Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3378126
chery schreef:O jee, ja ik ben er ook als de dood voor.
Ik heb ook een meter, die aanbevolen wordt door de brandweer, want het schijnt dat niet alle meters betrouwbaar zijn.
Maar hier staat zoveel mogelijk open.
Het schijnt dat nieuwe cv ketels ook boosdoener kunnen zijn.
Maar is dat geen koolmonoxide, waar jij het over hebt?
#3378127
Mijn man is toch zo'n schatje he :biggrin2: . Het apparaatje heeft nogal een fel lampje. Dus voor ie naar bed ging heeft hij het apparaatje neergezet in de kamer ernaast en de deur op een kiertje gezet. Dus vanmorgen zeg ik tegen hem "schat, als je de luchtkwaliteit van zuid Holland wilt weten, ga je toch ook niet in Groningen meten? Zegt tie "het lampje brandde zeker groen? :biggrin2: ". Whahaha, lekker gevat weer :biggrin2:
#3378128
Lizzy schreef:Maar is dat geen koolmonoxide, waar jij het over hebt?
Dat klopt Lizzy, dat is Co. Koolmonoxide (Co) ontstaat door een verbranding met te weinig zuurstof als gevolg van geen of slechte ventilatie van de ketel. Dus: slechte toevoer van zuurstof levert bij een verbranding koolmonoxide op. Bij ketels gebeurt wel eens dat de toevoer- en afvoerslang niet goed geplaatst zijn en er zijn ketels geweest waar een afvoerslang in de ketel niet goed aansloot door montagefouten of verkeerd plaatsen van de monteur. Hierdoor kwam Co vrij in de woningen.

Koolmonoxide wordt opgenomen in het bloed op de rode bloedlichaampjes waar eigenlijk zuurstof (O2) opgenomen moet worden. Terwijl zuurstof weer 'loslaat' op de rode bloedlichaampjes, blijft Co gewoon zitten. Als je maar genoeg Co inademt, zijn alle plekjes voor zuurstof verdwenen, kan je lichaam dus geen zuurstof meer opnemen en ga je dood.... Dit proces start al bij lage concentraties Co omdat. Co wordt ongeveer 300 keer beter opgenomen dan zuurstof. Vandaar dat de brandweer adviseert om Co-melders op te hangen in ruimtes met verbrandingstoestellen zodat je op tijd wordt gewaarschuwd.

En als aanvulling: we adviseren bij de brandweer ook om de melders op neushoogte te hangen in ruimtes waar je slaapt, werkt en verblijft.
#3378130
Mandarijn schreef:
Dat klopt Lizzy, dat is Co. Koolmonoxide (Co) ontstaat door een verbranding met te weinig zuurstof als gevolg van geen of slechte ventilatie van de ketel. Dus: slechte toevoer van zuurstof levert bij een verbranding koolmonoxide op. Bij ketels gebeurt wel eens dat de toevoer- en afvoerslang niet goed geplaatst zijn en er zijn ketels geweest waar een afvoerslang in de ketel niet goed aansloot door montagefouten of verkeerd plaatsen van de monteur. Hierdoor kwam Co vrij in de woningen.

Koolmonoxide wordt opgenomen in het bloed op de rode bloedlichaampjes waar eigenlijk zuurstof (O2) opgenomen moet worden. Terwijl zuurstof weer 'loslaat' op de rode bloedlichaampjes, blijft Co gewoon zitten. Als je maar genoeg Co inademt, zijn alle plekjes voor zuurstof verdwenen, kan je lichaam dus geen zuurstof meer opnemen en ga je dood.... Dit proces start al bij lage concentraties Co omdat. Co wordt ongeveer 300 keer beter opgenomen dan zuurstof. Vandaar dat de brandweer adviseert om Co-melders op te hangen in ruimtes met verbrandingstoestellen zodat je op tijd wordt gewaarschuwd.

