Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3378968
yazzie schreef:Bedoel je dat wanneer je DHP heb laten vaccineren en vervolgens na die enting hebt getiterd waaruit blijkt dat er antistoffen aanwezig zijn dat je dan een hondenlevenlang niet meer gaat enten? En ook niet meer titert? En wat doe je bij een uitslag van 1? Vaccicheck geeft namelijk aan wel te vaccineren. Maarja, ook bij 1 zijn er dus nog antistoffen... :???: Is best lastig dan.
Eerst wil ik de boel op 0. Niet op 1, op nul. Dan ent ik. Dan titer ik een paar weken erna (2 a 3 weken erna). Als alles goed aangeslagen is: dan zou het sec gezien klaar zijn, maar ik heb besloten dat ik dan nog een keer titer met 1 jaar. Als er dan iets laag is: zou het fijn zijn als je voor die ene ziekte kon laten vaccineren. Met Parvo kan dat zoals we weten, met HCC en Hondenziekte helaas niet. Maar stel alles is met 1 jaar voldoende qua titer: was dat de laatste keer dat ik titerde.

Dus nee, met titer 1 vaccineer ik niet. Slaat gewoon niet goed aan, punt. Ik zou als ik Vaccicheck was ook zeggen "ja doe maar enten" maar mijn ervaring zegt "slaat niet aan". Dus ik ent niet. Tenzij anderen op nul staan he. Stel Parvo en Hondenziekte staat op nul en HCC op 1: dan vaccineer ik wel. Hondenziekte en Parvo zijn voor mij echt belangrijk. Dus dan gaat er een DP in. En zie je, dan zou het toch mooi zijn kon ik op een later tijdstip alleen HCC enten?! Snap je wat ik bedoel PoP? We kunnen in feite nog steeds niet echt op maat enten.
Door yazzie
#3379043
Dank jullie wel voor het delen van jullie zienswijze. Fijn. :)

Ik denk/vermoed zelf ook dat de 1 voor HCC nog steeds maternale antistoffen zijn en dat de enting voor HCC niet is aangeslagen. Omdat Parvo en Distemper wel echt uitstekend zijn aangeslagen (5 en 6) en omdat ik met zekerheid absoluut bescherming voor pupmans wil voor Parvo en Distemper (komt nog en weer voor in Nederland, zie ook uitzending van Nieuwsuur met Egberink gisteravond met melding over honden met hondenziekte in UU) laat ik het voor nu zo. HCC komt volgens meerdere dierenartsen in Nederland nu niet voor. Ik ga er echt vanuit dat met 26 weken de maternale antistoffen voor HCC weg zijn. Om dat met zekerheid vast te stellen, ga ik opnieuw titeren met 26 weken. Alleen bij 0 voor HCC laat ik dan opnieuw DHP zetten. Met Solvens. Daarin zit dan ook het advies van Froukje Seip om het immuunsysteem tot een half jaar met rust te laten in verwerkt. Na een week of drie ga ik weer titeren om te zien of HCC is aangeslagen. Titersessies ga ik wel doen bij een da van de vaccichecklijst want het advies van een 'gewone' dierenarts is meerdere keren niet de juiste gebleken (met dank aan Tannetje die zo lief was om op afstand de stickjes van mijn honden te willen beoordelen! :D ). Als ook de enting voor HCC is aangeslagen, ga ik rustig wachten tot hij een jaar is.

En ja, ik denk nu ook dat ik nog een keer titer op 1-jarige leeftijd en vervolgens vertrouw op de aanwezige geheugencellen. Wat dat betreft vertrouw ik wel op die visie en ervaring uit de humane geneeskunde (volwassenen worden ook niet meer gevaccineerd) en ook op de kennis van Schultz enz. Maar ik blijf me erin verdiepen en erover lezen waaronder hier op Barfplaats (super!)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379089
In de humane geneeskunde wordt wel anders gedacht hoor (tot mijn frustratie).
Daar worden entingen echt wel herhaald (uiteraard zonder te weten of ze aangeslagen zijn, maar men gaat er altijd wel vanuit) en men beweert dat zonder die herhalingen er geen volledige en langdurige bescherming is.
Of dat een verkooppraatje is, of dat werkelijk zo is, daar durf ik geen uitspraken in tedoen hoor.

Ik weet alleen dat men dus wel beweert dat pakweg mazelen 2x gezet moet worden. Eerste maal op 1 jaar, 2e maal op 10 jaar. Men beweert dat die eerste alleen niet voldoende is én dat met die 2e erbij er levenslange bescherming is. Gezien het feit dat er terug uitbraken zijn bij volwassenen en ook bij gevaccineerde mensen (niet alleen, maar toch ook) kunnen we wel stellen dat dat 2e deel al niet geheel klopt.
En dat je de enting 2x moet zetten terwijl mazelen een ziekte is die je maar 1x doormaakt, vind ik wel vreemd. Maar volgens de aanbeveling moet dat dus.

Volwassenen worden trouwens ook nog steeds tegen tetanus en kinkhoest geënt. Elke 10 jaar als het goed is.
En daar zitten als cadeau nog een paar vaccins bij in de cocktail. Als je geluk hebt, vermelden zedat nadat ze gezet is...
En zo zijn er nog hoor. Denk maar aan hepatitis en alle entingen die je moet halen bij een verre reis.

