Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3378881
Wauw wauw wat super mooi om te zien en allemaal blije honden.’
Ik had al is stukje van gezien dacht van cesar die vind ik ook zo goed met bepaalde dingen( niet alles)
Dit is in mijn ogen een groep honden die uitstekend weten wie de roedelleider is en daar blijven ze achter, ook af en toe de aanwijzing met stokje is perfect.
Jammer zo ver weg zou dit graag live willen zien en leren
#3378882
Siberienne schreef:Met Shad lukt het over het algemeen prima, die loopt gewoon hele stukken naast me. Bij andere honden is het wel een uitdaging maar met wat training gaat dat nu ook goed. Als hij alleen is dus.

Spot is moeilijker en samen is nog wat meer uitdaging :biggrin2: maar het eerste en laatste stuk vd wandeling wil ik ze in de buurt en gewoon doorlopen en als er geen katten of eekhoorns oversteken lukt dat ook. Maar bij Spot heeft me dat wel een jaartje of vijf gekost... :biggrin2: :biggrin2: en nogal wat verschillende methodes. En in een bos waar veel wild zit blijft dat heel moeilijk.

En er gelukkig van worden? Ml en ik hebben allebei behoorlijke blessures gehad van het gesleur en twee ongelukjes hebben bij mij grote gevolgen gehad als in jaren veel pijn. Daarnaast kan het gewoon gevaarlijk zijn om bv een weg opgesleurde te worden omdat je ze niet kan houden. Dus ja enige duscipline en dat ze wel rekening houden dat ik ook mog aan dat touwtje zit vind ik toch wel prettig. Daarnaast moeten ze een uitlaatklep hebben in de vorm van bv steppen of hardlopen. Interessant is ook dat als ik hardloop, Spot minder idioot sleurt... Het tempo maakt uit.

Maar eigenlijk ben ik pas in 2014 gaan trainen met een methode die voor ons werkt en dat was nav deze blogpost; https://www.patriciamcconnell.com/theot ... r-your-dog

@lizzy; heb jij weleens bungeelijnen geprobeerd? Ik vind dat echt fijn omdat het wel ruimte geeft om even een kleine reminder te geven dat er best wat spanning op de lijn mag staan maar dat als een idioot sleuren niet de beste optie is :biggrin2:

En verder; ik vind zeker trainen op niet uitvallen veel prettiger met een heupgordel omdat je je eigen lichaam meer ontspannen kan houden en je de kramp in je armen niet overbrengt als spanning op de lijn naar je hond.
Ik heb veel gehad aan het boekje 'feisty fido' van Karen London en Pat Mcconnell.

Tot slot nog een leuk filmpje;


((((Denk niet dat dit met huskies kan...))))
De link doet het helaas niet
#3378884
Ik moest trouwens ineens nog aan iets denken: toen S2 nog klein was, hadden we het plan opgevat om te gaan hardlopen met onze oude husky, Janouk. Maar de jongemannen waren zo aan het stuiteren dat we besloten ze toch maar mee te nemen. Met het idee ze los mee te laten lopen en kijken hoever we zouden komen. En het was werkelijk waar zo grappig: we laten ze uit de auto, ze gaan effen snuffelen, plasje en we beginnen en alsof er een magneet aan z'n voeten zat, liepen ze pal achter ML aan. En als ik de kop overnam aan mij. Dus blijkbaar is het ergens wel soort van natuurlijk gedrag, want daar hadden we dus nul op geoefend. En zodra we stopten gingen ze snuffelen, maar zodra het tempo weer omhoog ging, hup, daar waren ze weer.
#3378886
Siberienne schreef:zo wel?

Je zou trouwens ook een kunnen kijken naar trainen met de roedelmethode, ik vind daar niet alles positief van maar we hebben ook daar wel dingen van opgepakt, vooral over samen wandelen.
De link van het filmpje doet het wel maar van de trainings link
Roedel methode pas ik al toe op kleine schaal dan werkt perfect
#3378896
Kaela schreef:Het lijkt me simpelweg onmogelijk om honden als dalmatiers, husky's en bijvoorbeeld meutejagers te leren keurig aan de voet te lopen. Ja, in een trainingssetting zul je met diverse individuen van zulke rassen best ver kunnen komen. Maar in groepjes wandelend naar iets waar ze graag heen willen, forget it!

