Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3379654
Geachte forumleden,

Ik zit even met het volgende. Een kleine voorstelling van zaken: Ik voer al sinds mijn 3-jarige Shiba reu sinds hij 9 maanden is KVV van Tinlo Barfmenu, vroeger afwisselend de smaken en het laatste jaar een complete worst waarin allerlei diersoorten verwerkt zitten. Onze reu heeft altijd erg wisselende ontlasting gehad, vaak dun en vettig. Niet een hoge aandrang maar wel meermaals per wandeling ontlasten en dan vaak het eerste stuk steviger en het laatste deel zacht, geelachtig en vettig. Maar ook vaak genoeg in zijn geheel dunne ontlasting. Hij lijkt er verder geen last van te ondervinden.
We hebben hem afgelopen jaar voor honderden euro's laten onderzoeken bij de dierenarts dmv bloed, echo en ontlastingonderzoek, ook is een pancreas aandoening, Giardia of bijvoorbeeld Addison uitgesloten. Het laatste dat nog rest is eventueel een colonoscopie. We hebben besloten eerst te elimineren op kangaroevlees / zoete aardappel.

Uit deze eliminatie kwam dat zijn ontlasting geelachtig van kleur wordt bij kip en dat de ontlasting eigenlijk alleen vrij consistent stevig is mét zoete aardappel erdoor, overigens ook met kippenvlees en zoete aardappel. Dan is de ontlasting geelachtig maar wel stevig genoeg. Zodra ik de zoete aardappel niet voer is de ontlasting bij alle diersoorten buiten kip wel donker maar alsnog dun en plakkerig/kleverig van structuur.

Ik weet niet zo goed wat hiervan te maken en in het vervolg te voeren... Kan het voorkomen dat een hond toch vezels zoals zoete aardappel nodig heeft om stevige ontlasting te produceren? Alvast heel erg bedankt voor de hulp.
#3379656
Er gaat vast een heel uitgebreide reactie komen van de echte deskundigen, maar ik vermoed dat het ligt aan wat je voert: slechts 1 merk en dan ook nog eens steeds dezelfde worst, zelfs al is dat een mengsel van meerdere diersoorten, is gewoon veel te eenzijdig.
Geadviseerd wordt altijd meerdere merken en minimaal vijf diersoorten af te wisselen. Je eet immers zelf ook niet elke dag een patatje oorlog, al wordt er steeds een andere aardappelsoort gebruikt, of wel? ;) Daarnaast zou je psyllium vezels kunnen mengen door zijn voer. Beter dan zoete aardappel.
#3379660
MillyMol schreef:Er gaat vast een heel uitgebreide reactie komen van de echte deskundigen, maar ik vermoed dat het ligt aan wat je voert: slechts 1 merk en dan ook nog eens steeds dezelfde worst, zelfs al is dat een mengsel van meerdere diersoorten, is gewoon veel te eenzijdig.
Geadviseerd wordt altijd meerdere merken en minimaal vijf diersoorten af te wisselen. Je eet immers zelf ook niet elke dag een patatje oorlog, al wordt er steeds een andere aardappelsoort gebruikt, of wel? ;) Daarnaast zou je psyllium vezels kunnen mengen door zijn voer. Beter dan zoete aardappel.
Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat het nadelig kan zijn om een bepaald merk te voeren... Ook omdat er vermeld wordt dat deze specifieke worst alles bevat dat nodig is. Mijn andere Shiba krijgt exact hetzelfde gevoerd en doet het daar altijd heel consistent op. Nu is natuurlijk de ene hond de andere niet. Moet wel zeggen dat ik de afgelopen weken een ander merk heb gevoerd voor de eliminatie en dat de resultaten hetzelfde waren met de afzonderlijke diersoorten en dus evt het weglaten van de vezelbron.
#3379669
Dat kip gele ontlasting geeft is geen probleem. Dat is gewoon het gevolg van de eigenschappen van de diersoort. De meeste honden geven andere kleuren afhankelijk van wat ze gegeten hebben.

Dat het dun is, is wel een probleem.
Zou je niet eens overwegen een kvv met een wat hoger botgehalte te voeren? Misschien is dat bij het merk dat je nu voert gewoon te laag voor je hond? Elke hond is idd anders.
Tinlo barfmenu staat erom bekend redelijk veel bot te bevatten.

Het kan uiteraard ook wat anders zijn.
Van je eliminatie begrijp ik het nut niet helemaal. En je conclusies ook niet geheel. Maar goed.