Dus zo eenvoudig is het allemaal niet.
Ik zou gewoon naar je hond kijken en je niet baseren op humane geneeskunde. Want om te beginnen hebben ze daar van titeren nog niet gehoord.
Het is wel verstandig een DA te zoeken die weet wat hij doet. ;)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3379138
In NL is tetanus een losse vaccinatie die ook vergoed wordt. Andere vaccinaties op volwassen leeftijd vallen onder 'reizigersvaccinatie' en moeten altijd zelf betaald worden, maar tetanus dus niet.
Door yazzie
#3379568
Even terug naar het menuutje... ;)

Ik voeg nu parelhoenkarkas en patrijskarkas toe aan het menu; dit in plaats van de kippennekken. Over een paar weken wil ik ook eendennek, eendenrugstuk en konijnrugstuk gaan toevoegen. Dit in plaats van de kwartelkarkasjes en de konijnenpuntkarkasjes (zijn echt flink kleiner). Hij is nu 16 weken, kauwt alles heel rustig en lust alles. :D Maar hij is nu wel aan het wisselen. Dus ik twijfel een beetje of ik de eendennekken, eendenrugstukken en konijnrugstukken al kan gaan geven of toch liever nog even de kwartelkarkasjes kan blijven geven omdat die toch wat zachter zijn. Of gewoon maar proberen? Zal misschien voor elke hond verschillen...


Hij weegt met zijn 16 weken 18 kilo en groeit best pittig. Ik geef nog steeds 5% van zijn gewicht dus nu 900 gram. Hij oogt goed, je ziet geen ribben maar hij valt ietsje in na de ribben, en eet alles, verdeeld over 3 maaltijden, op. Dus ja, ik blijf toch maar even die 5% aanhouden.
Door yazzie
#3379569
Oja… nog een vraagje... Hij krijgt dus nu 2 sardientjes per week. Wel of geen visoliecapsules toevoegen? Ik heb die van Royal Green.
Door Lizzy
#3379698
yazzie schreef:Even terug naar het menuutje... ;)

Ik voeg nu parelhoenkarkas en patrijskarkas toe aan het menu; dit in plaats van de kippennekken. Over een paar weken wil ik ook eendennek, eendenrugstuk en konijnrugstuk gaan toevoegen. Dit in plaats van de kwartelkarkasjes en de konijnenpuntkarkasjes (zijn echt flink kleiner). Hij is nu 16 weken, kauwt alles heel rustig en lust alles. :D Maar hij is nu wel aan het wisselen. Dus ik twijfel een beetje of ik de eendennekken, eendenrugstukken en konijnrugstukken al kan gaan geven of toch liever nog even de kwartelkarkasjes kan blijven geven omdat die toch wat zachter zijn. Of gewoon maar proberen? Zal misschien voor elke hond verschillen...


Hij weegt met zijn 16 weken 18 kilo en groeit best pittig. Ik geef nog steeds 5% van zijn gewicht dus nu 900 gram. Hij oogt goed, je ziet geen ribben maar hij valt ietsje in na de ribben, en eet alles, verdeeld over 3 maaltijden, op. Dus ja, ik blijf toch maar even die 5% aanhouden.
Eendennekken vind ik ondingen, als ik eerlijk ben. Ik ken teveel honden die ze zonder te "kauwen" in 1 keer in slikken. Om dat te voorkomen kun je ze met een hamer een beetje plat slaan maar je kunt ook prima eendenrugstukken, konijnenrugstukken gaan geven. Ik denk dat ie die wel weg werkt hoor. Heb hier nooit wat van het wisselen gemerkt.

Hoeveel is ie aangekomen? Op zich klinkt hij goed dus zou je inderdaad door kunnen gaan met die 5%. Van mij hoef je bij een opgroeiende hond ook geen ribben te zien. Wel goed te voelen, geen spek laag erop. Maar jou "kennende" zit er geen spek laag op.
Door yazzie
#3380768
Sorry voor de late reactie. En nee, er zit geen speklaag op. ;D Ik ga hem deze week weer even wegen maar hij oogt goed. Schat in dat hij echt al de 20 kg is gepasseerd (nu 18 weken). De eendennekken heb ik dus laten vallen; vrijdag komt Floris met een nieuwe lading vlees. :D Parelhoenkarkas en patrijskarkas heeft hij al gegeten en ging ook met smaak en rustig naar binnen. Is echt een rustige eter. Loopt gerust ook even weg bij zijn bak. Neemt zijn karkasjes mee en eet ze verderop in de tuin zittend op zijn gemakje op. :) En groentemix vindt hij heerlijk. :biggrin2: Heb nu een paar verschillende mixjes gegeven van telkens vier, vijf groentes per keer. Ik maak het elke week vers. Deze week komkommer, courgette, appel, bietjes en broccoli. Gisteravond ook een paar gekookte worteltjes opgepeuzeld.

Komende weken eet hij dus kiprugstuk, eendrugstuk, konijnrugstuk, parelhoenkarkas, fazantenboutjes, lamaspiervlees, gansspiervlees, fazantspiervlees, kalkoenspiervlees, runderpens, lamspens, runderhart, kalkoenlever en konijnennier. Bevleesd bot 45%, spiervlees 25%, pens 10%, hart/lever/nier 10% en groentemix 10%. Twee keer per week een eitje en twee keer per week een haring of sardien.

Zal ik daarnaast nog extra visoliecapsules van Royal Green inzetten? En zoja, hoeveel?
Bijlagen
Mack 4 maanden.jpg
Mack 4 maanden.jpg (491.52 KiB) 4046 keer bekeken
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door