En als aanvulling: we adviseren bij de brandweer ook om de melders op neushoogte te hangen in ruimtes waar je slaapt, werkt en verblijft.
Serieus? Ik heb altijd aan het plafond geleerd omdat alles omhoog trekt... ::)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
#3378139
Fenixjuh schreef:Serieus? Ik heb altijd aan het plafond geleerd omdat alles omhoog trekt... ::)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Voor de rookmelder geldt dat ook.

Maar Co is een fractie lichter dan de lucht, vandaar het advies om in ruimtes waar je verblijft deze op neushoogte te hangen. De brandweer heeft daarom ook een filmpje gemaakt waar je de melder het beste op hangt.
#3378178
Angelique schreef:Volgens mij pomt een airco lucht rond. Dus trekt de warme lucht naar buiten waar die dan gekoeld en al weer terug naar binnen komt. (Zoiets hoor, het zal vast ingewikkelder zijn)
OK, dus dat zal de kwaliteit van de lucht in huis niet verbeteren... Nou goed, de airco komt over 14 dagen dus dat wachten we maar even af, voordat we uberhaupt wat doen. Ik moet wel zeggen dat ventileren 's morgens wel even leuk is maar de lucht is net zo snel ook weer stikvol met Co2. En dat zitten we dan met z'n alle toch de hele dag en avond in te ademen en voor de honden gaat dat 's nachts ook nog eens door.
#3378185
Hier ook een ouder huis, wel dubbel glas maar ook oud en aluminium kozijnen waar een groot rooster in zit. Hier staan boven eigenlijk altijd ramen open ook als wij gaan slapen, maar hier is het natuurlijk een heel stuk stiller buiten. Beneden staat zomer door altijd de tuindeur open dus genoeg circulatie. In de winter natuurlijk minder, maar ook dan zetten wel dagelijks die deur wel een paar uur open. Of dit genoeg durf ik niet te zeggen.
#3378193
Ik weet niet of zoiets in NL bestaat, maar wij hadden in Duitsland speciale luchtuitwisselapparaatjesdinges in de slaapkamers. Die waren verplicht geplaatst nadat (nog voor onze tijd) het huis dubbele beglazing had gekregen en beter was geïsoleerd, verplicht omdat het onder de aanvliegroute van het nieuwe vliegveld Halla-Leipzig lag. Hoe ze precies werken, weet ik niet, maar ik vermoed dat het een soort airco-zonder-koeling is. Je moest een stekker in het stopcontact steken en dan werd de lucht van binnen naar buiten gebracht v.v.
Ik kan wel voor je navragen hoe het systeem heet en hoe het werkt; volgens mij is er niet meer voor nodig dan een gat (gaatje) in de muur, waar dan het apparaat op wordt geplaatst. Apparaat zelf was niet groter dan 30 x 30 cm of zo.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3378197
Google doet het niet op luchtuitwisselapparaatjesdinges :biggrin2:

Hier in duitsland komen ze overigens ieder jaar de ketel meten. Dit jaar zat er iets fout, teveel CO2 uitstoot, niet bedreigend voor ons maar dat moest binnen een maand of zo opgelost worden. Aangezien het onderhoud net was geweest hebben we die maar teruggebeld ::)

Overigens heb ik het slaapkamer raam eigenlijk altijd open, ook in de winter, omdat ik het anders te bedompt vind worden. ( is soms best koud) Zou dat een signaal zijn :g: van te veel co2?
Woonkamer maakt hier meestal niet zo uit, grote ruimte en de beren slapen meestal buiten.
Ik ben toch echt benieuwd of er verschil gaat wezen met een airco
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3378198
Lizzy schreef:OK, dus dat zal de kwaliteit van de lucht in huis niet verbeteren... Nou goed, de airco komt over 14 dagen dus dat wachten we maar even af, voordat we uberhaupt wat doen. Ik moet wel zeggen dat ventileren 's morgens wel even leuk is maar de lucht is net zo snel ook weer stikvol met Co2. En dat zitten we dan met z'n alle toch de hele dag en avond in te ademen en voor de honden gaat dat 's nachts ook nog eens door.
Ik zat nog ff te googlen op airco's en kom er toch veel tegen die ventileren, en zuigen lucht van buiten aan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door