Vezels kan je toevoegen door groenten te gaan voeren. Maar dan denk ik eerder aan bladgroenten dan aan zoete aardappel. In dat laatse zit niet zoveel vezel.
En de meeste honden krijgen van groenten geen hardere maar net zachtere ontlasting. Maar als dat bij de jouwe niet zo is, kan je dat zeker toevoegen. Altijd een goed idee.

Verder geeft veel vet ook slappe ontlasting. Ik weet niet hoeveel vet er in de kvv zit die je voert?
En zit er vb vis in? Want daar gaat mijn kater ook van aan de dunne. Sommige honden reageren dan weer op pens met dunne ontlasting...

Eens een paar andere merken proberen kan dus geen kwaad.
En andere botgehalte's, vetgehalte, smaken met of zonder pens, met of zonder vis, enz...
#3379680
pearlsofpassion schreef:Dat kip gele ontlasting geeft is geen probleem. Dat is gewoon het gevolg van de eigenschappen van de diersoort. De meeste honden geven andere kleuren afhankelijk van wat ze gegeten hebben.

Dat het dun is, is wel een probleem.
Zou je niet eens overwegen een kvv met een wat hoger botgehalte te voeren? Misschien is dat bij het merk dat je nu voert gewoon te laag voor je hond? Elke hond is idd anders.
Tinlo barfmenu staat erom bekend redelijk veel bot te bevatten.

Het kan uiteraard ook wat anders zijn.
Van je eliminatie begrijp ik het nut niet helemaal. En je conclusies ook niet geheel. Maar goed.

Vezels kan je toevoegen door groenten te gaan voeren. Maar dan denk ik eerder aan bladgroenten dan aan zoete aardappel. In dat laatse zit niet zoveel vezel.
En de meeste honden krijgen van groenten geen hardere maar net zachtere ontlasting. Maar als dat bij de jouwe niet zo is, kan je dat zeker toevoegen. Altijd een goed idee.

Verder geeft veel vet ook slappe ontlasting. Ik weet niet hoeveel vet er in de kvv zit die je voert?
En zit er vb vis in? Want daar gaat mijn kater ook van aan de dunne. Sommige honden reageren dan weer op pens met dunne ontlasting...

Eens een paar andere merken proberen kan dus geen kwaad.
En andere botgehalte's, vetgehalte, smaken met of zonder pens, met of zonder vis, enz...
Bedankt voor je reactie. We kregen het advies van de dierenarts om 6 weken helemaal niets anders te voeren dan kangaroe met een vezelbron. Na die 6 weken dus zonder vezelbron gevoerd en direct weer dun. Dus vandaar eigenlijk... Ik ben zelf geen dierenarts of voedingsexpert dus volg eigenlijk alleen die adviezen op en dit waren eigenlijk de enige bevindingen die ik had. Dat van kleur en consistentie. Dus geen conclusies, ik ben eigenlijk juist op zoek naar een conclusie naar aanleiding van mijn bevindingen tijdens het experimenteren. Ik tast zelf een beetje in het duister gezien er niets is dat verder aanleiding gaf tot de dunne ontlasting naar mijn idee dus dan denk je al gauw aan bijvoorbeeld een intolerantie. Ik ga denk ik dan toch eens een ander merk proberen.
#3379685
Onderandere de calcium in voeding zorgt voor stevige drollen. Dus als het botgehalte te laag is voor jouw dier, krijgt hij zowiezo slappe ontlasting.

Het kan natuurlijk een intolerantie zijn, maar na wat je vertelt, lijkt me dat onwaarschijnlijk. Maar dat is mijn mening.
Misschien weten anderen hier daar meer vanaf.
#3379688
plpostma schreef:Bedankt voor je reactie. We kregen het advies van de dierenarts om 6 weken helemaal niets anders te voeren dan kangaroe met een vezelbron. Na die 6 weken dus zonder vezelbron gevoerd en direct weer dun. Dus vandaar eigenlijk... Ik ben zelf geen dierenarts of voedingsexpert dus volg eigenlijk alleen die adviezen op en dit waren eigenlijk de enige bevindingen die ik had. Dat van kleur en consistentie. Dus geen conclusies, ik ben eigenlijk juist op zoek naar een conclusie naar aanleiding van mijn bevindingen tijdens het experimenteren. Ik tast zelf een beetje in het duister gezien er niets is dat verder aanleiding gaf tot de dunne ontlasting naar mijn idee dus dan denk je al gauw aan bijvoorbeeld een intolerantie. Ik ga denk ik dan toch eens een ander merk proberen.
In welke vorm heb je kangoeroe gevoerd, was dat een KVV of in BARF vorm, dus spiervlees+bot+orgaan van alleen maar kangoeroe ?
Of is er een kangoeroe brok die je gegeven hebt in die periode?
#3379695
plpostma schreef:Geachte forumleden,

