Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378396
wat heeft jullie voorkeur en waarom? het gaat hier niet om een merk op zich, maar om het voeren met of zonder premix.

ik ben nogal snel bezorgd over mijn pup en zijn voeding. Ik voer op dit moment rodi en versvoer kvv.
dus een kvv met een premix, zonder bot, en een kvv zonder premix en met bot.
bij het vlees van versvoer krijgt hij ook geweekte gedroogde groente en kruidenmix.

wat ik mij afvraag: wat is nu beter?
kvv met een premix? want dan weet je zeker dat je hond alles binnenkrijgt.
-wat zijn de voordelen van een premix?
-wat zijn de nadelen van een premix?

kvv zonder premix?
-geen synthetische premix en alles puur natuur, zou het beste zijn, maar vlees van tegenwoordig is niet het vlees uit de natuur qua voedingswaarde.
daarbij zijn dieren in de natuur er niet om gezond oud te worden op de voeding, maar is het doel in de natuur voornamelijk voortplanting.
-vitaminen zouden beter opneembaar zijn
-hoe weet ik zeker dat hij alles binnenkrijgt met een dergelijke kvv?
-er wordt in dat geval aanbevolen af te wisselen met diersoorten. maar dan nog.... hoe weet je zeker dat hij dan alles binnenkrijgt wat nodig is?

misschien een beetje onhandig beschreven, weet niet goed hoe ik het moet verwoorden. maar vraag mij dus wel sterk af wat nou de beste zekerheden geeft.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378401
Je moet wel een beetje vertrouwen hebben in de 'natuur'.
In die zin, een dier is het best aangepast aan zijn natuurlijke voeding, en dat is dus het gezondste.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat de dieren in de natuur nooit iets tekort komen, maar wij kunnen wel kiezen wat we onze dieren voeren en moeten niet afgaan op het aanbod of wat ze kunnen vangen. We kunnen dus een idealere situatie creëeren, maar wel met wat de natuur biedt. Kunstmatige voeding is imo altijd slechter, gewoon omdat ik niet geloof dat de mens het beter kan dan waar de dieren op geëvolueerd zijn.
En je kan uit het menu van wilde dieren wel zien dat een prooidier alles bevat wat zo'n dier nodig heeft.
Je kan het ook narekenen als je wil.

Dat gekweekt vlees niet dezelfde voedingswaarde heeft, daar heb je volledig gelijk in. Vandaar dat je zoveel mogelijk wild en bio voert, dat je vette vis voert voor de omega 3 (ookal eten zeker niet alle wolven of katten in het wild vis). En voer je groenten, om extra vitaminen, vezels (wild vlees is vezeliger) en wat zaken die in gekweekt vlees minder zitten.

Kwestie van of kvv alles bevat, dat hangt ervan af of de producent zijn huiswerk gemaakt heeft en ook werkelijk de samenstelling aflevert als wat hij zegt. De kwaliteit van het vlees, hangt ook af van wat ze in de kvv draaien. Daar komt de prijs van.de kvv ook om de hoek. Goedkope kvv kan moeilijk een hoge kwaliteit vlees bevatten.
Echt 100% zeker kan je nooit zijn, van wat er in een kvv zit, daarvoor zal je zelf moeten samenstellen. En als je dat niet doet, raden we dus aan verschillende merken te voeren. Risicospreiding heet dat.
Het beste kan je je ook wat verdiepen in de samenstelling van een goed menu en vergelijken met de samenstelling van de kvv.
Door src_esther
#3378406
Zou je zelf elke dag een multivitamine willen slikken en daarnaast inferieure opvulling? Want zo beschouw ik KVV met premix. Dus ik vermijd premix en wissel (betere) merken af.
Binnenkort komt hier eindelijk een grote vriezer en komen er een paar barf-dagen voor meneer hond.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3378407
Premix is een vitaminepil. En net als mensen, kunnen honden niet leven op een vitaminepil. En net als mensen hebben honden geen vitaminepil nodig als ze gezond, volwaardig en gevarieerd eten.

Dus vanuit die logica, kan een mix zonder bot maar met vitaminepil, nooit beter zijn als een mix waarin gestreefd wordt naar het zo compleet mogelijk aanbieden van natuurlijke voedingstoffen.

