Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Envie
#3378205
We ontkomen er niet aan, binnenkort moet ons Dotje een gebitsbehandeling krijgen.
Ze ontwikkelde al tandsteen toen ze nog heel klein was, maar door lekker te barfen hebben we dat toch 10 jaar "goed" kunnen houden. Haar achterste kiezen zijn echt heel slecht en ik merk dat ze last heeft. Grommen bij het kauwen, en dan het stukje kipnek weer laten vallen. Terwijl ze daar zo dol op is. Ook een stuk spiervlees gaat nu moeilijker..

Nu mijn vraag :biggrin2: Wat kan ik haar voeren als ze weer mag eten na de operatie?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3378232
Dat is afhankelijk van de behandeling. Is het sec alleen tandsteen verwijderen, dan zou je daarna weer kunnen volstaan met wat je voorheen voerde. Maar ik denk dat er wel wat gebitselementen verwijderd gaan worden. Rauw en open wonden gaat niet samen, dus dan even (1-2 weken) blik voeren.
Door Envie
#3378346
koekje schreef:Dat is afhankelijk van de behandeling. Is het sec alleen tandsteen verwijderen, dan zou je daarna weer kunnen volstaan met wat je voorheen voerde. Maar ik denk dat er wel wat gebitselementen verwijderd gaan worden. Rauw en open wonden gaat niet samen, dus dan even (1-2 weken) blik voeren.
Dat leek mij ook niet, vandaar mijn vraag.
Maar..kan ik ook zelf iets maken?
Door Too
#3378355
Envie schreef:Dat leek mij ook niet, vandaar mijn vraag.
Maar..kan ik ook zelf iets maken?

Bij de honden afdeling is dit vaker besproken volgens mij geeft bijna iedereen daar een paar dagen blik en daarna door naar een fijn gemalen kvv.
Door src_esther
#3378356
Envie schreef:Dat leek mij ook niet, vandaar mijn vraag.
Maar..kan ik ook zelf iets maken?
Ik zou gewoon blik (herrmanns) geven maar je kan natuurlijk zelf koken zonder botaandeel. En dan na het koken eierschaalpoeder toevoegen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378357
Als je taurine toevoegt na het koken.
Op 2 weken krijgen ze nu wel geen taurine tekort, maar persoonlijk zou ik het toch niet aanraden.

Als je het toch wil doen, gewoon koken he. Of stomen, das nog beter.
En dan spiervlees, vis, beetje orgaan, ei enz... Maar voor de consistentie van de ontlasting moet er dan nog iets stoppends bij. Rijst of calciumsupplement. Hoeveel, daar heb ik geen idee van...

Ik zou gewoon even blik geven. Maar dan de natuurlijkst mogelijke blikjes. En geen mousse, pâté of brokjes in vette saus, want dat plakt.
Maar vb gekookte kip in gelei (ingedikt eigen nat). Iets als Cosma of Almo nature.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3378368
Toen het gebit van Sien een half jaar geleden gesaneerd werd, heb ik daarna ook even blik gegeven. En daarna weer over op haar gewone eten. Zelf koken en vanalles daaraan supplementeren vond ik veel te omslachtig.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door