Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door inni
#3368091
Dank je voor de info. Ik ga nu eerst gewoon doen wat ik straks te horen krijg maar wel zelf z'n voer aanpassen. Over 10 dagen controle en dan kijken naar 't vervolg. Hij is een stevig beer van bijna 7 kg en mag best een heel klein beetje gewicht verliezen door magerder te gaan eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3368102
Anne in Zweden schreef:Bij te hoge leverwaarden zou je Zentonil Advanced kunnen overwegen, is bij medpets.nl verkrijgbaar. Dat schijnt de waarden heel snel weer te normaliseren - volgens de recensies op medpets.nl dan, want onze Max krijgt het nu weliswaar al enige weken maar ik heb zijn bloed nog niet opnieuw laten testen en kan je dus niet zeggen of het bij hem iets heeft geholpen. Maar ik vind hem wel kwieker nu dan een tijdje terug, dus schaden doet het blijkbaar ook niet.
Even off topic, sorry, maar zou je als je Zentonil Advanced geeft nog Mariadistel mogen geven (aangezien in de Zentonil ook silibine zit) of zou het beter zijn om dat dan te stoppen? Enig idee?
Door Anne in Zweden
#3368109
pike schreef:Even off topic, sorry, maar zou je als je Zentonil Advanced geeft nog Mariadistel mogen geven (aangezien in de Zentonil ook silibine zit) of zou het beter zijn om dat dan te stoppen? Enig idee?
Geen idee, ik had volgens mij wel tegen de da gezegd dat Max mariadistel krijgt. Ik ga effe googele.
Door inni
#3368110
Boy is thuis met ab, maagbeschermer en een supplement om de lever te ondersteunen. Ook nog metacam voor het geval hij pijn laat merken. Over 10 à14 dagen een controle van de bloedwaarden. Voorlopig houden ze het op een infectie van lever en gal als gevolg van een maag/darm infectie. Of dat echt zo is zal de toekomst uitwijzen.

Boy krijgt nu als supplement Silycure...ik moet nog 's googlen om te weten wat het juist inhoud. Voorlopig houd ik het bij dit en een aangepaste voeding, later zien we wel. ;)
Door Anne in Zweden
#3368111
pike schreef:Even off topic, sorry, maar zou je als je Zentonil Advanced geeft nog Mariadistel mogen geven (aangezien in de Zentonil ook silibine zit) of zou het beter zijn om dat dan te stoppen? Enig idee?

Wat ik zo snel tegenkom is dat combineren geen probleem is:

https://plantaardigheden.nl/plant/beschr/annv

https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 6&t=208653

Maar ik blijf nog effe zoeken. :)
Door inni
#3369140
Even een updatje: nadat Boy die woensdag naar huis mocht ging het bergaf met hem, de nacht van woensdag op donderdag ging hij braken, een berg voer (ik schat van twee dagen) wat niet het minste verteerd was.... vrijdag morgen at hij niks en ben ik terug gegaan naar de da. Hij bleek een fikse maagontsteking te hebben (waarschijnlijk door de metacam) en ook z'n pancreas was niet meer ok. Hij is opnieuw opgenomen en aan het infuus geweest tot zondagmiddag. Hij at toen weer heel goed maar kreeg alleen gare kalkoen om z'n maag te sparen. Maagzuurremmers, ab en mariadistel. Hij braakte niet meer en was iets levendiger. stilletjesaan heb ik hem meer kalkoen en uiteindelijk ook maar dik tegen m'n zin een paar hepatic brokjes gegeven en daarop gaat het nu best goed. z'n Bloedarmoede is voorbij, de leverwaarden waren vandaag (na twee weken) van boven 800 naar iets boven 400 gezakt. Nog steeds hoog maar ze dalen. Nog 's voor 2 weken ab en verder gaan met de andere medicijnen en over twee weken opnieuw controle. Hij is veel levendiger maar ook 600gr lichter (hij woog 7kg wat voor hem toch meer dan genoeg was, dat gewichtsverlies is dus niet rampzalig) Ik heb er in ieder geval weer een goed gevoel bij.
Door inni
#3379424
En dan uiteindelijk nog 's een update... Na die tweede opname en een paar maand maagzuurremmer, Sylicure..en een paar ab kuren ging het dus weer beter maar een maand na het stoppen van de ab gingen de ontstekingswaarden opnieuw omhoog. Opnieuw testen en echo waaruit bleek dat alle geteste bloedwaarden goed waren, behalve de Bèta-globulines die waren opnieuw te hoog. Met de moed in mijn schoenen een leverbiopsie geplant die op woensdag zou plaatsvinden. Boy was toen vrij goed, hij at goed en was levendig. De donderdag ervoor had hij 's morgens weer ontlasting zoals hij tussendoor (een keer of 4 per jaar) nog wel 's had, een drol met een fikse slijmvel rond. De ontlasting is vaker nagekeken op een bepaald moment zelf in twee labo's tegelijkertijd en er is nooit wat uit gekomen. Ik heb toen, vraag niet waarom, nog maar 's een staal binnen gedaan om toch nog 's te kijken of er iets van parasieten was. Bingo... Giardia cystes..maar echt maar enkel volgens de da. Antistoffen tegen giardia waren niet gevonden maar het microscopisch onderzoek had wel resultaat. Alle twee honden aan de Panacur en ikke aan de poets. De leverbiopsie moest uitgesteld worden tot de Giardia onder controle was. Na twee kuren opnieuw een test en allebei de honden waren vrij van Giardia. 3 weken later controle van Boy's bloedwaarden en alles was weer ok, ook de Bèta-globulines die toen die verhoogd waren volgens de da-en met grote kans wezen op tumoren in de lever. Nu is Boy ondertussen ook van de vieze hepatic brokken af. Twee dagen na die brokken was het ook al gedaan met de vieze dichtgeplakte ogen 's morgens. Dan ben ik de maagzuurremmers gaan afbouwen. In het begin kreeg hij een heel tablet 's morgens maar omdat Boy het niet wilde slikken moest ik het vermalen en had ik de indruk dat hij 's avonds last kreeg van z'n maag. Dan ben ik 2x per dag een halve tablet gaan geven voor z'n grootste maaltijden (hij at vier keer om z'n maag te sparen, 2, grotere en twee kleinere maaltijden) Dat ging goed. Vorige week begonnen met een 1/4 tablet 2x per dag en sinds vanmorgen geen meer. Nu hoop ik dat z'n darmen ook opnieuw nog beter hun werk beter gaan doen als z'n voer fatsoenlijker kan verteren (hij krijgt nog wel stoommaaltijd van Renske en gaar rund en kalkoenvlees). Bij het blaffen krijgt hij altijd last van z'n maag en gaat dan onmiddellijk veel drinken maar dat komt ook door een vorige ingreep waarbij ze een speeltje met een gastroscoop weer uit z'n maag hebben proberen te halen. Pffff wat ben ik blij dat ik mijn rakker toch de hele molen heb laten doorlopen, zonde natuurlijk dat er geen controle gedaan is van z'n ontlasting in al die tijd want misschien had hij dan een veel kortere herstelperiode gehad.
Door inni
#3379428
idd, de ontsteking van z'n gal blijkt het gevolg van de Giardia te zijn geweest. Er is bij het vaststellen van de galontsteking wel galvocht afgenomen om op kweek te zetten maar dat was op maandagavond en hij had vrijdagavond ervoor een ab prik gehad. Daaruit is dus niks gekomen. De maagontsteking kreeg hij waarschijnlijk van de Metacam. Daarvoor is hij gevoelig maar daar had de da van wacht het eerste weekend geen oren naar. Ik wist niet dat Giardia ook zulke symptomen kon geven terwijl Boy nooit erge diarree had, wel graag eet en tonnetje rond is (te zwaar eigenlijk terwijl hij net zoveel en hetzelfde krijgt als Tobi die net goed op gewicht is. Boy weegt 7 kg, Tobi 4). Het enig wat er soms gebeurde was die dikke slijmvel rond z'n drolletje.
Door Lizzy
#3379429
Jeetje........ Wat erg! Al die tijd ook in de vreselijke rot zorgen gezeten omdat je iets heel ergers verwachtte.... :-\ . Nou ja, laten we zeggen: blij toe dat het dit is!
Door inni
#3379432
Lizzy schreef:Jeetje........ Wat erg! Al die tijd ook in de vreselijke rot zorgen gezeten omdat je iets heel ergers verwachtte.... :-\ . Nou ja, laten we zeggen: blij toe dat het dit is!