Dat gezegd hebben ben ik het met PoP eens dat je bij elke kvv moet vertrouwen op de fabrikant. Je kunt nooit beoordelen of er in zit wat ze zeggen dat er in zit en je kunt nooit de kwaliteit van de grondstoffen beoordelen. Veel kvv's hebben een lagere kiloprijs dan wat een beetje BARF-maaltijd van goede kwaliteit kost. Wat vreemd is, omdat kvv naast de ingredienten (die overeen zouden moeten komen aan een BARF maaltijd) nog wat investering aan manuren, machines, verpakking ed kost. Het is dan ook echt de vraag wat voor kwaliteit ingredienten de meeste fabrikanten gebruiken.

Wil je zekerheid over kwaliteit, samenstelling en afkomst, dan ga je BARFen. Alleen dan weet je zeker wat je hond binnen krijgt. Kies je voor kvv, dan vertrouw je een fabrikant. En dan zou ik bij voorkeur fabrikanten vertrouwen die zoveel mogelijk BARF benaderd, dus zonder premix, met bot als calciumbron en met het advies om minimaal 4 diersoorten plus vette vis af te wisselen. En vervolgens wisselde ik dan merken af, zodat je het risico van niet weten wat ze in hun prakje draaien nog een beetje verspreidt.
Door eelke
#3378412
src_esther schreef:Zou je zelf elke dag een multivitamine willen slikken en daarnaast inferieure opvulling? Want zo beschouw ik KVV met premix. Dus ik vermijd premix en wissel (betere) merken af.
Binnenkort komt hier eindelijk een grote vriezer en komen er een paar barf-dagen voor meneer hond.
Elke dag een multivitamine pil en dan alleen brood eten, is wel weer gezonder dan elke dag alleen brood. Dus een goede kvv zonder premix staat bij mij zeker boven een kvv met premix. Een kvv met premix staat dan wel weer boven een slechte kvv zonder.
En ver aan de top staat uiteraard barf.

Snappie nog?

Verder wil ik je ook adviseren adem te blijven halen Teuntje! Ik heb er bewondering voor dat je alles zo goed mogelijk wil doen, en dat je zo veel vragen stelt. Maar vergeet niet te ademen en ook te genieten van je hond he ;-)
Door src_esther
#3378418
eelke schreef:Elke dag een multivitamine pil en dan alleen brood eten, is wel weer gezonder dan elke dag alleen brood. Dus een goede kvv zonder premix staat bij mij zeker boven een kvv met premix. Een kvv met premix staat dan wel weer boven een slechte kvv zonder.
En ver aan de top staat uiteraard barf.

Snappie nog?

Verder wil ik je ook adviseren adem te blijven halen Teuntje! Ik heb er bewondering voor dat je alles zo goed mogelijk wil doen, en dat je zo veel vragen stelt. Maar vergeet niet te ademen en ook te genieten van je hond he ;-)
Ik snap het prima, vandaar (betere) merken. Daarmee bedoel ik dan uiteraard niet de ziveelste vage/dubieuze aanbieder mee.
Door src_esther
#3378420
eelke schreef:Elke dag een multivitamine pil en dan alleen brood eten, is wel weer gezonder dan elke dag alleen brood. Dus een goede kvv zonder premix staat bij mij zeker boven een kvv met premix. Een kvv met premix staat dan wel weer boven een slechte kvv zonder.
En ver aan de top staat uiteraard barf.

Snappie nog?

Verder wil ik je ook adviseren adem te blijven halen Teuntje! Ik heb er bewondering voor dat je alles zo goed mogelijk wil doen, en dat je zo veel vragen stelt. Maar vergeet niet te ademen en ook te genieten van je hond he ;-)
En daarvoor geldt natuurlijk ook dat je wel kwaliteitsvlees moet inkopen, anders is misschien een KVV met premix toch beter...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378422
Ik denk dat de kwaliteit die in kvv verdwijnt, uitgezonderd de hele goede misschien, echt niet te vergelijken is met wat gemiddeld aan barf gegeven wordt. Ik denk dat niet veel mensen dat als barf zouden voeren.
Maar ik kan me vergissen...

Ik ben er echter wel van overtuigd dat een barfmenu met een bepaalde kostprijs, altijd kwalitatief beter zal zijn dan een kvv met dezelfde prijs. Tenminste als je een beetje oplet aan wat je voor je vlees betaalt. Je kan natuurlijk ook een heel duur menu maken.
Maar maw, dat bij een doorsnee barfmenu, een kvv van dezelfde prijs, van mindere kwaliteit zal zijn.
Gewoon omdat er ook nog op verdient moet worden, en je na het malen toch niet meer ziet wat de kwaliteit was.
Door eelke
#3378424
src_esther schreef: Ik snap het prima, vandaar (betere) merken. Daarmee bedoel ik dan uiteraard niet de ziveelste vage/dubieuze aanbieder mee.

src_esther schreef: En daarvoor geldt natuurlijk ook dat je wel kwaliteitsvlees moet inkopen, anders is misschien een KVV met premix toch beter...
Oh oeps, snappie nog was vooral voor Teuntje bedoeld ja. Niet helemaal duidelijk omdat ik jou quote.