Ik zit even met het volgende. Een kleine voorstelling van zaken: Ik voer al sinds mijn 3-jarige Shiba reu sinds hij 9 maanden is KVV van Tinlo Barfmenu, vroeger afwisselend de smaken en het laatste jaar een complete worst waarin allerlei diersoorten verwerkt zitten. Onze reu heeft altijd erg wisselende ontlasting gehad, vaak dun en vettig. Niet een hoge aandrang maar wel meermaals per wandeling ontlasten en dan vaak het eerste stuk steviger en het laatste deel zacht, geelachtig en vettig. Maar ook vaak genoeg in zijn geheel dunne ontlasting. Hij lijkt er verder geen last van te ondervinden.
We hebben hem afgelopen jaar voor honderden euro's laten onderzoeken bij de dierenarts dmv bloed, echo en ontlastingonderzoek, ook is een pancreas aandoening, Giardia of bijvoorbeeld Addison uitgesloten. Het laatste dat nog rest is eventueel een colonoscopie. We hebben besloten eerst te elimineren op kangaroevlees / zoete aardappel.

Uit deze eliminatie kwam dat zijn ontlasting geelachtig van kleur wordt bij kip en dat de ontlasting eigenlijk alleen vrij consistent stevig is mét zoete aardappel erdoor, overigens ook met kippenvlees en zoete aardappel. Dan is de ontlasting geelachtig maar wel stevig genoeg. Zodra ik de zoete aardappel niet voer is de ontlasting bij alle diersoorten buiten kip wel donker maar alsnog dun en plakkerig/kleverig van structuur.

Ik weet niet zo goed wat hiervan te maken en in het vervolg te voeren... Kan het voorkomen dat een hond toch vezels zoals zoete aardappel nodig heeft om stevige ontlasting te produceren? Alvast heel erg bedankt voor de hulp.
Gele ontlasting zie je bij kip en bij lam en nog wel bij meer diersoorten. Op zich is dat niet ongewoon, zeker als je alleen die ene diersoort geeft. Maar wat ik me eigenlijk af zit te vragen: is het niet gewoon een goed idee om hem eens op een totaal andere KVV te zetten (als in een ander merk)? Want het kan gewoon zo zijn dat jou hond het uitgerekend niet goed doet op dit merk maar dat wil niet zeggen dat hij het niet goed doet op een ander merk.

Op zich zou een hond geen zoete aardappel nodig moeten hebben om goede ontlasting te produceren.
#3379730
Ina schreef:In welke vorm heb je kangoeroe gevoerd, was dat een KVV of in BARF vorm, dus spiervlees+bot+orgaan van alleen maar kangoeroe ?
Of is er een kangoeroe brok die je gegeven hebt in die periode?
In de vorm van enkel spiervlees (KB Raw) en zoete aardappelpuree. Dus 50/50 verhouding, zoals geadviseerd werd om te kijken of er geen intolerantie was voor het huidige voer.
#3379731
Lizzy schreef:Gele ontlasting zie je bij kip en bij lam en nog wel bij meer diersoorten. Op zich is dat niet ongewoon, zeker als je alleen die ene diersoort geeft. Maar wat ik me eigenlijk af zit te vragen: is het niet gewoon een goed idee om hem eens op een totaal andere KVV te zetten (als in een ander merk)? Want het kan gewoon zo zijn dat jou hond het uitgerekend niet goed doet op dit merk maar dat wil niet zeggen dat hij het niet goed doet op een ander merk.

Op zich zou een hond geen zoete aardappel nodig moeten hebben om goede ontlasting te produceren.
Ik ga dat eens proberen, ik was in de veronderstelling dat Barfmenu een goed merk was en dat er weinig verschil zou zitten in vlees van bepaalde diersoorten. Maar het kan zijn dat het op een ander merk een stuk beter gaat natuurlijk!
#3379733
plpostma schreef:In de vorm van enkel spiervlees (KB Raw) en zoete aardappelpuree. Dus 50/50 verhouding, zoals geadviseerd werd om te kijken of er geen intolerantie was voor het huidige voer.
En als je de zoete aardappel weglaat gaat je hond aan de dunne ?
Dat lijkt me nogal logisch....
Op enkel spier gaat elke hond aan de dunne.
Dus dat zegt helemaal niets over of je hond zoete aardappel nodig heeft om goede ontlasting te krijgen.
Maar goed, dat was je onderhand al duidelijk zeker? :biggrin2:
#3379784
pearlsofpassion schreef:En als je de zoete aardappel weglaat gaat je hond aan de dunne ?
Dat lijkt me nogal logisch....
Op enkel spier gaat elke hond aan de dunne.
Dus dat zegt helemaal niets over of je hond zoete aardappel nodig heeft om goede ontlasting te krijgen.
Maar goed, dat was je onderhand al duidelijk zeker? :biggrin2:

Dat dus, vandaar mijn vraag over de samenstelling want ik had al het vermoeden dat het om alleen spiervlees ging
#3379796
Bij een goed menu is groente (en dus vezel) een onderdeel van het geheel. Maar het gaat om het totaal van het menu wat voor goede ontlasting moet zorgen.