Oscar liep vanaf dag 1 super braaf aan de lijn. Trok zelden tot nooit. Behalve als we met meerdere liepen. Dan was het (door de stress) sleuren als een malle. Eerst dacht ik dat het opvoeding was, maar toen ik ging herkennen dat het stress was heb ik het geaccepteerd. En ben ik bewuster keuzes gaan maken of zo'n wandeling dan wel handig was.

En ach, het is allemaal maar net wat je wilt. Als je echt, echt, echt wilt, dan steek je er ook die tijd en moeite in. Lizzy, jij hebt jou honden een prachtige recall aangeleerd, dus het trainingsproces bij jou en het leerproces bij je honden zit wel goed. Als je echt alle moeite er in steekt, dan zou je het ze kunnen leren. Maar daar worden jij en je honden helemaal niet gelukkig van joh. De moeite die je er in moet steken staat totaal niet in verhouding tot wat het je oplevert.
:-*
Maar dat zou inderdaad kunnen hoor, want ik moet hier zeker heel veel moeite in gaan steken. Het is Dalmatische Honden gewoon niet makkelijk aan te leren zeker niet als ze in een groepje lopen. Eén op één trekken ze niet aan de riem maar ook dat kost moeite. Ik moet ze continue alert houden. Ik heb eens een kennis gehad die riep "als je ze dat trekken niet aanleert hoef je het ze ook niet af te leren". Joh, op 7 weken trok Frou Frou al als een jekker aan de riem. Gewoon het eerste wat ze deed. Direct. Meteen. Ze wilde vooruit. Klaar. Ik heb recent zelfs een overtreffende trap van Toet te logeren gehad. Man man... Mijn schouders moeten er nog steeds van bij komen :biggrin2:
#3378899
Siberienne schreef:Met Shad lukt het over het algemeen prima, die loopt gewoon hele stukken naast me. Bij andere honden is het wel een uitdaging maar met wat training gaat dat nu ook goed. Als hij alleen is dus.

Spot is moeilijker en samen is nog wat meer uitdaging :biggrin2: maar het eerste en laatste stuk vd wandeling wil ik ze in de buurt en gewoon doorlopen en als er geen katten of eekhoorns oversteken lukt dat ook. Maar bij Spot heeft me dat wel een jaartje of vijf gekost... :biggrin2: :biggrin2: en nogal wat verschillende methodes. En in een bos waar veel wild zit blijft dat heel moeilijk.

En er gelukkig van worden? Ml en ik hebben allebei behoorlijke blessures gehad van het gesleur en twee ongelukjes hebben bij mij grote gevolgen gehad als in jaren veel pijn. Daarnaast kan het gewoon gevaarlijk zijn om bv een weg opgesleurde te worden omdat je ze niet kan houden. Dus ja enige duscipline en dat ze wel rekening houden dat ik ook mog aan dat touwtje zit vind ik toch wel prettig. Daarnaast moeten ze een uitlaatklep hebben in de vorm van bv steppen of hardlopen. Interessant is ook dat als ik hardloop, Spot minder idioot sleurt... Het tempo maakt uit.

Maar eigenlijk ben ik pas in 2014 gaan trainen met een methode die voor ons werkt en dat was nav deze blogpost; https://www.patriciamcconnell.com/theot ... r-your-dog

@lizzy; heb jij weleens bungeelijnen geprobeerd? Ik vind dat echt fijn omdat het wel ruimte geeft om even een kleine reminder te geven dat er best wat spanning op de lijn mag staan maar dat als een idioot sleuren niet de beste optie is :biggrin2:

En verder; ik vind zeker trainen op niet uitvallen veel prettiger met een heupgordel omdat je je eigen lichaam meer ontspannen kan houden en je de kramp in je armen niet overbrengt als spanning op de lijn naar je hond.
Ik heb veel gehad aan het boekje 'feisty fido' van Karen London en Pat Mcconnell.

