Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3379551
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag over mijn teefje, gecastreerd, zeven jaar oud, als pupje uit Spanje gekomen en bij mij sinds ze vier maanden oud is.

Ze loopt wisselend kreupel. Eerst was dat rv, en daar leek wat in te zitten. Dus voetjes schoongemaakt en even aangekeken. Ging lang goed, maar kwam af en toe ineens weer even terug. Een paar dagen geleden was het ineens lv, ook af en aan en gisteren was het la.
Ze likt nu ook veel aan haar pootjes. Er is dus echt wel wat aan de hand en na het weekend ga ik naar de dierenarts.

Het kan van alles zijn wellicht, maar ik hoop dat jullie mij vast kunnen vertellen of ik iets niet goed doe met haar voeding. Dan kan ik dat hopelijk vast uitsluiten (of aanpassen)
Omdat veel da niet zoveel verstand hebben van versvoer en/of er tegen zijn, heb ik meer vertrouwen in jullie mening.

Ik voer mijn honden half kvv/ half barf. Dat betekent minimaal drie dagen per week kvv. Ook wel meer, maar dat wisselt
Als ik barf voer krijgen ze sochtends vleesbot en savonds spiervlees met pens of groenten of orgaan. Ik voer niet zoveel orgaan, omdat dit meestal al veel in kvv zit, en wat ik voer is vrijwel altijd hart.
Ik had hier op BP begrepen dat als je ook kvv voert dat het iets minder precies komt met wat je aan barf voert. Maar nu mijn hond klachten heeft (waarvan ik dus nog helemaal niet weet waar die vandaan komen) ga ik ineens aan alles twijfelen.

Hoop dat jullie er iets over kunnen zeggen en ook als jullie ideeën hebben wat er aan de hand zou kunnen zijn met haar.

Bedankt alvast!
Door MillyMol
#3379557
Ik kan zo 1 2 3 niet bedenken waarom er een relatie zou zijn met de voeding. Bij een terugkerende en verspringende kreupelheid zou ik eerder denken aan spieren en/of gewrichten.
Door Too
#3379558
pearlsofpassion schreef:Waarom denk je dat het aan de voeding zou liggen?

Ja, zou je jezelf deze vraag ook stellen als je hele-deftige-dure-brokken-van-de-dierenarts voerde?

Zijn pezen, spieren, gewrichten te onderzoeken?.
Misschien kan een fysiotherapeut, chiropractor, osteopaat iets betekenen
Gebruikersavatar
Door Ina
#3379560
Ik zie de 'logica' wel een beetje qua voeding.... als ze wisselt wat betreft kreupelheid (.....en wat is kreupelheid, is dat een hinkje omdat er iets tussen de tenen zit, of is dat een hele wandeling waar je echt ziet dat een poot ontlast wordt)

Als dan vervolgens de poten flink gelikt worden, zou je kunnen denken aan jeuk....en jeuk zou je kunnen relateren aan voeding



Afhankelijk van wat jij als kreupel bestempelt, zou ik eerder vermoeden dat er iets in de pezen, spieren of gewrichten niet lekker zit.
Door Too
#3379562
Dat pootjes likken doet ze dat altijd als ze ook kreupelt/onregelmarig loopt?
Of valt het je nu pas echt op?
Kan het ook door iets anders komen.. ergens doorheen gelopen, doorntjes, (eiken)processierups.. bijvoorbeeld
Door Nikass
#3379564
Too schreef:Ja, zou je jezelf deze vraag ook stellen als je hele-deftige-dure-brokken-van-de-dierenarts voerde?
Euh nee, dat denk ik niet...
Hoewel ik erg voorstander ben van vers voer, daar heel veel over heb gelezen en er ook de voordelen al vaak van heb ervaren, kan ik dus op zo'n moment ineens in de stress schieten of mijn "eigenwijze" gedrag (mijn omgeving is nogal van de brokjes) zich tegen me keert.
Ik ben dus nu al behoorlijk gerust gesteld door jullie berichten. Waarschijnlijk reageerde ik een beetje overdreven :-)

Terwijl ik met de andere hond een rondje aan het fietsen was heeft mijn vriend nog eens alle pootjes goed bekeken en hij ontdekte linksvoor een beschadiging aan het zooltje. Misschien is het dus "gelukkig" toch voornamelijk iets van buitenaf. Mijn teefje is heel erg pijngevoelig dus dat ze daar goed mank op loopt is niet vreemd.

