Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door rosmin
#3379273
Nog even een vraag: Als er bloed wordt geprikt, doet jullie DA dat met of zonder roesje?

Onze DA wil alleen met een roesje prikken vanwege minder stress en daardoor minder verstoring van waardes.
Maar als de schildklierwaarde T4 regelmatig moet worden gecontroleerd vind ik dat best belastend.

@Dinky: Weet jij een kliniek in Groningen en omgeving die dit zonder roesje doet?
Door BlissSpirit
#3379274
Weet geen kliniek bij jou in de buurt, maar hier heeft nog nooit een hond of kat een roesje gehad om bloed af te nemen.
Lijkt me alleen nodig als je een dier hebt dat niet te hanteren/ in paniek is.
Wat een beetje stress met de T4 waarde doet weet ik niet.
Maar onze Bliss had een te traag werkende schildklier, dus werd ook T4 geprikt en was best hyper de piep bij de da, maar nog nooit een roesje hiervoor gehad

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3379276
Tijd voor een andere dierenarts..... Bloedprikken geeft nauwelijks stress als je een beetje een handige da hebt.
En het woord 'roesje' is gewoon een eufemisme voor narcose - precies hetzelfde middel, alleen de dosis is ietsje lager.
Door rosmin
#3379279
Was mijn gedachte ook Spikkelneus, roesje is lichtere narcose met zelfde middel.

Is Bliss een kat of hond, want traag werkende schildklier komt weinig voor bij katten ,meestal hebben ze hyperthyeoidie.
Hoe vaak laat je bloed controleren?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3379281
Ik ben niet genoeg in de materie thuis, maar ik zou het eens aan de DA zelf vragen. Prikt deze alle katten altijd met roesje? Dan zou ik een andere DA overwegen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat (hoge) stress andere bloedwaardes geeft, net zoals bij diabetes het ergens het geval is. En dan zou met een roesje wel beter zijn.

Het lijkt me niet dat je iedere dag moet prikken, alleen om te kijken of de medicatie goed ingesteld staat. Maar hoe vaak dat dan precies is, weet ik ook niet.
Door BlissSpirit
#3379284
rosmin schreef:Was mijn gedachte ook Spikkelneus, roesje is lichtere narcose met zelfde middel.

Is Bliss een kat of hond, want traag werkende schildklier komt weinig voor bij katten ,meestal hebben ze hyperthyeoidie.
Hoe vaak laat je bloed controleren?
Bliss was een tervuerense herder. En klopt hoor, komt bij katten weinig voor.
Wilde er alleen mee aangeven dat zij ook best hyper was bij de da, maar er gewoon zo geprikt werd voor T4. Wat ze dan ook gewoon over zich heen liet komen, maar stress bij de da was er zeker.


Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379287
Katten hebben al stress voordat er een roesje gezet kan worden, dus het lijkt mij een uitvlucht.
Ik zou ook niet bij zo'n DA blijven. Zelfs foto's neemt de mijne zonder narcose, als het enigzins kan.
Door BlissSpirit
#3379289
pearlsofpassion schreef:Katten hebben al stress voordat er een roesje gezet kan worden, dus het lijkt mij een uitvlucht.
Ik zou ook niet bij zo'n DA blijven. Zelfs foto's neemt de mijne zonder narcose, als het enigzins kan.
Honden ook. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Laika
#3379303
Soms laten katten zich moeilijk prikken door stress. Toen dit bij mijn kat het geval was verdoofde de DA plaatselijk (met een spray) de plek waar geprikt moest worden. Daarna ging het heel makkelijk. Het was gelijk het enige goede wat ik over deze DA te melden heb :(
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3379304
Ik ben zelf met dinky bij het dierenziekenhuis aan de vechtstraat. Bij Dinky werd zonder roesje bloed geprikt. Werd wel eerst licht verdovende zalf op het geschoren stuk gedaan voordat er werd geprikt. Geen idee hoe het bij andere dierenartsen in de stad is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3379306
Pluk werd voor nierwaardes geprikt en altijd zonder roesje. Nu liet Pluk het ook prima toe, maar het was altijd zo gepiept door onze dierenarts. Inderdaad met een beetje verdovende spray op de huid waar geprikt wordt.

Behalve 1 keer, toen een nieuwe dierenarts haar zou prikken. God wat een drama, ze was gewoon bang en durfde daarom niet. Ik heb haar laten klooien tot ik zag dat Pluk er wel genoeg van kreeg, toen is onze vaste dierenarts geroepen en wederom was het zo gepiept.

Onze Otje is wel een dikke stresser en dramaqueen en als ik zie hoe makkelijk ze daar ook elke keer weer blaas puncties en echo's bij doen. Nee, ik zou dus geen roesje overwegen. Een narcoseprik is net zo (weinig) ingrijpend als bloed afnemen. Als dat beetje stress de waarde beinvloed, dan kun je net zo goed niet meten, want de reis naar de dierenarts en wachten in de wachtkamer geeft bij elkaar meer stress dan het bloed afnemen.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3379392
Ik stond hier echt van te kijken: bloedprikken onder een roesje?

Ik kan me alleen voorstellen dat zoiets nodig is als je dier echt niet toe laat dat er iemand aan zijn poot 'frommelt'.

Is er dan geen alternatief door bv vooraf een pilletje valium te geven? Geen idee of dat de bloedwaardes beïnvloed hoor.

Mijn eerste hond vocht zo tegen de narcose, dat deze in de wachtstand kwam door de aanmaak van adrenaline. Drama. Hij kreeg later vooraf valium, daardoor vocht hij niet en kon de narcose zijn gang gaan.
Vandaar dat ik daar nu aan moest denken. ;)

Mijn dierenarts neemt ook röntgenfoto's zonder narcose als dat enigszins mogelijk is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379400
Bloedprikken gaat bij katten wel het vlotst in de hals.
In de poot vallen de aders snel dicht en wordt het soms een meermaals prikken en wrikken, wat natuurlijk wel pijnlijk is. Het kan ook goed gaan natuurlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door