Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3379691
Bah, dat is altijd even slikken, verhoogde waarden van wat dan ook, maar er is nog best wat mogelijk hoor, qua behandeling en dieet. Begin in ieder geval met Solidago (ik geef hier de tabletjes van Dr. Vogel). Bij onze Scotch werden jaren geleden ook verhoogde nierwaarden vastgesteld. Omdat hij een lastige eter was, had ik qua dieet weinig speelruimte, maar ik ben wel met Solidago begonnen. Toen we eind februari dit jaar een gezondheidscheck lieten doen, waren zijn nierwaarden weer gewoon goed, terwijl ze dus jaren verhoogd waren geweest. (We hebben hem wel op 1 maart moeten laten inslapen, maar dat had andere oorzaken. Hij was toen bijna 15,5.)
#3379693
Eef+doggies schreef:Als ze het beginnend nierfalen noemen, klinkt het wel ernstig iig.

Maar je hebt niets aan haar gemerkt, toch?
Dat is hopelijk een indicatie dat ze zich met een nier dieet nog lang goed kan voelen..
(Ik heb (gelukkig) geen ervaring met nierproblemen)

:bigarmhug:
Ze leek wat minder happy, maar ik dacht dat ze wat last had van dat tandje. Al at ze gewoon goed en wilde zelfs graag een kluif; kreeg ze niet btw.

Wij wel helaas; onze Luna had ook nierproblemen, toen haar bloed werd getest, konden we haar de volgende dag laten inslapen :-X Achteraf denk ik dat ze al nierproblemen had toen we haar kregen. Op, niet aangepaste voeding want ik wist het niet, is ze nog 54 weken bij ons geweest....
Dank je wel :-*
#3379694
Anne in Zweden schreef:Bah, dat is altijd even slikken, verhoogde waarden van wat dan ook, maar er is nog best wat mogelijk hoor, qua behandeling en dieet. Begin in ieder geval met Solidago (ik geef hier de tabletjes van Dr. Vogel). Bij onze Scotch werden jaren geleden ook verhoogde nierwaarden vastgesteld. Omdat hij een lastige eter was, had ik qua dieet weinig speelruimte, maar ik ben wel met Solidago begonnen. Toen we eind februari dit jaar een gezondheidscheck lieten doen, waren zijn nierwaarden weer gewoon goed, terwijl ze dus jaren verhoogd waren geweest. (We hebben hem wel op 1 maart moeten laten inslapen, maar dat had andere oorzaken. Hij was toen bijna 15,5.)
Ja dat was wel een klap :-X ik had dit niet verwacht. Waardes worden nog doorgemaild, maar ik ga iig direct solidago halen, die was ik idd al tegengekomen in het nierdieethowtotopic. En over een half jaar laat ik nogmaals haar waardes testen. Dank je wel voor je reactie, dat geeft wat moed :-*
#3379699
Eerst maar even het bloedonderzoek afwachten. En daarna lijkt me (als dat echt niet goed is) dat men verder onderzoek moet doen. Het is een beetje te makkelijk om te zeggen "beginnend nierfalen" bij alleen bloedonderzoek en verder geen onderzoek. Het kan zoveel oorzaken hebben, slechte bloedwaardes!
#3379704
Lizzy schreef:Eerst maar even het bloedonderzoek afwachten. En daarna lijkt me (als dat echt niet goed is) dat men verder onderzoek moet doen. Het is een beetje te makkelijk om te zeggen "beginnend nierfalen" bij alleen bloedonderzoek en verder geen onderzoek. Het kan zoveel oorzaken hebben, slechte bloedwaardes!
+1 zou ook verder onderzoek willen. Voor hetzelfde geldt ligt de oorzaak ergens anders. Sterkte met je meisje!!

