Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378116
Ik heb nu versvoer worsten van 500gr voor teun.
Smaken als vis en pens meng ik met andere smaken, waardoor ik dan voor 2 dagen een halve worst gebruik.
Dus 1 hele rundvlees worst bijv en 1/2 visworst voor 2 dagen + een plak rodi en groente.
Ik krijg die worsten dus niet doormidden gesneden.
Kan je zo'n worst na ontdooien in de koelkast, nog 4 dagen voeren? Of is 2 dagen echt max?
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378117
Ik heb nu voor morgen en overmorgen 500gr eend en 500gr pens te ontdooien gelegd in de koelkast. Voor de komende 2 dagen zou ik dan gebruiken 500gr eend en 250gr pens totaal.
Kan ik bijv als het de hele dag heeft liggen ontdooien in de koelkast, vanavond de pensrol doormidden snijden en de andere helft opnieuw invriezen?
Door Lizzy
#3378120
Ik vind vier dagen echt wel erg lang. Kun je niet met een heet mes (gekookt water eroverheen laten lopen) door een redelijk bevroren rol heen snijden? Dan kun je de andere helft terug de vriezer in doen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378121
Een paar uurtjes uit de vriezer, dan met een broodmes of een steakmes (iets met tanden) doorsnijden en terug invriezen. Zo doe ik het met de vis, en de meeste mensen met dit probleem.
Het is de bedoeling dat de rol nog net bevroren is, maar wel zacht genoeg om door te snijden.

Er is ook iemand (ik ben vergeten wie :-[) die een hakmes in de rol slaat en dan met een hamer dat hakmes door de rol heen slaat. In staalbevroren toestand dan.
Ik heb het eens geprobeerd (met zo'n zware rubberen hamer) en ik moet zeggen, dat ging verbazend goed.
Voor de kleine porties die ik van de vis moet hebben (60gr) geen optie, maar als je gewoon een rol middendoor wil, zeker uit te proberen.
Ik doe het nu ook bij te portioneren compleet bevroren karkas of blokken spiervlees waarvan ik maar de helft wil portioneren. Dan kan de andere helft meteen terug de vriezer is. Handig hoor.
Door Too
#3378131
Inderdaad even aandooien en dan portioneren, ik doe dat met een ( niet nieuw&duur) vleesmes dat gaat prima, ik vind iets met tanden dan weer niet fijn
Gebruikersavatar
Door Ina
#3378133
Worsten van 500 gram zijn toch meestal vrij dun en langwerpig?
Volgens mij kan je die, zoals hierboven al gezegd, prima snijden na een uurtje ontdooien....desnoods met een heet mes

Anders rondom zover mogelijk insnijden en op de hoek van de spoelbak in tweeën breken...lukt hier altijd met kilo-rollen

Ik zou in ieder geval niet KVV willen voeren die al 4 dagen ontdooid is...een keer geen probleem, maar niet structureel, want het zal de kwaliteit niet ten goede komen
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378135
Het ligt sinds vanochtend in de koelkast. Verwacht niet dat het vanavond al geheel ontdooid is. Dan maar door midden hakken en rest terug invriezen. Ben pas vanavond weer thuis dus kan niet anders
Door src_esther
#3378136
Too schreef:Inderdaad even aandooien en dan portioneren, ik doe dat met een ( niet nieuw&duur) vleesmes dat gaat prima, ik vind iets met tanden dan weer niet fijn
Dit. Maar in plaats van vleesmes gebruik ik dit koksmes, dat gebruik ik ook om zalmkoppen doormidden te snijden. Af en toe slijpen met deze bijl- en messenslijper.
Door src_esther
#3378137
Ina schreef:Worsten van 500 gram zijn toch meestal vrij dun en langwerpig?
Volgens mij kan je die, zoals hierboven al gezegd, prima snijden na een uurtje ontdooien....desnoods met een heet mes

Anders rondom zover mogelijk insnijden en op de hoek van de spoelbak in tweeën breken...lukt hier altijd met kilo-rollen

Ik zou in ieder geval niet KVV willen voeren die al 4 dagen ontdooid is...een keer geen probleem, maar niet structureel, want het zal de kwaliteit niet ten goede komen
Hier wordt dat niet meer gegeten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378143
TeuntjeT schreef:Het ligt sinds vanochtend in de koelkast. Verwacht niet dat het vanavond al geheel ontdooid is. Dan maar door midden hakken en rest terug invriezen. Ben pas vanavond weer thuis dus kan niet anders
Maar dit ga je dan structureel doen? Eerst een hele dag in de koelkast en dan weer invriezen (die ene helft)? Dat vind ik echt te veel ontdooit om goed te zijn.
Dan zou ik echt eens met dat hakmes en hamer proberen hoor. Dat kan dus gewoon bevroren en hoef je niet dat uurtje of paar uurtjes tijd te hebben voor je het kan doorsnijden.
Goede zware rubberen hamer kopen en een hakmes. Je zet eerst gewoon het hakmes met een klein, precies hakje op de juiste plaats, zodat het goed staat. Neemt dan de hamer en klopt een paar keer goed op het hakmes. Met een paar keertjes goed kloppen is het meestal wel klaar. Een nagel inkloppen is vaak lastiger. ;)
Houdt zowel hakmes als de hamer goed vast aan het handvat, zo is er geen gevaar voor vingers of wegglijden van de rol.

Of je moet als je tijd hebt een boel rollen uithalen en portioneren. Maar dan moet je beide helften terug invriezen, en das ook minder. Maar wel nog steeds een stuk beter dan eerst bijna volledig ontdooien en terug invriezen.
Door Too
#3378145
PoP...
5 rollen verdelen zodat je 2 weken vooruit kunt kan toch best, ik doe dat wel hoor anders blijf je bezig.
Dus de rol vismix in gepaste porties , de gewone kvv in 2 en wat je nog meer hebt... alles in maaltijd/dagporties in bak/zak en terug de vriezer in

T is ook een beetje afhankelijk van de temperatuur en de plek in je koelkast hoever eea ontdooid is na een hele of halve dag


src_esther schreef: Dit. Maar in plaats van vleesmes gebruik ik dit koksmes, dat gebruik ik ook om zalmkoppen doormidden te snijden. Af en toe slijpen met deze bijl- en messenslijper.
Oh heet dat een koksmes... :biggrin2: nou zo eentje gebruik ik ook en een slijpertje van ikea.

Mij lijkt een bijltje en een hamer wel veel geweld voor een pondsrolletje maar kijk wat voor jou het fijnste werkt, Teuntje.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3378154
src_esther schreef:Hier wordt dat niet meer gegeten.
Haha....als die van mijn de meest ranzige kadavers, poep en niet nader te bepalen zaken van straat durven te vreten, hoeven ze echt niet te verwachten dat ik ze niet een keer een 'overjarig' hapje zou durven voorzetten ;D
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3378156
Als je het wat langer moet ontdooien dan is in de ijskast wel het veiligste (onder de 7/8 graden). Opnieuw invriezen is dan geen probleem.

Zelf laat ik het meestal even een uurtje buiten de ijskast ontdooien en gaat het met een diepvriesmes doormidden.
(Indien langer dan dus in de koelkast ontdooien)

De 500gr worsten geven totaal geen probleem.
De 1kg worsten is meestal wel even worstelen.

Mijn voorkeur zou ook zijn een aantal worsten gewoon doormidden zagen en weer de diepvries in doen i.p.v. elke keer een hele een dag in de koelkast en dan doorsnijden om de andere helft weer terug te doen.

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door