En met Barf bedoel ik de methode die we hier op t forum uitdragen inderdaad.
Kippennekken met riblappen en pens voeren bv noem ik geen Barf.
Hoeft geen hogere wiskunde te zijn, wel een goed menu.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3378426
pearlsofpassion schreef:Maar maw, dat bij een doorsnee barfmenu, een kvv van dezelfde prijs, van mindere kwaliteit zal zijn.
Gewoon omdat er ook nog op verdient moet worden, en je na het malen toch niet meer ziet wat de kwaliteit was.
Dus je betaald als gemiddelde barfer, met een honderd kilo inkoop per keer, hetzelfde als een KVV-fabrikant, die duizenden kilo's per keer inkoopt?

Ja, het KVV maken zal geld kosten maar je kunt niet zomaar stellen dat het dan ook duurder moet zijn. Dit kan dus ook in de inkoopmarge wegvallen. Je weet het niet.

(Dit zie je overigens ook bij gewone mensen-eten)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378428
Nee, tuurlijk niet.
Maar dat wil niet zeggen dat ze diezelfde kwaliteit erin draaien voor dezelfde prijs. Waarom zouden ze?
Nou ja, je ziet het ook aan de analyses, zou ik denken.?
Door eelke
#3378429
Rik01 schreef: Dus je betaald als gemiddelde barfer, met een honderd kilo inkoop per keer, hetzelfde als een KVV-fabrikant, die duizenden kilo's per keer inkoopt?

Ja, het KVV maken zal geld kosten maar je kunt niet zomaar stellen dat het dan ook duurder moet zijn. Dit kan dus ook in de inkoopmarge wegvallen. Je weet het niet.

(Dit zie je overigens ook bij gewone mensen-eten)
Nou ja, de barf leverancier koopt ook groot in natuurlijk. En ik koop ook lokaal bij de kippenslachter, die is van zichzelf al goedkoop.

Een kvv producten laat zn pakkie ook testen bv, kost ook weer geld. En de machines voor productie.

Maar goed, met zekerheid durf ik het ook niet te zeggen.

Verder gaat t ook wel een beetje offtopic natuurlijk, al vind ik het wel interessant.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3378433
pearlsofpassion schreef:Nee, tuurlijk niet.
Maar dat wil niet zeggen dat ze diezelfde kwaliteit erin draaien voor dezelfde prijs. Waarom zouden ze?
Nou ja, je ziet het ook aan de analyses, zou ik denken.?
Nee, ze draaien dezelfde kwaliteit die ze voor veel minder geld in kunnen kopen (om maar wat te noemen).

Maar je ziet het inderdaad niet en je moet erop vertrouwen dat er toch iets aan kwaliteit ingaat.

Hoe zou je het aan de analyses kunnen zien?
Ik denk dat je het alleen ziet als je in de fabriek rondloopt.
Zou natuurlijk wel een sterke actie van de fabrikant zijn.
Een KVV-open dag :cool:
Door src_esther
#3378436
eelke schreef:Oh oeps, snappie nog was vooral voor Teuntje bedoeld ja. Niet helemaal duidelijk omdat ik jou quote.

En met Barf bedoel ik de methode die we hier op t forum uitdragen inderdaad.
Kippennekken met riblappen en pens voeren bv noem ik geen Barf.
Hoeft geen hogere wiskunde te zijn, wel een goed menu.
Dat klopt, maar er zijn mensen die ook voor het zelf samenstellen het goedkoopste van het goedkoopste willen hebben en dat kan natuurlijk vaak niet van hoge kwaliteit zijn. MDM om maar wat te noemen. Er zijn hier op BP natuurlijk zat mensen die wel voor kwaliteit gaan, maar ik zie soms ook wel het een en ander voorbij komen waarover je je twijfels zou kunnen hebben...
Ik denk dus dat als je voor zelf samenstellen stelselmatig voor het goedkoopste gaat, je misschien wel beter een (goedkope) KVV met premix kan voeren...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378437
Er zijn kvv's die toeschouwers toelaten. Of dat ooit gedaan hebben. En dat is niet enkel bij super kwaliteit.

Met 'dezelfde prijs' bedoelde ik de verkoopprijs. ;)
Niet de inkoopprijs. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door