En er zit veel verschil in honden onderling. Sommigen kunnen prima tegen een maaltijd vette vis, of alleen pens. Anderen gaan daarvan aan de dunne. Zelfde met orgaan, sommige honden kunnen een hoger deel orgaan aan (als je bijvoorbeeld de weekhoeveelheid in slechts 2 keer voert), anderen kunnen dat niet verdragen en hebben dan slechtere ontlasting.

Dus het is zoeken. Bij kvv wisselen we sowieso graag merken en diersoorten af. Want variatie is het toverwoord. In zo'n rol met meerdere soorten zitten wel al die soorten, maar bijvoorbeeld wel altijd kippenbot, konijnennier en kalkoenhart (ik noem maar wat he). Terwijl het waardevol is om in elk onderdeel van je menu te varieren, dus niet alleen kippenbot, maar ook parelhoenbot, eendenbot en konijnenbot.
En doordat merken onderling ook nog een verschillen (de een doet bijvoorbeeld 3% lever, de ander 2% de volgende 5%), geeft dat ook weer variatie. Het is niet altijd goed te vinden wat merken precies in hun rollen draaien, dus dan is het beter om af te wisselen.

Ik denk dan ook net als mijn voorgangers, dat als je wat gaat wisselen met merken, je vanzelf gaat zien waar hij het beter op doet. Lang niet alle kvv's hebben groentes er in, dus die kun je ook best los voeren (5-10% van het menu, gepureerd of gekookt). En af en toe een eitje en vet visje (als je geen vette vis in de kvv zelf voert) zijn ook goede extra's.
#3379981
pearlsofpassion schreef:Dat kip gele ontlasting geeft is geen probleem. Dat is gewoon het gevolg van de eigenschappen van de diersoort. De meeste honden geven andere kleuren afhankelijk van wat ze gegeten hebben.

Dat het dun is, is wel een probleem.
Zou je niet eens overwegen een kvv met een wat hoger botgehalte te voeren? Misschien is dat bij het merk dat je nu voert gewoon te laag voor je hond? Elke hond is idd anders.
Tinlo barfmenu staat erom bekend redelijk veel bot te bevatten.
Tinlo BARFMenu bevat al enige tijd een premix, alleen de 'Premium' varianten niet.
pearlsofpassion schreef:Het kan uiteraard ook wat anders zijn.
Van je eliminatie begrijp ik het nut niet helemaal. En je conclusies ook niet geheel. Maar goed.

Vezels kan je toevoegen door groenten te gaan voeren. Maar dan denk ik eerder aan bladgroenten dan aan zoete aardappel. In dat laatse zit niet zoveel vezel.
En de meeste honden krijgen van groenten geen hardere maar net zachtere ontlasting. Maar als dat bij de jouwe niet zo is, kan je dat zeker toevoegen. Altijd een goed idee.
Juist bladgroenten geven zachtere ontlasting, dus dat lijkt me in dit geval niet geschikt.
Hoe was het ookal weer?
Groenten van onder de grond: stevigere ontlasting.
Groenten van boven de grond en met name bladgroenten: zachtere ontlasting.
pearlsofpassion schreef:Verder geeft veel vet ook slappe ontlasting. Ik weet niet hoeveel vet er in de kvv zit die je voert?
En zit er vb vis in? Want daar gaat mijn kater ook van aan de dunne. Sommige honden reageren dan weer op pens met dunne ontlasting...

Eens een paar andere merken proberen kan dus geen kwaad.
En andere botgehalte's, vetgehalte, smaken met of zonder pens, met of zonder vis, enz...
Dat lijkt me sowieso een goed advies.
Lizzy schreef:Op zich zou een hond geen zoete aardappel nodig moeten hebben om goede ontlasting te produceren.
Maar op zich zou een hond het prima moeten kunnen doen op vers vlees, toch zijn er honden die aan de vegetarische brok moeten, zoals Bandit.
Zou het slecht zijn om met grote regelmatig zoete aardappel te geven?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door