idd...bij de melding van de Giardia heb ik 't een paar weken enorm lastig gehad. Boy was best beroerd door de Panacur...ik vroeg me af of ik hem dat ook nog wel kon aandoen...toen bij het controle onderzoek van z'n ontlasting geen Giardia meer gevonden was, was ik blij en bang tegelijk want nu moest de biopsie nog komen.... eigenlijk 3 weken als een berg opgekeken tegen het controle onderzoek van z'n bloed en bijna zwevend naar huis gegaan.... We zijn er nog niet helemaal want nu is z'n ontlasting nog steeds niet goed....(ze was met de giardia verbazend genoeg beter dan nu) Hoelang hij die parasiet al had??? waren de slijmvellen daarvan?? waarom dan nu zo 'n reactie?? antistoffen tegen de giardia waren er dan weer niet gevonden volgens de dierenarts (maar daarover moet ik volgende keer nog info vragen want in mijn vreugde om de goede waarden ben ik dat vergeten ;) ) Nu eerst voorzichtig van die maagzuurremmer af geraken want ik heb altijd de indruk gehad dat Boy zich daar ook niet echt happy door voelt en z'n darmen ook niet. Eerst dacht ik nog dat het met die Hepatic brokken te maken had maar nu op gewoon voer, wat hij overigens nog heeft gehad en waarop het prima ging) blijft de ontlasting plakkerig zacht. en met die lange witte haren is het een boeltje ;) Probiotica van Puur heeft hij al een week of twee gehad maar dat gaf geen verschil. dus eerst die maagzuurremmer proberen af te schaffen.
Door inni
#3381445
Nu weer 's een vraagje ivm maagzuurremmers afbouwen en stoppen: Ik probeer nog steeds de Sedacid (protonpompremmer) te stoppen maar dat gaat niet vlot. Maandag even gaan overleggen met de da en Zantac meegekregen. Dat heeft hij dinsdag gehad maar goed ging het niet. Ondertussen staat Boy op 1/4 Sedacid, met nog een hoekje af X2 per dag omdat 1/8 echt te weinig is en hij 's nachts ging braken. Z'n ontlasting gaat steeds beter maar na het eten en als hij heeft staan blaffen gaat hij hijgen en slikken.... zuuroprispingen?? nu ben ik aan zoeken geweest wat ze aan kinderen geven bij reflux en kom dan oa bij Gaviscon. Iemand hier die ervaring heeft met Gaviscon voor honden?? ik ben een beetje bang van het hoge zoutgehalte. Ik zou de Sedacid blijven geven een half uur voor de twee grootste maaltijden en de Gaviscon op momenten dat hij last krijgt.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3381451
inni schreef:Nu weer 's een vraagje ivm maagzuurremmers afbouwen en stoppen: Ik probeer nog steeds de Sedacid (protonpompremmer) te stoppen maar dat gaat niet vlot. Maandag even gaan overleggen met de da en Zantac meegekregen. Dat heeft hij dinsdag gehad maar goed ging het niet. Ondertussen staat Boy op 1/4 Sedacid, met nog een hoekje af X2 per dag omdat 1/8 echt te weinig is en hij 's nachts ging braken. Z'n ontlasting gaat steeds beter maar na het eten en als hij heeft staan blaffen gaat hij hijgen en slikken.... zuuroprispingen?? nu ben ik aan zoeken geweest wat ze aan kinderen geven bij reflux en kom dan oa bij Gaviscon. Iemand hier die ervaring heeft met Gaviscon voor honden?? ik ben een beetje bang van het hoge zoutgehalte. Ik zou de Sedacid blijven geven een half uur voor de twee grootste maaltijden en de Gaviscon op momenten dat hij last krijgt.
Onze eerste dalmaat had maagkanker - hij kreeg elke dag primperid tegen de misselijkheid, en als hij veel last had van reflux gaf ik hem gaviscon bij, maar niet standaard dus.
Door tt-tjes
#3381453
Je zou eens Puur Stomach (Maag) kunnen proberen. Balou heeft lang op maagzuurremmer gestaan vanwege oprispingen door te vette KVV, maar ik ben dit poeder voor hem gaan gebruiken in combinatie met magere KVV en dat werkt heel goed.
Hij krijgt 2x per dag een schepje door zijn vlees.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door