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
#3379707
Thnx!! :-* Bij mij kwam vooral de mededeling 'beginnend nierfalen' heel erg binnen en omdat zoveel bullterriers op het moment overlijden aan nierfalen, sloeg de angst toe. Vooral toen ze zei dat dit pas meetbaar was wanneer de nieren al voor 75% stuk zijn? Al is dan beginnend weer een vreemde uitdrukking.....
Eerst maar even de uitslagen afwachten ja, ik zal ze hier dan posten.
#3379723
Uitslag zat in de map omgewenste mail ::)
Screenshot_20190624-192405.png
Screenshot_20190624-192405.png (182.43 KiB) 2475 keer bekeken
Urea en crea lijken mij iets hoger dan max? Maar echt begrijpen wat hier nu staat, doe ik niet :-[ Als iemand er chocola van kan maken, graag :-* Ik weet niet of het van belang is, ik denk van wel, want dat is niet heel fijn voor de nieren, begreep ik; afgelopen week heeft ze pijnstilling gehad ivm d'r tand: metacam
#3379727
Nee, das niet fijn voor de nieren, metacam.
Maar goed, deze waarden zijn niet dramatisch. Wel iets om op te volgen en je kan zeker haar menu een beetje nierontlastender opmaken. Maar zeker geen reden tot paniek. Hier gaat ze nog niet dood aan hoor.
Wel binnenkort nieuw bloedonderzoek doen en kijken hoe het evolueert. Dat zegt veel meer dan 1 meting.

Volgens mij kan dit ook gewoon van vers voer komen (maar echt weten doet niemand dat) , maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet denk. Dus dat ik wel denk dat de nieren het lastig hebben.
Zeker als je aangeeft dat het ras gevoelig is, begrijp ik volledig dat je haar nieren wat gaat proberen ontzien.
#3379728
Inge en Bono schreef:Ja dat ging vrij vlot na de 'wakker worden prik' gelukkig, want vorig jaar na de slokdarmoperatie kwam ze moeilijk uit de narcose
Fijn dat alles goed is gegaan :)

Pijnstilling kan idd slecht voor de nieren zijn.
Bedoel je dat je denkt dat de waarden daarom verhoogd zijn? Dan zou je over een tijdje overnieuw kunnen laten prikken om te kijken hoe de waarden dan zijn.
Je kunt ook nog een echo laten maken en de urine laten onderzoeken.

https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine
#3379732
He bah :/ mogelijk beginnend nierfalen. Vind de diagnose wel een beetje te kort door de bocht en zou verder laten onderzoeken. Hebben ze er met de narcose wel rekening mee gehouden dmv een vochtinfuus? En heb je nu andere pijnstilling dan metacam? Hopelijk is de wortelkanaal goed verlopen :)

Ik zou zelf over een a twee maanden al weer bloed laten checken waarbij deze keer completer:in de urine ook de UPC ratio en in bloed ook de sdma, fosfaat en kalium naast de ureum en creatinine.
#3379742
Pfffffff!!! :-* niet dramatisch klinkt me zo fijn in de oren! Ik schreef eerder over een half jaar weer checken, maar ik denk beter over 1a 2 maanden inderdaad. Ik wil ook morgen urine inleveren, want ik lees ook dat je pas echt kan vaststellen na bloed- én urineonderzoek.
Ik ga inderdaad iig iets aanpassen qua menu; ik denk wat meer groente en wat minder vleesbot, maar nog niet helemaal over. De eerste solidago zit er vast in :-[

Ik denk niet direct dat de week metacam voor deze waarden heeft gezorgd hoor :-[ maar het zal wellicht niet positief van invloed zijn...

Wortelkanaalbehandeling is goed verlopen en Pummeke kreeg idd infuus tijdens de narcose.
Geen andere pijnstilling; nog 3 dagen metacam geven, want die was het minst belastend? Niet eten door pijn was belastender?

Ik ben zo blij met jullie reacties. Ik was zo verdrietig na de diagnose, niet weer :'( En het is niet goed, maar niet dramatisch klinkt zó fijn!!
#3379744
In die orde van grootte waren Scotch' waarden ook verhoogd. Ik beschouw dit ook niet als dramatisch. Wel iets om in de gaten te houden natuurlijk, maar met zulke waarden en Solidago zou ik de toekomst nog niet al te somber inzien.

Fijn dat je pupperd goed uit de narcose is gekomen! :-*
#3379751
Metacam is het belastende voor de nieren. Buprenorphine en tramadol is eerste keuze bij nierfalen. En soms zeggen ze van Onsior en cimalgex dat het meer via de lever wordt afgebroken maar uiteindelijk belasten alle COX-remmers de nieren.

Ik ben benieuwd wat ze in de urine vinden. Plast en drinkt hij de laatste tijd meer?

Mijn maag zou ook omdraaien bij afwijkende lab resultaten, je denkt toch altijd “oh nee toch”. Alle duimpjes draaien. Enne ik hoop ook pijnvrij na de wortelkanaal! Jammer dat het zijn hoektand was, anders was je mooi makkelijk klaar geweest met trekken. Heeft knaake nou de wortelkanaal gedaan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door