Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door LanaLizzy
#3379885
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem en kan er niet een duidelijk antwoord op vinden. Ook niet via de dierenarts, die zijn helemaal pro royal canin.

Beide katten van mij hebben last van gruis en blaasontsteking.

Deamon eet Iams brokken en doet het nadat hij een aantal jaar terug verstopt heeft gezeten prima op deze brokken.

Odin heeft ook gruis gehad (nog niet verstopt) maar heeft regelmatig last van blaasontsteking. Hij zit al een poos op de royal canin urinary so en soms (in geval van ontstekingen) op de HD variant. Na een week is het vaak weer mis :'( en gaat hij plassen op oa ons wasgoed en bed. Volgens de da moet hij meer drinken maar er staan al meerdere drinkbakken/fonteinen.

Nu dacht ik dus, misschien kan ik KVV gaan voeren gezien dit van zichzelf al nat is en natter gemaakt kan worden. Alleen kan ik nergens vinden of dit mogelijk is. Zijn hier mensen die ditzelfde probleem met hun katten hebben en hier goede resultaten mee hebben?

Misschien is het een optie om beide te geven? Door hun gewicht hebben ze niet onbeperkt voer maar krijgen 3 x per dag een beetje. Doe ik dit niet moet Odin ook spugen (gebeurt vaak al als ik wat later brokken geef)

Bedankt alvast voor het lezen en evt antwoord. Beetje langer verhaal geworden dan gepland.

Grtjs Mandy
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379930
Rauw vlees werkt super tegen blaasgruis.
Niet alleen door het extra vocht maar ook omdat vlees de pH van de urine buffert. Het zorgt als het ware voor de ideale pH waardoor bijna nooit gruis ontstaat. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen die een aanleg hebben en toch gruis krijgen, ook op vlees, maar de meeste gruispatienten blijven daarmee gruisvrij.
Zoek een kvv (meerdere merken en smaken afwisselen) zonder koolhydraten.

Of het tegen blaasontstekingen werkt, hangt af van de oorzaak van die ontstekingen.

Aangezien de urine een goede pH krijgt, maar ook niet te zuur, is het wel niet geschikt om bestaand gruis op te lossen. Dat gaat te traag of niet.
Je kan dus best (ervanuitgaande dat het om struviet gaat) eerst het gruis oplossen (ofwel met brok ofwel met extra verzuurders naast kvv) tot de struviet weg is en dan enkel kvv geven. Blijf wel steeds goed opvolgen met pH sticks of de urine goed blijft.

Barfplaats wordt gesponsord door