Tot slot nog een leuk filmpje;


((((Denk niet dat dit met huskies kan...))))
Ja, ik heb die bungeelijnen wel eens geprobeerd en ik vond het eerlijk gezegd niet prettig. Eén op één gedragen ze zich overigens behoorlijk keurig hoor, dus ik maak mij geen zorgen om hun veiligheid. Als er iemand truttig is met ze: ben ik het. Van de auto naar het losloopbos : komen we geen verkeer tegen. Ik vind dat filmpje eerlijk gezegd... Ja hoe zeg ik dit eens subtiel? Ik vraag me af of het terecht is om zoveel vertrouwen in je honden te hebben en ze los te laten lopen terwijl jij fietst door de stad. Ik zou dit never nooit durven. Het zijn honden, geen robots. Ik heb overigens ook echt helemaal niks met dat ie ze één voor één op hun rug kiept. Ik krijg daar eerlijk gezegd echt vlekken van. Hierboven schreef iemand dat ik dan op een manier met mijn honden om moet gaan die ik niet prettig vind. En misschien zit daar wel de crux.
#3378902
Lizzy schreef::-*
Maar dat zou inderdaad kunnen hoor, want ik moet hier zeker heel veel moeite in gaan steken. Het is Dalmatische Honden gewoon niet makkelijk aan te leren zeker niet als ze in een groepje lopen. Eén op één trekken ze niet aan de riem maar ook dat kost moeite. Ik moet ze continue alert houden. Ik heb eens een kennis gehad die riep "als je ze dat trekken niet aanleert hoef je het ze ook niet af te leren". Joh, op 7 weken trok Frou Frou al als een jekker aan de riem. Gewoon het eerste wat ze deed. Direct. Meteen. Ze wilde vooruit. Klaar. Ik heb recent zelfs een overtreffende trap van Toet te logeren gehad. Man man... Mijn schouders moeten er nog steeds van bij komen :biggrin2:
Nou zo goed als alle honden trekken,simpelweg omdat ze sneller lopen dan wij en bijv een pup is ook nog eens enthousiast en wil snel ergens heen, en dan heb je nog snellere honden. Wandelen zonder trekken is gewoon veel werk om aan te leren en dan moet het ook nog best goed bijgehouden worden.
En dan nog 100% is utopie he.
#3378912
Lizzy schreef::-*
Maar dat zou inderdaad kunnen hoor, want ik moet hier zeker heel veel moeite in gaan steken. Het is Dalmatische Honden gewoon niet makkelijk aan te leren zeker niet als ze in een groepje lopen. Eén op één trekken ze niet aan de riem maar ook dat kost moeite. Ik moet ze continue alert houden. Ik heb eens een kennis gehad die riep "als je ze dat trekken niet aanleert hoef je het ze ook niet af te leren". Joh, op 7 weken trok Frou Frou al als een jekker aan de riem. Gewoon het eerste wat ze deed. Direct. Meteen. Ze wilde vooruit. Klaar. Ik heb recent zelfs een overtreffende trap van Toet te logeren gehad. Man man... Mijn schouders moeten er nog steeds van bij komen :biggrin2:

Nee bij huskies ook niet. Chenak trok altijd aan de lijn, uit principe. Daar hebben we nooit iets aan kunnen veranderen. En S2 kon het vanaf pup af aan ook. Op puppycursus was Spot de beste van de klas maar eenmaal buiten was dat helemaal pleite. Ik hoor nog die trainer zeggen "dat jij toch zoveel moeite hebt met het afleren van trekken aan de lijn" . Maar ja, hij geloofde ook niet in rasverschillen qua gedrag... En ze hebben er gewoon lol in, dat sleuren, ze vinden die druk ook helemaal niet vervelend. Heb ik ooit hun eerste "voor de grap" stappen op het sledehondenpad laten zien?

Maar daarom vond ik die methode uit de link zo fijn omdat ik dus echt veel last kreeg van het trekken (jut en jul kunnen niet los) zodat ik de lol in het wandelen verloor. En het was voor Spot ook niet goed want uh.. de frustratie bouwde zich wederzijds nogal op, zal ik maar zeggen.... en niet dat hij nu slaafs aan mijn voet loopt maar hij kan het wel als het moet en hij let gewoon meer op mij.

En dat filmpje zou ik ook niet doen zelf. Maar ik zou ook niet zo gaan wandelen als op het eerste filmpje. Ik wil mijn honden ten alle tijde in het zicht hebben nl. Anders lig ik om... :biggrin2: :biggrin2: want perfect zijn ze gelukkig niet
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door