderen. Ik vind het op het eerste zicht al veel vis en weinig orgaan en weinig bot op vrijdag. Tenzij er in andere mixen nog veel orgaan zit en de eendmix bijna geheel kaal bot is.

Waarom ga je niet gewoon lekker ZELF samenstellen?
Je hebt de percentages al gevonden, dus je bent al goed op weg.
Als je voor nu even enkel gemalen bot of kwartel en kipbot voert, zal het wel goed gaan. Maar lees eerst even de stukjes over vleesbotten door voor je ze ongemalen geeft.

Qua hoeveelheid: ik zou beginnen met het dubbele gewicht als wat je pup van brok at. In vers zit nl veel meer vocht he. En van daaruit goed op het oog gaan voeren.
Oke ga ik doen, super bedankt!
Door Lizzy
#3380126
Mobydepapillon schreef:Hi,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik bedoelde inderdaad vanwege het splinteren of dat het scherp kan zijn en zo de slokdarm kan open snijden bijv. Maar dat is dus alleen het geval bij warm gemaakte botten.
Moby is niet gewend om rauw te eten, maar ik had op internet gelezen dat het geen kwaad kan om in 1x op rauw over te stappen omdat brokken en rauw vlees anders verteerd wordt. Nu geef ik hem gemalen KB mix konijn en gemalen hertenvlees om te wennen. Volgende week fazantenvlees kwartellijf en KB Mix Orgaan er bij en de week erna het hele menu dat ik van hen heb gekregen (als alles goed gaat), tenzij jullie zeggen dat dit geen goed menu is.

Het menu wat ik van hen heb gekregen is als volgt:

Maandag: 60% Haring, 40% KB Mix Eend
Dinsdag: 45% Kippenrug, 35% Hertenvlees, 20% KB Mix Orgaan
Woensdag: 10% Kwartellijf, 90% KB Mix Konijn
Donderdag: 45% Kippenrug, 35% Hertenvlees, 20% KB Mix Orgaan
Vrijdag: 30% KB Mix Eend, 70% Fazantenvlees
Zaterdag: 10% Haring, 15% KB Mix Orgaan, 75% Kwartellijf
Zondag: 50% Kippenrug, 15% KB Mix Orgaan, 35% KB Mix Konijn
Ik ga me nog in groenten verdiepen om die toe te voegen.
Ik heb werkelijk geen idee of dit een goed menu is. Het is in ieder geval geen BARF. Want met BARF geef je ongemalen spullen en geef je ook geen mixen. En wat er in die mixen zit...? Dat moet je weten om te bepalen of dit een goed menu is.... En dat is nou precies wat ik hier op tegen heb. Als jij zelf wilt samenstellen voor je hond, dan neem je zelf de verantwoordelijkheid en moet jij weten wat je je hond voert. Dit is vertrouwen op een fabrikant, in de hoop dat het allemaal goed is wat je geeft. Kortom, dit is KVV maar dan wat ingewikkelder gemaakt door een buitenstaander.

Als ik je dan een advies mag geven? Maak dit op en ga daarna echt zelf samenstellen. Lees je in en doe het gewoon 100% zelf en laat de KB mixen voor wat het is. Of ga een prima KVV voeren en voer daarbij af en toe zelf iets leuks dat niet indruist tegen de KVV maaltijden die je geeft. Geef bijv. geen KVV met vis en voer eens per twee weken een zalmkop. Geef lekker een groentenmix of gekookte groenten. Twee keer per week een rauw eitje. Maar dit? Met alle respect en echt niet rot bedoeld naar jou maar dit is geklieder in de marge.
Ik had op hun site gelezen qua hoeveelheid een puppy tussen de 4-7 maanden 40 gram voer per lichaamsgewicht te geven. De mijne is 2.8 kilo (een vlinderhondje) dus dat zou dan 112 gram per dag zijn. Ik lees op dit forum echter 10% van het lichaamsgewicht, dat zou dan 280 gram zijn, meer dan het dubbele :o :o
Een pup eet tussen de 5% en 10% van het huidige lichaamsgewicht. En die 10% is voor hele kleine hondjes en die 5% is voor grote honden. Jouw pup is 19 weken lees ik. Pup zal dan ongeveer 7% a 8% en misschien wel 9% van het huidige lichaamsgewicht eten. Dat is dan ergens tussen de 196 gram en 280 gram per dag. Wat de fabrikant hier voorspiegelt is onjuist. Dit geldt eerder voor een pup van een middelgroot ras. Hoeveel jouw pup precies nodig heeft zul je moeten bekijken. Wij zeggen altijd "voeren met je ogen". Je pup mag niet te mager zijn en niet te dik. Mooi gevuld is goed.
Ik had de verhoudingen van de inhoud wel gelezen:
Rauwe vleesbotten: 45 (%)
Rauwe gepureerde groentes: 10 (%)
Orgaanvlees : 20 (%)
Spiervlees : 25 (%)
Voor sommige dingen is het alleen lastig om er achter te komen hoeveel spiervlees zit hier in of hoeveel vleesbotten. En in hoeverre telt vlees aan een bot als spiervlees bijv.
Nou, als je mixen geeft wel. Als je gewoon vleesbotten geeft niet. Ter lering en vermaak zou je een vleesbot eens uit elkaar kunnen pluizen :biggrin2: . Nou heeft een van onze oud leden dat ooit eens gedaan. En een kippennek en eendennek bijv. bevat 50% vlees en 50% bot. Een goed vleesbot dient ongeveer te bestaan uit 50% bot en 50% vlees. Een vleugel bevat idem, 50% vlees en 50% bot. En een karkas is soms wat lastig, soms heb je hele kale karkassen maar gemiddeld kom je ook wel aan de 50% vlees. En op zich is het ook niet zo spannend, als je vleesbotten afwisselt. De een bevat eens 60% vlees, de ander bevat eens 40% vlees. En alles bij elkaar komt je hond dan aan ongeveer 20% a 25% bot binnen een week en dat is prima. Zo krap komt het namelijk allemaal niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door