Wij hebben een groot erf en vooralsnog ga ik nu niet meer met haar wandelen, maar mag ze lekker op het erf scharrelen. Wandelen gaat nu ook echt niet omdat ze dan heel erg op rv "valt" , Ze zet dus lv nog wel neer, maar steunt er niet echt op.
Achter heb ik niets meer gezien, dat was dus één keer kort. En rv zie ik ook niets meer aan.
Door Lizzy
#3379565
Bij jeuk en pijnlijke voetjes kun je ook denken aan een gevoeligheid (of allergie zelfs) voor iets van buitenaf. Bijv. een bepaald soort plant dat op je erf groeit, waar ze last van heeft op het moment. Of misschien heeft ze inderdaad haar voetjes beschadigt tijdens een dolle rond-ren-bui, ik zeg maar wat. Maar nee, ik zie ook zo geen relatie met de voeding die je geeft.
Door Nikass
#3379567
Jeuk geloof ik niet zo in, dat toont anders. En ik was ook niet direct bezorgd over allergieën ofzo maar over mogelijke te korten. Ergens doorheen gelopen kan dus wel goed gezien de beschadiging en het feit dat ze hier soms door de akker van de buurman rennen waar nu de mais nog laag staat.
Fijn dat jullie geen relatie zien met de voeding!
Door Lizzy
#3379587
Nikass schreef:Jeuk geloof ik niet zo in, dat toont anders. En ik was ook niet direct bezorgd over allergieën ofzo maar over mogelijke te korten. Ergens doorheen gelopen kan dus wel goed gezien de beschadiging en het feit dat ze hier soms door de akker van de buurman rennen waar nu de mais nog laag staat.
Fijn dat jullie geen relatie zien met de voeding!
Ik weet natuurlijk niet wat voor KVV en BARF je geeft. Voor de zekerheid zouden we daar ook nog naar kunnen kijken, naar je menu (lijkt me onwaarschijnlijk maar we kunnen een kritische blik werpen).

Je hond heeft helemaal geen andere klachten?
Door Nikass
#3379602
Lizzy, nee, mijn hond is vrolijk, wil graag naar buiten, probeert ook te rennen maar komt er dan achter dat dat toch niet zo fijn is. Maar is totaal niet lusteloos, geen koorts, en heeft een gezonde eetlust.

Kvv geef ik afgewisseld van Floris eigen lijn, Darf, Kiezenbrink, Petman en Renske en heel af en toe een bakje smuldier als het zo uitkomt. In principe alle diersoorten behalve haas (omdat ik bang ben voor ziektes) en paard (omdat we zelf paarden hebben en daar een beetje sentimenteel in zijn)

Barf geef ik vleesbot van kip, eend, parelhoen en soms zalmlijven of reeribben
En spiervlees van kip, kalkoen, rund, geit en ree
Aangevuld met afwisselend pens, rund- of lamshart, groenten, ei, yoghurt en makreel of sardine

Ze hebben eerder wat meer soorten Barf gehad; konijn, fazant, patrijs, maar daar ben ik mee gestopt omdat ze het niet lekker vinden. Kalkoen en gansvleesbot lusten ze wel, maar vind ik zelf wat hard, dus ben ik ook mee gestopt.

Janie2: nee nog niet op getest, ben nog niet bij de da geweest.
Toen ze anderhalf (zoiets) was ben ik met haar bij een holistisch arts geweest ivm gebrek aan energie. Zij gaven toen aan dat Leismania uiteraard kan vanwege haar afkomst, maar op dat moment konden ze daar niets van vinden. Ze had toen een wat mindere nierfunctie.
Later ben ik bij een manueel therapeut geweest die haar scheef vond in de rug en haar heeft behandeld. Daarna was het gebrek aan energie weer over.
Wel had ze toen nog veel last van haar hormonen voor, tijdens en na de loopsheid, en op 2,5 jarige leeftijd heb ik haar laten castreren, waarna dit ook verholpen was.
Sindsdien heb ik eigenlijk nooit klachten met haar. Behalve dat ze wat gevoelige luchtwegen heeft.
Door src_esther
#3379631
Nikass schreef:Ik voer mijn honden half kvv/ half barf. Dat betekent minimaal drie dagen per week kvv. Ook wel meer, maar dat wisselt
Als ik barf voer krijgen ze sochtends vleesbot en savonds spiervlees met pens of groenten of orgaan. Ik voer niet zoveel orgaan, omdat dit meestal al veel in kvv zit, en wat ik voer is vrijwel altijd hart.
Ik had hier op BP begrepen dat als je ook kvv voert dat het iets minder precies komt met wat je aan barf voert. Maar nu mijn hond klachten heeft (waarvan ik dus nog helemaal niet weet waar die vandaan komen) ga ik ineens aan alles twijfelen.
Ik denk wel dat je nog even de tekst onder het kopje "Weekmenu bestaand uit 3-4 dagen KVV en 3-4 dagen BARF" zou moeten lezen in het volgende topic: viewtopic.php?f=5&t=134935
Door Nikass
#3379995
Gelezen! Thanks voor de tip!

Inmiddels ben ik bij de dierenarts geweest en blijkt dat haar linkervoet zooltje toch wel erg beschadigd is. (Daar liep ze nu de laatste tijd ook echt heel erg kreupel op)
Rechts hebben ze uitvoerig bekeken, maar is helemaal goed. Misschien dat er inderdaad even iets in gezeten heeft, maar nu is dat niet meer het geval.
Ze is verder helemaal gezond verklaard (op basis van een basis onderzoek dan) dus we gaan ons voorlopig even richten op het linker voor pootje.
Ze heeft nu een schoentje zodat ze wat minder pijn heeft met lopen, en tegelijkertijd niet aan de wond kan likken.
Helaas is de prognose dat het wel een maandje kan duren voordat het genezen is.

Heel veel dank voor jullie tips en meedenken!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door